Στη «Χωματερή του Ίντερνετς» μπορείς να βρεις μερικά διαμάντια

Το Μόνο Τρας είναι ένας τόπος για όσους αναζητούν και βρίσκουν το ωραίο στο άσχημο, το καλό στο κακό, την αρμονία στο παράφωνο. Ένα facebook page που αποδομεί, με ξεκαρδιστικές αναλύσεις, ό,τι μπορεί να σε κάνει να θέλεις να βγάλεις τα μάτια σου και να τους βάλεις φωτιά από την ζοφερή, ελληνική πραγματικότητα. Από βιντεοταινίες της δεκαετίας του ’80 και καλτ διαφημίσεις, μέχρι διαμάντια της πλούσιας ελληνικής δισκογραφίας και άγνωστους σταρ της επαρχίας, όλοι βρίσκουν μια ξεχωριστή θέση, στο «πάνθεον του σκουπιδότοπου». Ο διαχειριστής της σελίδας – που επιθυμεί να διατηρήσει την ανωνυμία του – εξηγεί στην Popaganda την φιλοσοφία πίσω από τη «χωματερή του ίντερνετς», όπως ο ίδιος αποκαλεί τη σελίδα του. «Ανέκαθεν ήμουνα λάτρης και θαυμαστής του ο,τιδήποτε κακοφτιαγμένου, κακότεχνου ή κακοερμηνευμένου, είτε αυτό έγινε επίτηδες, είτε έγινε στα πλαίσια μίας σοβαρής προσπάθειας δημιουργίας κάποιου αξιομνημόνευτου έργου, πόσο μάλλον εάν αυτό είχε περάσει πλέον στη σφαίρα του καλτ. Αριστουργήματα του ελληνικού και ξένου κινηματογράφου και της εποχής του βίντεο, απίστευτα σκουπίδια της ελληνικής τηλεοπτικής ιστορίας, από ριάλιτυ σόου μέχρι κάκιστα σήριαλ, ρετρό διαφημίσεις, παλαιότερες και νεότερες τρας περσόνες, διαμάντια της παγκόσμιας δισκογραφίας, της Γιουροβίζιον, και άλλων υποπροϊόντων, όλα παρελαύνουν και χρίζουν ανάδειξης στο φως καθώς και μια σοβαρή, ενδελεχή και περιγραφική ανάλυση, ώστε να γίνουν πιο κατανοητά στο ευρύ κοινό και να πάρουν τη θέση που τόσα χρόνια τους άξιζε στο πάνθεον του σκουπιδότοπου». Επίσης, μας χαρίζει αποκλειστικά, μια χρυσή δωδεκάδα αναλύσεων που θα σε κάνουν να κλαις από τα γέλια (ή να κλαις, σκέτο) και θα σου θυμίσουν σημεία και τέρατα (κυριολεκτικά) της ποπ ελληνικής πραγματικότητας, που συνήθως τείνουμε να ξεχνάμε. 

1. Τέρης Χρυσός – Έτσι είναι η ζωή μου 

O υπερήφανος πλέον πατέρας του Κυριάκου, φιλοξενούμενος σε πλατώ τοπικού ανθοπωλείου, στην αρχή το σκέφτεται λίγο αλλά τελικά αποφασίζει να σηκωθεί από την πολυθρόνα τη μπαμπού και, αφού σιάξει τα ρεβέρ στο ελεκτρίκ σακάκι, μπαίνει σα πυγμάχος και μας χαρίζει μια μοναδίκη ερμηνεία στη διασκευή της γνωστής επιτυχίας του ντουέτου – David Bowie απ’τα Lidl – Yazoo. Ο χοστ παραμένει ατάραχος(τ) καθώς ο Τέρη Γκόλντεν κάνει τσαχπινιές με το δικάμερο με την τρομακτική άνεση που του δώσανε τα χρόνια καριέρας σε Ελλάδα και Παρίσι.


2. Καλομοίρα – Περικλής Στεργιανούδης – Μη Γυρίσεις Ξανά 
Ρεσιτάλ αφωνίας από τον μορφονιό Περικλή και την παλλινοστούντα Καλομοίρα, σε μια εν ψυχρώ εκτέλεση σε ξι φαλτσόρε του “Μη γυρίσεις ξανά”. Η τραγωδία εκτυλίχθηκε πριν λίγα χρόνια σε δημοφιλές ατάλεντ σόου της ελληνικής τιβί. Ο Περικλής με τα υπέροχα μάτια του και την μύτη κούρου, ντυμένος σαν μετρ σε κυριλέ σουβλατζίδικο, ρίχνεται με διακριτικό βιμπράτο στη φωνή στο Καλομοιράκι που τον απωθεί όπως θα έκανε κάθε σεμνή κόρη της ξενιτχιάς. Στο 2:10 όλα τα τσόλια που κουνιόσαντο πριν από πίσω ξαπλώνουν στο κρύο κράσπεδο του στούντιο παριστάνοντας κορμούς και κούτσουρα (οκ.. παριστάνοντας…), ώστε ο παλίκαρος Περικλής να ρολλάρει απάνω τους, με εμφανή αμηχανία, σαν κότερο που το περνάνε απ’τον Ισθμό τα αρχαία χρόνια. Χρόνος για πρόβες και καλή προετοιμασία δεν υπήρχε κι έτσι η απερίγραπτης σύλληψης φιγούρα καταλήγει με την τελευταία χορεύτρια να κερνάει στεγνά κώλο στον φακό και σχεδόν απάνω στα μούτρα του Περικλέους. Το παλικάρι ανασηκώνεται και προσεγγίζει πάλι την Γκουντφέητ που τον κόβει με ένα «Εεπ» καθώς το κομμάτι τελειώνει απότομα και τον βρίσκει κολλημένο απάνω της. Όπως είπαμε οι πρόβες ήταν λίγες κι ο Περικλής μάλλον ξεχάστηκε, όπως άλλωστε και η μετέπειτα καριέρα του.


3. Γιώργος Βελισσάρης – Άδειασε Σαμπάνιες 

Μια μεγάλη βραδιά στη Βίδοβα Αχαϊας με τον τροβαδούρο της καρδγιάς, Ζώρζ Βελισσάρ, στο φούξια μικρόφωνο. Ντυμένος σαν να πήγε για καφέ μετά το κούρεμα και με δεξί ακουστικό Bono, ερμηνεύει μόνο συνοδεία κλαρίνου και ατελείωτου έκο κάποια αποσπάσματα αμανέ. Τη ίδια στιγμή τα καρσόνια, ως ελάχιστο φόρο τιμής, χτίζουν και πάλι τους Δίδυμους Πύργους από κουτιά σαμπάνια και τους ξαναγκρεμίζουν σταδιακά σκορπώντας μνήμες που, με σάουντρακ τον αμανέ του Βελισσάρη, λυγίζουν και τους πιο δυνατούς. Με μοναδική ταχύτητα και ψυχραιμία ανοίγουν στη σειρά τα μπουκάλια ενώ ταυτόχρονα λένε και τα νέα τους. Πίσω στην ορχήστρα, τρεις πλαστικές καρέκλες η μία πάνω στην άλλη μόνο στις θέσεις που κάθονται οι κοπέλες, ώστε να επιτευχθεί η απαραίτητη συμμετρία στο ύψος που δίχως αυτή το σόου θα ήταν αισθητικά κατώτερο των περιστάσεων, αφού στο φόντο το γραφικό αρχοντικό του χωριού που δεσπόζει, δημιουργεί το κατάλληλο καλαίσθητο σκηνικό για μία εμφάνιση προδιαγραφών Ζαν Μισέλ Βελισσάρ.


4. Αλέξια – Κώστας Χαριτοδιπλομένος – Κανένας δε μας σταματά 

Ακραία άβολο και γουίρντ βιντεοκλίπ από τη διασκευή της Αλέξιας και του Costas Gracefolded στη γνωστή επιτυχία των Τσέφερσον Στάρσιπ. Οι δυο τους κάθονται σαν ενοχλητικό ζευγάρι στο σινεμάς χωρίς κανείς να τους δίνει σημασία. Η αμηχανία είναι διάχυτη ενώ είναι εμφανές ότι σιγά σιγά όλοι εκεί αναρωτιούνται ποιος και γιατί στο μπούτσο εμπνεύστηκε αυτό το φοβερό κόνσεπτ. Μικρά παιδιά με την απορία ζωγραφισμένη στο βλέμμα, λυκειόπαιδα που θέλανε να χαλβαδιάσουν την Αλέξια από κοντά αλλά τελικά απογοητεύτηκαν από το θέαμα, οικογενειάρχες που θέλανε να χαλβαδιάσουν την Αλέξια από κοντά αλλά τελικά απογοητεύτηκαν από το θέαμα, και άλλοι. Προς το τέλος μόνο και με τα χίλια ζόρια παρασύρονται σχεδόν όλοι σε ένα στενάχωρο ομαδικό χειροκρότημα μοναδικού κεφιού ενώ ορισμένοι σιγοτραγουδούν τα λόγια από κάποιο άλλο τραγούδι. Τη θλίψη του όλου εγχειρήματος έρχεται να συμπληρώσει η έλλειψη χρώματος στην εικόνα εν έτη 1988, αφού η ΕΡΤ μάλλον τότε σκότωνε, όταν μπορούσε, όσο ασπρόμαυρο φιλμ της είχε απομείνει από την ΥΕΝΕΔ.


5. Ρώμας – Πανοπούλου – Αστέρια Από Χώμα (ΕΡΤ 1983)

Η Έλντα Stevie Nicks Πανοπούλου προβάρει ήδη το ρόλο της ως Χαρούλα Πεπονάκη όταν μπουκάρει το μάτσο αλάνι (κόντρα ρόλος) από τη σχολή, Χάρης Ρώμας, και της κάνει μαθήματα υποκριτικής (κι άλλος κόντρα ρόλος) και ύφους. Μια σειρά για ανερχόμενα αστέρια που κυνηγάνε το όνειρο τους στον αδηφάγο και σκληρό χώρο του θεάματος. Αστέρια από Ρώμα (ΕΡΤ 1983).


6. Χάρης Αναστασίου – Μιλάς Πολύ (Eurovision 1990)

Ένα βίντεοκλιπ-ταξίδι στις ομορφιές και τους αρχαιολογικούς θησαυρούς της μαρτυρικής νήσου σε συνδυασμό με το μοναδικό χιούμορ που τη χαρακτηρίζει. Ο Κύπριος μπουρνουζοπετσέτας Χάρης Αναστασίου (ή πιο ιταλιστί Αναστάζιο) στωκάρει Τσυπρία κορασίδα και όντας εντελώς μπορτζόβλαχος της χαρίζει κότες και χωριάτικα λουκάνικα. Μετά από μία σειρά ξεκαρδιστικών πραγματικά στιγμών, ακολουθεί μια σειρά πραγματικά WTF στιγμών όπως ο πρωταθλητής μουστακίου Λευκωσίας να σερβίρει σεφταλιές, πτήση παραπέντε πάνω από τον αρχαιολογικό χώρο και κρήπυ επίσκεψη με σμόκιν στο μουσείο μαζί με τους προσκόποι και ένα ζωντανό άγαλμα. Όλα τα χώρεσε αυτό το, τελικά στο σύνολο του WTF, βίντεο που αν κρίνουμε από το γνωστό επίπεδο αισθητικής των παραγωγών της μεγαλονήσου, γυρίστηκε πέρσι.


7. Μπέσυ Αργυράκη – Τάκης Ατωνιάδης – Πάντα Μαζί

Mπέθυ Αργυράκη και Τάκης Ατωνιάδης σε ένα πάλλευκο ντουέτο διασκευή του θημ σονγκ από το Τέρτι Τάνσιν. Aπάνω στη θαλαμηγό “Αλέκος” της γραμμής Πειραιάς-Αίγινα, λευκά σακάκια κι άγιος ο θεός και ο αέρας να ανεμίζει την πορτοκαλί κουπ της Μπέσυς και το μουστάκη Αντωνιάδη. Φαίνεται να έχουν την ώρα της ζωής τους αλλά ο Τάκης παρόλο φωνάρα δεν τον λες κι ακριβώς Πάτρικ Σουέζι καθώς χορεύει σα 15χρονος σε χοροεσπερίδα που έχει καταπιεί σιδερόβεργα. Στο τέλος περνάει κι ο Τζωρτζ Κλούνι με την ψαρότρατα του, παλεύοντας με τα κύματα, για να πάρει το κλιπ επιτέλους μια λάμψη από Χόλυγου.


8. Πέστο και θα γίνει

Το ελληνικό Make A Wish φιλοξενεί τον εντελώς φλώρο Αντωνάκη που αντί να ζητήσει να γνωρίσει ξέρω γω τον Ιππότη της Ασφάλτου ή έστω τον Σταλόνε, πήγε και ζήτησε να δει πώς γίνονται οι μεταγλωττίσεις από τον Τάσο Κωστή, τον αρχιφύλακα (ακόμα τότε) Θεοχάρη και τον Undangerous Γκίκα. Παρουσιάζει η Τσοβάνα Φραγκούλη που χώθηκε τότε ΕΡΤ επί ΠΑΣΟΚ και το 2004 ήθελε να ξαναχωθεί με ΝΔ ως δικό της πια παιδί.


9. Ο Χειρότερος Εχθρός σου είναι ο υπάλληλος σου / συνέταιρος σου – Στέλιος Παπαευθυμίου

Εδώ έχουμε τον κολλητό του Μπιγκ Λεμπόφσκι από το μπόουλινγκ, τον Λαρισαίο Στέλιο Παπαευθυμίου, ο οποίος βγάζει μάλλον πίκρα από προηγούμενη συνεργασία του σε συνοικιακό σνακ-μπαρ στη Χαραυγή που δεν ευδοκίμησε γιατί τον πούλησαν υπάλληλοι και συνέταιρος, κλασικό όμως φαινόμενο στην ελληνική επαρχία. Ο Στελάρας τραγουδά μπροστά από εμβληματικά σημεία της πόλης, όπως το πάρκο Αλκαζάρ και τη γιόφυρα, το Φρούριο, τη Μητρόπολη και το ΙΚΑ στο κέντρο, αποτελώντας, ερήμην του, σημαντική βοήθεια στην υποψηφιότητα της πόλης για πολιτιστική πρωτεύουσα τσευρώπης για το 2021.Θινκς γκετ σήριους όταν, σε μια σπάνια για την αντηλιά του κάμπου κίνηση, βγάζει το γυαλί Μπόνο για να δείξει πόσο θα ήθελε να πετάξει τα χωραφοδόλλαρα στα μούτρα των πρώην συνεργατών του που τον πρόδωσαν.


10. Γιάννης Φλωρινιώτης – Δέσποινα Μαντά – Η Αμαρτωλή 

Η μασκώτ του Μόνο Τρας, Γιάννης Φλωρινιώτης, σε ένα βυζαντινό εξάψαλμο περί αμαρτιών της νύχτας. Mε μαλλί ξανθή μπλόφα Ντόναλντ Τραμπ ψέλλει τα πάθια και την εκμετάλλα μιας ταπεινής ιερόδουλης που η κενωνία την οδήγησε στο στούντιο, με επωνυμία νηπιαγωγείου, “Οι Μέλισσες”. Ο Γιάννης τα σκάει στην τσατσά αλλά, επειδή είναι ρομαντική ψυχή, τελικά το μετανιώνει, πιάνει ψιλή κουβέντα με το κορίτσι, δεν γαμεί και την παίρνει προστατευτικά μακριά από τον βρώμικο τούτο κόσμο, να την πάει για πάστα και σάμαλι. Α ρε Γιάννη ψυχάρα!


11. Κώστας Κούντος – Δε Θέλω να Σ’ αγαπάω 

Η γιαγιά του Κώστας Κούντος το τερμάτισε κι έπλεξε ολόκληρο σεντόνι-σεμεδάκι για την αγαπημένη του, σε αυτό το αναγεννησιακό βιντεοκλίπ ροκ όπερα, όπου ο Κώστας με ρώγες-στιλέτο που κόβουν το γυαλί σα βούτυρο και χωρίς να αποχωρίζεται το πήρσιγνκ στο φρύδι που ήταν πολύ της μόδας τον 16ο αιώνα, ανταλλάσσει εσεμές εποχής με παπύρους από στόμα σε στόμα σκλάβων. Ο σιχαμένος. Οι συμβολισμοί στο βίντεο είναι τόσοι πολλοί που κάνουν τα ποιήματα του Ρεμπώ να μοιάζουν με τα ερωτικά ραβασάκια του Ηλία από το ΕΠΑΛ Φαρκαδόνας προς το Ελενάκι στο τρίτο θρανίο, με πολλή πολλή αγάπη!


12. Βικτώρια Χαλκίτη – Ασπρο Και Μαύρο

Η Βιχτώρια Χαλκίτη σπάει ενδυματολογικό ρεκόρ με τις μοναδικές τσουλιστικές της επιλογές της εποχής, καθώς αλλάζει συνολικά 5 σε ένα βιντεοκλίπ, η μία πιο ξέτσουλη από την άλλη. Το ελληνικό Black or White, φάε σκόνη Μάικλ Τζάξον! Από πίσω παίζουν οι τίτλοι αρχής από το «Πριν χτυπήσει το κουδούνι» και με σαφείς αναφορές στον Σαλβαδόρ Νταλί, μια χορηγία της Σέικο-Κινέτικ. Εποχή που περίμενες να βγει στον αέρα το Mega Star για να ξορκίσεις τις μεσημεριανές γκάβλες.

Θες κι άλλο; Κάνε like στο Μόνο Τρας στο Facebook.
Φιλίππα Δημητριάδη

Η Φιλίππα Δημητριάδη είναι δημοσιογράφος. Γεννήθηκε το 1990 στην Αθήνα, όπου μεγάλωσε και ζει μέχρι σήμερα. Είναι απόφοιτος του τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών.

Share
Published by
Φιλίππα Δημητριάδη