Πολλά φιλιά από τ@ς Pousti Riot

Ημέρα έναρξης των Χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων η Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου και η LGBTIQ  ( Lesbian, gay, bisexual, transexual, intersexual, queer ) κοινότητα της Ελλάδας διαμαρτυρήθηκε σιωπηλά μπροστά από το Καλλιμάρμαρο Στάδιο διεκδικώντας μη ομοφοβικούς Ολυμπιακούς Αγώνες. Τα μέλη της κοινότητας με τις πολύχρωμες σημαίες τους προσπάθησαν να περάσουν ένα μήνυμα κατά της ομοφοβίας και του ρατσισμού που προωθεί ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν τον τελευταίο χρόνο. “Βρισκόμαστε σήμερα εδώ για να διαμαρτυρηθούμε ενάντια στην ομοφοβική και τρανσφοβική νομοθεσία που επικρατεί αυτή τη στιγμή στη Ρωσία και στην πάρα πολύ μεγάλη περιθωριοποίηση των LGBTIQ ατόμων ενόψει της τελετής έναρξης των Χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων. Πολλές παρόμοιες διαμαρτυρίες έγιναν κυρίως την περασμένη Τετάρτη σε πολλές πόλεις σε όλες τις ηπείρους και γενικά, ένα μεγάλο κοκμμμάτι των δράσεών μας έχει να κάνει με την υποστήριξη των LGBTIQ δικαιωμάτων όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και σε όλο τον κόσμο”, δηλώνει ο Γιώργος Χαρώνης, διαχειριστής της Colour Youth Κοινότητας.

Ο διαχειριστής της Colour Youth κοινότητας Γώργος Χαρώνης

Μία άλλη ομάδα που συμμετείχε στη διαμαρτυρία είναι οι PoustiRiot που έγιναν γνωστοί τον περασμένο μήνα όταν προσπάθησαν να διαλύσουν τους μύθους και τις προκαταλήψεις που διέδιδε ο Μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ. “Όσοι ψηφίσουν το σύμφωνο ομόφυλων ζευγαριών θα αφοριστούν”, δήλωνε ο μητροπολίτης όταν τοποθετούνταν κατά του συμφώνου συμβίωσης για να συνεχίσει τονίζοντας ότι η συγκεκριμένη τροπολογία “θέτει πλέον κατά τρόπο φρικιαστικό στη χώρα μας την θεσμοθέτηση της ανατροπής της ανθρώπινης οντολογίας και φυσιολογίας και την κατοχύρωση της ψυχοπαθολογικής εκτροπής της ομοφυλοφιλίας”. Έχοντας λοιπόν να αντιμετωπίσουν ένα “ιερό” τέρας, γνωστοί ακτιβιστές της LGBTIQ κοινότητας της Ελλάδας συγκεντρώθηκαν και οικειοποιήθηκαν σχεδόν το όνομα των Ρωσίδων ακτιβιστριών που μάχονται κατά των ομοφοβικών, τρανσφοβικών και ρατσιστικών μηνυμάτων του Πούτιν. Έχοντας και μία διάθεση να απενοχοποιήσουν τον γνωστό υβριστικό χαρακτηρισμό μετέτρεψαν το PussyRiot σε PoustiRiot και ανήμερα των Φώτων και κατά τη διάρκεια του αγιασμού των υδάτων στον Πειραιά, διέδωσαν την αγάπη δίνοντας – στην κυριολεξία μέσα στο άντρο του Πειραιώς – συμβολικά φιλιά μεταξύ ομόφυλων ζευγαριών.

Λίγες μέρες αργότερα παρενέβησαν σε εκδήλωση για το θεσμό της οικογένειας που διοργάνωσε στη Δημοτική Πινακοθήκη ο Δήμαρχος Πειραιά Βασίλης Μιχαλολιάκος, ο οποίος ξεκίνησε την ομιλία του διεκδικώντας το δικαίωμά του στο ρατσισμό και την ομοφοβία και τελείωσε λέγοντας: “Δεν μου αρέσει αισθητικά να βλέπω δύο άντρες να φιλιούνται και διεκδικώ το πολιτικό δικαίωμα να το λέω». Χωρίς να βλέπουμε κάτι αντιαισθητικό στο φιλί μεταξύ δύο αντρών, μιλήσαμε με τους Pousti Riot

Ιάσων και Νίκος , Pousti Riot, την Παρασκευη έξω από το Καλιμάρμαρο

Το όνομα Pousti Riot πώς προέκυψε;

Ελίζα, Pousti Riot: Είναι αρχικά ένα μήνυμα αλληλεγγύης προς τις Ρωσίδες ακτιβίστριες Pussy Riot. Μπορεί το ‘Pousti‘ ως όνομα μιας ΛΟΑΤQ (λεσβίες, ομοφυλόφιλοι, αμφιφυλόφιλ@, τρανς, queer) ακτιβιστικής ομάδας να θεωρηθεί ότι ίσως αποκλείει τις γυναίκες αλλά στην πραγματικότητα είναι το αντίθετο: είναι φόρος τιμής και λογοπαίγνιο με τις φεμινίστριες Pussy Riot, κι έτσι μόνο το επιτρέψαμε στις εαυτές μας να έχουμε ως όνομα μία τόσο …έμφυλη λέξη. Επίσης, το να είσαι μειονοτικ@ και να ζεις σε αφιλόξενη χώρα απαιτεί χιούμορ και γνώση. Είναι πάγια ακτιβιστική τακτική τα θύματα χλευασμού να επανοικειοποιούνται πρότερα υποτιμητικές λέξεις και να τις κάνουν δικές τους. Με αυτόν τον τρόπο δείχνουμε ότι αντιλαμβανόμαστε πώς μας βλέπει κομμάτι της κοινωνίας—ακριβώς επειδή είμαστε κι εμείς κομμάτι της—κι αυτό δε μας φοβίζει. ‘Ετσι κι εμείς ονομαστήκαμε Pousti Riot, ή αν θες, Εξεγερμένες Πουστάρες. Το χιούμορ και το θάρρος δημιουργεί ορατότητα κι ενδυναμώνει την κοινότητα.

Πώς προέκυψε η ιδέα να προχωρήσετε σε αυτή την ενέργεια στον Πειραιά;

Ιάσων, Pousti Riot:  Η ιδέα προέκυψε από την επιτακτική ανάγκη για αντίδραση στη ρητορική μίσους της Σεραφείμ Πειραιώς—σε αντίθεση με άλλες χώρες όπου οι μειονότητες προστατεύονται από τέτοιες επιθέσεις, στην Ελλάδα η νομοθεσία μας αφήνει εκτεθιμέν@. Κι εκεί αποκτά σημασία η ακτιβιστική πρωτοβουλία ή και η πολιτική ανυπακοή. Η Σεβασμιώτης Σεραφείμ μόνο σεβασμό και “Χριστιανική αγάπη” δεν έχει για τ@ ευάλωτ@ συμπολίτ@ του· παρεκώλυσε την ομαλή λειτουργία του νομοθετικού έργου όταν με τις ομοερωτοφοβικές του δηλώσεις απείλησε με αφορισμό τους/τις βουλευτές που θα ψήφιζαν υπέρ της πολυαναμενόμενης και δίκαιης διεύρυνσης του συμφώνου συμβίωσης για τα ομόφυλα ζευγάρια. Εμείς αποφασίσαμε να απαντήσουμε με μία άμεση και συμβολική πράξη αγάπης: ένα φιλί.

αντιλαμβανόμαστε πώς μας βλέπει κομμάτι της κοινωνίας—ακριβώς επειδή είμαστε κι εμείς κομμάτι της—κι αυτό δε μας φοβίζει. ‘Ετσι κι εμείς ονομαστήκαμε Pousti Riot, ή αν θες, Εξεγερμένες Πουστάρες. Το χιούμορ και το θάρρος δημιουργεί ορατότητα κι ενδυναμώνει την κοινότητα.

Γιατί λοιπόν “δημόσια φιλιά”;

Τζόντι, Pousti Riot:Δεν μου είναι εύκολο να φιληθώ δημοσίως με τη σύντροφό μου στην Ελλάδα. Ιδιαίτερα αν πρόκειται για δημόσιο χώρο. Αυτό που κατά κανόνα ισχύει, είναι τα ομόφυλα ζευγάρια, να μπορούν να εκφράσουν την τρυφερότητα μεταξύ τους μόνο σε μέρη που έχουν κατηγοριοποιηθεί ως «gay» ή «gay friendly». Οποιοδήποτε άλλο μέρος ή τοποθεσία, εξ´ορισμού, ειναι το πεδίο για την «ετεροκανονικη» έκφραση. Πολλές φορές αναρωτιέμαι πώς θα φαίνονταν στους/στις συναδέλφους μου να έρθει η φίλη μου να με πάρει από τη δουλειά και να ανταλλάξουμε ένα φιλί όταν βρεθούμε. Κάτι, που ετερόφυλα ζευγάρια δεν θα χρειαζόταν ποτέ να σκεφτούν. Ή αν το έκαναν θα ήταν λόγω προσωπικής επιλογής και όχι επειδή θεωρείται «ταμπού». Λένε, πως μια κοινωνία δεν μπορεί να θεωρείται εξελιγμένη αν δεν βρει τρόπους να εντάξει τους/τις πιο ευάλωτους της. Επιθυμώ μια μέρα να φιλήσω από χαρά τη σύντροφό μου στο δρόμο και αντί να εισπράξω βλέμματα αποδοκιμασίας να εισπράξω αποδοχή ή αδιαφορία. Για αυτό που είμαι.

Πώς χαρακτήρισε το περιβάλλον σας αυτή σας τη δράση;

Ιάσων, Pousti Riot:Το queer περιβάλλον μας ένιωσε υπερήφανο και σύμφωνο με την δράση, όπως βέβαια και οι ανοιχτόμυαλες/οι ετεροφυλόφιλοι/ες, οι οποίοι/ες επαίνεσαν και αυτοί/ές την πρωτοβουλία μας. Μια δεκαετία πριν, τα πράγματα ήταν πιο δύσκολα, πιο «άγρια», η σιωπή ήταν ο κανόνας. Φέτος , σχεδόν όλοι/ες οι στρέιτ φίλοι/ες μου ήρθαν στο πράιντ για να υποστηρίξουν το δικαίωμά μας στην ισονομία, με συγκίνησαν πολύ.

Η Ελίζα και η Τζόντι των Pousti Riot σε μία διαμαρτυρία κατα του ομοφοβικου Πούτιν στο Λονδίνο


Γιατί είναι σημαντική η ισότητα στο σύμφωνο συμβίωσης, στον πολιτικό γάμο, στη παιδοθεσία;

Νίκος, Pousti Riot: Μιλάμε ουσιαστικά για την ένωση δύο ανθρώπων που αγαπιούνται. Τα ομόφυλα ζευγάρια ζητούν να μπορούν να αναγνωριστεί η ένωσή τους από την πολιτεία με τα ίδια οφέλη τα οποία παρέχει και στα ετερόφυλα ζευγάρια που επιθυμούν να πράξουν ομοίως. Τα οφέλη αυτά δεν περιορίζονται στα κλισέ πλέον κληρονομικά δικαιώματα αλλά και σε πιο ουσιαστικά κατά τη διάρκεια του έγγαμου βίου όπως ασφαλιστικά, εργασιακά αλλά και στο δικαίωμα της παιδοθεσίας. Όσο για τις “πολύχρωμες οικογένειες”, ομογονεϊκές οικογένειες υπάρχουν στην Ελλάδα με παιδιά που συνήθως έχουν προκύψει από προηγούμενες ετερόφυλες σχέσεις, οικογένειες όμως που θεσμικά είναι μη αναγνωρισμένες άρα και στερημένες των δικαιωμάτων τους.
Ελίζα,
Pousti Riot:και φυσικά ΛΟΑΤQ οικογένειες είναι και όλες οι δικές μας οι οικογένειεςοι οικογένειες που έχουν ΛΟΑΤQ παιδιά, και που χρειάζονται αυξημένη θεσμική υποστήριξη.  Χρειάζονται μηχανισμούς που θα προστατεύουν τα θύματα της ενδοοικογενειακής ομοφοβικής και τρανσφοβικής βίας όπως είναι η παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών και οι ξενώνες φιλοξενίας σε περίπτωση κακοποίησης ή εκφοβισμού. Κάτι, φυσικά, που θα βοηθούσε πολύ σε όλα αυτά θα ήταν η διδασκαλία σεξουαλικής αγωγής στα σχολεία. Αλλά μιας που είπαμε αυτό, ξέρατε ότι η Θεωρία της Εξέλιξης του Δαρβίνου δε διδάσκεται στα ελληνικά σχολεία επειδή αντικρούει το θεοκρατικό δόγμα σχετικά με τη δημιουργία του κόσμου και του ανθρώπου; Καταλαβαίνετε λοιπόν ότι έχουμε πολλή δουλειά μπροστά μας.

Πως χαρακτηρίζετε την στάση της ελληνικής εκκλησίας και ορισμένων μητροπολιτών απέναντι στο σύμφωνο συμβίωσης, αλλά και τους ομοφυλόφιλους;

Νίκος, Pousti Riot: Η θρησκευτική ηγεσία της χώρας φημίζεται για τον αντιεπιστημονικό της λόγο κι υπήρξε ανέκαθεν εχθρική απέναντι στην ομοφυλοφιλική κοινότητα και δεν έχει κάνει κανένα βήμα εμπρός, παρά συνεχίζει ακλόνητη και ανενόχλητη την ρητορική μίσους εναντίον μας. Πρόσφατα, στην καθολική εκκλησία ο πάπας Φραγκίσκος, δήλωσε ότι δεν είναι ο κατάλληλος για να κρίνει τον σεξουαλικό προσανατολισμό και ότι οι ομοφυλόφιλοι/ες πρέπει να εντάσσονται στην κοινωνία. Oπως φαίνεται, ο Πάπας Φραγκίσκος κατανόησε—αν και αργά—πως δεν μπορεί να έχει πειστικό λόγο, αν δεν αναγνωρίσει την ελευθερία και την κοινωνική ισότητα των ομοφυλόφιλων. Είναι, όπως γίνεται κατανοητό, αρκετά βήματα μπροστά σε σχέση με τις ημεδαπές θρησκευτικές αρχόντισσες.

Ο Σταύρος, μέλος των Pousti Riot , δίνει το φιλί της αγάπης στο φίλο του. Η φωτογραφία είναι της Chloe Kritharas Devienne


Σταύρος, Pousti Riot:Θεωρώ απαράδεκτο ένας θρησκευτικός ή πολιτικός ταγός, να εκφράζει τόσο μισαλλόδοξο λόγο. Αν η ρητορική μίσους, γιατί αυτό κάνει στην ουσία, ήταν ποινικοποιημένη, όπως και ζητάει η ΛΟΑΔQ κοινότητα, τότε οι κύριοι αυτοί θα αναγκάζονταν να συμμαζευτούν και να γίνουν πιο κόσμιοι με τη χρήση των λέξεων, που είναι χαστούκια για τ@ς συνανθρώπους τους. Είτε επειδή έχουν διαφορετικό σεξουαλικό προσανατολισμό, ταυτότητα φύλου, χρώμα δέρματος, καταγωγή κοκ. Το απαρχάιντ έχει περάσει ανεπιστρεπτί και δεν πρόκειται να το επαναφέρει κανείς τους. Δε θα τους το επιτρέψουμε. Αγωνιζόμαστε για μια κοινωνία χωρίς διακρίσεις και μίσος.

Μήπως τελικά στην Ελλάδα δεν έχουμε την παιδεία για να προσεγγίσουμε τους ομοφυλόφιλους;

Ιάσων, Pousti Riot:Η σύγχρονη ελληνική παιδεία πάσχει γενικά, αλλά και όσον αφορά στα θέματα των ανθρώπινων δικαιωμάτων ειδικά. Η στενότητα των ιδεών με τις οποίες γαλουχούμαστε από παιδιά σε αυτήν την χώρα δε βοηθά στην αποδοχή των ατόμων που δεν ακολουθούν ετεροκανονικό τρόπο ζωής. Ή στην αποδοχή του διαφορετικού γενικότερα: η αγάπη κι οι διεκδικήσεις ισότητας δεν έχουν φύλο αλλά δεν έχουν κι ηλικία, εθνικότητα, κοινωνική τάξη κτλ. Οι ΛΟΑΤQ διεκδικήσεις δεν αφορούν μόνο τις ΛΟΑTQ αλλά σχετίζονται περήφανα και με άλλες κοινωνικές, μειονοτικές διεκδικήσεις.

Nίκος, Pousti Riot:Η νέα γενιά, όμως, φαίνεται να είναι πολύ πιο ευαίσθητη σε αυτά τα θέματα, όπως και μια όλο και αυξανόμενη μερίδα της κοινωνίας, η οποία θεωρεί σημαντική την κοινωνική και νομοθετική εξίσωσή μας με εκείνη.

Ποια είναι τα βασικότερα προβλήματα της gay κοινότητας στη χώρα μας σήμερα; Σταύρος, Pousti Riot:Το βασικότερο πρόβλημα είναι η εσωτερικευμένη ομοφοβία, αμφιφυλοφοβία και τρανσφοβία. Τα περισσότερα άτομα δεν έχουν αποδεχτεί πλήρως τ@ν εαυτ@ του κι ως εκ τούτου δυσκολεύονται να αποδεχτούν και τ@ς άλλ@ς. Κι όλα αυτά πηγάζουν από το σεξισμό, με τον οποίο μας έχει γαλουχήσει η φαλλοκρατική θεοκρατούμενη κοινωνία μας. Είναι επόμενο λοιπόν η sissyphobia—οι διακρίσεις προς τους θηλυπρεπείς άνδρες δηλαδή—να είναι διάχυτη μέσα και έξω από την ΛΟΑΤQ κοινότητα στην Ελλάδα.

Στην περίπτωση που ψηφιστεί το σύμφωνο ποια είναι τα δικά σας προσωπικά σχέδια; Νίκος, Pousti Riot: Ήδη προσφεύγουμε μαζί με πολλ@ άλλ@ στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων για την μη ικανοποίηση από την ελληνική πολιτεία του αιτήματός μας για σύμφωνο συμβίωσης και είμαστε σίγουρ@ πως σύντομα θα δικαιωθούμε. Όταν γίνει αυτό, πολλά ομόφυλα ζευγάρια σκοπεύουν να “συμφωνηθούν”. Θα είναι μία πρώτη νίκη για εμάς που θα μας δώσει ώθηση να παλέψουμε για το επόμενο βήμα: τον πολιτικό γάμο και την παιδοθεσία.

Σχεδιάζετε στο μέλλον κι άλλες τέτοιες ενέργειες ως Pousti Riot;

Ιάσων, Pousti Riot: Όσο τα νομικά δικαιώματά μας δεν ικανοποιούνται, πολιτικοί και θρησκευτικοί ηγέτες προκαλούν με τις ομοφοβικές τους δηλώσεις, αλλά και όσο μεγάλο μέρος της κοινωνίας δεν αποδέχεται την ισότιμη ύπαρξή μας, θα έχουμε αναμφίβολα λόγους για να διαμαρτυρόμαστε και να προχωρήσουμε στην οργάνωση και άλλων δράσεων.

Pousti Riot: Δεν κρυβόμαστε. Δεν σιωπούμε. Δεν απολογούμαστε.

Όλες οι φωτογραφίες που ακολουθούν είναι από την εκδήλωση διαμαρτυρίας της LGBTIQ κοινότητας της Ελλάδας κατά της ομοφοβίας και του Πούτιν με αφορμή την έναρξη των χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων στο Σότσι της Ρωσίας στις 7 Φεβρουαρίου.

Ελένη Κυριακίδου