TIMELINE

Η μουσική του Angelo Badalamenti είναι ένα απόκοσμο κινηματογραφικό ταξίδι

Αρκούσε μια περιγραφή του David Lynch για να μπορέσει μέσα σε λίγα λεπτά ο Angelo Badalamenti να συνθέσει μια μελωδία που κρύβει μέσα της χίλιες εικόνες. Και που στοιχειώνει το μυαλό για πάντα. 

Αυτή ήταν η σχέση τους, μια συνύπαρξη όχι απλώς επαγγελματική αλλά μια δυνατή σχέση ζωής ανάμεσα σε δύο ιδιοφυίες. Δεν είναι τυχαίο που ο Lynch χτες, μόλις έμαθε τα νέα για τον θάνατο του φίλου και συνεργάτη του, βγήκε στο κανάλι του στο YouTube για να κάνει την χαρακτηριστική του ανακοίνωση για τον καιρό και είπε: “Today, no music”, πριν συνεχίσει με τη θερμοκρασία της ημέρας.

Και είναι αλήθεια ότι χωρίς τον Badalamenti η μουσική χάνει ένα σημαντικό κομμάτι της μαγείας της. Κατάφερνε πάντα να φτιάχνει εικόνες με τις συνθέσεις του και να δίνει στις εικόνες ζωή. 

 

Γεννήθηκε το 1937 στο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης και ξεκίνησε να γράφει τις πρώτες του συνθέσεις για το NBC. Το 1973 με το ψευδώνυμο ‘Andy Badale’, έγραψε τη μουσική για τις ταινίες ‘Gordon’s War’ και ”Law and Disorder”. Η αρχή της μακροχρόνιας συνεργασίας του με τον David Lynch έγινε όταν ανέλαβε την θέση του δασκάλου φωνητικής της Isabella Rossellini για την ερμηνεία του τραγουδιού ”Blue Velvet” της ομώνυμης ταινίας του 1986.

Επειδή δεν ήταν σίγουρο ότι ο Lynch θα μπορούσε να εξασφαλίσει τα πνευματικά δικαιώματα του τραγουδιού για την ταινία, αποφάσισαν οι δυό τους να συνεργαστούν επάνω σε ένα νέο τραγούδι. Το ‘Mysteries of Love’ σε στίχους του Lynch και μουσική του Badalamenti, τραγούδησε η Julee Cruise. Όταν ο Lynch του περιέγραψε πώς φαντάζεται να είναι το γενικό soundtrack, του είπε: “Θέλω να θυμίζει Shostakovich, να είναι όμορφο, αλλά κάντο πιο σκοτεινό και πιο τρομακτικό”. Στην ταινία ο Badalamenti έκανε μια cameo εμφάνιση ως πιανίστας, στη σκηνή που τραγουδά η Rossellini. Αυτή η ταινία ήταν η αρχή της μακροχρόνιας συνεργασίας τους.

Το 1989 οι δυο τους δημιούργησαν τις απόκοσμες μελωδίες για τον μελαγχολικό κόσμο του ‘Twin Peaks’, της σειράς που στις αρχές της δεκαετίας του ’90 προκάλεσε φρενίτιδα. Σε ένα βίντεο o Badalamenti εξηγεί τον τρόπο που γράφτηκε η μουσική και είναι πραγματικά αξιοθαύμαστο πώς μέσα από την περιγραφή του Lynch για τη θλιμμένη Laura Palmer και το σκοτεινό δάσος, γεννήθηκε η μελωδία που έχει μείνει σαν ένα από τα πιο υπέροχα και χαρακτηριστικά μουσικά θέματα για τηλεοπτική σειρά. 

Ακολούθησαν πολλές συνεργασίες των δυο τους και στο σινεμά, όπως στις ταινίες The Straight Story (1999) και Mulholland Drive (2001) ενώ ο Badalamenti έχει γράψει μουσική και για άλλους σκηνοθέτες, όπως τον Jean-Pierre Jeunet. 

Πέρα όμως από τον κινηματογράφο και την τηλεόραση, το όνομα του κρύβεται πίσω από πολλά πρότζεκτ. Στη λίστα με τις συνεργασίες του παρελαύνουν μεγάλα ονόματα της μουσικής, οπως ο David Bowie, η Nina Simone, η Marianne Faithfull, οι Anthrax, οι Pet Shop Boys, ο Tim Booth ή ο Jean-Jacques Perrey. 

Οι 10 αγαπημένες στιγμές του Angelo Badalamenti

Twin Peaks Theme 

Όλη η μοναξιά σε μια μικρή πόλη που κρύβει πολλά μυστικά, όλος ο φόβος στο ομιχλώδες τοπίο βαθιά μέσα στο δάσος, όλη η λύπη της απώλειας, υπάρχουν μέσα στο μουσικό θέμα της τηλεοπτικής σειράς αλλά και στο τραγούδι ‘Falling’ που βασίζεται σε αυτό και προκαλεί ανατριχίλες με τη φωνή της Julee Cruise. Το ‘κακό’ είναι παντού γύρω σου και το νιώθεις να σε πλησιάζει διαρκώς.  

Dance of the Bad Angels – Booth and the Bad Angel

Το Booth and the Bad Angel ήταν το μουσικό πρότζεκτ του Tim Booth (τραγουδιστή των James) και του Angelo Badalamenti. Με τον Bernard Butler στην κιθάρα (Suede), το ομώνυμο άλμπουμ κυκλοφόρησε τον Ιούλιο του 1996. Η συνεργασία μεταξύ του Booth και του Badalamenti ξεκίνησε το 1992, όταν ο Booth εμφανίστηκε στην τηλεοπτική εκπομπή του βρετανικού Channel 4 ‘Friday Night at the Dome’, η οποία έφερνε κοντά σύγχρονους καλλιτέχνες με τους ήρωές τους. Ο Booth εξέφρασε την επιθυμία να συνεργαστεί με τον Badalamenti και οι παραγωγοί της σειράς έφεραν τους δύο σε επαφή.

Εκείνη την εποχή, ο Booth ήταν απασχολημένος με ηχογραφήσεις και περιοδείες με τους James, και δεν μπόρεσε να βρει τον χρόνο να συναντηθεί με τον Badalamenti, αλλά οι δυο τους κράτησαν επαφή μέσω υπερατλαντικών τηλεφωνικών κλήσεων για περισσότερο από δύο χρόνια, πριν τελικά συναντηθούν. Το 1995, ο Booth ανακοίνωσε ότι θα έκανε ένα διάλειμμα από τους James για να δουλέψει σε ένα άλμπουμ με τον Badalamenti. Ο Booth επικοινώνησε με τον Bernard Butler για να παίξει κιθάρα στο άλμπουμ, το οποίο ηχογραφήθηκε από τα τέλη του 1995 έως τις αρχές του 1996. Στην Ελλάδα, το τραγούδι ‘Dance of the Bad Angels’ εκείνη την εποχή, ακουγόταν παντού. 

It Couldn’t Happen Here – Pet Shop Boys

H ενορχήστρωση του Badalamenti σε συνδυασμό με τη μελωδία του Chris Lowe και τα φωνητικά του Neil Tennant, το κάνουν να μοιάζει σαν ένα χαμένο τραγούδι του James Bond. Ο συνθέτης συνεργάστηκε ξανά με το διάσημο βρετανικό ντουέτο της synth pop μουσικής στη δεκαετία του 1990, με τα κομμάτια “This Must Be the Place I Waited Years to Leave” και “Only the Wind”, αλλά η πρώτη τους συνάντηση ήταν και η πιο έντονη.

Silencio – Mulholland Drive

Απίστευτα ατμοσφαιρικός για ακόμη μία φορά, συνεργάζεται και πάλι με τον David Lynch, στην ταινία Mulholland Drive, με πρωταγωνίστρια την Naomi Watts. Η μουσική λειτουργεί και πάλι καταλυτικά σε κάθε σκηνή και ιδιαίτερα στη συγκεκριμένη που ακούγεται το Silencio. Η οποία είναι και μία από τις πιο αξιομνημόνευτες σκηνές στον κινηματογράφο γενικότερα. 

Miette – The City of Lost Children

Αυτό και αν είναι στοιχειωμένο ταξίδι. Σαν ένα νανούρισμα από άλλο κόσμο που σε καλεί να ψάξεις στο σκοτάδι. Την ταινία The City of Lost Children έχουν σκηνοθετήσει οι Marc Caro και Jean-Pierre Jeunet και κάθε σκηνή γίνεται ακόμη πιο μυστηριώδης, θλιμμένη και γεμάτη με την αίσθηση της απειλής, χάρη στη μουσική του Badalamenti.

Flaming September – Marianne Faithfull

Όντως νιώθεις μια φωτιά να καίει μέσα σου ακούγοντας αυτό το αριστούργημα. Το τρέμουλο της Faithfull σε συνδυασμό με τις ονειρικές ενορχηστρώσεις και τα στιβαρά ξεσπάσματα του Badalamenti αλλά και τις γλυκές μελωδίες των δυο τους, δημιουργούν μια ιστορία γεμάτη φθινοπωρινά φύλλα και αναμνήσεις από έναν παθιασμένο έρωτα. Υπέροχο. 

A Foggy Day in London Town – David Bowie

Εντάξει το Λονδίνο από μόνο του σε κάνει να σκέφτεσαι ομίχλη, βροχή, πάρκα και παλιά κτίρια. Βάλε τώρα να παίζει και η διασκευή του παλιού αυτού τραγουδιού των Ira και George Gershwin που έκαναν ο Badalamenti με τον Bowie και θα μεταφερθείς αμέσως εκεί. Σα να ακούω Χριστουγεννιάτικα καμπανάκια μέσα στο χιονισμένο Regent’s Park, βλέποντας τις νιφάδες να φωτίζονται από τα παλιά φώτα ένα πράγμα. 

Dark Lolita – Wild at Heart

Άλλη μία ταινία σταθμός στην καριέρα του David Lynch, με πρωταγωνιστές τον Nicolas Cage και τη Laura Dern. Το συγκεκριμένο κομμάτι από το soundtrack του Badalamenti ακούγεται στη σκηνή που εμφανίζεται η Sherilyn Fenn και οι οδηγίες που είχε από τον σκηνοθέτη για τον ρόλο της ήταν να παίξει σαν ραγισμένη πορσελάνινη κούκλα. Το συνολικό αποτέλεσμα προκαλεί πραγματικά ανατριχίλες. 

Twin Peaks: Fire Walk With Me Theme

Στην ταινία του David Lynch που ακολούθησε μετά την πρώτη εμφάνιση της τηλεοπτικής σειράς Twin Peaks, το 1992, ο Badalamenti κάνει και πάλι το θαύμα του. Εδώ, η τρομπέτα του Jim Hynes η οποία κυριολεκτικά σπαράζει, δημιουργεί έναν νωχελικό, jazzy, θλιμμένο κόσμο και μπορείς να φανταστείς ότι είσαι μέσα του από τις πρώτες κιόλας νότες.

The Other Side Of The Mirror – The Comfort Of Strangers

Στο ψυχολογικό θρίλερ του Paul Schrader με τους Christopher Walken, Natasha Richardson, Rupert Everett και Helen Mirren ο Badalamenti δημιουργεί ένα μαγικό πράγμα που ξεκινά με ανατολίτικα ηχοχρώματα και καταλήγει σε ένα μελαγχολικό βαλς. Μαζί του ο μαέστρος Dirk Brosse, η Φιλαρμονική των Βρυξελλών και η Orchestra Of Flanders. Διδάσκει soundtrack για ακόμη μία φορά. 

Αντιγόνη Πάντα-Χαρβά

Share
Published by
Αντιγόνη Πάντα-Χαρβά