Ένα μεγάλο μέρος των κοινών συνομιλιών που έχω με φίλες μου σε διάφορα μέσα κοινωνικής δικτύωσης περιλαμβάνει όλα αυτά που θα κάνουμε μόλις γίνει άρση των μέτρων. Πέρα από τις αγκαλιές που φαίνεται πως έχουν λείψει πολύ σε όλους μας, το άλλο που μονοπωλεί τα μετακαραντινιακά σχέδιά μας είναι το κομμωτήριο και το μανικιούρ. «Έχω ήδη κλείσει ραντεβού για κούρεμα και βαφή την πρώτη μέρα που θα ανοίξουν τα κομμωτήρια» έγραψε η Κ. σε μια συζήτηση μας, για να την συμπληρώσει η Ε. λέγοντας πως εκείνη έχει μπει σε σειρά προτεραιότητας και περιμένει να την πάρουν από το κομμωτήριο να της πουν πότε θα μπορέσει να πάει να βάψει «επιτέλους τα λευκά».
Όσο για τα νύχια, δεν ήταν λίγες οι γυναίκες που χρειάστηκε να φροντίσουν οι ίδιες τα άκρα τους εν μέσω καραντίνας, κι αν έχει κάποιος κάνει έστω και μια φορά ακρυλικό, ξέρει ότι δεν είναι καθόλου εύκολο, γι΄αυτό άλλωστε υπάρχουν οι επαγγελματίες.
Όσο ματαιόδοξο και να μοιάζει σε κάποιους όλο αυτό, δεν σημαίνει πως για κάποιους άλλους, δεν είναι σημαντικό. Αυτοί οι κάποιοι άλλοι, άνδρες και γυναίκες, είναι μάλλον πολλοί όπως αποδεικνύουν και τα χιλιάδες βίντεο με οδηγίες για κούρεμα στο σπίτι ή πως να αφαιρέσετε μόνοι σας το ακρυλικό από τα νύχια, που έχουν κατακλύσει τα social media τον τελευταίο μήνα. Και τα memes των εβδομάδων της καραντίνας όμως, δεν πάνε πίσω. Δεν ήταν λίγα εκείνα που δημιουργήθηκαν με αφορμή το «σπιτίσιο» κούρεμα του κυβερνητικού εκπρόσωπου Στέλιου Πέτσα ή με το σχεδόν άφρο μαλλί του Υπουργού Υγείας, Βασίλη Κικίλια σε μια πρόσφατη εμφάνισή του σε συνέντευξη τύπου.
Αυτή η ανάγκη για καλλωπισμό δεν είναι χαρακτηριστικό γνώρισμα μόνο της σύγχρονης εποχής, αλλά φαίνεται πως συνοδεύει τον άνθρωπο σε μεγάλο μέρος της ιστορίας του. Σε αρχαίες αφρικανικές φυλές τα ιδιαιτέρως εντυπωσιακά χτενίσματα έδειχναν το κοινωνικό status που είχε κάποιος, αλλά και όσοι έχουμε επισκεφτεί το μουσείο της Ακρόπολης, μπορέσαμε να δούμε τις Καρυάτιδες σε 360 μοίρες και να θαυμάσουμε τα περίτεχνα χτενίσματα τους από πίσω, ενώ στην αρχαία Αίγυπτο οι Φαραώ και οι σύζυγοί τους συνήθιζαν να βάφουν τα νύχια τους σε έντονα κόκκινα χρώματα. Όσο πιο πλούσιο το κόκκινο χρώμα τόσο πιο αριστοκρατική η καταγωγή αυτού που το φορούσε. Η βασίλισσα Νεφερτίτη λέγεται, πως προτιμούσε την απόχρωση του ρουμπινιού στα νύχια της. Από την άλλη, οι αρχαίοι Βαβυλώνιοι πολεμιστές έβαφαν τα νύχια τους σε αποχρώσεις του πράσινου και του μαύρου, γιατί πίστευαν ότι έτσι θα τρομάξουν περισσότερο τους αντιπάλους τους.
Ο καλλωπισμός παίζει μεγάλο ρόλο στην καθημερινότητα μας και αυτό αποδεικνύεται αν διαβάσει κανείς για τον «χαμό» που έγινε στη Δανία μόλις άνοιξαν τα κομμωτήρια. Ιδιοκτήτης κουρείου στο κέντρο της Κοπεγχάγης δήλωσε στο BBC πως έχει όλα τα ραντεβού κλεισμένα για τις επόμενες δυο εβδομάδες, ενώ συνάδελφός του είπε πως σκέφτεται να δουλεύει περισσότερες ώρες ημερησίως προκειμένου να μπορέσει να ανταπεξέλθει στις νέες συνθήκες που έχουν προκύψει, αφού τις πρώτες μέρες τουλάχιστον, τα ραντεβού θα είναι πολύ περισσότερα απ΄ότι συνήθως.
Κάτι παρόμοιο αναμένεται να γίνει και στην χώρα μας, αν λάβουμε υπόψιν τα όσα λέγονται μεταξύ σοβαρού και αστείου στα social media. «Tο ενδιαφέρον είναι τεράστιο», δηλώνει η Δώρα Τζούβαλη, ιδιοκτήτρια του κομμωτηρίου Aquarella, «Όλα όμως, θα γίνουν πολύ προσεκτικά και κρατώντας όλα τα μέτρα ασφαλείας για να μην καταστρέψουμε ότι έχουμε καταφέρει μέχρι σήμερα και φυσικά να προφυλαχτούμε όλοι μας». Η ίδια δεν έκλεινε ραντεβού πριν τις επίσημες ανακοινώσεις τις πολιτείας, ώστε να μπορεί να ξέρει πόσα άτομα προσωπικό θα μπορεί να έχει κάθε δεδομένη στιγμή, αλλά και πόσοι πελάτες μπορούν να είναι μέσα στο μαγαζί άνα τετραγωνικό μέτρο. «Τα ραντεβού θα είναι με μεγάλη απόκλιση μεταξύ τους και όλοι θα φοράμε μάσκες και γάντια φυσικά. Μετά από κάθε πελάτη θα καθαρίζονται και θα απολυμαίνονται όλα. Πολύ προσεκτικά και πολύ αυστηρά».
Τα ίδια έρχεται να επιβεβαιώσει και η Δήμητρα Κατσούδα, ιδιοκτήτρια του κέντρου αισθητικής, Nail Avenue. «Το ενδιαφέρον και ο όγκος όσων έχουν επικοινωνήσει για να εξυπηρετηθούν είναι πολύ μεγάλος, παρ’ όλα αυτά ακόμα δεν δεν κλείναμε ραντεβού, καθώς σαν επιχείρηση που σέβεται τον εαυτό της και το πελατολόγιο της, περιμέναμε να γίνουν οι επίσημες ανακοινώσεις για την ημερομηνία που θα ανοίξουμε, καθώς και τις προϋποθέσεις που θα πρέπει να ακολουθήσουμε για την σωστή και ομαλή λειτουργία του μαγαζιού».
Τα κομμωτήρια και τα κέντρα περιποίησης νυχιών κατάφερναν πάντα να φτιάχνουν μια μικρή κοινωνία και να δημιουργούν ακόμα και προσωπικές σχέσεις ανάμεσασ τους πελάτες και το προσωπικό. Δεν είναι τυχαίο πως αν βρεις την τεχνίτρια νυχιών ή την κομμώτρια που σου ταιριάζει, δύσκολα την αλλάζεις. «Είχαμε συχνή επαφή με το πελατολόγιο μας, καθώς για εμάς είναι πρώτα άνθρωποι και θέλαμε να ξέρουμε ότι είναι όλοι καλά στην υγεία τους, αλλά και για να μπορέσουμε να τους δώσουμε οποιαδήποτε συμβουλή μέσω τηλεφώνου ή μηνύματος ή μέσω βιντεοκλήσης, ώστε να διατηρήσουν σε καλή κατάσταση τα νύχια τους χωρίς να προκαλέσουν φθορές», λέει η Δήμητρα Κατσούδα. «Υποστηρίζαμε ο ένας τον άλλο ψυχολογικά. Επικοινωνούσαμε τηλεφωνικά για να μπορέσω να βοηθήσω τις πελάτισσές μου να καλύψουν τις ανάγκες τους παίρνοντας μια βαφή από το σούπερ μάρκετ ή από e-shop με κομμωτηριακά προϊόντα, αλλά και με βιντεάκια για να μπορέσουν να κουρευτούν ή να κουρέψουν τους άνδρες τους », έρχεται να προσθέσει η Δώρα Τζούβαλη.
Όσο για το οικονομικό που απασχολεί τους περισσότερους επιχειρηματίες, ακόμα και στον χώρο της ομορφιάς τα πράγματα μοιάζουν δύσκολα, τουλάχιστον μέχρι να γυρίσουμε στους συνηθισμένους ρυθμούς ζωής. «Σίγουρα το άνοιγμα που θα γίνει τις επόμενες ημέρες, έσοδα δεν θα έχει διότι ο αριθμός πελατών που θα μπαίνουν ημερησίως λόγω covid-19, σε ένα κομμωτήριο δεν μπορεί να καλύψει τα ημερήσια έξοδα, πόσο μάλλον τα έξοδα που χρωστάμε ήδη και αυτά που τρέχουν μαζί με τα επόμενα. Το κράτος παρείχε διευκολύνσεις για λογαριασμούς όπως ο ΕΦΚΑ ή ο ΦΠΑ που δεν τοκίζεται, όμως παραμένουμε στο να μην έχουμε έσοδα για να μπορέσουμε να τα τακτοποιήσουμε. Αλλά έτσι πρέπει να γίνει για να φύγουμε από όλο αυτό το κακό που μας ήρθε. Είμαι αισιόδοξη. Θέλω να πιστεύω ότι θα τα καταφέρουμε κάποια στιγμή αν και έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας», δηλώνει η Δώρα.
Τα περισσότερα έξοδα συνεχίζονται κανονικά, καθώς έχουν πάρει κάποια από αυτά αναστολή και όχι απαλλαγή. Οι λογαριασμοί μας συνεχίζονται και αυτοί κανονικά πέρα από κάποια μείωση ενοικίου που μας έκαναν σαν ελάφρυνση και στο ΕΦΚΑ που αφορά την ασφάλιση μου το οποίο όμως πέρα από τη μείωση που είχε συνεχίζεται κανονικά», λέει από την μεριά της η Δήμητρα.
Οι δυο γυναίκες έκλεισαν τις επιχειρήσεις τους στις 14 Μαρτίου και περίμεναν και εκείνες όπως και όλοι μας τις επίσημες δηλώσεις της πολιτείας, για να μπορέσουν να επιστρέψουν στην καθημερινότητά τους, προσπαθώντας να κλείσουν και όποιες τρύπες τυχόν δημιουργήθηκαν σε αυτόν τον ενάμισι μήνα που η χώρα έχει μπει σε lockdown λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού.
Πάντως ο καλλωπισμός, δεν είναι αποκλειστικά γυναικεία υπόθεση καθώς δεν είναι λίγοι και εκείνοι οι άνδρες που περιμένουν πως και πως να ανοίξει ο κουρέας τους. «Ευτυχώς είχα προλάβει να κουρευτώ μερικές μέρες πριν το lockdown, στις 3 εβδομάδες όμως αναγκάστηκα να ζητήσω από την κοπέλα μου να με κουρέψει λίγο με την ξυριστική μηχανή. Το αποτέλεσμα δεν ήταν ιδιαιτέρως επιτυχημένο και δεν περιμένα ποτέ πως θα το πω, αλλά πιο πολύ απ’ όλους σ’ αυτήν την καραντίνα, μου έχει λείψει ο κουρέας μου», λέει μεταξύ σοβαρού και αστείου ο Δ., ο οποίος σκέφτεται σοβαρά να επενδύσει σε μια καλή στέκα σαν εκείνη που αγαπούσε για πολλά χρόνια ο Σέρχιο Ράμος της Ρεάλ Μαδρίτης. Αυτό έρχεται να το επιβεβαιώσει και ο Γιώργος Καμπούρης του κομμωτηρίου Talkin’ Heads, «Έξι η ώρα ανακοινώθηκαν τα νέα μέτρα από τον πρωθυπουργό, 18:04 είχαμε κλείσει το πρώτο ραντεβού. Το ενδιαφέρον για ραντεβού είναι μοιρασμένο, απλά οι άντρες δείχνουν λίγο περισσότερη κατανόηση και κάνουν πιο πολύ υπομονή».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Την πρώτη μέρα κιόλας ο Γιώργος Καμπούρης μέτρησε σχεδόν 200 μέιλ για ραντεβού, από άνδρες και γυναίκες που ήθελαν να περιποιηθούν επιτέλους τα μαλλιά τους μετά από δυο μήνες. «Προσπαθούμε τώρα να τα βάλουμε με μια σειρά προτεραιότητας, δηάδή αν θέλουν κούρεμα ή χρώμα, τα οποία θα προηγηθούν. Στην αρχή έχουμε βάλει αυτά που θα βοηθήσουν στην ψυχολογία και θα φτιάξουν την διάθεση, γιατί αν βλέπεις τα μαλλιά σου φουντωμένα ή την ρίζα με τα λευκά, δεν αισθάνεσαι πολύ ωραία. Έχουμε λοιπόν, βάλει αυτό το φίλτρο για να μπουν τα ραντεβού σε μια σειρά συν το ποιος έστειλε πρώτος μέιλ και μετά πάει με βάση τις βάρδιες, τα ωράρια και τα τετραγωνικά του μαγαζιού γιατί έχουμε και περιορισμό, δεν μπορούμε να δουλεύουμε όπως πριν. Στο μαγαζί θα μπορούν να εξυπηρετούνται ταυτόχρονα δύο ραντεβού που θα αντιστοιχούν σε δυο κομμωτές».
Μεγάλο ήταν το ενδιαφέρον για ραντεβού και στο Nail Job, όπως μας λέει, η ιδιοκτήτριά του, Κίρκη Φωτοπούλου, «Το ενδιαφέρον για ραντεβού είναι τεράστιο. Την πρώτη μέρα μετά την ανακοίνωση των νέων μέτρων, πρέπει να απάντησα γύρω στα 50 μηνύματα μέχρι νωρίς το απόγευμα. Οι περισσότερες πελάτισσες είναι σταθερές και την πρώτη εβδομάδα έβαλα τις πελάτισσες που είχαν ραντεβού την εβδομάδα που ανακοινώθηκε το κλείσιμο». Η πραγματικότητα όμως, δεν θα είναι ίδια από την 4η Μάη, αφού η εμπειρία της περιποίησης των άκρων μας, που για πολλές γυναίκες αποτελούσε ένα είδος τελετουργίας, θα αλλάξει αρκετά. «Στο πίσω μέρος του μαγαζιού έχω δυο πολυθρόνες δίπλα-δίπλα και κάνουμε το πεντικιούρ εκεί. Τώρα αυτό πλέον αυτό δεν γίνεται. Είναι λίγο μπέρδεμα, αλλά προσπαθώ να φτιάχνω το πρόγραμμα ανάλογα. Ας πούμε το πρώτο ραντεβού που έχω είναι δυο φίλες και θέλουν και οι δυο να φτιάξουν χέρια και πόδια και τους εξήγησα ότι δεν μπορούν να κάνουν πεντικιούρ μαζί. Όταν η μια θα κάνει μανικιούρ στην μια άκρη του μαγαζιού, η άλλη θα κάνει πεντικιούρ στην άλλη άκρη. Το πεντικιούρ το έχουν συνδυάσει με κους κους και καφέ, αλλά αυτό δυστυχώς δεν γίνεται τώρα. Κάθε στιγμή στο μαγαζί θα μπορούν να είναι τέσσερα άτομα και εγώ όπου θα πρέπει να απαντάω στα τηλέφωνα», δηλώνει η Κίρκη, η οποία με ένα γρήγορα υπολογισμό λέει ότι έχει κλεισμένα όλα τα ραντεβού για τις πρώτες δυο εβδομάδες.
Κάπως έτσι θα είναι και η νέα πραγματικότητα για το The Box Hair Studio, όπως μας αποκαλύπτει ο ιδιοκτήτης του, Δημήτρης Κονδύλης. «Ο κόσμος περίμενε με ανυπομονησία να ανοίξουν τα κομμωτήρια και οι χώροι αισθητικής. Στην δική μας περίπτωση, τις τελευταίες τρεις εβδομάδες ο όγκος των μηνυμάτων που λαμβάνουμε είναι αρκετά μεγάλος. Μέχρι την επίσημη ανακοίνωση για το άνοιγμα των κομμωτηρίων και των μέτρων που έθεσαν οι αρμόδιες αρχές, δεν κλείναμε ραντεβού, παρά μόνο κρατούσαμε λίστα αναμονής. Σε αυτήν, τα ραντεβού είναι κατά 85% γυναικεία, και κατά κύριο λόγο για βαφή μαλλιών και κούρεμα». Όσο για τα μέτρα προστασίας, εκείνος όπως και οι συνάδελφοί του έχουν ήδη προμηθευτεί τα απαραίτητα προστατευτικά όπως γάντια, μάσκες και αντισηπτικά. «Η καθαριότητα και η τήρηση των κανόνων υγιεινής στο κομμωτήριο ήταν πάντα αναγκαία, πλέον όμως είναι πιο επιτακτική από ποτέ και θα πρέπει όλοι μας να είμαστε περισσότερο προσεκτικοί. Έχουμε βάλει πλεξιγκλάς ανάμεσα στους λουτήρες, ενώ δεν θα μπορεί να εισέρχεται πελάτης στο κομμωτήριο αν δεν έχει ραντεβού, τα οποία θα κλείνονται μόνο τηλεφωνικά ή με μέιλ».