Categories: ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Ο μαγικός ρεαλισμός του Ρενέ Μπουρί

Ο Ρενέ Μπουρί, από τους σημαντικότερους φωτογράφους του δεύτερου μισού του 20ου αιώνα πέθανε τη Δευτέρα σε ηλικία 81 ετών. Ανάμεσα στις γνωστότερες φωτογραφίες του περιλαμβάνονται το εμβληματικό πορτραίτο του Τσε Γκεβάρα κατά τη διάρκεια μίας ζωηρής κουβέντας με τη δημοσιογράφο Λώρα Μπέρκουιστ το 1963 και ένα σετ στο ατελιέ του Πάμπλο Πικάσο στις Κάννες το 1957. Ανάμεσα στις σημαντικές προσωπικότητες που κατάφερε να αποθανατίσει προσεγγίζοντας παράλληλα το έργο τους περιλαμβάνονται ο Ελβετός αρχιτέκτονας Λε Κορμπυζιέ, και ο Βραζιλιάνος αρχιτέκτονας Όσκαρ Νιμέγερ που είχε τη γενική εποπτεία της νεοανεγειρόμενης πρωτεύουσας Μπραζίλια.

Γεννημένος το 1933 στη Ζυρίχη, αρχικά του τράβηξε το ενδιαφέρον η κινηματογράφηση ντοκιμαντέρ προτού αφοσιωθεί στη φωτογραφία, καθώς η εμπειρία του κατά την κινηματογράφηση του φιλμ Ελβετία του Ουώλτ Ντίσνεϋ το 1955, τον πείθει πως σαν φωτογράφος θα είναι σε θέση να διατηρεί μεγαλύτερο έλεγχο πάνω στο τελικό στιλιστικό αποτέλεσμα. Από αυτήν την ενασχόληση πάντως, κράτησε την προσπάθεια αφήγησης μίας ιστορίας μέσα από μία σειρά φωτογραφιών και το νατουραλιστικό ύφος. Έτσι οι αποστολές του σε διάφορες χώρες της Μεσογείου αρχικά, και στην υπόλοιπη υφήλιο στη συνέχεια, λειτουργούν συχνά σαν έναυσμα για την πιο μακρά διαμονή του σε αυτές ώστε να εκπληρωθεί αυτή η απαίτηση.

Μέντορας του υπήρξε ο επίσης σπουδαίος φωτογράφος Ανρί Καρτιέ-Μπρεσσόν. Συνεργάζεται από πολύ νωρίς με το πρακτορείο Magnum, καθώς ύστερα από το θάνατο του ιδρυτικού του μέλους και στενού φίλου του Βέρνερ Μπίσοφ το 1954, προσλαμβάνεται από αυτό ως αντικαταστάτης του το 1956. Η δουλειά του εμφανίζεται σε μερικά από τα μεγαλύτερα περιοδικά της εποχής όπως τα Life, Look, Stern, Paris-Match και κυρίως στο Du, εβδομαδιαίο ελβετικό περιοδικό ευρείας κυκλοφορίας. Η πιο διάσημη μεγάλου εύρους δουλειά του, είναι το βιβλίο Die Deutschen (Οι Γερμανοί) που προοριζόταν ως μία μισο-σοβαρή, διακριτικά χιουμοριστική απάντηση στο έργο του Ρόμπερτ Φρανκ «Οι Αμερικανοί». Σε αυτό παρουσιάζεται η μεταβατική κοινωνία της μεταπολεμικής Γερμανίας μέσα από φωτογραφίες που έχουν τραβηχτεί τόσο στο δυτικό όσο και στο ανατολικό τμήμα της χώρας. Κατά την κάλυψη πολεμικών συγκρούσεων στην Αίγυπτο (κατά τον πόλεμο των έξι ημερών), στο Βιετνάμ, στην Καμπότζη και στο Λίβανο φρόντιζε να απεικονίσει ταυτόχρονα τις επιπτώσεις στον άμαχο πληθυσμό, αποφεύγοντας σε κάθε περίπτωση την ευθεία προβολή της βιαιότητας του πολέμου, προτιμώντας να την υπαινίσσεται μέσα από τα θέματά του. Ακολουθούν μερικές από τις πιο χαρακτηριστικές φωτογραφίες του.

 

Χρήστος Καρτσιδήμας

Share
Published by
Χρήστος Καρτσιδήμας