Πέρα από την ολοένα αυξανόμενη εμμονή με την Charli XCX, για την οποία ευθύνεται σημαντικά η κυκλοφορία του album-ωδή στην club κουλτούρα Brat, η Βρετανίδα pop star έχει διευρύνει τη δημοτικότητά της χάρη σε όσα πρεσβεύει το banger Girl, So Confusing που περιλαμβάνεται στον έκτο δίσκο της. “Girl, it’s so confusing sometimes to be a girl”, τραγουδάει με φωνητικά τίγκα στο auto-tune, συμπυκνώνοντας εύστοχα δεκαετίες βιωμένης γυναικείας εμπειρίας σε μία μόνο πρόταση. Στο τραγούδι, η Charli παρουσιάζει τη σχέση της με μια άλλη καλλιτέχνιδα της μουσικής βιομηχανίας, περιγράφοντας στους στίχους μια «ανώνυμη φίλη» που θεωρεί ότι είναι απόμακρη και, για άγνωστους λόγους, βασανιστικά απρόσιτη. Η Charli δυσκολεύεται να ξεκαθαρίσει τα αληθινά της συναισθήματα προς αυτή τη γυναίκα, αν κάποια από τις δύο συμπαθεί πραγματικά την άλλη και, κυρίως, ποια φταίει για την έλλειψη χημείας μεταξύ τους.
Οι θαυμαστές της υποψιάζονταν ότι το τραγούδι αφορούσε την Lorde – πράγμα το οποίο επιβεβαιώθηκε όταν οι δύο καλλιτέχνιδες κυκλοφόρησαν ένα remix-έκπληξη του κομματιού μέσα στο καλοκαίρι. Με απροσδόκητα ευάλωτους στίχους, η συνεργασία θέτει νέα πρότυπα για την αυτοέκθεση και την αυτογνωσία στο pop industry, ενώ παράλληλα εξυμνεί τη δύναμη του να μοιράζεσαι με τους οικείους σου τις ανασφάλειές σου. Οι στίχοι του Girl, So Confusing που οδήγησαν στη συνεργασία και τη συμφιλίωση των δύο γυναικών, ισοδυναμούν με μια επιδραστική στροφή των female pop stars, καθώς αρχίζουν να επιλύουν τις συγκρούσεις ή τις παρεξηγήσεις τους με τους δικούς τους όρους, με τον δικό τους τρόπο.
Το Brat μοιάζει στην πρώτη του ακρόαση με ένα διασκεδαστικό album γεμάτο με hits για παραληρηματικό clubbing, όμως αποδεικνύεται πολλά περισσότερα από αυτό: Οι στίχοι του εξερευνούν τη μοναξιά που συνοδεύει τη φήμη, την πολυπλοκότητα της φιλίας μεταξύ γυναικών και τις προκλήσεις της διαχείρισης αντικρουόμενων προσδοκιών. Ως αποτέλεσμα, έχει συγκεντρώσει σχεδόν καθολικούς επαίνους από τους κριτικούς και τον Τύπο.
Το remix του Girl, So Confusing είναι αξιομνημόνευτο λόγω της ευαλωτότητας με την οποία η Charli επιλέγει να προσεγγίσει την club pop. Στους στίχους της Lorde, η Νεοζηλανδή περιγράφει την έκπληξή της όταν έλαβε ένα φωνητικό μήνυμα από την Charli, το οποίο αποκαλύπτει τα περίπλοκα συναισθήματά της σχετικά με τη σχέση τους. Αντί να διαιωνίσουν τη μεταξύ τους διαμάχη, οι γυναίκες αποφάσισαν «να τα βρουν» στο remix.
Οι στίχοι της Lorde είναι ιδιαίτερα εξομολογητικοί με έναν τρόπο που προκαλεί έκπληξη για ένα τραγούδι ενός είδους που έχει συνδυαστεί σχεδόν αποκλειστικά με τη διασκέδαση: «Τα τελευταία δύο χρόνια / βρισκόμουν σε πόλεμο με το σώμα μου / προσπάθησα να λιμοκτονήσω για να αδυνατίσω / και μετά πήρα όλα τα κιλά πίσω», τραγουδάει αναφερόμενη στις διατροφικές διαταραχές που αντιμετώπισε, εξηγώντας ότι συχνά ακύρωνε κοινές εμφανίσεις και συνεργασίες τους την τελευταία στιγμή, λόγω των ανασφαλειών της για την εμφάνισή της. «Ήμουν παγιδευμένη στο μίσος / Και η ζωή σου φαινόταν τόσο φοβερή», λέει με ειλικρίνεια απευθυνόμενη στην Charli.
Ανέκαθεν, η μουσική βιομηχανία και η κοινωνία γενικότερα, διψούσαν να φέρνουν τις γυναίκες αντιμέτωπες μεταξύ τους. Από την Madonna και την Lady Gaga, την Britney Spears και την Christina Aguilera, μέχρι την Mariah Carey και την Jennifer Lopez, η ύπαρξη έριδας και διχόνοιας αποτελεί ένα τυπικό κομμάτι του να είσαι Main Pop Girl. Μία από τις πιο πολυσυζητημένες βεντέτες της τελευταίας δεκαετίας ήταν η διαμάχη της Taylor Swift με την Katy Perry. Οι δύο γυναίκες ήρθαν σε ρήξη πριν από χρόνια σε μια διαφωνία που φέρεται να αφορούσε τις χορεύτριες που εργάζονταν και για τις δύο, με αποκορύφωμα την κυκλοφορία του τραγουδιού Bad Blood της Swift το 2014 – για το οποίο υπήρχαν έντονες φήμες ότι αφορούσε την Perry. Το 2019, οι τραγουδίστριες έλυσαν τη διαμάχη τους (ντυμένες πατάτες τηγανιτές και burger) στο βίντεο για το You Need to Calm Down, το δεύτερο single της Swift από το album Lover.
Πιο πρόσφατα, η Brandy και η Monica – τραγουδίστριες που έχουν διαμάχη εδώ και δεκαετίες – επίσης τα βρήκαν σε ένα remix. Η μεταξύ τους κόντρα, που συνδέεται με το επιτυχημένο ντουέτο τους The Boy Is Mine του 1998, χρονολογείται τουλάχιστον 20 χρόνια πριν και περιλαμβάνει ακόμα και φήμες για συμπλοκή στα παρασκήνια των VMA’s εκείνης της χρονιάς. Τελικά, τον περασμένο Ιούνιο συμφιλιώθηκαν επίσημα, ενώνοντας τις δυνάμεις τους με την Ariana Grande για το remix του τελευταίου της single (επίσης με τίτλο The Boy Is Mine). Τώρα, η Monica αποδίδει στην Grande τα εύσημα για τον τερματισμό της χρόνιας έριδας μεταξύ τους, με την ίδια να δηλώνει στο Entertainment Tonight πως η κυκλοφορία του remix «Άλλαξε την πορεία της σχέσης μας στο σύνολό της». Και πρόσθεσε πως, «Ο γιος μου ήταν στο νοσοκομείο τις προάλλες, και η Brandy ήταν αυτή με την οποία μιλούσα όσο ήταν εκεί».
Η ευρεία αποδοχή των pop τραγουδιών συμφιλίωσης μεταξύ γυναικών, αποκτά ακόμα μεγαλύτερη σημασία, αν αναλογιστούμε πως λίγους μήνες πριν την κυκλοφορία του remix για το Girl, So Confusing και το The Boy Is Mine, τα βλέμματα των ανθρώπων ήταν στραμμένα στο συνεχιζόμενο beef μεταξύ Drake και Kendrick Lamar, χωρίς διάθεση επίκρισης της τοξικότητας και της ματσίλας τους. Αν και η rap έχει τους δικούς της «κανόνες» που σχετίζονται άμεσα με τα diss tracks, υπάρχει μια σημαντική διαφορά στους διαπληκτισμούς μεταξύ γυναικών και μεταξύ αντρών στη μουσική βιομηχανία.
Όταν οι γυναίκες συγκρούονται, αυτό τείνει να επισκιάζει και να υπονομεύει την καλλιτεχνική τους ταυτότητα, και τα social media κατακλύζονται από σχόλια που λαχταρούν για έναν «γατοκαβγά», ο οποίος θα επικριθεί με σκληρό, συχνά υβριστικό και συνήθως σεξιστικό τρόπο. Στην περίπτωση των αντρών όμως (ιδίως σε πιο ανδροκρατούμενα είδη όπως η rap και η trap), δεν συναντάται αντίστοιχη αντιμετώπιση, αλλά συνήθως το αντίθετο, αφού όποιος επιτεθεί περισσότερο στον άλλον λεκτικά, επαινείται.
Η επιδραστικότητα του remix του Girl, So Confusing δεν έγκειται μόνο στη συνειδητοποίηση αυτών των δυναμικών, αλλά και στην αναγνώριση της θέσης του τραγουδιού μέσα σε αυτές. «Εγώ κι εσύ στο ίδιο νόμισμα / Η βιομηχανία λατρεύει να ξοδεύει», τραγουδάει η Lorde. «Και όταν τα βρούμε μεταξύ μας / Το διαδίκτυο θα τρελαθεί». Είχε δίκιο: Το Internet όντως τρελάθηκε – και υπάρχει μια κάποια ζοφερότητα στη συνειδητοποίηση ότι ακόμα και μια συμφιλίωση είναι μέρος της ροής περιεχομένου των social media, όπου τόσο πολλά από αυτά που κάνουν και λένε με θάρρος αυτές οι γυναίκες καταναλώνονται ως προϊόν κουτσομπολιού. Παρ’ όλα αυτά, έστω και με αυτόν τον τρόπο, καταφέρνουν να αναδομήσουν το γεμάτο ίντριγκα περιβάλλον στη βιομηχανία της pop – και κυρίως να επωφεληθούν οι ίδιες.
Παράλληλα, αν και το τραγούδι τους αφορά δύο πολύ διάσημες γυναίκες, οι διακυμάνσεις της σχέσης τους και τα συναισθήματα που τρέφουν η μία για την άλλη αντικατοπτρίζουν κάθε ανθρώπινη σχέση. Ποια από εμάς δεν έχει νιώσει θυμό για κάποια φίλη που μπορεί κάποτε να μας ζήλευε ή εξαιτίας της ακύρωσης πλάνων την τελευταία στιγμή; Ποια από εμάς δεν έχει υψώσει τείχη μετά από έναν τσακωμό λόγω ανασφάλειας και μετά έχει μετανιώσει γι’ αυτό;
Μπορεί οι fans της Sabrina Carpenter και της Chappell Roan να κοντράρονται για το ποια τραγουδίστρια κατέχει το hit του φετινού καλοκαιριού (η πρώτη με το Espresso και η δεύτερη με το Good Luck, Babe!), ωστόσο η Carpenter διασκεύασε σκόπιμα το Good Luck, Babe! της Roan στο BBC Live Lounge, σε μία κίνηση που διαδίδει το μήνυμα πως κανένας λόγος δεν υπάρχει να ανταγωνίζονται δύο γυναίκες για ένα τραγούδι. Επίσης, πριν από μερικές εβδομάδες, η Charli επέπληξε ορισμένους θαυμαστές της επειδή φώναζαν «Η Taylor Swift είναι νεκρή!» σε ένα από τα shows της περιοδείας της στη Βραζιλία.
Ίσως εισερχόμαστε σε μια εποχή στην οποία οι γυναίκες pop star δεν θέλουν πλέον να συγκρούονται μεταξύ τους – ή τουλάχιστον νιώθουν πιο ισχυρές και ενωμένες να αντισταθούν στη δημόσια πίεση για διαμάχη. Και, αν τελικά προκύψει κάποια σύγκρουση (άνθρωποι είμαστε), φροντίζουν να βρίσκουν ειλικρινείς τρόπους για να επιλύουν ό,τι τις προβληματίζει.
Το σκηνικό που διαμορφώνουν τα κορίτσια της pop διαπνέεται από τον αέρα της γυναικείας ενδυνάμωσης, σε έναν κόσμο που τον έχει πιο πολύ ανάγκη από ποτέ. Αν το πρωτότυπο Girl, So Confusing της Charli XCX αφορά τις αντιφάσεις της γυναικείας φιλίας, τότε το remix αφορά την εξεύρεση μιας διεξόδου από κοινού, ώστε οποιαδήποτε παρεξήγηση να επιλυθεί – και ελπίζουμε ότι αυτή η ανάγκη των γυναικών θα δημιουργήσει μια εποχή για την female pop η οποία θα είναι λίγο λιγότερο βίαιη και ανθρωποφαγική.