Το Vanity Fair ιδρύθηκε το 1913 από τον εκδοτικό οίκο Conde Nast και παρά τα φαινόμενα, είχε πολύ συγκεκριμένη στοχοθεσία. «Το Vanity Fair δεν έχει παρά δύο σημαντικούς στόχους στο επίκεντρο του συντακτικού του δόγματος: πρώτον, να πιστεύει στην πρόοδο και την υπόσχεση της Αμερικάνικης ζωής και δεύτερον, να καταγράψει αυτή την πρόοδο με χαρωπό, ειλικρινή και ψυχαγωγικό τρόπο», είχε πει το Μάρτιο του 1914 ο Frank Crowninshield, ο κορυφαίος αρχισυντάκτης που έκανε το περιοδικό να διαπρέψει.
Υπό τη συντακτική διεύθυνση του Crowninnshield, το Vanity Fair ήταν ο απόλυτος καταγραφέας της χρυσής εποχής της αμερικανικής τζαζ, της οποίας η αίγλη πήρε την κάτω βόλτα με τη Μεγάλη Ύφεση του 1929. Το περιοδικό αναβιώθηκε από τον εκδοτικό οίκο το 1983 και πέρυσι γιόρτασε τα 100 χρόνια του με έναν βιβλικού μεγέθους τόμο, που δεν θα μπορούσε να ζυγίζει λιγότερο από πέντε κιλά, αφού αποθησαυρίζει όλα τα highlights -εξώφυλλα, φωτογραφίσεις, άρθρα, δοκίμια- από την απαρχή του Vanity Fair μέχρι και σήμερα.
Όταν βρεθεί κανείς με ένα τέτοιο λεύκωμα-θησαυρό ανά χείρας, δύσκολα αντιστέκεται στον πειρασμό να μοιραστεί τα αναλογικά πλούτη του σε ψηφιακή μορφή.
Ο George Clooney ποζάρει στο φακό της Annie Leibovitz, δίνοντας, σαν άλλος Fritz Lang, οδηγίες σ΄ένα ιδιαίτερο κινηματογραφικό crew (2006).
Το Νοέμβριο του 1932, ο Γερμανοαμερικανός φωτογράφος Horst P. Horst, φωτογραφίζει τη Bette Davis, μόλις 24 ετών τότε, ενώ ο αρθρογράφος του Vanity Fair, αναφέρεται στο ιερό τέρας του αμερικανικού κινηματογράφου ως «ένας από τους λαμπερούς νέους ανθρώπους του σινεμά». Πού να ήξεραν ότι η γυναίκα αυτή θα άρχιζε δύο χρόνια αργότερα να σαρώνει τα Όσκαρ, μέχρι να φτάσει να είναι πρώτη ηθοποιός με 11 υποψηφιότητες -ένα ρεκόρ που διατήρησε μέχρι να εμφανιστούν η Meryl Streep και ο Jack Nicholson.
Από τoν κινηματογραφικό θρύλο της Bette Davis, στο μουσικό θρύλο του Miles Davis, ενός από τους σημαντικότερους συνθέτες και μουσικούς της τζαζ. «Η τρομπέτα μου», γράφει ο ίδιος, «είναι μέρος του σώματός μου όσο τα μάτια και τα χέρια μου».
Επαναφορά στα Όσκαρ και τον ανέκαθεν εκκεντρικό Jack Nicholson, που φωτογραφίζεται στο χλωροτάπητα του σπιτιού του (Mulholland Drive, Los Angeles) συνδυάζοντας με την πρασινάδα τα πιο αταίριαστα αξεσουάρ στην ιστορία της φωτογραφίας: ένα ζευγάρι γυαλιά, ένα τσιγάρο, μ;iα ρόμπα, ένα μπαστούνι του γκολφ, ριγέ κάλτσες και παντοφλάκια.
«Τα κακά νέα; Ότι αυτό πρέπει να ήταν το πιο ακριβό εξώφυλλο στην ιστορία των περιοδικών. Τα καλά νέα; Ότι δείχνει σαν το πιο ακριβό εξώφυλλο στην ιστορία των περιοδικών» γράφει το Vanity Fair για το ομαδικό πορτρέτο «Legends of Hollywood» του 2001, που πραγματικά είναι «όνομα και πράγμα». Nicole Kidman, Catherine Deneuve, Meryl Streep, Gwyneth Paltrow, Cate Blanchett, Kate Winslet, Vanessa Redgrave, Chloë Sevigny, Sophia Loren και Penélope Cruz καταλαμβάνουν όλες ένα από τα πιο ακριβά φωτογραφικά σκηνικά, προορισμένο να μοιάζει με το σαλόνι του νεοϋρκέζικου διαμερίσματος της σχεδιάστριας Carolina Herrera.
«Είναι ένα οπτικό αλυσιδωτό “γράμμα” που διαδίδει το μήνυμα από άνθρωπο σε άνθρωπο» είχε πει η φωτογράφος Annie Leibovitz, εξηγώντας τη διαλεκτική σχέση των φωτογραφιών μεταξύ τους. Ποιο μήνυμα είναι αυτό; Το σύνολο των 20 εξωφύλλων είναι η «Περί Αφρικής Συζήτηση» και συνοδεύτηκε τον Ιούλιο 2007 από το άρθρο του ανθρωπολόγου και γενετιστή Spencer Wells, ο οποίος υποστήριξε πως όλοι οι άνθρωποι φέρουν D.N.A. με καταβολές που φτάνουν μέχρι την Αφρικανική ήπειρο.
Ο Alexander McQueen, ή αλλιώς ο «χούλιγκαν της αγγλικής μόδας, και η μούσα του, Isabella Blow, αποφάσισαν να ενώσουν την τρέλα τους με αυτή του φωτογράφου David LaChapelle, γνωστού με τη σειρά του για τα υπερφορτωμένα σκηνικά του. Αποτέλεσμα ήταν αυτή η επική φωτογραφία του 1997, που χρειάστηκε ένα σύμβουλο πυροτεχνικής και ένα μεγάλο συνεργείο πυρόσβεσης στο standby. Κι αυτό γιατί, ναι, όντως έκαψαν το Hedingham Castle στο Essex. Δέκα χρόνια αργότερα, η χαρισματική Blow, που έπασχε πολλά χρόνια από κατάθλιψη, έβαλε τέλος στη ζωή της σε ηλικία 48 ετών. Τρία χρόνια αργότερα, το 2010, o McQueen βρέθηκε νεκρός στο σπίτι του στο Λονδίνο από προφανή αυτοκτονία.