Τι πάει να πει εικονικό εστιατόριο; Είναι εκείνο στο οποίο προφανώς δεν μπορούμε να κάνουμε κράτηση ρωτώντας αν έχει διαθέσιμο τραπέζι στη γωνιά του που μας αρέσει περισσότερο, ούτε θα αναμένουμε το φαγητό μας πίνοντας το πρώτο ποτήρι από το κρασί που ανοίξαμε. Πρόκειται για ένα εστιατόριο που το όνομά του δεν αναγράφεται σε κάποια ταμπέλα κρεμασμένη σε μια γαστρονομική πιάτσα. Ο τρόπος για να το γνωρίσουμε είναι κάνοντας αναζήτηση σε πλατφόρμες διανομής φαγητού, και μόνο.
Tα virtual restaurants άνοιξαν μια συζήτηση που γίνεται ήδη από το 2017 στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού. Οι υπηρεσίες παράδοσης φαγητού όπως η Uber Eats, η DoorDash, η Grubhub αρχίζουν να αναδιαμορφώνουν την αμερικανική βιομηχανία εστιατορίων ύψους 863 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Καθώς η παράδοση γίνεται πιο γρήγορη και βολική, οι εφαρμογές αλλάζουν την ίδια την ουσία του τι σημαίνει να λειτουργεί κανείς ένα εστιατόριο. Μόνο μέσω της Uber Eats έχουν εμφανιστεί 4.000 εικονικά εστιατόρια τα τελευταία τρία χρόνια.
To 2020 η κουβέντα γύρω από τους νέους τρόπους που σκαρφίζεται η εστίαση εντάθηκε. Άρχισαν να πληθαίνουν τα άρθρα για τα εικονικά εστιατόρια αλλά και για τα διφορούμενα “ghost” ή “headless” restaurants, για τα εστιατόρια «φαντάσματα» δηλαδή που σε αντίθεση με τα «εικονικά» δεν έχουν ουδεμία διεύθυνση και ομάδα κουζίνας να τα εκπροσωπεί. Τα virtual restaurants αποτελούν πτυχή ενός ήδη υπάρχοντος εστιατορίου, ενός μαγαζιού που μπορεί να έχετε επισκεφθεί, ίσως είναι και ένα από τα αγαπημένα σας.
Όλα αυτά γράφτηκαν ενώ τα μέτρα αντιμετώπισης και μείωσης της διασποράς του κορωνοϊού έφεραν αλυσιδωτά lockdowns σε όλο τον κόσμο. Tα εστιατόρια που μας προσφέρουν μια δια ζώσης εμπειρία σταμάτησαν να μετράνε κουβέρ.
Μερικά αστεράτα εστιατόρια του εξωτερικού, όπως το Brat του Λονδίνο αντέδρασαν στο lockdown του πρώτου κύματος πανδημίας μπαίνοντας σε μια πιο comfort λογική, προσφέροντας πιο απλά πιάτα και τις πρώτες του ύλες με delivery και take away. Λίγο μετά, το δανέζικο Noma που φιγουράρει σταθερά ανάμεσα στα καλύτερα εστιατόρια του κόσμου, έγινε πιο προσιτό από ποτέ λειτουργώντας προσωρινά ως υπαίθριο wine bar και φτιάχνοντας μόνο δύο μπέργκερ.
Πάμε πίσω στον δικό μας Μάιο και στο facebook post ενός αθηναϊκού εστιατορίου που ξεκινούσε ως εξής «Όπως στο Breaking Bad πήραν τον πιο ενδιαφέρον χαρακτήρα, τον Saul και του φτιάξανε δικιά του spin-off σειρά, έτσι και εμείς στο Sushimou πήραμε το πιο ενδιαφέρον πιάτο, το Chirashi Don και του φτιάξαμε δικό του pop-up μαγαζί. Το βαφτίσαμε “Sushi Lunchi“ και λειτουργεί στον ίδιο χώρο με το Sushimou. Σερβίρει ωμά ψαράκια με αγγούρι, αβοκάντο, τζίντζερ, γουασάμπι, σόγια και τραγανό νόρι, πάντα μέσα σε ένα μπολ με ξυδάτο ρύζι».
Κάπως έτσι το μικρό, hip και εκλεκτό γιαπωνέζικο εστιατόριο του Αντώνη Δρακουλαράκου δημιούργησε ένα μενού μόνο για take away και delivery. Και μόλις ανακοινώθηκε το δεύτερο lockdown επέστρεψε με νέο post: «Σαν τον πιτσιρικά στον πάγκο της ομάδας που βλέπει τον αρχηγό να μην μπορεί να συνεχίσει, το Sushi Lunchi μετά από ένα μικρό ζέσταμα μπαίνει στον αγωνιστικό χώρο για να σκοράρει». Tο παράλληλο νόστιμο εγχείρημα του εστιατορίου που μπαίνει σε μπολ ξαναβγήκε στη σέντρα. Kαι απέκτησε site και δικό του προφίλ στα social media.
Έχουμε μπει για τα καλά στο καλοκαίρι, τα εστιατόρια οφείλουν να τηρούν τις απόστασεις μεταξύ των τραπεζιών και τότε εμφανίζεται στo εγχώριο instagram ένας λογαριασμός με το όνομα Εkiben. To virtual εστιατόριο του Birdman αφηγείται μια ιστορία φαγητού η οποία ξεκινάει πίσω στα τέλη του 19ου αιώνα, στην Ιαπωνία. Τα bento boxes είναι το γρήγορο γεύμα που άνθισε στους σιδηροδρομικούς σταθμούς της Ιαπωνίας ενώ το Ekiben είναι σύνθετη λέξη και προέρχεται από τo “eki” που σημαίνει «σταθμός» και τη συντομογραφία της λέξης “bento”. Ekiben λοιπόν είναι ένα συγκεκριμένο είδος bento box (συνήθως με βάση το ρύζι), μάλιστα, κάποιοι σταθμοί της χώρας φημίζονται για τον τρόπο που το προσφέρουν. Τις δεκαετίες του ‘70 και του ‘80 η δημοφιλία του γεύματος σε πακέτο εκτοξεύτηκε μαζί με την άνοδο που γνώρισαν τα πολύωρα ταξίδια με τρένο έναντι των απλησίαστων αεροπορικών πτήσεων.
Η ιδέα του Άρη Βεζενέ ήρθε για να αποτελέσει μια εμπειρία που επανανοηματοδοτεί το ποιοτικό delivery, ξεκινώντας από τις γεύσεις του και φτάνοντας μέχρι τη συσκευασία του. Τα αθηναϊκά ekiben bowls φτιάχνονται με βάση το κρέας, με λαχανικά εποχής, sushi rice noodles και αυγό σε σόγια. Θα βρείτε nigiri με εκλεκτό κρέας wagyu σε διάφορες κοπές αλλά και μέσα σε guoza (ιαπωνικό τορτελίνι). Αν δεν το έχετε δοκιμάσει στον φυσικό του χώρο, το sando iberiko pork katsu -το σάντουιτς με χοιρινό λαιμό, κόκκινο λάχανο και tonkatsu σως μήλο είναι μία από τις μεγάλες επιτυχίες του birdman ενώ τα δύο burgers που προσφέρει είναι από τα καλύτερα που έχει γευτεί ποτέ η πόλη.
Ζούμε στην εποχή που αντί να ρωτάμε τους ανθρώπους που μας φιλοξενούν και μας εξυπηρετούν στις εστιατορικές σάλες να μας προτείνουν τα must βλέπουμε στις πλατφόρμες διανομής φαγητού την ένδειξη «δημοφιλές» πάνω από τις επιλογές που μπορούμε να κάνουμε με λίγα μόλις κλικ. Και μόλις πριν λίγες μέρες εμφανίστηκαν στη Wolt ντελικάτες συσκευασίες που φέρνουν σε χάρτινη εκδοχή των bamboo steamers με ένα περιεχόμενο ακόμα πιο δελεαστικό.
Αυτές ήταν του PS Luncheon, του τρίτο culinary project της ομάδας του “Nolanverse”, δηλαδή των εστιατορίων Nolan και PROVELEGGIOΣ. Πρόκειται για ένα νέο που φάνηκε να συγκινεί και να κινητοποιεί αμέσως τους foodies της Αθήνας, το γεγονός ότι η μαγειρική ευρηματικότητα του Σωτήρη Κοντιζά μπορεί πλέον να φτάσει στην πόρτα τους.
Όπως και το Ekiben by Βirdman έτσι και η delivery εκδοχή αυτών των δύο δημοφιλών εστιατόριων έχει ένα άλλο, ξεχωριστό όνομα. Αυτό χαρίζει στο εγχείρημα τη γοητεία και τον ενθουσιασμό που προκαλεί το νέο, στηρίζεται στην αξία του προσωρινού και του limited, βοηθά τα εστιατόρια να πειραματιστούν, να παρεκκλίνουν από το ύφος τους και να μας προσφέρουν νόστιμες λύσεις που μπορούν να μεταφερθούν εκτός της κουζίνας τους μέχρι το δικό μας τραπέζι.
Έχει ενδιαφέρον το πως το PS Luncheon η ομάδα του, λέει ότι σχετίζεται με τα άλλα δύο εστιατόρια όσο ένα υστερόγραφο με την κύρια επιστολή. «Δεν είναι περίληψη, δεν είναι ανακεφαλαίωση, δεν είναι best of. Είναι αυτή η σκέψη παραπάνω, το “α και κάτι τελευταίο” που σπανίως είναι το τελευταίο, και συνήθως αποτελεί το πιο “ζουμερό” στοιχείο της επιστολής».
Στο μενού του PS Luncheon συναντάμε μαζεμένες τις γαστρονομικές τάσεις: προζυμένια καρβέλια, χειροποίητα noodles, καπνιστά κοτόπουλα και καυτερές φτερούγες, ιαπωνικό katsu κάρι αλλά και ταραμοσαλάτα, καμμένο cheesecake με το κιλό από τυρί δικό τους. Kάνει pairing τα κρασιά με τα πιάτα του ενώ προσφέρει τα κοκτέιλ με διαφορετικά είδη πάγου.
Το εγχείρημα έχει ένα ακόμα ευφυές κομμάτι. Με τρία DIY kits για πίτσα, ramen και tacos μας βάζει σε μια δημιουργική και διασκεδαστική διαδικασία μαγειρέματος ενώ παράλληλα εξασφαλίζει ότι θα απολαύσουμε το φαγητό μας σε σωστή θερμοκρασία.
Ένα ακόμα σημαντικό εστιατόριο της πόλης προσαρμόζεται με τον δικό του τρόπο στην εποχή της πανδημίας, δημιουργώντας δύο διαφορετικά κόνσεπτ, διαφορετικών ταχυτήτων. Η Cookoovaya μεταφέρει την εστιατορική εμπειρία στο σπίτι προσφέροντας μας τη δυνατότητα να φτιάξουμε ένα tailor made μενού σύμφωνα με τις προτιμήσεις μας και υπό την καθοδήγηση του Περικλή Κοσκινά. Επιλέγουμε την πρώτη ύλη βάσει διαθεσιμότητας, τον τρόπο μαγειρέματος (ωμά, αχνιστά, στη σχάρα κ.ο.κ) και τα συνοδευτικά συμμετέχοντας σε όλη τη διαδικασία της συνταγής, προσαρμόζοντας τα πιάτα στις γεύσεις μας (για περισσότερες πληροφορίες: τηλ. 210 7235005, email: reservations@cookoovaya.gr).
Παράλληλα τρέχει το Cookoo by Cookoovaya, μια υπηρεσία delivery και take away, ένα μενού με καρπάτσιο, ταρτάρ και σεβίτσε, με ποικιλία σε σαλάτες και ορεκτικά, με τα πιο κλασικά πιάτα του εστιατορίου όπως τα κοκκινιστά βοδινά μάγουλα με πουρέ καπνιστής μελιτζάνας και κρέμα από γραβιέρα Κρήτης αλλά και μια νέα κατηγορία, την “Bread & Fish” με ευφάνταστα σάντουιτς που εξιτάρουν όπως το club sandwich με γόπα και σύγκλινο, το brioche με τηγανητό ροφό και ταραμοσαλάτα, η σκιατσάτα με το μαγιάτικο φιλέτο στα κάρβουνα και μπέικον μαύρου χοίρου.
Χωρίς να έχει δημιουργήσει ένα εικονικό πρότζεκτ, το Άlficon του Παγκρατίου που επικεντρώνεται δημιουργικά στην ελληνική κουζίνα και την ανάδειξη των ελληνικών προϊόντων από μικρούς παραγωγούς και οινοποιούς ήταν ένα από τα πρώτα εστιατόρια της Αθήνας που ήδη από το προηγούμενο lockdown αποφάσισε να ανατρέψει το στερεότυπο που θέλει μόνο το «γρήγορο» φαγητό ταυτισμένο με delivery υπηρεσίες.
Ο Έλβι Δημήτρης Ζύμπα και ο Νίκος Βοργιάς εστιάζουν αυτή τη φορά εξ ολοκλήρου στο προσεκτικά δοσμένο street food έχοντας στο μενού τους δύο μπέργκερ και χειροποίητο, τυλιχτό σουβλάκι. Ένα εστιατόριο με φίνα πολυπλοκότητα στα πιάτα του παίρνει αυτή τη στιγμή ένα κλασικό φαγητό για το χέρι και του δίνει μια άλλη διάσταση φτιάχνοντάς το με πίτα από αλεύρι ολικής άλεσης και με γύρο χοιρινής πανσέτας ενώ προσφέρει κι ένα γιαουρτλού κεμπάπ, όλα τους χειροποίητα.
Και κάτι ακόμα που αξίζει να σημειωθεί ακόμα κι αν δεν έχει αποκτήσει το virtual του εστιατόριο, παρότι δεν βρίσκεται καν σε μια πλατφόρμα διανομής. Το λιλιπούτειο Napul’è Italian Comfort Food της Μάγκυς Ταμπακάκη και του Francesco Ciccio ξεκινάει από τη Βάρη και βγάζει πρόγραμμα (το οποίο ανακοινώνει στο instagram) προκειμένου να διανείμει ταψιά με κολασμένα λαζάνια και κλασικό τιραμισού σε όλη την Αθήνα.
Βλέπετε ποιες μέρες θα είναι κοντά σας, παραγγέλνετε μέσω instagram, παραλαμβάνετε, ζεσταίνετε στον φούρνο σας, απολαμβάνετε ποιοτικό ιταλικό στο σπίτι σας μέχρι να επιστρέψουμε στις εστιατορικές εξόδους όπως τις γνωρίζαμε.