Μπορεί η Taylor Swift αυτή τη στιγμή να είναι multi billionaire, να γεμίζει στάδια, λόφους, βουνά, κοιλάδες και να έχει τη δύναμη να φτιάξει κανονική σουιφτο-αίρεση αν το αποφασίσει, αλλά τίποτα από αυτά δεν έχει συμβεί τυχαία.
Όπως είχε πει η Barbara Walters κάποτε, η Taylor Swift ΕΙΝΑΙ η μουσική βιομηχανία και ας προσπαθούν όλοι να καταλάβουν γιατί και πώς προέκυψε όλο αυτό. Αλήθεια γιατί; Η μουσική της είναι καραβαρετή (ακόμα και για τα πιο ποπ γούστα μου) και οι στίχοι της με κάνουν και ρολάρω τα μάτια μου ανελέητα. Με λίγα λόγια εγώ προσωπικά δεν την αντέχω, αλλά και στη δική μου στρατόσφαιρα φίλων, γνωστών και συναδέλφων, ζήτημα να έχω βρει ένα μόνο άτομο που δεν τη βρίσκει από μέτρια έως ενοχλητική.
Η φιλενάδα της η Lana Del Rey, έδωσε μια ενδιαφέρουσα απάντηση τον περασμένο μήνα: «Μου έχει πει τόσες φορές ότι το θέλει περισσότερο από τον καθένα». Τι είναι αυτό που θέλει; Μα να είναι η μεγαλύτερη ποπ σταρ στον πλανήτη και η μουσική βιομηχανία να γυρίζει γύρω από αυτή. Δεν έγινε όμως δισεκατομμυριούχος τυχαία. Η Taylor υπερηφανεύεται ότι είναι μια πανέξυπνη επιχειρηματίας και σε όλη τη διάρκεια της καριέρας της έχει σταθερά προτεραιότητα να σκαρφαλώνει στα charts και να βγάζει όσο το δυνατόν περισσότερα χρήματα. Μόνο που δεν το έχει κάνει τόσο γλυκά, όσο γλυκά χαμογελάει πίσω από το μικρόφωνο.
Η Gen Z έχει πολλά κορίτσια που έχουν ξεπηδήσει στην ποπ σκηνή και τους αξίζει να δουν τα τραγούδια τους στην κορυφή των charts, όπως η Olivia Rodrigo, η Sabrina Carpenter, η Chappell Roan και η Charli XCX. Έλα όμως που η Taylor Swift έχει κατηγορηθεί επανειλημμένως ότι εφαρμόζει αμφισβητήσιμες τακτικές για να διατηρήσει τη θέση της στην κορυφή. Και οι στίχοι του single της, Anti-Hero, τώρα μοιάζουν λίγο ύποπτοι: “Sometimes I feel like everybody is a sexy baby / And I’m a monster on the hill”.
Οι ποπ καλλιτέχνιδες που η Taylor Swift προσπάθησε να μπει στον δρόμο τους:
Κάποτε η Olivia Rodrigo ήταν μια σκληροπυρηνική Swiftie και μιλούσε με τα καλύτερα λόγια για την Taylor σε κάθε συνέντευξή της και μάλιστα προμόταρε το άλμπουμ της Fearless (Taylor’s Version). Αυτό σταμάτησε απότομα το 2021 και δεν ανέφερε ποτέ ξανά το όνομα της Swift έκτοτε. Τι συνέβη; Η Taylor θεώρησε ότι η γέφυρα στο τραγούδι Deja Vu της Olivia ήταν παρόμοια με τη γέφυρα του δικού της Cruel Summer (οι μελωδίες και οι στίχοι είναι τελείως διαφορετικοί, μόνο το shout-singing είναι παρόμοιο) και φυσικά κατάφερε να διεκδικήσει τα μισά δικαιώματα από το τραγούδι (είπαμε, η Swift ΕΙΝΑΙ η μουσική βιομηχανία πλέον).
Όταν κάποια στιγμή η Olivia ρωτήθηκε από το Rolling Stone πώς ένιωθε για την περίεργη αυτή κατάσταση με τα πνευματικά της δικαιώματα, εκείνη παραδέχτηκε ότι δεν το περίμενε όλο αυτό. Μετά από αυτό, οι φαν τους απλώς έψαχναν να βρουν τους στίχους που στοχοποιούν αμφότερες, μέσα από τις επόμενες κυκλοφορίες τους.
Για παράδειγμα, στο δεύτερο άλμπουμ της, GUTS, η Olivia στο κομμάτι The Grudge, τραγουδά, “Your flowers filled with vitriol / You build me up to watch me fall / You have everything and you still want more”. Σε μια τρελά ειρωνική ανατροπή, ένα από τα κομμάτια της Taylor από το The Tortured Poets Department (TTPD), το imgonnagetyouback, αντιγράφει το λυρικό στυλ από την επιτυχία get him back της Olivia που βρίσκεται στο GUTS, αλλά η Olivia δεν παίρνει τα μισά από αυτά τα πνευματικά δικαιώματα.
Η Billie Eilish είναι ακόμα μια σταρ της Gen Z που έχει αισθανθεί τη λύσσα της Swift να κυριαρχήσει στη βιομηχανία. Αν και δύο έχουν εκφράσει στο παρελθόν θαυμασμό η μία για την άλλη, η σχέση τους φαίνεται να είναι λίγο πιο τεταμένη τελευταία. Εδώ έρχονται λοιπόν οι special edition κυκλοφορίες της Taylor, που τις χρησιμοποίησε για να πετύχει τον στόχο της και να χτυπήσει κορυφή στα τσαρτ του Billboard. Για παράδειγμα, η Swift έτυχε να ρίξει στην αγορά τρεις νέες, σπέσιαλ κυκλοφορίες του TTPD, ακριβώς πριν η Billie κυκλοφορήσει το νέο της άλμπουμ, HIT ME HARD AND SOFT. Κανείς δεν πιστεύει ότι ήταν σύμπτωση. Μάλιστα είχε δημιουργηθεί μία κατάσταση που και οι δύο κυκλοφορούσαν νέα remix τραγουδιών τους και νέες εκδόσεις των άλμπουμ τους, προσπαθώντας να κατακτήσουν την πρώτη θέση. Στο τέλος, φυσικά κέρδισε η Taylor Swift -για την ακρίβεια κέρδισε ο στρατός της από επτά δισεκατομμύρια μανιακούς φανς-, έτσι το άλμπουμ της Billie έκανε το ντεμπούτο του στο Νο. 2.
Μετά από αυτά η Eilish, σε μία συνέντευξή της αναφέρθηκε στα τρίωρα σόου (που ως γνωστόν δίνει η Swift στην The Eras Tour της), λέγοντας: «Το να κάνεις ένα τρίωρο σόου είναι κυριολεκτικά ψυχωτικό. Κανείς δεν το θέλει αυτό. Παιδιά δεν το θέλετε αυτό, ούτε εγώ το θέλω αυτό. Δεν το θέλω καν ως θαυμάστρια. Ακόμα και τους αγαπημένους μου καλλιτέχνες δεν προσπαθώ να τους ακούσω για τρεις ώρες. Είναι πραγματικά ακραία η διάρκεια». Σε μία συνέντευξή της στο Billboard η Billie είχε αναφερθεί και στους καλλιτέχνες που βγάζουν στην αγορά διαρκώς διαφορετικές special editions σε βινύλια, με διαφορετικά χρώματα, λέγοντας ότι είναι σπάταλοι, ότι δεν φροντίζουν το περιβάλλον και το κάνουν μόνο και μόνο για να πετύχουν ακόμα ένα Νο1 και να κερδίσουν ακόμα περισσότερα χρήματα. Κάτι ακόμα που κάνει η Taylor δηλαδή. Για την ιστορία η Eilish χρησιμοποιεί ανακυκλώσιμα υλικά στις δικές της κυκλοφορίες.
Ναι, η Taylor Swift προσπάθησε να κάνει δικό της ακόμα και το BRAT καλοκαίρι της Charli XCX. Το 2018 η Charli άνοιγε την περιοδεία Reputation της Taylor αλλά φέτος κάτι έχει αλλάξει. Το άλμπουμ BRAT προβλεπόταν να φτάσει στο Νο. 1 στο Ηνωμένο Βασίλειο κατά τη διάρκεια της εβδομάδας της 14ης Ιουνίου, κάτι που θα ήταν ένα σημαντικό ορόσημο για την Charli, η οποία βρίσκεται στα μουσικά πράγματα εδώ και 16 χρόνια. Δυστυχώς αυτό δεν έγινε, επειδή η Taylor αποφάσισε να κυκλοφορήσει έξι διαφορετικές special editions του άλμπουμ της, μόνο για το Ηνωμένο Βασίλειο και διεκδίκησε έτσι τη θέση για τον εαυτό της. Μα πραγματικά, πόσες εκδοχές του TTPD χρειάζεται ο πλανήτης; μπορεί να υπάρχουν; Πάντως όταν οι φανς της Charli φώναζαν σε συναυλία της Swift βρισιές και κατάρες από τα νεύρα τους, το κορίτσι πολύ σωστά, βγήκε και την υπερασπίστηκε στο Instagram λέγοντας ότι δεν θα το ανεχτεί άλλο και να σταματήσουν όλες αυτές οι κακίες.
Απ’ ότι φαίνεται τα δύο αυτά κορίτσια είναι οι τελευταίοι στόχοι της Taylor. Λίγο καιρό πριν, ήταν οι μόνες γυναίκες στο top 10 του Billboard Hot 100. Μάλιστα η Sabrina άνοιγε την Eras Tour της Taylor. Ξέρετε λοιπόν τι θα ήταν ωραίο να είχε κάνει η Swift τότε; Να δημοσίευε ας πούμε την είδηση ότι αυτές οι δύο γυναικάρες είναι οι μόνες που έχουν μπει στα δέκα πρώτα τραγούδια του Hot 100 εκείνη την εβδομάδα. Τι έκανε στην πραγματικότητα; Κυκλοφόρησε μια ακουστική έκδοση του Fortnight για να επιστρέψει και η ίδια σε αυτό το top 10. Actions speak louder than words, σωστά;
Είναι πολλοί που κάνουν ποστ στα σόσιαλ, περιπαίζοντας την Swift. Κάποιος έγραψε “Η πιο εμμονική και απελπισμένη σε σχέση με τα τσαρτ καλλιτέχνιδα που έχει υπάρξει ποτέ”.
Σε κάθε περίπτωση, ακόμα και genius να ήταν η Taylor Swift, πρέπει να δίνεται χώρος και σε άλλες καλλιτέχνιδες ώστε να έχουν το μερίδιο της επιτυχίας που τους αξίζει. Σίγουρα δεν θα της λείψουν τα Νο1, ούτε τα χρήματα που τα συνοδεύουν, ούτε οι φανς. Και επιτέλους υπάρχουν νέα κορίτσια στην ποπ μουσική που γράφουν με σέξι αυθορμητισμό και ωμή ειλικρίνεια για τις ανησυχίες τους, χωρίς ρομαντικές φιοριτούρες και πικρόχολα σχόλια για τους πρώην σε συνδυασμό με γλυκανάλατες μελωδίες. BRAT FOREVAH!