Ισλαμοφοβία. Μια λέξη που απέκτησε επίσημο «εκτόπισμα», όταν μόλις το 2022, χρονιά που σύμφωνα με έκθεση της Συλλογικότητας για την Καταπολέμηση της Ισλαμοφοβίας στην Ευρώπη (CCIE) καταγράφηκαν 787 ειδοποιήσεις για ισλαμοφοβικές υποθέσεις σε δημόσιους κυρίως χώρους και ιδιαίτερα σε σχολεία (από επιθέσεις με σωματική βία μέχρι πράξεις διακρίσεων, προκλήσεις κ.ο.κ), θεσπίστηκε από τον ΟΗΕ η Ημέρα κατά της Ισλαμοφοβίας (στις 15 Μαρτίου, ημέρα του μακελειού στο Τζαμί της Νέας Ζηλανδίας).
Τα ερωτήματα, με αφορμή την πρώτη επέτειο -αλλά και χωρίς να είναι απαραίτητη- παραμένουν, ένα χρόνο μετά, πολλά. Έχουν προωθηθεί από την Ε.Ε. οι αναμενόμενες νομοθετικές πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση της Ισλαμοφοβίας, όπως έχει πράξει η Ένωση επιτυχώς για τον αντισημιτισμό; Αναζητώντας πρωτοβουλίες προς αυτή την κατεύθυνση αναγκαστικά ανατρέχεις σε παλαιότερα έτη. Τι έχει συμβεί στο μεταξύ; Πόσο έχει εργαστεί στο νομοθετικό σκέλος προς την ίδια κατεύθυνση η Ελλάδα; Πόσο ισλαμοφοβική παραμένει δομικά η Ευρώπη; Πόση ισλαμοφοβία κυοφορεί η ελληνική κοινωνία;
«Δεν έχω συναντήσει ισλαμοφοβία από Έλληνα, δεν έχει τύχει να με κοιτάει κάποιος στραβά. Την ισλαμοφοβία την αντιμετωπίζουμε από την ελληνική κυβέρνηση», μας λέει ο Ναίμ Ελγαντούρ, Πρόεδρος της Μουσουλμανικής Ένωσης Ελλάδας, με αιγυπτιακή καταγωγή, μια ημέρα πριν από την Παγκόσμια Ημέρα κατά της Ισλαμοφοβίας, σε μια στρογγυλή τράπεζα – πρωτοβουλία της Μουσουλμανικής Ένωσης, που έφερε προχτές σε κεντρικό αθηναϊκό ξενοδοχείο, διπλωμάτες μουσουλμανικών κρατών, μουσουλμάνους ακτιβιστές κ.ά. και όπου ειπώθηκαν κι επιβεβαιώθηκαν πολλά.
«Η 7μελής επιτροπή για το τζαμί έχει μόλις δύο μουσουλμάνους. Κι αυτοί οι δύο είναι χωρίς δικαίωμα ψήφου. Όπως αντιλαμβάνεστε, η Ελλάδα έχει γίνει διεθνώς ρεζίλι για όλα αυτά τα θέματα.»
«Υπηρετώντας για το στρατιωτικό μου στο Ναύπλιο δεν μου επέτρεψαν να κρατήσω όπλο. Ήταν προσβλητικό. Πάλεψα, έφτασα μέχρι το υπουργείο Άμυνας, και τον τότε υπουργό (Ιωάννη Χαραλαμπόπουλο) κι εξέφρασα το παράπονό μου», προσθέτει ο κύριος Ελγαντούρ, όπου μεταγενέστερα, ενώ έδινε διαδοχικά σειρά αγώνων (όπως, το 2010, για την αντικατάσταση του «προσβλητικού μωαμεθανός» από το «μουσουλμάνος» στις ταυτότητες) είδε κάτι να αλλάζει στη χώρα – αλλά κι αυτό δεν είχε πραγματική «ρίζα»: «Οι Μουσουλμάνοι της Θράκης λ.χ. πήρανε όπλα. Αλλά η ισλαμοφοβία δεν εγκατέλειψε τις ελληνικές κυβερνήσεις», επιμένει. «Όταν κέρδισε ο ΣΥΡΙΖΑ τις εκλογές, είπαμε “θα δούμε άσπρη μέρα”. Κι έδωσε τους Μουσουλμάνους στην άκρα Δεξιά, στον Καμμένο. Ήταν τεράστια η απογοήτευσή μας», διαπιστώνει ο κύριος Ελγαντούρ, ενώ μας θυμίζει ότι στις 25 Δεκεμβρίου του 2005 ο τότε αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος ανακοίνωσε ότι η Εκκλησία παραχωρεί 30 στρέμματα, προκειμένου να φτιαχτεί το μουσουλμανικό νεκροταφείο, το οποίο θα υπαγόταν στο Υπ. Εξωτερικών («κάτι για το οποίο διαμαρτυρήθηκα επί υπουργίας της Ντόρας Μπακογιάννη»). «Δεν προχώρησε τίποτα. Νεκροταφεία έχουμε μόνο στη Θράκη, την Κομοτηνή και την Ξάνθη».
Το 2006, η Μουσουλμανική Ένωση Ελλάδας έκανε αίτηση για τη δημιουργία επίσημου τζαμιού. «Τελικά, το 2019 άνοιξε μυστικά, χωρίς τα επίσημα εγκαίνια με τους πρέσβεις των Ισλαμικών χωρών, όπως περιμέναμε, σε ένα κτήριο που έμοιαζε με αποθήκη του Lidl και δεν διέθετε ούτε μιναρέ, έχοντας για ιμάμη έναν μπογιατζή. Εν συνεχεία, κρεμάσανε πινακίδες (στα ελληνικά και στα αγγλικά) που ανέγραφαν “Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων” και “Τζαμί Αθηνών”. Υπάρχει πουθενά στην Ελλάδα εκκλησία με ανάλογες πινακίδες-αίσχος;», αναρωτιέται ο Πρόεδρος της Μουσουλμανικής Ένωσης Ελλάδα».
«Η 7μελής δε επιτροπή για το τζαμί, έχει μόλις δύο μουσουλμάνους. Κι αυτοί οι δύο είναι χωρίς δικαίωμα ψήφου. Όπως αντιλαμβάνεστε, η Ελλάδα έχει γίνει διεθνώς ρεζίλι για όλα αυτά τα θέματα. Διαχρονικά η αντιμετώπιση των μουσουλμάνων από τις ελληνικές κυβερνήσεις είναι ξενοφοβική και μισσαλόδοξη», συνοψίζει, διαμαρτυρόμενος που στην Ελλάδα τις ημέρες των μουσουλμανικών εορτών (Ραμαζάνι κ.ο.κ.) τα παιδιά του παίρνουν απουσία στο σχολείο, όταν «από τις ΗΠΑ και την Ευρώπη, μέχρι και τον σκληροπυρηνικό Νετανιάχου, οι πάντες πλην των Ελλήνων λένε “χρόνια πολλά” στους μουσουλμάνους εκείνες τις μέρες και αναγνωρίζουν τις μουσουλμανικές γιορτές».
«Το Ισλάμ είναι η μοναδική θρησκεία που φορτώνεται τις αμαρτίες των πιστών της. Πρόσφατα 8 άτομα σκοτώθηκαν σε Εκκλησία του Ιεχωβά στη Γερμανία. Κι είναι σαν να μην συνέβη. Αν ήταν μουσουλμάνοι δεν θα περνούσε τόσο απλά η είδηση. Κάθε τρελός που ανήκει στη θρησκεία θεωρείται μέρος ισλαμικών οργανισμών που δουλεύουνε για την καταστροφή της Ευρώπης. Όσοι δεν ανήκουν στο Ισλάμ είναι απλώς ψυχολογικά διαταραγμένοι»
«Οι Ταλιμπάν μας διώξανε απ’ τη χώρα μας. Αλλά παρότι εκδιώχθηκα από το σπίτι μου και είμαι θύμα τους, δεν με άφησαν να μπω και να εργαστώ σε οικοδομικές εργασίες στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας, επειδή έχω μουσουλμανικό όνομα», ξεκίνησε την παρέμβασή του ο Πρόεδρος της Αφγανικής Κοινότητας στην Ελλάδα, Taher Alihzadeh, που σόκαρε περιγράφοντας τη βία που έχει υποστεί συνολικότερα η αφγανική κοινότητα στη χώρα μας. «Μας έκαψαν το γραφείο μας, αφαίρεσαν με τη βία τη μαντήλα από τις γυναίκες μας». «Διωγμός» είναι η λέξη που χρησιμοποιεί όταν περιγράφει την προσπάθεια να στεγάσουν ένα τζαμί στο Περιστέρι: «Νοικιάσαμε ένα χώρο για τζαμί. Μόλις δέκα μέρες λειτούργησε. Όλος ο κόσμος της περιοχής υπέγραψε να φύγουμε».
«Στην Ελλάδα δεν λένε πρόσφυγες που έρχονται από τον πόλεμο, αλλά ισλαμιστές που θα μας καταστρέψουν. Μετά από 22 χρόνια παραμονής μας στη χώρα δεν έχουμε δικαίωμα ψήφου», κατέληξε ο κύριος Alihzadeh, που και τα δυο παιδιά του γεννήθηκαν στη χώρα μας.
Με διαφορετικό πρόσημο περιγράφει την αντιμετώπιση των μουσουλμάνων ο Παλαιστίνιος ακτιβιστής Μοχάμεντ Ελ Μπάττα. «Η Ελλάδα είναι από τις χώρες με τη λιγότερη ισλαμοφοβία», διαπίστωσε στην παρέμβασή του. «Η ελληνική κοινωνία δεν έχει τον ρατσισμό άλλων κοινωνιών. Ήρθα στη χώρα, φοίτησα στην Ιατρική Σχολή, και οι Έλληνες φίλοι μου με σπρώξανε, αφού ήμουν ακτιβιστής στα Παλαιστινιακά ζητήματα, να κατέβω υποψήφιος στο Εθνικό Συμβούλιο Νεολαίας, μόνος ανάμεσα σε Χριστιανούς Ορθοδόξους. Κατέβηκα καιι κέρδισα. Πριν από 20 χρόνια το να είσαι πρόεδρος των Φοιτητών της Ιατρικής ήταν πιο εύκολο από σήμερα. Αλλά το ρατσιστικό κομμάτι της χώρας αφορά αποκλειστικά το ελληνικό κράτος, που είναι ρατσιστικό σε οτιδήποτε διαφορετικό, από το 1821 που ιδρύθηκε. Η ισλαμοφοβία είναι ένα είδος ρατσισμού. Αυτός που θα μισήσει τον Αλβανό αύριο θα μισήσει τον Μουσουλμάνο και μετά τον Βούλγαρο», πρόσθεσε.
Ως έκφανση της ισλαμοφοβίας, ο κ. Ελ Μπάττα περιέγραψε και τις δυτικές παρεμβάσεις στις πολιτικές εξελίξεις μουσουλμανικών χωρών: «Το 1990 στις εκλογές στην Αλγερία αναδείχθηκαν οι μουσουλμάνοι. Τους ανέτρεψαν οι Δυτικοί γιατί δεν τους αρέσαν και ακολούθησε ο εμφύλιος με τους αμέτρητους νεκρούς. Στην Παλαιστίνη, τις εκλογές το 2005 τις κέρδισε η Χαμάς, οι ριζοσπάστες. Ο δυτικός κόσμος δεν δέχτηκε το αποτέλεσμα των καθόλα νόμιμων εκλογών, με ξένους παρατηρητές, ανάμεσά τους και τον Τζίμι Κάρτερ (…) Ο Αμπάς κυβερνά χωρίς να έχουν γίνει εκλογές εδώ και 15 χρόνια, γιατί είναι αποδεκτός. Και η Γάζα, 2 εκατομμύρια Παλαιστίνιοι, είναι πολιορκημένη 17 χρόνια, από στεριά και θάλασσα, όπως ήταν η Κωνσταντινούπολη. Και υπάρχει παγκόσμια σιωπή, λόγω της ισλαμοφοβίας», συμπέρανε.
Στην ισλαμοφοβία του δυτικού κόσμου, που εκτρέφεται «μέσω πολιτικών κύκλων και think tank και οδηγεί σε πράξεις και ρητορική μίσους, όπως τα εξώφυλλα του Charlie Hebdo» αναφέρθηκε ο πρέσβης της Ι.Δ. του Ιράν, Ahmed Naderi. «Η ελευθερία του λόγου είναι η δικαιολογία για να προσβάλεις την πίστη 2 δισεκατομμυρίων ανθρώπων, μια ανήθικη πράξη που αντιβαίνει στις διεθνείς συμβάσεις».
Επιπλέον, σύμφωνα με τον πρέσβη, «δείχνουν την Αλ Κάιντα και την ταυτίζουν με όλους τους μουσουλμάνους γενικεύοντας. «Η Αλ Κάιντα και το ISIS δεν έχουν καμία σχέση με το Ισλάμ», υπογράμμισε εμφατικά. «Δεν αντιπροσωπεύουν αυτές οι ακραίες ομάδες το Ισλάμ».
«Η Ελλάδα έχει διαφόρων ειδών καταδίκες για την ρατσιστική αντιμετώπιση των μουσουλμάνων. Η Ευρώπη το γνωρίζει, το καταγράφει, αλλά δεν κάνει κάτι. Είναι ένας γερασμένος δεινόσαυρος, με εξαιρετικά αργούς μηχανισμούς», παρατηρεί η μαχητική σε διεθνή fora εκπρόσωπος της Μουσουλμανικής Ένωσης Ελλάδας Άννα Στάμου, Χριστιανή που επέλεξε να ασπαστεί το Ισλάμ.
«Ζητάμε τα αυτονόητα: ισονομία, ισοτιμία», προσθέτει. «Δεν θα βρεις ένα μουσουλμάνο δάσκαλο. Αν είσαι από την Καλαμάτα θα μπεις στον πίνακα του ΑΣΕΠ. Αν είσαι από τη Θράκη δεν έχεις καμία ελπίδα. Έχετε ποτέ ακούσει για μουσουλμάνο εκπαιδευτικό; Ούτε καν στις προσφυγικές δομές δεν θα βρείτε. Μόνο διερμηνείς. Ο μουσουλμάνος θεωρείται στην Ελλάδα ο τελευταίος τροχός της αμάξης. Ούτε στο στρατό, ούτε στην αστυνομία, ούτε στο δικαστικό σώμα υπάρχει ένας μουσουλμάνος. Γιατί; Στα ίδια πανεπιστήμια φοιτούν και χριστιανοί και μουσουλμάνοι», επισημαίνει η κυρία Στάμου.
«Στην Ελλάδα δεν λένε “πρόσφυγες που έρχονται από τον πόλεμο”, αλλά “ισλαμιστές που ήρθαν να μας καταστρέψουν”. Μετά από 22 χρόνια παραμονής στη χώρα, δεν έχουμε δικαίωμα ψήφου»
«Μόδα στην Ευρώπη», η οποία «ανανεώνεται συνέχεια και ειδικά με τους προέδρους της Γαλλίας» χαρακτήρισε την ισλαμοφοβία ο υποψήφιος του ΜέΡΑ 25, εκπρόσωπος του Φόρουμ Ανάπτυξης της Αραβικής Κοινότητας, λιβανέζικης καταγωγής Σάντι Αγιούμπι. «Το Ισλάμ είναι η μοναδική θρησκεία που φορτώνεται τις αμαρτίες των πιστών της», με την γνωστή καραμέλα «ισλαμιστές εξτρεμιστές», συνέχισε. «Όνειρο των Ευρωπαίων ηγετών είναι ένα ευρωπαϊκό Ισλάμ της αρεσκείας τους», πρόσθεσε, «με παρεμβάσεις σε μουσουλμάνους επιστήμονες», σύμφωνα με τις οποίες, υποστήριξε ο κύριος Αγιούμπι, τους υπόσχονται πως «θα σας αναγνωρίσουμε, αρκεί να μην πείτε πράγματα που δεν θέλουμε να πείτε».
Και η «αχαριστία των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων» ήταν κάτι στο οποίο θέλησε να αναφερθεί ο κύριος Αγιούμπι. «Σε κάθε γαλλικό χωριό υπάρχει τάφος μουσουλμάνων στρατιωτών από τη Β. Αφρική και αλλού, που αγωνίστηκαν κατά των Ναζί. Τα εγγόνια τους όμως είναι βάρος για την κοσμική Γαλλία που δεν το αντέχει».
Η ισλαμοφοβία καταλαμβάνει και τα ΜΜΕ, υπογράμμισε, καθώς «κάθε τρελός που ανήκει στη θρησκεία θεωρείται μέρος ισλαμικών οργανισμών που δουλεύουνε για την καταστροφή της Ευρώπης. Όσοι δεν ανήκουν στο Ισλάμ είναι απλώς ψυχολογικά διαταραγμένοι. Και ο κόσμος ρωτά (σ.σ.: μετά από ένα τρομοκρατικό «χτύπημα»): Είναι μουσουλμάνος ή ψυχολογικά διαταραγμένος;».
Πρόσφατα 8 άτομα σκοτώθηκαν σε Εκκλησία του Ιεχωβά στη Γερμανία, «κι είναι σαν να μην συνέβη. Αν ήταν μουσουλμάνοι δεν θα περνούσε τόσο απλά η είδηση», κατέληξε, αποκαλώντας «επάγγελμα» την ισλαμοφοβία και την ξενοφοβία στην Ελλάδα.