Στο Ρίο ντε Τζανέιρο, ανάμεσα από όλα τα άπειρα πράγματα που ένας επισκέπτης μπορεί να ζήσει, να δει και να γευτεί, υπάρχουν τρία χαρακτηριστικά αξιοθέατα παγκοσμίως γνωστά και μοναδικά. Ο λόφος Κορκοβάντο, όπου μέσα από τα σύννεφα εμφανίζεται, σαν όραμα καμιά φορά, το επιβλητικό άγαλμα του Ιησού με απλωμένα χέρια, η αχανής παραλία Κοπακαμπάνα, πιθανόν με τους πιο όμορφους και όμορφες λουόμενους και λουόμενες του κόσμου και ο πάνγλυκος Λόφος της Ζάχαρης (Pao de Acucar), που δεσπόζει με την τρυφερότητα της σχεδόν τέλειας καμπύλης του απέναντι από την άλλη διάσημη παραλία του Ρίο, την Ιπανέμα (Ipanema).
Στην πίσω πλευρά του βράχου αυτού, γιατί περί βράχου πρόκειται, βρίσκεται ο κόλπος Γκουαναμπάρα (Guanabara), που βρέχει κι αυτός το Ρίο ντε Τζανέιρο. Εκεί κρύβεται ένα θλιβερό μυστικό, γνωστό χρόνια όμως, στους ντόπιους και στους περιβαλλοντιστές. Ένα νεκροταφείο εγκαταλελειμμένων καραβιών.
Καράβια παρατημένα και σκουριασμένα, μοιάζουν στις φωτογραφίες με ξεδοντιασμένα γέρικα στόματα. Μισοβουλιαγμένα κουφάρια, από σίδερο, αλλά όχι μόνο, διαλύονται ησύχως στα ρηχά, βρώμικα νερά του κόλπου. Η εγκατάλειψή τους απειλεί σοβαρά το γύρω περιβάλλον και δημιουργεί κινδύνους για τη ναυσιπλοΐα και τις υποδομές που περιστοιχίζουν την περιοχή.
Οι δεσμεύσεις των αρχών του Ρίο ντε Τζανέιρο ότι θα καθαριστεί ο κόλπος εκτείνονται δεκαετίες πριν και παρά τη γενναιόδωρη χρηματοδότηση που έλαβε η πόλη πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2016 για να υπάρξουν ορατά αποτελέσματα, τελικά πολύ λίγα έγιναν και σχεδόν τίποτε από αυτά δεν ισχύει ακόμα σήμερα. Τα κάποτε κρυστάλλινα νερά του κόλπου, τώρα είναι πράσινα και θολά, γεμάτα σκουπίδια και πολλές φορές αναδύουν μια απαίσια μυρωδιά που απομακρύνει τον κόσμο από το σημείο. Ίσως τα “όμορφα” καράβια “όμορφα” σαπίζουν.
Μόνο οι πλώρες των παροπλισμένων πλοίων μένουν ακόμα πάνω από το νερό και είναι ορατές σε διάφορα σημεία αυτού του κόλπου των 412 τετραγωνικών χιλιομέτρων, αλλά μισοσβησμένες παραγκωνίζονται από τον βράχο της ζάχαρης ή Pao de Acucar, που βρίσκεται στην μία του άκρη και που απολαμβάνει όλα τα φώτα της δημοσιότητας.