20 χρόνια Toy Story: 20 +2 άγνωστες ιστορίες

Ως η πρώτη μεγάλου μήκους ψηφιακή ταινία κινουμένων σχεδίων το Toy Story τάραξε τα νερά της κινηματογραφικής βιομηχανίας. Με το ευφυές σενάριο, τους ενδιαφέροντες χαρακτήρες και την ξεχωριστή για τα τεχνολογικά δεδομένα της δεκαετίας του ’90 αισθητική γνώρισε ανεπανάληπτη επιτυχία, απέφερε αστρονομικά κέρδη, αγαπήθηκε από κριτικούς, μικρούς (αλλά και λιγότερο μικρούς) ενώ άνοιξε τις πύλες ενός καινούργιου ψηφιακού κόσμου για την έβδομη τέχνη. Έφερε επίσης στο προσκήνιο την Pixar Animation Studios η οποία έκτοτε κυριάρχησε στο χώρο προσφέροντας αριστουργήματα όπως τα Ψάχνοντας τον ΝέμοWALL-E και Μπαμπούλας Α.Ε.. Μπορεί πλέον το Toy Story να θεωρείται κλασικό, όμως το 1995 η Disney θεωρούσε πως έπαιρνε ένα τεράστιο ρίσκο δείχνοντας εμπιστοσύνη στο πρόσωπο του Τζoν Λάσσετερ και την “ταινιούλα” του με τα παιχνίδια που ζωντανεύουν και μιλάνε μεταξύ τους. Και παρότι, εν τέλει, η παραγωγή προχώρησε δια πυρός και σιδήρου όλα θα μπορούσαν να είναι πολύ διαφορετικά.
Για να γιορτάσουμε τα είκοσι χρόνια που συμπληρώθηκαν στα τέλη Νοεμβρίου, από την έξοδο του φιλμ στις αίθουσες, σας παρουσιάζουμε 20+1 (πιθανώς) άγνωστα trivia  για την αγαπημένη μας ταινία…

 1. Χωρίς το Nightmare Before Christmas, δε θα υπήρχε το Toy Story

Κοινώς μπορούμε όλοι να ευχαριστήσουμε τον συμπαθέστατο Jack Skellington για τη βοήθεια του καθώς χωρίς το αριστούργημα του Τιμ Μπαρτον η Disney δε θα προχωρούσε ποτέ στην παραγωγή του Toy Story. Ήταν η επιτυχία του -γυρισμένου εξολοκλήρου με τεχνική stop motion- Nightmare before Christmas που έπεισε τους επικεφαλής της Disney να επενδύσουν στο χώρο των ψηφιακών κινουμένων σχεδίων.

2. Η Pixar δεν ήθελε να δημιουργήσει ακόμα ένα παραμύθι

Πριν από το Toy Story ταινίες όπως ο Αλαντίν, η Μικρή Γοργόνα και η Πεντάμορφη και το Τέρας είχαν τη μεγαλύτερη απήχηση στο κοινό (κι έφερναν και τα περισσότερα έσοδα στη Disney-.  Η Pixar όμως είχε εντελώς διαφορετική άποψη. “Κάναμε μια λίστα με το με τι δε θα θέλαμε να μοιάζει το Toy Story”, δήλωσε πρόσφατα ο Λάσσετερ. “Δε θέλαμε ακόμα ένα παραμύθι”.
Ο Λάσσετερ και οι συνεργάτες του θεωρούσαν πρωταγωνιστικούς χαρακτήρες σαν τον Αλλαντίν “πολύ τέλειους” και κατά συνέπεια βαρετούς. Η Pixar ήθελε πρωταγωνιστές με ελαττώματα ώστε να παρουσιάζουν περισσότερο ενδιαφέρον στο χαρακτήρα τους αλλά και στην εξέλιξη τους κατά τη διάρκεια της ταινίας.

 

3. Η Disney ήθελε περισσότερους ανθρώπινους χαρακτήρες

Σύμφωνα με τον Κρεγκ Γκουντ, ενός εκ των επικεφαλής της Pixar, η Disney προσέλαβε μερικούς επαγγελματίες συγγραφείς ώστε να εξελίξουν το σενάριο περισσότερο. Εκείνοι όμως προσέθεταν συνεχώς καινούργιους ανθρώπινους χαρακτήρες, κυρίως άλλα παιδιά, ξεχνώντας πως “η ταινία αφορούσε τα παιχνίδια”. Το πρόβλημα λύθηκε με την προσθήκη του ιδιοφυούς Τζος Γουίντον ο οποίος ανέλαβε μεγάλο μέρος της συγγραφής του σεναρίου.

 

4. Ο Γουντυ ήταν κακός

Όχι, αλήθεια τώρα. Η αρχική εκδοχή του Γουντυ δεν είχε καμία σχέση με τον χαρακτήρα που γνωρίσαμε και αγαπήσαμε. Το προσχέδιο ήθελε τον Γουντυ έναν αυταρχικό τύπο που συμπεριφερόταν με πολύ άσχημο τρόπο στα υπόλοιπα παιχνίδια. “Πηγαίναμε να κάνουμε κάτι ανατρεπτικό αλλά μάλλον το παρατραβήξαμε”, δήλωσε η παραγωγός Νταρλα Αντερσον πριν λίγο καιρό. “Δε χρειάζεται όμως πολλή ενέργεια για να αλλάξει ένας χαρακτήρας”, και έτσι έπειτα από κάποιες απαραίτητες αλλαγές ο Γουντυ μεταλλάχθηκε σε έναν ικανό ηγέτη και έναν ξεχωριστό φίλο.
Αν η Pixar δεν είχε αντιληφθεί πόσο μεγάλο λάθος ήταν έτοιμη να κάνει τότε σήμερα μάλλον θα αγνοούταν η ύπαρξη της. “Ούτε που μπορώ να φανταστώ που θα βρισκόταν το studio μας σήμερα εαν μέναμε στην πρώτη εκδοχή του Γουντυ”. Σωστό..

 

5. Ο Buzz Lightyear αρχικά λεγόταν Tempest

Οι παραγωγοί του Toy Story ήταν πορωμένοι με το ομώνυμο παιχνίδι του Atari και σκέφτονταν σοβαρά να χρησιμοποιήσουν το όνομα του για να βαφτίσουν τον συμπρωταγνωνιστή της ταινίας τους. Η εναλλακτική ήταν το Morph and Star Command. Δεν είμαστε σίγουροι πιο θα ήταν χειρότερο από τα δύο. Ένα πράγμα όμως έμεινε από την αρχή απαράλλακτο, η φράση-σήμα κατατεθέν του Μπαζ, του Toy Story εν γένει, αλλά και μια από τις πλέον ιστορικές των nineties:

Στο άπειρο και ακόμα παραπέρα.

 

6. Και η στολή του θα ήταν κόκκινη

Στα προσχέδια της ταινίας η στολή του Μπαζ ήταν κόκκινη. Οι παραγωγοί όμως αποφάσισαν να προσεγγίσουν περισσότερο τις πραγματικές στολές των αστροναυτών και έτσι χρησιμοποίησαν ως βάση το λευκό. Το πράσινο και το μωβ όμως δεν αποτέλεσαν τυχαίες επιλογές. Όπως δήλωσε ο Λασσετερ, “το πράσινο είναι το αγαπημένο μου χρώμα ενώ το μωβ το αγαπημένο της γυναίκας μου. Όπως πηγαίνουμε εμείς μαζί έτσι πάνε και τα χρώματα”.

 

7. Αρχικά ο Γουντυ δεν ήταν παρά μια πάνινη κούκλα

Γεγονός που τον καθιστούσε ελαφρώς τρομακτικό σύμφωνα με τη Disney. Ο Λασσετερ τα είχε δει όλα πλέον με τη Disney αλλά αποφάσισε τελικά να μετατρέψει τον Γουντυ και να του προσθέσει το εικονικό πλέον κορδόνι στην πλάτη του το οποίο του χάριζε φωνή στον κόσμο των ανθρώπων, εμπνευσμένος από το δικό του αγαπημένο παιχνίδι όταν ήταν παιδί. Αυτή η αλλαγή καθιστούσε πλέον τον Γουντυ παιχνίδι-αντίκα καθώς τέτοιου είδους κούκλες ήταν αρκετά διαδεδομένες τη δεκαετία του ’60.

 

8. Οι σχεδιαστές “μεταμφιέστηκαν” σε στρατιωτάκια για μια ολόκληρη ημέρα κατά τη διάρκεια της παραγωγής

Καθώς κάθε καρέ μπορούσε να χρειαστεί μέχρι και δεκατρείς ώρες δουλειάς οι σχεδιαστές δεν άφησαν τίποτα στην τύχη. “Πως θα κινούνταν τα στρατιωτάκια αν ξαφνικά… ζωντάνευαν;”. Για να μελετήσει τις κινήσεις που πιθανώς θα έκαναν τα στρατιωτάκια ο σχεδιαστής Πητερ Ντοσερ έδεσε τα παπούτσια του σε μια σανίδα. Το πρώτο ζευγάρι καταστράφηκε αλλά ο Πητερ δεν πτοήθηκε και σύντομα είχε πλέον ετοιμάσει παρόμοιες σανίδες για όλους τους σχεδιαστές με σκοπό να τις φορέσουν για μια ολόκληρη μέρα. Τους δώθηκε έτσι η ευκαιρία να παρατηρήσουν ακριβώς τις πιθανές κινήσεις των στρατιωτών ώστε να τις αναπαραστήσουν ρεαλιστικά στην ταινία.

 

9. Ο Andy είχε στη βιβλιοθήκη του όλες τις μικρού μήκους ταινίες της Pixar

Στη σκηνή όπου ο Γουντυ έχει συγκεντρώσει όλα τα υπόλοιπα παιχνίδια διακρίνονται πίσω του οι τίτλοι όλων των προηγουμένων ταινιών που είχαν δημιουργηθεί στα στούντιο της Pixar. Τα ονόματα των περισσότερων “συγγραφέων” είναι τα πραγματικά ονόματα των σχεδιαστών ενώ το Tin Story (πάνω δεξιά) έδωσε την έμπνευση για τον τελικό τίτλο Toy Story.

 

10. Ο αδερφός του Τομ Χανκς, Τζιμ, δίνει τη φωνή του στον Γουντυ όταν ο Τομ δεν προλαβαίνει

Κατά τη διάρκεια μιας συνέντευξης του το 2011 ο Τομ Χανκς ρωτήθηκε ευθέως από τον παρουσιαστή Γκράχαμ Νόρτον έαν η κούκλα του Γουντυ που κρατούσε στα χέρια του είχε πράγματι τη φωνή του. “Όχι είναι του αδερφού μου του Τζιμ”, είπε ο Χανκς. “Είναι τόσα πολλά τα πράγματα που ζητάνε τη φωνή του Γουντυ. Παιχνίδια, βίντεο και λοιπά οπότε ο Τζιμ δουλεύει με αυτά όλο τον χρόνο”.

 

11. Ορισμένες από τις καλύτερες ατάκες το Γουντυ οφείλονται σε αυτοσχεδιασμούς του Τομ Χανκς.

“Πάντα ηχογραφούμε πρώτα τους διαλόγους “, δήλωσε πρόσφατα ο Λασσετερ. “Ο Τομ είναι φανταστικός, μπορείς να του δώσεις μόνο μια απλή πληροφορία και από αυτή να δημιουργήσει αριστουργήματα. Πολλές από τις τελικές ατάκες του Γουντυ δεν είναι παρα αυτοσχεδιασμοί στο στούντιο”. Τόσο πολύ άρεσαν οι ατάκες του Τομ Χανκς στους παραγωγούς που χρησιμοποίησαν τις πρωτότυπες ηχογραφήσεις από το 1995 σε κάθε sequel της ταινίας μέχρι και σήμερα.

 

12. Αλήθεια, που είναι ο πατέρας του Άντυ;

Σύμφωνα με τον σχεδιαστή Ουνκριχ “ο πατέρας του Άντυ ήταν αδιάφορος για εμάς στην ιστορια εξ αρχής. Ποτέ δεν ασχοληθληκαμε πολύ με την πιθανότητα να εμφανιστεί κάπου”. Μια άλλη εκδοχή όμως έδωσε ο σχεδιαστής Γκουντ. “Η αλήθεια είναι πως δεν μπορούσαμε να σχεδιάσουμε τον πατέρα του Αντυ γιατί δε μας το επέτρεπε το μπάτζετ. Οι ανθρώπινοι χαρακτήρες εκείνη την εποχή κόστιζαν πάρα πολύ. Άλλωστε ο χαρακτήρας δεν ήταν σημαντικός για την πλοκή της ταινίας οπότε τον αφήσαμε απ’ έξω”.

 

13. Η ταινία έσωσε το Etch a Sketch

Η Ohio Art Company στην οποία ανήκε το Etch a Sketch -το οποίο είχε γνωρίσει μια κάποια επιτυχία πριν το 1990- ήταν κοντά στη χρεοκοπία. Όμως η χρήση του από τα παιχνίδια στο Toy Story 2 το επανέφερε στην αγορά αυξάνοντας τις πωλήσεις κατά 20%. Η Ohio Art Company σώθηκε από τη μια και μοναδική σκηνή όπου ο “γραφίδας” σχεδιάζει τον απαγωγέα του Γούντυ.

 

14. Η πρώτη επιλογή των παραγωγών για το ρόλο του Μπαζ ήταν ο Μπιλυ Κρυσταλ

Ο Κρυσταλ όμως δεν πείστηκε όταν ο Τζεφρυ Κατσενμπεργκ του έδειξε τα προσχέδια της ταινίας. “Είναι η μοναδική απόφαση που έχω πάρει στη δουλειά μου για την οποία έχω μετανιώσει”, δήλωσε ο Κρυσταλ στο ABC όταν είδε το τελικό αποτέλεσμα.

 

15. Μια από τις πλέον αξιομνημόνευτες ατάκες του Μπαζ οφείλεται στον Τζος Γουίντον

Ο νεαρός τότε Γουίντον είχε σχεδιάσει το Buffy and the Vampire Slayer, αλλά ως ταινία του δεν προχώρησε ποτέ σε κανονική παραγωγή. Το σενάριο όμως ενθουσίασε τον Λασσετερ με αποτέλεσμα να προσλάβει τον Γουίντον στην ομάδα των σεναριογράφων. Ο Γουίντον αποδείχτηκε ιδιοφυία και χάρισε στον Μπαζ τη θρυλική φράση που εκστομίζει στον Γουντυ κατά τη διάρκεια του καυγά τους στον δρόμο για την Pizza Planet.

Είσαι ένα αξιολύπητο ανθρωπάκι και σε λυπάμαι

 

16. Επίσης ο Γουίντον είναι ο “πατέρας” του Ρεξ

Κι εμείς τον τιμάμε ιδιαιτέρως για αυτό.

 

17. Ο χαρακτήρας του Μπαζ διαμορφώθηκε αφότου ξεκίνησαν οι ηχογραφήσης των διαλόγων του

Το σενάριο ήθελε τον Μπαζ να έχει επίγνωση πως είναι απλώς ένα παιχνίδι μιας δημοφιλούς σειράς που παιζόταν στην τηλεόραση. Όμως με την πρόσληψη του Τιμ Αλλεν, ο οποίος υποδύθηκε τελικά τον Μπαζ, και με βάση τους διαλόγους που ηχογράφησε οι παραγωγοί αποφάσισαν να αλλάξουν το σενάριο χαρίζοντας στον Μπαζ μια υπαρξιακή κρίση μεγατόνων, κομβική για την πλοκή και την εξέλιξη του χαρακτήρα του.

 

18. Ο αριθμός της πινακίδας στο αμάξι που σκαρφαλώνει ο Γουντυ μόνο τυχαίος δεν είναι

Ο αριθμός Α133 είναι η αναφορά των σχδιαστών στην αίθουσα Α133 του California Institute of Arts, όπου οι περισσότεροι είχαν περάσει αμέτρητες ώρες ως φοιτητές μαθαίνοντας την τέχνη του ψηφιακού animation. Η αναφορά όμως δε σταμάτησε στο Toy Story καθώς σε κάθε ταινία της Pixar από το 1995 και μετά ο συγκεκριμένος αριθμός εμφανίζεται με κάθε πιθανό και απίθανο τρόπο.

 

19. Η Mattel δεν ήθελε να εμφανιστεί η Barbie στην πρώτη ταινία

Οι διευθυντές της Mattel φοβήθηκαν πως το Toy Story θα ήταν μια μεγάλη αποτυχία και δεν ήθελαν να τραυματίσουν την εικόνα της Barbie. Επίσης δεν ήθελαν να αποκτήσει το πολυτιμότερο τους παιχνίδι συγκεκριμένη οπτική ταυτότητα μέσω του Toy Story ώστε να μπορούν τα παιδιά να την φαντάζονται όπως εκείνα επιθυμούν. Ήταν όμως τόσο μεγάλη η επιτυχία του πρώτου Toy Story που ανάγκασε τη Mattel να αλλάξει γνώμη. Έκτοτε η Barbie δεν έλλειψε ποτέ από την παρέα των παιχνιδιών.

 

20. Το Toy Story ήταν η πιο επιτυχημένη ταινία για το 1995

Συγκεκριμένα απέφερε κέρδη 191 εκατομμυρίων δολαρίων. Μεγάλο λάθος Μπιλυ Κρυσταλ, πολύ μεγάλο λάθος.

 

+1. Η Disney αρχικά ήθελε να το κάνει μιούζικαλ

Μάλιστα η Disney παρουσίασε στον Λασσετερ μερικά τραγούδια ώστε να πάρει έμπνευση για τη συγγραφή του σεναρίου. Όταν εκείνος απάντησε πως το Toy Story δεν υπήρχε περίπτωση να γίνει μιούζικαλ ήταν σχεδόν σίγουρος πως η απόλυση του ήταν θέμα χρόνου. Εν τέλει κατάφερε να πείσει τους διευθυντές της Disney να τον ακούσουν αλλά έπρεπε να παρουσιάσει ένα θεματικό τραγούδι για την ταινία. Απευθύνθηκε στον Ραντυ Νιούμαν για τον οποίο ήταν βέβαιος πως θα έπιανε το νόημα που ήθελε η Pixar να αποδώσει. Έτσι γεννήθηκε το “You ‘ve got a friend in me” για το οποίο ο Λασσετερ είπε πως “αυτό το τραγούδι είναι η ουσία του Toy Story”.
Αξέχαστη και η ελληνική εκδοχή του τραγουδιού από τον Τζίμη Πανούση και τον Αλκίνοο Ιωαννίδη.

 

+2. Η ταινία παραλίγο να λεγόταν “You are a Toy”.

Η Pixar όμως αποφάσισε πως το Toy Story ταίριαζε περισσότερο. Πολύ σωστή απόφαση, λέμε εμείς.

Άγης Παπαγεωργίου

Ο Άγης Παπαγεωργίου γράφει για πολιτική, μπάλα και ροκ εν ρολ.

Share
Published by
Άγης Παπαγεωργίου