Πότε ήταν η τελευταία φορά που κάνατε ωτοστόπ; Φοιτητές, νεαρές, σε κάποιο μικρό νησί που δεν υπάρχει συγκοινωνία; Στη Θεσσαλονίκη όμως εδώ και 9 μέρες δεν υπάρχει κανένα σημείο με συγκοινωνία. Το νόμιμο μονοπωλιακό καθεστώς του ΟΑΣΘ είναι γνωστό. Οι εργαζόμενοι ζητώντας τα δεδουλευμένα τους προχώρησαν σε επίσχεση εργασίας αιφνιδιάζοντας την πόλη, το 2ο Σαββατοκύριακο της 81η Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης. Το χρονικό σημείο ίσως να μην είναι τυχαίο, καθώς παραδοσιακά πρόκειται για το διήμερο που η έκθεση μαζεύει τον περισσότερο κόσμο.
Ο αιφνιδιασμός επισκιάστηκε από την πρωτοβουλία της ΔΕΘ να βάλει δωρεάν λεωφορεία, η Δευτέρα όμως ξημέρωσε και βρήκε την πόλη σε κυκλοφοριακό χάος. Κάποιοι πήραν τα ποδήλατα και κάποιοι -που δε ξέρουμε ποδήλατο- πήραμε τα πόδια μας για να πάμε στις δουλειές μας. Ή χρυσοπληρώσαμε τα ταξί!
Ώσπου την Παρασκευή διαδόθηκε το ΚΙΝΗΜΑ ΩΤΟΣΤΟΠ μέσα από -πού αλλού;- το Facebook. Η δύναμη των μέσω κοινωνικής δικτύωσης στο θέμα της ενίσχυσης της κοινωνικής αλληλεγγύης είναι από μόνη της θέμα για μεταπτυχιακό. Ας διαβάσουμε όμως την ανακοίνωση της ομάδας που μέσα σε 3 μέρες ένωσε πάνω από 7000 μέλη.
Κυριακή απόγευμα στην παραλία. 1500 αυτοκόλλητα και καρτελάκια περιμένουν. Εθελοντές, κάτοικοι της πόλης, μοίρασαν τα 1300 από αυτά! Δευτέρα μεσημέρι, λοιπόν, και ήδη ετοιμάστηκε η σελίδα στο Facebook
Ο Δημήτρης Παπαγεωργίου, «πρωτεργάτης» του κινήματος σε συνομιλία που είχαμε, δήλωσε πως «εγώ όποιον βλέπω σε στάση θα τον ρωτάω αν θέλει να κατέβει στο κέντρο», συνεχίζοντας πως «έγινε πιο μεγάλο από αυτό που είχα στο μυαλό μου. Έχει γίνει πραγματικά ολόκληρο κίνημα. Όποιος έχει ένσταση δε συμμετέχει».
Η Μαριάννα Λαζάρου βρέθηκε στην εκδήλωση της Κυριακής: «μου φάνηκαν αρκετά οργανωμένοι, όλο αυτό ξεκίνησε με μία απλή ανάρτηση στο facebook και εξαπλώθηκε πολύ γρήγορα. Οι άνθρωποι ήταν πολύ πρόθυμοι να ενημερωθούν στην παραλία και γενικά τονίζουν πολύ ότι το όφελος είναι να μην είμαστε καχύποπτοι με τον συνάνθρωπο μας. Δεν είναι αντίθετοι με τα ταξί ή κάτι τέτοιο απλά καταλαβαίνουν ότι πλέον και αυτά δεν επαρκούν για τις μετακινήσεις».
Η Μαρία Αμανατίδου είναι δημοσιογράφος και Κυριακή απόγευμα ανέβασε την φωτογραφία που βλέπετε με τη γάτα. Μένει στο κέντρο και ο ραδιοφωνικός σταθμός όπου διατηρεί καθημερινή εκπομπή βρίσκεται ανατολικά, στην Καλαμαριά. Ρώτησα την άποψη της για τον ΟΑΣΘ και το κίνημα: «Δεν έχω πάρει μέρος ακόμα, σκέφτομαι να το κάνω αυτή την εβδομάδα γιατί αλήθεια έχω ξεπαραδιαστεί. Μέχρι τώρα έπαιρνα ταξί και την επιστροφή από Καλαμαριά κέντρο την έκανα μαζί με τον παρτενέρ μου που είχε την καλοσύνη να με φέρνει σπίτι , παρόλο που μένει Ανατολικά. Πραγματικά σκέφτομαι να κάνω ωτοστόπ από αύριο αν και δεν το έχω κάνει ποτέ στη ζωή μου και φοβάμαι λίγο. Αλλά θα το τολμήσω. Είμαι πολύ θυμωμένη με τον ΟΑΣΘ και επειδή έχω ξοδέψει πάρα πολλά χρήματα τον τελευταίο καιρό, αν ξαναβγούν τα λεωφορεία στους δρόμους δεν έχω σκοπό να πληρώσω εισιτήριο έως ότου ξεπληρωθούν όλα τα χρήματα που έχω ξοδέψει. Κρατάω όλες τις αποδείξεις και θα υπολογίσω μέχρι πότε θα μετακινηθώ με αυτά τα χρήματα. Γενικά θεωρώ τον ΟΑΣΘ μια ακριβοπληρωμένη κακή υπηρεσία που θα πρέπει να αλλάξει. Από την άλλη δεν περιμένω κανένα σωτήρα να έρθει να μας σώσει , αν δεν οργανωθούμε από μόνοι μας δεν θα γίνει τίποτα. Απαράδεκτη η στάση και της τοπικής αυτοδιοίκησης που δεν παίρνει μια δραστική πρωτοβουλία να μας κάνει να νιώσουμε λίγο καλύτερα ρε γαμώτο. Δεν ξέρω αν είπα ότι είμαι πολύ θυμωμένη και καθημερινά συγκρατούμαι και στο ραδιόφωνο να μην εκστομίσω πράγματα που δεν πρέπει. Ξέρω ανθρώπους που δουλεύουν για 15 ευρώ την ημέρα και ξοδεύουν τα 10 για να μετακινηθούν, είναι ντροπή και κρίμα για όλους εμάς που τόσα χρόνια πληρώνουμε ακριβά για αυτή την υπηρεσία και δεν μας σέβεται κανείς».
«Ξέρω ανθρώπους που δουλεύουν για 15 ευρώ την ημέρα και ξοδεύουν τα 10 για να μετακινηθούν, είναι ντροπή και κρίμα για όλους εμάς που τόσα χρόνια πληρώνουμε ακριβά για αυτή την υπηρεσία και δεν μας σέβεται κανείς».- Μαρία Αμανατίδου, δημοσιογράφος.
Ο Δημήτρης Θεοδωράκος, που ασχολείται ενεργά με την ανεύρεση τρόπων βελτίωσης της πόλης, είναι «ένθερμος υποστηρικτής αυτής της κίνησης γιατί δημιουργήθηκε πολύ αυθόρμητα και δείχνει την συσπείρωση του κόσμου. Η αλήθεια είναι δεν έτυχε να πάρω κανέναν με το αμάξι αν και δυο φόρες δημοσίευσα στην ομάδα. Ίσως φταίει και το γεγονός ότι δεν έχω στάνταρ ωράριο με δουλειά, καθώς υποθέτω πως οι περισσότεροι ψάχνουν κάτι σε πιο συστηματική βάση».
Πολλοί άνθρωποι νομίζουν πως η μετακίνηση στη Θεσσαλονίκη είναι εύκολη. Πρόκειται όντως για μια πόλη που περπατιέται, αν μένεις ή εργάζεσαι κοντά στο κέντρο. Αν μένεις πιο ανατολικά ή πιο δυτικά τα πράγματα δυσκολεύουν.
Ο Σταύρος Παγωνίδης μένει στα Διαβατά, ένα μέρος αρκετά μακριά από το κέντρο της πόλης, στη δυτική πτέρυγα της: «το ωτοστόπ δεν το βλέπω αρνητικά, ξέρω ότι αυτές τις ημέρες αναβίωσε στην πόλη μας, αλλά δεν έτυχε να το χρησιμοποιήσω. Για όλη τη διαδρομή Διαβατά-Κέντρο νομίζω ελάχιστοι θα έκαναν ωτοστόπ, καθώς περνάς από ερημιές και κακόφημες περιοχές, όπου δε θα ήθελες να είσαι σε εντελώς άγνωστο αμάξι
Η Οδύσσεια Γκιζάρη έμενε για χρόνια στο κέντρο. Τον τελευταίο μήνα μετακόμισε στους Αμπελόκηπους. Μια όχι και τόσο ευχάριστη συγκυρία για τη μετακίνηση της! Δε θα δοκίμαζε το ωτοστόπ γιατί ντρέπεται, οπότε όπως λέει έχει φάει όλο το μισθό στα ταξί.
Από την άλλη, η Νικόλ Σαββάκη, προστέθηκε πρόσφατα στην ομάδα του Κινήματος Ωτοστόπ από μια φίλη της: «ομολογώ μου φάνηκε πολύ καλή ιδέα. Είναι μια ιδέα που δείχνει πως απέναντι στις επισχέσεις και τις απεργίες του απαράδεκτου ΟΑΣΘ απαντάμε με λύσεις. Δυστυχώς, δεν έχω δίπλωμα οδήγησης ή αυτοκίνητο για να διαθέσω αλλά αν χρειαστεί να κάνω ωτοστόπ για να κατέβω στη δουλειά μου θα το κάνω. Καθώς στις μέρες μας πολλοί άνθρωποι κάνουν 2 ή και 3 δουλείες για να τα βγάλουν πέρα, νομίζω δεν τους είναι εύκολο να ξοδεύουν τα λεφτά τους σε ταξί. Αυτές τις μέρες μετακινούμαι με τα πόδια καθώς ο καιρός είναι αρκετά καλός ή με κάποιον συνάδελφο όποτε είναι εφικτό.»
Ο Δημήτρης Αρετάκης, εκλεγμένος κοινοτικός σύμβουλος του Ε’ Διαμερίσματος του Δήμου με ενημερώνει για τις δράσεις που έχουν γίνει από τη δική τους πλευρά: «στην κοινότητα κάναμε 2 πράγματα για τον ΟΑΣΘ: το 2014 συντάξαμε μια επιστολή η οποία στάλθηκε ομόφωνα από το συμβούλιο ζητώντας συνεργασία και συγκεκριμένα αιτήματα. Επίσης, καταγράψαμε την ασυνέπεια του ΟΑΣΘ ως προς την σύμβαση με το δημόσιο σε επίπεδο συχνότητας δρομολογίων. Πιο συγκεκριμένα, με τη συνεργασία αιρετών και μη αιρετών, καταγράψαμε τον πραγματικό αριθμό των δρομολογίων και διαπιστώσαμε πώς ήταν σε ορισμένες γραμμές λιγότερα του προβλεπόμενου αριθμού έως και 10%».
Η Θεσσαλονίκη είναι μια πόλη – τουριστικό θέλγητρο για πολλούς. Μιας και η τουριστική περίοδος δεν έχει ακόμη τελειώσει, αναρωτιόμουν μέρες πως αντιδρούν οι τουρίστες σε συνδυασμό με τον Δήμο. O Σπύρος Πέγκας, Αντιδήμαρχο Τουρισμού και Διεθνών Σχέσεων, επιβεβαίωσε ότι όντως έχει δημιουργηθεί τεράστιο πρόβλημα με τους τουρίστες, που ρωτάνε συνέχεια στο τουριστικό περίπτερο της πόλης, με μόνη «γραμμή εξυπηρέτησης» το ιδιωτικό hop on/hop off λεωφορείο που βοηθάει στη ξενάγηση της πόλης. «Το βασικό ζήτημα που προκύπτει είναι η μεταφορά από και προς το αεροδρόμιο καθώς η μόνη λύση είναι ακριβή και ακούει στο όνομα ταξί. Γι’ αυτό και θα καταθέσω άμεσα επίσημο αίτημα στα αρμόδια σωματεία ώστε να προσφέρουν έκπτωση 10% στις μετακινήσεις. Είναι μια κίνηση, που μακροπρόθεσμα θα βοηθήσει και τον ίδιο τον κλάδο των ταξί σε πιθανή εισχώρηση Uber ή οποιασδήποτε παρόμοιας πρωτοβουλίας. Θα είναι μια κίνηση φιλική και marketing!»