ΣΙΝΕΜΑ : ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Πώς ο σκηνοθέτης του Evil Dead Rise, Λι Κρόνιν, πάντρεψε την εικόνα της μητρότητας με τον αγνό τρόμο

Η κυκλοφορία του Evil Dead Rise στις ελληνικές αίθουσες εγκαινιάζει ένα ενδιαφέρον κινηματογραφικό 15ήμερο, στο οποία τα mommy issues γίνονται κυριολεκτικός τρόμος, αφού την ερχόμενη εβδομάδα το χτύπημα ολοκληρώνεται με το Ο Μπο Φοβάται του Άρι Άστερ (Hereditary, Μεσοκαλόκαιρο). Και αν εκεί ο τρόμος είναι ψυχολογικός, στην πέμπτη ταινία του θρυλικού franchise του αχτύπητου διδύμου Σαμ Ραΐμι-Μπρους Κάμπελ (κανείς δεν επιστρέφει έμπρακτα, είναι μόνο παραγωγοί εδώ), ο ιρλανδός σκηνοθέτης Λι Κρόνιν τερματίζει το gore και την ανατριχίλα για να αφηγηθεί την ιστορία μιας δαιμονισμένης μητέρας και της εγκύου αδερφής της που αναγκαστικά αναλαμβάνει το ρόλο της προστάτιδας των ανιψιών της όταν τα πράγματα σκουραίνουν.

“Είχα μια αρκετά καλή παιδική ηλικία, όχι πεντάστερη, αλλά αξιοπρεπή”, λέει ο Κρόνιν μετά την πρεμιέρα της ταινίας στο Λονδίνο. “Νομίζω ότι οι ταινίες που είδα όταν ήμουν μικρός με επηρέασαν πολύ και τυχαίνει να δείχνουν συχνά οικογένειες σε κίνδυνο. Η Λάμψη, για παράδειγμα, αλλά ακόμα και κάτι σαν τον E.T. δείχνει μια οικογένεια που καταρρέει. Νομίζω ότι υπάρχει 1% από την ατμόσφαιρα του E.T. όταν συναντάς την οικογένεια και σε αυτήν εδώ την ταινία. Επειδή η δουλειά μου σαν σκηνοθέτη ταινιών τρόμου είναι να τρομάζω και να διασκεδάζω, πάντα με ενδιέφερε η ανατροπή της οικογενειακής οικειότητας και των γνωστών προσώπων και των σχέσεων μεταξύ γονέων και παιδιών.”

Ο ίδιος ο Ραΐμι επέλεξε τον Κρόνιν για σκηνοθέτη και σεναριογράφο της νέας ταινίας, κάτι που αντιστοιχεί με στέψη ή χρυσό μετάλλιο στον κόσμο του σινεμά τρόμου. “Με πήγε στο αγαπημένο του εστιατόριο για σούσι απέναντι από το γραφείο του. Μιλήσαμε για όλα εκτός από το Evil Dead, μιας και έχω τεράστιο σεβασμό και θαυμασμό για τον Σαμ και την καριέρα του, την ενέργειά του και ό,τι έχει προσφέρει στον κινηματογράφο. Αλλά δεν μιλήσαμε για το Evil Dead μέχρι τα τελευταία 5 λεπτά και τον ρώτησα “θέλεις να κάνεις τίποτα καινούργιο με το Evil Dead;” Μου απάντησε ‘ναι’ με ενθουσιασμό. Με ρώτησε αν ενδιαφερόμουν, αλλά επειδή έφευγα για Δουβλίνο, δεν είχαμε πολύ χρόνο να μιλήσουμε. Έκανα ένα τραγικό pitch αναφερόμενος στο τέλος του Army of Darkness και μίλησα για το γιο του Ας [σ.σ. του χαρακτήρα που υποδύεται ο Κάμπελ στις πρώτες ταινίες] και εκείνος γέλασε, αλλά αυτό ήταν αρκετό για να θυμηθεί να με καλέσει πίσω την επόμενη εβδομάδα και να μου ζητήσει να δω τι θα μπορούσε να συμβεί. Του άρεσε η ακρίβεια της προηγούμενης ταινίας μου, The Hole In The Ground, και ότι θα την εφάρμοζα και στο Evil Dead.”

Στην ταινία, η Μπεθ (Λίλι Σάλιβαν) επισκέπτεται απροειδοποίητα ένα βράδυ την αποξενωμένη αδερφή της, Έλι (Αλίσα Σάδερλαντ), και μαθαίνει ότι άντρας της έχει εγκαταλείψει εκείνη και τα τρία τους παιδιά σε ένα διαμέρισμα στο Λος Άντζελες. Η επανένωσή τους δεν αργεί να μετατραπεί σε εφιάλτη, όταν ένας δαίμονας από το καταραμένο Βιβλίο των Νεκρών στο υπόγειο του κτιρίου κυριεύει την Έλι και την κάνει να θέλει να δολοφονήσει όλη της την οικογένεια (και μερικούς γείτονες). Μάτια καταβροχθίζονται, εμετοί ξεχύνονται, σκαλπ ξεριζώνονται, δέρματα περνιούνται από τον τρίφτη τυριού (ένας φαν με μακάβριο χιούμορ έφερε έναν τρίφτη στον Κρόνιν για να του τον υπογράψει)… κάποιος θα αναρωτηθεί ορθώς πόσο ήταν το ποσοστό του μπάτζετ που πήγε στους κουβάδες ψεύτικου αίματος.

“Δεν θέλω να πω ότι ήταν αυτόματο, αλλά ξέρω ότι στις ταινίες ήξερα ότι έπρεπε να υπάρχει άφθονο αίμα”, λέει. “Και ξεκίνησα με την οικογένεια γιατί ήθελα να αλλάξω το πλαίσιο της ιστορίας και να τη φέρω στον τωρινό κόσμο. Ξεκίνησα, λοιπόν, από εκεί και μετά άρχισα να το γεμίζω με στοιχεία τρόμου. Ο στόχος μου ήταν να είναι η ταινία πρωτίστως ψυχαγωγική. Χαίρομαι να ακούω το κοινό να γελάει σε κάποια σημεία, γιατί όσο τρομακτική κι αν είναι η ταινία, είναι και αρκετά διασκεδαστική. Ήξερα ότι έπρεπε να είμαι ωμός και σκληρός, γιατί δεν ήθελα να απογοητευτώ ως θαυμαστής [του franchise], αλλά, από την άλλη, δεν ήθελα να απογοητευτώ και ως σκηνοθέτης, ήθελα να κάνω κάτι ακραίο.”

Η πρωτοτυπία του Evil Dead Rise βρίσκεται στην ιδέα του Κρόνιν να πάρει την εικόνα της κλασικής “καλύβας στο δάσος” και να τη μετατρέψει σε πολυκατοικία μέσα στην πόλη. “Πάντα με ελκύουν οι ιστορίες γύρω από τον οικιακό τρόμο, επειδή το απόλυτο σκονάκι για να συνδεθεί ένας σκηνοθέτης με το κοινό είναι μέσα από ένα οικείο πρόσωπο. Και νομίζω ότι αυτό που είναι διαφορετικό από οποιαδήποτε από τις προηγούμενες ταινίες είναι ότι σε εκείνες οι άνθρωποι πηγαίνουν σε ένα παράξενο ή ανατριχιαστικό μέρος και εκεί ανακαλύπτουν την φρίκη. Εδώ, οι άνθρωποι απλώς περνούν ένα βράδυ Παρασκευής και η φρίκη έρχεται σε αυτούς. Ήταν μια σημαντική αλλαγή στο μυαλό μου το να φέρω τον τρόμο μέσα στο σπίτι.”

Παρόλα αυτά, η απουσία του Ας, ενός από τους εμβληματικότερους ήρωες στην ιστορία του κινηματογραφικού θρίλερ, αποτελεί μεγάλο ρίσκο και ο Κρόνιν έκανε ό,τι καλύτερο μπορεί για να δημιουργήσει μια νέα παρακαταθήκη. “Νομίζω ότι προσπαθείς και αναζητάς την αυθεντικότητα [στους νέους χαρακτήρες]”, λέει. “Νομίζω ότι υπάρχει λίγο από το πνεύμα του Ας στην κεντρική ηρωίδα. Δεν είναι τέλεια, είναι λίγο αδέξια, ας πούμε. Γιατί πηγαίνει προς το σημείο από το οποίο έπρεπε να απομακρυνθεί; Όλα αυτά τα πράγματα είναι σκόπιμα. Με όλο το σεβασμό, λάτρευα αυτές τις ταινίες όπως πριν καν γίνω σκηνοθέτης, τις έβλεπα κάθε δύο μήνες, αλλά έπρεπε απλώς να κάνω κάτι διαφορετικό. Και ελπίζω να πήρα τη σωστή απόφαση. Μέχρι τώρα, ο κόσμος φαίνεται να είναι ενθουσιασμένος από το γεγονός ότι έχουμε πάει σε μια διαφορετική κατεύθυνση.”

INFO: H ταινία Evil Dead Rise κυκλοφορεί στις αίθουσες από την Tanweer.

Μάρα Θεοδωροπούλου

Share
Published by
Μάρα Θεοδωροπούλου