Categories: ΜΟΥΝΤΙΑΛ 2014

1970 vs 1978: Όλο το ποδόσφαιρο σε δύο Μουντιάλ.

1970: Μια σπουδαία ποδοσφαιρική έμπνευση για ένα γκολ που δεν μπήκε ποτέ

‘Ηταν στο τελευταίο λεπτό του ημιτελικού της διοργάνωσης ανάμεσα σε Βραζιλία και Ουρουγουάη στη Γουαδαλαχάρα: η Βραζιλία είχε μόλις σφραγίσει τη νίκη της χάρη στο 3-1 του Ριβελίνιο, όταν ο Τοστάο ξανακέρδιζε τη μπάλα στο κέντρο περνώντας μια κάθετη πάσα στον Πελέ, που έβγαινε μόνος του με τον ηρωικό Ουρυογουανό τερματοφύλακα, Λαντισλάο Μαζούρκιεβιτς. Με διάθεση ποδοσφαίρου αλάνας, ο Πελέ άφησε τη μπάλα να συνεχίσει την πορεία της προς τα δεξιά την ώρα που εκείνος έτρεξε προς τα αριστερά. Με την προσποίηση αυτή ο Μαζούρκιεβιτς βγήκε νοκ-άουτ από την εξέλιξη της φάσης κι έμεινε στο έδαφος να παρακολουθεί τον Πελέ, που κινήθηκε αστραπιαία προς τα δεξιά, σουτάρε κι έστειλε τη μπάλα ξυστά έξω από το δοκάρι. Ήταν η πιο εμπνευσμένη αστοχία όλων των εποχών.

 1978: Μια γελοία διαιτητική έμπνευση για ένα γκολ που δεν μέτρησε ποτέ

Ο αγώνας ΒραζιλίαςΣουηδίας για τον 3ο προκριματικό όμιλο πλησίαζε προς το τέλος του. Το σκορ ήταν 1-1 και η Βραζιλία είχε την τελευταία της, ίσως, ευκαιρία, με μια εκτέλεση κόρνερ που κέρδισε στο 89′ 30”. Αφού έφαγε λίγο χρόνο με συστάσεις για αλληλοσπρωξίματα και για σωστή τοποθέτηση της μπάλας, ο Ουαλός διαιτητής Κλάιβ Τόμας άφησε το κόρνερ να εκτελεστεί και οκτώ δευτερόλεπτα μετά τη συμπλήρωση των 90 λεπτών η μπάλα περνούσε τη γραμμή του τέρματος, χάρη σε μια κεφαλιά του Ζίκο. Ο 25χρονος τότε Βραζιλιάνος επιθετικός ήταν έτοιμος να πανηγυρίσει το πρώτο του γκολ σε Μουντιάλ, ωστόσο την ίδια στιγμή ο Τόμας σφύριξε… λήξη! Ο συγκεκριμένος διαιτητής είχε πάντοτε τη φήμη ότι δεν του άρεσαν οι πανηγυρισμοί των παικτών και αμέσως έτρεχε να τους συμμαζεύει, ώστε το παιχνίδι να συνεχιζόταν άμεσα. Ο μη καταλογισμός του γκολ του Ζίκο αποδείχτηκε στη συνέχεια καθοριστικός ώστε η Βραζιλία να βρεθεί στον «όμιλο του θανάτου», παρέα με την Αργεντινή.   

 

 1970: Ένας τερματοφύλακας κάνει τη μεγαλύτερη απόκρουση

Ο αγώνας ΒραζιλίαςΑγγλίας στο πλαίσιο του 3ου προκριματικού ομίλου ήταν το μεγαλύτερο «ντέρμπι» για τη φαντεζί αρμάδα του προπονητή Μάριο Ζαγκάλο. Στο 10ο λεπτό, με το σκορ ακόμα στο 0-0, ο Ζαϊρζίνιο ξεκίνησε μια κούρσα από τα δεξιά, βγάζοντας μια σέντρα «συστημένη» για το κεφάλι του Πελέ. Ο «βασιλιάς» την έπιασε δυνατή, «γεμάτη» και σκαστή, όπως χρειαζόταν δηλαδή για να καταλήξει στη δεξιά γωνία του τερματοφύλακα Γκόρντον Μπανκς. Ο γκολκίπερ της Στόουκ Σίτι όμως δεν παραιτήθηκε, εκτινάχτηκε στη γωνία του και «έβγαλε», ενελώς απρόσμενα και καταπληκτικά, τη μπάλα σε κόρνερ. Και στην περίπτωση αυτή ο Πελέ έμεινε με τη γλύκα ενώ ο Μπανκς, παρόλο που νικήθηκε στο 59ο λεπτό από τον Ζαϊρζίνιο, έμεινε χάρη στη στιγμή αυτή για πάντα στις συνειδήσεις των συμπατριωτών του, συνώνυμος της έννοιας «ασφάλεια».      

 

 

 

1978: Το δεξί δοκάρι κάνει τη μεγαλύτερη απόκρουση

Ήταν στα τελειώματα της κανονικής διάρκειας ενός σκληρού και συναρπαστικού τελικού. Είχαν περάσει λίγα λεπτά αφότου ο Νανίγκα, με κεφαλιά-«οβίδα», ισοφάρισε το γκολ-σόλο του Κέμπες από το πρώτο ημίχρονο. Μέσα στον χαμό των καθυστερήσεων, μια ανύποπτη βαθιά μπαλιά του Κρολ έβγαλε τον Ρένσενμπρινκ σε πλάγια θέση αριστερά της μικρής περιοχής. Ο επιθετικός της Άντερλεχτ άγγιξε ελαφρά τη μπάλα, όσο χρειαζόταν για να την περάσει δίπλα από τον πανικόβλητο τερματοφύλακα Φιλιόλ. Η μπάλα έσκασε μία φορά και στη συνέχεια χτύπησε στο δεξί δοκάρι. Η απόλυτη ευκαιρία της Ολλανδίας είχε χαθεί, ο Φιλιόλ αποδείκνυε ότι η φανέλα με το αλλόκοτο νούμερο «5» μπορεί να φέρνει τύχη στους τερματοφύλακες και στην παράταση οι Κέμπες και Μπερτόνι υπόγραψαν το οριστικό τέλος.     

 

 

 1970: Ένα αγγλικό τάκλιν πέρασε στην ποπ κουλτούρα

Καθώς το β’ ημίχρονο του ίδιου αγώνα Βραζιλίας-Αγγλίας εξελισσόταν, ο Ζαϊρζίνιο είχε ήδη ανοίξει το σκορ και η Αγγλία προσπαθούσε να εντείνει την πίεσή της για την ισοφάριση. Έπειτα από ένα άστοχο χτύπημα φάουλ των Άγγλων, οι Βραζιλιάνοι βγήκαν στην αντεπίθεση. Ο Ζαϊρζίνιο μπήκε ορμητικά στη μεγάλη περιοχή, όμως εκεί τον περίμενε ο κυματοθραύστης Μπόμπι Μουρ. Με ένα γαλήνιο, λιτό τάκλιν, του απέσπασε τη μπάλα σαν να μη συνέβαινε τίποτα. Ο εμβληματικός αρχηγός των «λιονταριών» είχε περάσει τη δική του μεγάλη περιπέτεια λίγο πριν ξεκινήσει η διοργάνωση, καθώς συνελήφθη κάτω από μυστηριώδεις συνθήκες σε κοσμηματοπωλείο της Μπογκοτά, με την κατηγορία της κλοπής ενός βραχιολιού. Χάρη σ’ αυτή την απέριττη ενέργεια όλα ξεχάστηκαν και ο Μουρ κατάφερε να δείξει στον κόσμο ότι και η άμυνα μπορεί να είναι τέχνη. 26 χρόνια αργότερα το τάκλιν του τραγουδήθηκε από το βρετανικό συγκρότημα των Lightning Seeds, μέσ’ από τους στίχους του «ποδοσφαιρικού» κομματιού τους, «Three Lions».    

 

 

 1978: Ένα σκοτσέζικο γκολ πέρασε στην ποπ κουλτούρα

Σ’ ένα παιχνίδι Σκοτίας-Ολλανδίας εν έτει 1978, το τελευταίο που θα περίμενε κανείς από τους παραδοσιακά μαχητές, αλλά άτεχνους νησιώτες ήταν να ξεδιπλώσουν τα δημιουργικά τους χαρίσματα μέσα στο γήπεδο, απέναντι σε σαφώς υπέρτερους αντιπάλους. Προς γενική έκπληξη, στο 68ο λεπτό του μεταξύ τους ματς για τον 1ο προκριματικό όμιλο η Σκοτία προηγούταν ήδη με 2-1 και ο Άρτσι Γκέμιλ, χαφ της Νότιγχαμ Φόρεστ, αφού έπαιξε το «1-2» με τον Κένι Νταλγκλίς, βρέθηκε με τη μπάλα στα δεξιά της επίθεσης. Κινούμενος σε πολύ στενό χώρο, ο Γκέμιλ προσπέρασε τέσσερις Ολλανδούς αμυντικούς και πλάσαρε άψογα τον γκολκίπερ Γιόνγκμπλοντ, δίνοντας προβάδισμα δύο γκολ στη Σκοτία. Οι Ολλανδοί στη συνέχεια μείωσαν και το «θαύμα» μιας απίστευτης πρόκρισης –η Σκοτία ήθελε νίκη με τρία γκολ διαφορά- δεν ολοκληρώθηκε ποτέ. Ωστόσο, σε μια ερωτική σκηνή του εν πολλοίς σκοτσέζικου “Trainspotting” (1996, του Ντάνι Μπόιλ), ο πρωταγωνιστής Γιούαν Μακ Γκρέγκορ, περιγράφοντας στην κοπέλα του (Κέλι Μακ Ντόναλντ) την ηδονή από τη μεταξύ τους συνεύρεση, ξεστόμιζε ότι «είχα να νιώσω τόσο καλά από το γκολ του Άρτσι Γκέμιλ με την Ολλανδία το 1978». «Να σας πω την αλήθεια, ντράπηκα λίγο…» ήταν το σχόλιο του Γκέμιλ για τη σκηνή.         

 

 

Εν κατακλείδι:

mundial 78 : Άλλο Ποδόσφαιρο κι Άλλο Πολιτική” .Χα!- Ο στρατηγός Βιντέλα συγχαίρει τον αρχηγό Πασαρέλα και δέχεται δώρο μια λαχταριστή μπάλα Τάνγκο-1

Page: 1 2

Αντρέας Κίκηρας

Share
Published by
Αντρέας Κίκηρας