Οι Νέες Λέξεις που μάθαμε, αγαπήσαμε, αλλά και μισήσαμε το 2020

Αν πούμε ότι το 2020 ήταν μια καλή χρονιά, θα πούμε ψέμματα. Ξεκίνησε με ειδήσεις που μιλούσαν για Γ’ Παγκόσμιο Πόλεμο, συνέχισε με γιγαντιαίες πυρκαγιές στον Αμαζόνιο και την Αυστραλία και φυσικά απογειώθηκε (sic) με την πανδημία του κορωνοϊού. Αυτό το τελευταίο σήμερα ακούγεται το πιο αναπάντεχο όλων. Για κάποιον λόγο, μπροστά του, ένας παγκόσμιος πόλεμος και μια ήπειρος που φλέγεται μας φάνηκαν σχεδόν νορμάλ. Για το πρώτο μάλιστα, δημιουργήθηκαν και χιλιάδες memes, ενώ το δεύτερο μας θύμισε πόσο πολύ έχουμε φέρει την φύση στα όριά της. Η πανδημία, όμως, μας έπιασε όλους απροετοίμαστους. 

Παρόλα αυτά η ζωή συνεχίστηκε, με διαφορετικούς ρυθμούς, αλλά συνεχίστηκε. Όπως κάνει πάντα άλλωστε. 

Έτσι, ακόμα και το 2020, γεννήθηκαν νέες ιδέες και, το κυριότερο, δημιουργήθηκαν νέες λέξεις, γιατί η γλώσσα δεν σταματά ποτέ να εξελίσσεται, ό, τι και να συμβαίνει τριγύρω της. Εκείνη συνεχίζει να μεταλλάσσεται και γίνεται όλο και καλύτερη. Έτσι και φέτος παρόλο που περάσαμε πολλές ώρες κλεισμένοι στα σπίτια μας, μπορέσαμε και εμπλουτίσαμε το λεξιλόγιό μας. Ίσως περισσότερο από άλλες χρονιές…

Η Popaganda σας παρουσιάζει λοιπόν τις λέξεις που μάθαμε φέτος. Προσέξτε πώς θα τις χρησιμοποιήσετε, είναι πολύ λεπτή η γραμμή που χωρίζει το κουλ με το κουλό…

Φλεξ

Πήρες νέο αυτοκίνητο; Αγόρασες καινούριο ρολόι; Πήγες διακοπές στο πιο in νησί; Τα ανέβασες όλα αυτά στα social media; Ε, τότε έκανες φλεξ ή φλέξαρες, αν προτιμάς το ρήμα. Στην ουσία φλεξ σημαίνει να περηφανεύεσαι για κάτι που απέκτησες και να το επιδεικνύεις (κατά κύριο λόγο) στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Χρησιμοποιείται τόσο για αντικείμενα, όσο και για καταστάσεις. Μπορείς να φλεξάρεις το smart watch σου, αλλά και τη νέα σχέση σου.

Boomer

Στην κυριολεξία boomers είναι όσοι γεννήθηκαν από το 1946 μέχρι το 1964, όσοι δηλαδή πήγαιναν μπουζούκια επί ΠΑΣΟΚ. Πιο μεταφορικά όμως, boomers θεωρούνται κι όσοι δεν είναι τελειώς ενήμεροι για τις τελευταίες τάσεις στη μόδα ή την τεχνολογία, ας πούμε όσοι δεν ξέρουν να φτιάχνουν βιντεάκια στο Tik Tok. Αν για παράδειγμα αγνοείτε πάνω από τις μισές λέξεις αυτής της λίστας, τότε… ξέρετε τι είστε . Η λέξη άρχισε να χρησιμοποιείται ευρέως την προηγούμενη χρονιά, αλλά φέτος φαίνεται πως η δημοτικότητα της απογειώθηκε. 

Cringe

Άλλη μια λέξη που υπάρχει χρόνια, αλλά φαίνεται πως το 2020 χρησιμοποιήθηκε περισσότερο από ποτέ. Ίσως φταίει που μείναμε περισσότερες ώρες σπίτι και καταναλώσαμε περισσότερα social media ή που η ελληνική τηλεόραση μας βομβάρδισε με περισσότερα ριάλιτι (μασκαρεμένα σε talent shows ή όχι) από ποτέ. Cringe στην ουσία είναι το αίσθημα της ετεροντροπής. Η συμπεριφορά κάποιου τρίτου που σε φέρνει σε αμηχανία ή σε κάνει να ντρέπεσαι για λογαριασμό του. Cringe είναι το συναίσθημα που βιώνουμε όταν παρακολουθούμε έναν πολιτικό να πουλά βιβλία στην τηλεόραση ή όταν βλέπουμε παίκτριες ριάλιτι να κλαίνε με μαύρο δάκρυ, γιατί έφυγε από το παιχνίδι η «καλύτερη φίλη» τους, την οποία γνωρίζουν περίπου 17 μέρες.

Clout

Τώρα αν είσαι boomer (ή και μιλένιαλ εδώ που τα λέμε) μπορεί να δυσκολευτείς να καταλάβεις ακριβώς τι σημαίνει η συγκεκριμένη λέξη. Clout είναι η επιθυμία του να μπορείς να ασκείς επιρροή, ενώ παραμένεις κουλ κι αποδεκτός. Clout μπορεί να έχει ένας άνθρωπος, αλλά κι ένα αντικείμενο. Στα social media για παράδειγμα, όλα γίνονται για το clout.

Doomscrolling

Η λέξη αυτή, που μάλιστα ψηφίστηκε «λέξη της χρονιάς» στη Νέα Ζηλανδία, έχει διττή σημασία. Από τη μια σημαίνει να διαβάζεις τα νέα της ημέρας για τις νέες καταστροφές που έχουν γίνει όσο κοιμόσουν κι από την άλλη όταν καταναλώνεις υπερβολικά πολλά κακά νέα που επηρεάζουν την ψυχική σου υγεία.

Canceled

Σε μια εποχή που τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μοιάζουν να έχουν τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο, το καθετί που λέγεται ή γίνεται μπαίνει στο μικροσκόπιο των εκατομμυρίων χρηστών τους. Έτσι, αν κάποιος διάσημος (ή κάποιος ινφλουένσερ) κάνει το λάθος και πει κάτι που δεν αρέσει στο ευρύ κοινό, κινδυνεύει να γίνει canceled, να ακυρωθεί δηλάδη. Πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί και να χάσει εκατομμύρια ακόλουθους ή ακόμα χειρότερα να χάσει κάποιες δουλειές, αφού πλέον καμία εταιρεία δεν θα θέλει να συνδέσει το όνομά της μαζί του. Εκεί που το πράγμα ζορίζει ακόμα περισσότερο είναι όταν γίνονται canceled ακόμη και άνθρωποι που δε θα χαρακτηρίζαμε επώνυμους ή δημοφιλείς με αποτέλεσμα να χάσουν τον κοινωνικό τους κύκλο ή τη δουλειά μέσω της οποίας επιβιώνουν.

Zoom

Ίσως η πιο μισητή λέξη του 2020. Ίσως η πιο χρήσιμη. Όλοι χρειάστηκε να κάνουμε τουλάχιστον ένα zoom το 2020. Άλλοι για διαδικτυακά επγγελματικά μίτινγκ, άλλοι για να πιουν διαδικτυακά ποτέ με φίλους και γνωστούς, άλλοι και για τα δυο. Στην αρχή το zoom είχε πλάκα, πολύ γρήγορα όμως, έγινε κουραστικό. Μπορεί η εφαρμογή να μας διευκόλυνε στην επικοινωνία και κυρίως στην εργασία μας, αλλά αυτό δεν αλλάζει το γεγονός πως πλέον και μόνο το άκουσμά της μας προκαλεί αποστροφή. 

Τηλεργασία

Μια λέξη που συνδέεται άμεσα με “doomscrolling”. Φέτος κληθήκαμε να κάνουμε πολλά πράγματα από το σπίτι μας, ένα από αυτά ήταν και η εργασία, αφού πια δουλεύαμε από μακριά και δεν πηγαίναμε στα γραφεία μας. Για κάποιους, αυτή η νέα συνθήκη μοιάζει ιδανική και για κάποιους άλλους εντελώς ψυχοφθόρα. Όπως και να ‘χει, φαίνεται πως η τηλεργασία θα είναι για πολύ καιρό ακόμα μέρος της καθημερινότητάς μας.

WAP

Είναι τα αρχικά της φράση “Wet Ass Pussy” που στα ελληνικά μεταφράζεται ως «υγρό αιδοίο» κι έχει γίνει πια συνώνυμο της γυναικείας σεξουαλικής απελευθέρωσης. Για την καθιέρωση του WAP, κι ότι αυτή συνεπάγεται, δεν έχουμε παρά να ευχαριστήσουμε την Cardi B και την Megan Thee Stallion που με το ομώνυμο τραγούδι τους το καλοκαίρι του 2020, μας έκαναν να ξεχάσουμε για λίγο τον κορωνοϊό και να ασχοληθούμε με τις γυναίκες και τις επιθυμίες τους.

Covidiot

Δε χρειάζονται και πολλές επεξηγήσεις. Προέρχεται φυσικά από τις λέξεις COVID-19 και idiot, που σημαίνει «βλάκας/ηλίθιος» στα αγγλικά και σύμφωνα με το urban dictionary χαρακτηρίζει όσους αγνοούν επιδεικτικά τις συστάσεις των ειδικών, προκειμένου να μειωθεί η διασπορά του ιού. Αλλά κι όσους έσπευσαν να αγοράσουν μεγάλες ποσότητες χαρτιών υγείας, τροφίμων και μασκών που είχε ως αποτέλεσμα τη δημιουργία πανικού στο ευρύτερο κοινό, όπως και την έλλειψη προϊόντων πρώτης ανάγκης. Covidiots όμως, πάλι σύμφωνα με το Urban Dictionary, είναι κι όσοι διαδίδουν θεωρίες συνωμοσίας και φήμες, ικανές να θέσουν σε κίνδυνο μεγάλο μέρος του πληθυσμού.


Και να σκεφτεί κανείς ότι πέρυσι, αγαπημένη λέξη στο γραφείο της Popaganda, είχε ανακηρυχθεί το motorboating (για λόγους που θα σας εξηγήσουμε κάποια άλλη στιγμή ή και ποτέ). Those were the days…

Ντενίσα-Λυδία Μπαϊρακτάρι

Γεννήθηκε στην Αλβανία, λίγο πριν την πτώση του κομμουνισμού. Ζει στην Αθήνα από το 1997, παράτησε με μεγάλη επιτυχία το τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών της Παντείου και από το 2017 ασχολείται με την δημοσιογραφία.

Share
Published by
Ντενίσα-Λυδία Μπαϊρακτάρι