Πως αποφασίσατε να ασχοληθείτε με την ζυθοποίηση;
Από αγάπη, ήταν ένα όνειρο που κάναμε πραγματικότητα. Ήταν και ανάγκη. Θέλαμε να διοχετεύσουμε την ενέργεια, τη γνώση και την εμπειρία μας σε μία παραγωγική δραστηριότητα που συνδυάζει τον αγαπημένο μας τόπο, την Τήνο με τη Μπύρα, που είναι το πιο δημοφιλές και δημιουργικό αλκοολούχο ποτό στον κόσμο. Η ΝΗΣΟΣ δεν είναι, για εμάς, μία επιχείρηση. Δεν είναι υπερβολή να σας πω ότι αυτό που αισθανόμαστε μοιάζει, με έναν μεγάλο έρωτα. Μας κάνει περήφανους και μας γεμίζει χαρά.
Πως αντιμετώπισαν αυτήν την επιλογή σας;
“Ναι μεν, αλλά”! Θαυμασμός και αμφιβολία. “Καλή πρωτοβουλία αλλά θα τα καταφέρετε;…”,”η κρίση, ο μεγάλος ανταγωνισμός…”, “μα γιατί σ’ ένα μικρό νησί και όχι σε κάποια πιο κεντρικά τοποθετημένη περιοχή;”, “η Ελλάδα καταστρέφεται και εσείς επενδύετε;”. Ακούσαμε τα πάντα και δεν αδικώ αυτούς που μας τα έλεγαν, σκεπτόντουσαν μόνο με τη λογική, προσπαθούσαν να μας προστατεύσουν. Εμείς όμως ήμασταν “κολλημένοι”. Η ΝΗΣΟΣ ζούσε μέσα μας και έπρεπε να γίνει πραγματικότητα.
Ποια ήταν τα ρίσκα που είχε αυτή η κίνηση σε μια περίοδο κρίσης και πως τα αποφύγατε;
Ακόμα, η Κρίση σου αποκαλύπτει δυνάμεις που δεν ήξερες ότι είχες. Υπάρχει μια φράση στα Αγγλικά του Joseph Kennedy -πατέρα το John Kennedy- που εμένα με ενέπνεε πάντα: “When the going gets tough, the tough get going”. Όταν οι συνθήκες είναι εξόχως δύσκολες, επιβιώνουν αυτοί που μπορούν να ξεπεράσουν τον εαυτό τους και να κάνουν το ανέφικτο, εφικτό. Την Κρίση δεν μπορείς να την αποφύγεις, μπορείς όμως να καταφέρεις να επιτύχεις τους στόχους σου μέσα σε αυτή. Χρειάζεται μεγαλύτερη αποφασιστικότητα, πίστη και προσεκτικοί, μελετημένοι χειρισμοί. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να έχεις ένα σκοπό που σε εμπνέει και σε κινητοποιεί. Εμείς έχουμε τη ΝΗΣΟΣ.
Ποιοι άνθρωποι είναι πίσω από αυτή την προσπάθεια;
Η σύντροφός μου, δημοσιογράφος και Τήνια εξ έρωτος, Μάγια Τσόκλη και οι φίλοι μας Ελίνα και Κωστής Δάλλας. Μοιραζόμαστε κοινές αξίες και μας συνδέει η μεγάλη αγάπη μας για την Τήνο και το Κυκλαδικό αρχιπέλαγος. Επίσης, ο Σταύρος Λαδάς, η Λήδα Νταφούλη και η ομάδα που τρέχει τη Ζυθοποιία Κυκλάδων στην Τήνο με τον μέγιστο επαγγελματισμό και ποιότητα. Ακόμα η ΝΗΣΟΣ έχει δημιουργήσει μία αλυσίδα αξίας στην οποία συμμετέχουν επαγγελματίες του εμπορίου τροφίμων και ποτών και της εστίασης από την Τήνο, τις Κυκλάδες, την Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, την Κρήτη, τη Ρόδο, τη Σάμο και πολλά άλλα μέρη της Ελλάδας που προσφέρουν τη ΝΗΣΟΣ καθημερινά στους φίλους της.
Πως επιλέχθηκε το μέρος, η Τήνος, για την παραγωγή και το ζυθοποιείο και γιατί;
Η Τήνος δεν επελέγει, ήταν η Αρχή. Το όραμα, δεν ήταν μόνο να κάνουμε τη ΝΗΣΟΣ, αλλά να κάνουμε τη ΝΗΣΟΣ στην ΤΗΝΟ. Απλά, η Τήνος είναι το μέρος που μας κάνει ευτυχισμένους. Κάποια συμπαθέστατη και εξυπνότατη επιχειρηματίας που ξεναγήθηκε στο ζυθοποιείο φέτος το καλοκαίρι, με ρώτησε, “γιατί όχι σε μία βιομηχανική ζώνη έξω από την Αθήνα, το κόστος….” Τη διέκοψα και της ζήτησα να βγούμε στη βεράντα του ζυθοποιείου. “Γιατί δεν έχει αυτή τη θέα” της απάντησα, δείχνοντας της την Δήλο και τη Ρήνια στον ορίζοντα. Ξέρω ότι η ευχαρίστηση δεν προσμετράται στην αποτίμηση μια επιχείρησης, αλλά πιστέψτε με οι μπύρες που γίνονται από ευτυχισμένους ανθρώπους είναι καλύτερες!
Πως έχει επηρεάσει το νησί η προσθήκη αυτού του προϊόντας και ποια είναι η σημασία για τα τοπικά προϊόντα για τον τουρισμό αλλά και για την οικονομία της χώρας;
Το καλοκαίρι του 13 –από τις πληροφορίες που έχουμε από τον Δήμο Τήνου- ήταν ιδιαίτερα ικανοποιητικό από πλευράς αφίξεων και εσόδων για το νησί και φαίνεται ότι η μεγάλη δημοσιότητα που πήρε η ΝΗΣΟΣ στα ΜΜΕ πρόσθεσε ένα λιθαράκι στην επιτυχία. Πέρα από την παρουσία της στον Τύπο, η ΝΗΣΟΣ έχει μια πολύ δραστήρια σελίδα στο facebook – facebook.com/nissosbeer – με περισσότερους από 47.000 φίλους. Από έναν πρόχειρο υπολογισμό που κάναμε, 5-6.000 άνθρωποι βλέπουν κατά μέσον όρο τα posts μας. Σήμερα, οι προβολές της ΝΗΣΟΣ και της Τήνου μέσα από τις καμπάνιες μας, έχουν ξεπεράσει τα 16 εκατομμύρια, που σημαίνει ότι κάπου 3 εκατομμύρια άτομα έχουν εκτεθεί στα μηνύματα της ΝΗΣΟΣ και κατ’επέκταση της Τήνου. Από την αρχή του εγχειρήματος, είπαμε ότι ένας στόχος μας ήταν να προσθέσουμε αξία στη γενέτειρα της ΝΗΣΟΣ, νομίζω ότι πρέπει να είμαστε ικανοποιημένοι.
Πόσος χρόνος χρειάστηκε για την δημιουργία της πρώτης φιάλης και ποια στάδια έπρεπε να προηγηθούν;
Έξι μήνες σχεδιασμός και προετοιμασία και ένας χρόνος υλοποίησης. Πολλά προηγήθηκαν, όμως θα αναφέρω ένα. Πραγματοποιήσαμε γευστικές δοκιμές με διαφορετικές πιλοτικές συνταγές σε πάνω από 200 άτομα εδώ και στο εξωτερικό! Το ψάξαμε πάρα πολύ, καθώς θέλαμε να δώσουμε στους φίλους μας (μεταξύ αυτών και σε εμάς) μία πραγματικά αξιόλογη μπύρα. Το καλύτερο, μου το είπε ένας Τηνιακός επαγγελματίας του κλάδου της εστίασης σε μία από τις γευστικές μας δοκιμές. Δοκιμάζοντας μία από τις συνταγές μας, γυρνάει και μου ψιθυρίζει σιγά, σιγά, για να μην τον ακούσουν οι άλλοι παρευρισκόμενοι: «…αυτή να βγάλεις! Είναι, πως να στο πω …αρχοντική!…ταιριάζει στη Τήνο». Καταλαβαίνεις πως ένιωσα. Δεν είναι αστείο. Μία μπύρα με καταγωγή, εκπροσωπεί τον Τόπο της. Η ευθύνη είναι μεγάλη αλλά και η χαρά ακόμα μεγαλύτερη.
Τι είναι η μπύρα ΝΗΣΟΣ και πως καταλήξατε στον τύπο αυτής της μπύρας;
Η ΝΗΣΟΣ είναι απαστερίωτη μπύρα μικρής παραγωγής, τύπου Pilsner, ζυθοποιείται και εμφιαλώνεται 100% στην Τήνο. Βύνες, λυκίσκοι και μαγιά εξαιρετικής ποιότητας ζυθοποιούνται αποκλειστικά με παραδοσιακούς, αργούς και φυσικούς τρόπους δημιουργώντας μία φρέσκια, ισορροπημένη και αναζωογονητική μπύρα με όγκο και σπιρτάδα. Η ΝΗΣΟΣ έχει διαυγές βαθύχρυσο χρώμα και η γεύση της συνδυάζει την ευχάριστη γευστική πικράδα των λυκίσκων με την γλυκύτητα της βύνης. O Roger Mittag γνωστός γευσιγνώστης μπύρας στον Καναδά, (χώρα με παράδοση στην ποιοτική μπύρα) και εμπνευστής του προγράμματος Thirst For Knowledge Inc, Prud’homme Beer Certification, δοκίμασε την ΝΗΣΟΣ στο μακρινό Τορόντο και μας έστειλε τα σχόλιά του. Είπε (σε μία προσπάθεια ακριβούς μετάφρασης): “Η ΝΗΣΟΣ έχει χρώμα βαθύ χρυσό. Ο αφρός της είναι λευκός και πυκνός και διαρκεί πολύ. Ως pilsner έχει την χαρακτηριστική μυρωδιά ψωμιού, φρεσκοκομμένου γρασιδιού, με νύξεις καραμέλας και μπαχαρικών. Το σώμα της ΝΗΣΟΣ μου θυμίζει την τραγανή κόρα μιας φρεσκοψημένης γαλλικής μπαγκέτας, ελαφρά καραμελωμένης. Ενώ υπάρχει μία ελαφριά αίσθηση επίμονης πικράδας, αυτή η μπύρα αφήνει μία επίγευση καθαρή και ξερή, κάνοντάς σε να θέλεις να πιεις και άλλη”.
To ζυθοποιείο τι δυναμική έχει και τι περιλαμβάνει;
Το ζυθοποιείο μας γεννήθηκε, στο πετρόκτιστο κτίριο της παλιάς ταβέρνας Ροδιά, που ανακατασκευάσαμε και μετατρέψαμε σε βιοτεχνικό κτίριο διαμορφωμένο ειδικά για να στεγαστεί ο προερχόμενος από τις τέσσερις γωνιές του πλανήτη εξοπλισμός μας. Έχει δυναμική 5,5 χιλίαδες εκατόλιτρα.
Από την πρώτη παρουσίαση της μπύρας στην αγορά μέχρι τώρα τι έχει αλλάξει;
Η συνταγή μας είναι σταθερή. Αυτό που αλλάζει είναι ότι προσθέτουμε συνεχώς εξοπλισμό στο ζυθοποιείο
Πως βλέπετε στην Ελλάδα τον κλάδο την μπύρας. Ποια πιστεύετε είναι τα θετικά και ποια τα αρνητικά;
Ο Έλληνας τώρα αρχίζει σιγά, σιγά να ανακαλύπτει την καλή, ποιοτική μπύρα. Πολλές γενιές έχουμε μεγαλώσει με το δόγμα «πιάσε μια παγωμένη» και «όλες οι μπύρες είναι πάνω κάτω ίδιες». Και δεν υπάρχει τίποτα πιο αναληθές για το ποτό με τη μεγαλύτερη ποικιλία ! Τα καταστήματα εστίασης πρέπει να δώσουν την ευκαιρία στον κόσμο να ευχαριστηθεί την ποιοτική μπύρα. Τα καλά μαγαζιά, δηλαδή αυτά που ψάχνονται και ενδιαφέρονται πραγματικά για την ποιότητα των υλικών τους και την μεγιστοποίηση της ευχαρίστησης του καταναλωτή προσφέρουν μπύρες Μικροζυθοποιίας. Όσα ενδιαφέρονται μόνο για το κέρδος, που δυστυχώς είναι η πλειοψηφία, δεν έχουν καμία διάθεση να τις προτείνουν απλά γιατί έχουν μεγαλύτερο κόστος αγοράς από την μαζική βιομηχανική μπύρα και άρα κερδίζουν λιγότερο.
Υπάρχει μια τάση προς την δημιουργία μικρών ζυθοποιείων σε διάφορα μέρη της χώρας. Ποια είναι η γνώμη σας;
Είναι πολύ όμορφο να συμμετέχεις ένα νέο κλάδο να γεννιέται. Έχω τη σιγουριά ότι σε λίγα χρόνια η Ελλάδα θα είναι παράδεισος ποιοτικής μπύρας.
Τι πιστεύετε ότι χρειάζονται οι Έλληνες καταναλωτές που ενδιαφέρονται για την μπύρα;
Να γνωρίσουν τον κόσμο της Μικροζυθοποιίας. Η μπύρα δεν είναι υγρό για να ξεδιψάω και να βρέχω το στόμα μου. Δεν έχει «πάνω κάτω την ίδια γεύση». Είναι ένα ποτό που μπορεί να δώσει μεγάλη ικανοποίηση, αντίστοιχη με αυτή του κρασιού. Την καλή μπύρα την ταξιδεύω στο στόμα μου, τη μυρίζω, την παρατηρώ για το χρώμα και το σώμα που έχει. Δεν την καταπίνω παγωμένη “κόκκαλο” σε παγωμένο ποτήρι για να μην καταλαβαίνω τι πίνω, απλά και μόνο για να ευχαριστηθώ το παγωμένο σοκ μέσα στη ζέστη του καλοκαιριού! Η μπύρα της Μικροζυθοποιίας δεν έχει εντυπωσιακές διαφημίσεις στην τηλεόραση έχει όμως εξαιρετικές πρώτες ύλες, μεγάλη ποικιλία γεύσεων, χρωμάτων και αρωμάτων, είναι ένας διαφορετικός κόσμος από αυτόν που έχουμε συνηθίσει.
Ποιοι είναι οι δικοί σας στόχοι και τα σχέδια για την μπύρα ΝΗΣΟΣ;
Να είναι πρότυπο, τόσο ως μπύρα τοπικής παραγωγής που αρέσει και προτιμάται από τον κόσμο, όσο και ως παράδειγμα περιφερειακής παραγωγικής επένδυσης, που θα προσθέσει αξία στην οικονομία, την κοινωνία και την ταυτότητα των Κυκλάδων ίσως και για παραπάνω από μία γενιές!
Σε ποια αγορά απευθύνεται η ΝΗΣΟΣ και που θα θέλατε εσείς να επεκταθεί;
Σε όσους ψάχνονται και τρώνε ή πίνουν με το μυαλό.
Που μπορούμε να βρούμε τη ΝΗΣΟΣ. Είναι στα σχέδια σας οι εξαγωγές;
Σε μεγάλα supermarkets AB Βασιλόπουλο και Carrefour, σε καλές κάβες και καταστήματα εστίασης. Στο εξωτερικό βρισκόμαστε ήδη σε επιλεγμένα σημεία στην Μεγάλη Βρετανία.
Κατά την γνώμη σας πως πρέπει να γίνεται η προώθηση των Ελληνικών προϊόντων;
Το λέω από το 2005 πρό κρίσης, και με κάθε ευκαιρία. Υπάρχει μεγάλη ανάγκη για αύξηση της αξίας της Ελληνικής Προέλευσης. Η αξία που προσθέτει ή αφαιρεί η εικόνα της εθνικής προέλευσης στα προϊόντα και τις υπηρεσίες είναι εξαιρετικά σημαντική. Στην αντίληψη των καταναλωτών, η προέλευση λειτουργεί ως εγγύηση ενός -αν μη τι άλλο- αποδεκτού επιπέδου ποιότητας.