Σινεμά με 2 ευρώ! Η πρωτοβουλία των Ελλήνων αιθουσαρχών και διανομέων να θεσπίσουν την 27η Οκτωβρίου του 2022 ως “Γιορτή του Σινεμά”, στην οποία όλα τα κινηματογραφικά εισιτήρια θα κοστίζουν 2 ευρώ, φιλοδοξεί να τραβήξει την προσοχή του κοινού, που τα τελευταία χρόνια έχει μαγευτεί από την ευκολία του κόκκινου Ν στην τηλεοπτική του οθόνη και έχει αποθαρρυνθεί από την πανδημία.
Μπορείτε να βρείτε όλες τις ταινίες που θα προβληθούν σήμερα εδώ, αλλά παρακάτω σας προτείνουμε 10 από αυτές που κάνουν λίγο πιο επιτακτική τη βόλτα ως την αγαπημένη σας σκοτεινή αίθουσα.
Ο Σαμ Ρόκγουελ και η Σίρσα Ρόναν γίνονται ένα απολαυστικό, αταίριαστο δίδυμο αστυνομικών που ερευνούν μια σειρά δολοφονιών στο μεταπολεμικό Λονδίνο, με θύματα από το χώρο του θεάματος – συγκεκριμένα, σχετίζονται με τη θεατρική παράσταση του Γουέστ Εντ Η Ποντικοπαγίδα της Αγκάθα (sorry, Άγκαθα) Κρίστι. Ειδικά η Ρόναν βρίσκει την ευκαιρία να αφεθεί πλήρως σε έναν γνήσιο κωμικό ρόλο, καθώς προσπαθεί να αποδείξει την αξία της στον απρόθυμο επιθεωρητή του Ρόκγουελ και να βρει τον ένοχο ανάμεσα σε ένα καστ υπόπτων που περιλαμβάνει τον Χάρις Ντίκινσον (Το Τρίγωνο της Θλίψης), την Ρουθ Γουίλσον (The Affair), τον Ντέιβιντ Ογέλογουο (Selma) και τον Ρις Σίαρσμιθ (Inside No. 9). Η σύντομη εμφάνιση του Έντριεν Μπρόντι μάς βάζει στο κλίμα και για την υπόλοιπη μιάμιση ώρα όλα κυλούν με ρετρό γοητεία, σασπένς, χιούμορ, αλλά και μια δόση μεταμοντερνισμού. (Η ταινία κυκλοφορεί από την Feelgood.)
Ο βραβευμένος με Όσκαρ ηθοποιός και σκηνοθέτης είναι και δεν είναι στη μαύρη λίστα του Χόλιγουντ: από τη μία, πριν λίγα χρόνια ξαναπροτάθηκε για Όσκαρ για τον Αντιρρησία Συνείδησης και θεωρητικά έχει ακόμα στα σκαριά το Φονικό Όπλο 5, αλλά από την άλλη έχει γεμίσει την πρόσφατη φιλμογραφία του με ένα σωρό B-movies. Μια από αυτές είναι και το Ληστής με Στυλ, στο οποίο έχει την ατίμωση να συμπρωταγωνιστεί απέναντι από τον άχρωμο Τζος Ντουέιμελ στην αληθινή ιστορία του πιο περιβόητου ληστή τραπεζών του Καναδά, γνωστού και ως “Ιπτάμενου Κλέφτη”. Η ταινία, που εκπληρώνει αυτό που υπονοεί ο τίτλος της, είναι μόνο η αρχή στην κινηματογραφική επιστροφή του Γκίμπσον, που σε λίγες μέρες παίζει και στην Ανώνυμη Κλήση. (Η ταινία κυκλοφορεί από την Spentzos Film.)
Σε μια καταπληκτική χρονιά για το σινεμά τρόμου, το Χαμογέλα αποτελεί την πιο ανέλπιστη επιτυχία παγκοσμίως, αλλά και στην Ελλάδα, όπου έχει σπάσει το φράγμα των 100.000 εισιτηρίων, γεγονός δύσκολο για τη μετα-πανδημική εποχή και ασύλληπτο για μια ταινία βασισμένη σε πρωτότυπη ιδέα και χωρίς γνωστά ονόματα. Το word of mouth, όμως, έκανε το θαύμα του και δικαίως, αφού το θρίλερ του Πάρκερ Φιν (που κάνει το μεγάλου μήκους σκηνοθετικό ντεμπούτο του) επιφυλάσσει από φτηνά αλλά τόσο αποτελεσματικά jump scares μέχρι πηχτό τρόμο, και ξέρει να αυτοτροφοδοτείται έξυπνα και πονηρά καθώς κινείται μέσα στην προφανή σεναριακή αλληγορία του. Η πρωταγωνίστρια Σόσι Μπέικον, κόρη του Κέβιν, θα σας φέρει όχι six αλλά one degree of separation από την καρδιακή προσβολή. (Η ταινία κυκλοφορεί από την Odeon.)
Ο Παρκ Τσαν Γουκ αγκαλιάζει τον εσωτερικό του Χίτσκοκ με αυτό το ατμοσφαιρικό, αφηγηματικό κομψοτέχνημα εμμονής, μυστηρίου και τραγικωμωδίας. Ένας αστυνομικός ερευνά το θάνατο ενός άνδρα στην κορυφή ενός βουνού και αρχίζει να υποπτεύεται, αλλά και να ερωτεύεται, την αινιγματική χήρα του. Η ταινία μάς αποπλάνησε από την πρώτη στιγμή στο Φεστιβάλ Καννών, από το οποίο γράψαμε: “Ο διάσημος κορεάτης δημιουργός προσεγγίζει στη νέα του αριστουργηματική ταινία τα προσφιλή του θέματα (σεξ, βία, εμμονή) σαν τρυφερό χορό παρά σαν ασυγκράτητη έκρηξη, με πινελιές από το Δεσμώτη του Ιλίγγου και με μαγευτική χρήση του χρόνου, της γεωγραφίας και του συσχετισμού των εικόνων. Η ταινία χτίζει μεθοδικά, και με αρκετές δόσεις χιούμορ και αντιπερισπασμών, την πορεία της μέχρι το αφοπλιστικό φινάλε, μέσα από μια αστυνομική έρευνα και τη μαγνητική σχέση ανάμεσα στον ντετέκτιβ και τη βασική ύποπτη.” (Η ταινία κυκλοφορεί από τo Cinobo.)
Δεν έχει ξεκινήσει ακόμα το σερβίρισμα του οσκαρικού μενού από τη ντόπια διανομή (εκτός από φεστιβαλικά teasers όπως τα Πνεύματα του Ινισέριν και το The Fabelmans), αλλά το πληθωρικό biopic του Έλβις Πρίσλεϊ με την υπογραφή του Μπαζ Λούρμαν (μια από τις αγαπημένες μας ταινίες φέτος) έδωσε μια πρώτη γεύση της κούρσας, κυρίως χάρη στην εντυπωσιακή κεντρική ερμηνεία του Όστιν Μπάτλερ, που έκανε τη μετάβαση από φλερτ της νεαρής Κάρι Μπράντσο σε Βασιλιά της Ροκ με θεαματική άνεση. Η ταινία του Λούρμαν δεν παίρνει ανάσα καθώς κάνει στάση σε όλες τις σημαντικές στιγμές της πορείας του Έλβις και μένει σε κάθε μια μόνο όσο χρειάζεται για να αφήσει εκείνος το αποτύπωμά του στην ιστορία της ποπ κουλτούρας. Ο Μπάτλερ, που τραγουδάει ο ίδιος στην ταινία, εξαφανίζει και τον Τομ Χανκς που παίζει το σατανικό μάνατζερ του Έλβις (όχι ιδιαίτερα δύσκολο, γιατί η ερμηνεία του αξιαγάπητου σταρ είναι φρικτή) και δίνει ραντεβού για μερικά βραβεία φέτος. (Η ταινία κυκλοφορεί από την Tanweer.)
Ακόμα κι αν η ταινία δεν άξιζε τα ποπ κορν της (που τα αξίζει), και μόνο η θεαματική της πορεία στα παγκόσμια ταμεία ύστερα από τόσους ψευδείς σωτήρες του μετα-πανδημικού box-office θα αποτελούσε μια συναρπαστική ιστορία. Μετά από 21 εβδομάδες κυκλοφορίας και με εισπράξεις 716 εκατ. δολαρίων μόνο στις ΗΠΑ, το σίκουελ της ταινίας που πριν από τρεις δεκαετίες έβαλε στο χάρτη τον Τομ Κρουζ, αποτελεί την 5η εμπορικότερη ταινία όλων των εποχών (!) στην Αμερική και την 11η παγκοσμίως. Δεν γίνεται ένας πάμπλουτος σούπερ σταρ που έχει νικήσει το χρόνο και είναι περήφανος Σαϊεντολόγος να κάνει βουτιές στον αέρα, να έχει ένα κατάλληλο για την ηλικία του ρομάντζο με την Τζένιφερ Κόνελι και να κάνει το φύλακα-άγγελο του μοναχογιού του νεκρού καλύτερού του φίλου κι εσείς να κάθεστε αμέριμνοι στον καναπέ σας. (Η ταινία κυκλοφορεί από την Odeon.)
Το σίκουελ της τεράστιας εμπορικής επιτυχίας βρίσκει το μοχθηρό μεγιστάνα Φίλιπ Έπερμιντ να γλιτώνει τη φυλακή στην Ταϊλάνδη και να αποχωρεί ατιμώρητος. Η αθυρόστομη κούκλα Καρό Νίντζα αποφασίζει να τον εκδικηθεί, με σύμμαχό τον 13χρονο Άλεξ. Στην προσπάθειά τους να αποδώσουν δικαιοσύνη παρασύρονται σε μια εξωτική αποστολή που θα δοκιμάσει τα όρια της φιλίας τους. Τόσο αστείο και πολιτικά μη ορθό όσο το πρώτο, το δανέζικο animation αποτελεί μια φρέσκια πρόταση στο τοπίο της παιδικής ψυχαγωγίας. (Η ταινία κυκλοφορεί από την Tanweer.)
Ο Τζόνας Καρπινιάνο ολοκληρώνει την καλαβριανή τριλογία του με αυτό το πολυβραβευμένο πορτρέτο κοριτσίστικης ενηλικίωσης. Φιλτράροντας την παραδοσιακή γλώσσα του γκανγκστερικού σινεμά μέσα από τα μάτια μιας 15χρονης κοπέλας που ξαφνικά ανακαλύπτει το πραγματικό επάγγελμα του μαφιόζου πατέρα της, συνομιλεί με τον ιταλικό νεορεαλισμό. Η έφηβη που μέχρι εκείνη τη στιγμή ενδιαφερόταν μόνο για το Instagram, το κάπνισμα και την παρέα της, μαθαίνει ότι μια μέρα μετά τα γενέθλια της μεγαλύτερης αδερφής της εξαφανίστηκε ο μπαμπάς της. Την ώρα που ξεκινά η έρευνα, εκείνη αντιμετωπίζει τη σιωπή και τους κινδύνους της αναζήτησής της, σε μια βαθιά ανθρώπινη ιστορία. (Η ταινία κυκλοφορεί από την One From The Heart.)
Η Λεά Σεντού επιστρατεύεται από τον σκηνοθέτη Μπρούνο Ντιμόν για να κατεδαφίσουν την celebrity culture και την ολοένα και αυξανόμενη τεχνοκρατία της Γαλλίας μέσα από μια σάτιρα στην οποία το γνωστό Bond girl υποδύεται την κορυφαία παρουσιάστρια ειδήσεων της χώρας. Για πολλούς, είναι η ιδανική γυναίκα, αλλά μια απογοητευτική οικογενειακή ζωή, ένα ατύχημα που προκαλεί σε ένα νεαρό μοτοσικλετιστή κινδυνεύουν να γκρεμίσουν την τέλεια εικόνα της. Η Φρανς μπορεί να προσποιηθεί ότι έχει ανθρώπινα αισθήματα μόνο όταν βρίσκεται μπροστά σε κάμερα και ο Ντιμόν εκμεταλλεύεται την αρχικά παγερή ηρωίδα του για να βγάλει το άχτι του για την κοινωνικοπολιτική κατάσταση της χώρας του και των ανθρώπων που συντηρούν αυτή τη σήψη. (Η ταινία κυκλοφορεί από την Weirdwave.)
Τι πιο διασκεδαστικό από μια ταινία του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, άλλωστε. (Η ταινία κυκλοφορεί από την Weirdwave.)