Categories: ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Εθνικό Θέατρο: Αδήλωτοι ή ανασφάλιστοι οι εργαζόμενοι; Ιδού η απορία.

Η είδηση ότι συνελήφθησαν εργάτες χωρίς άδεια παραμονής στη χώρα και επιβλήθηκε πρόστιμο 100 χιλιάδων από το ΙΚΑ για ανασφάλιστη εργασία, όχι σε κάποια Μανωλάδα, ούτε σε σκυλάδικο της Εθνικής Οδού, αλλά στο Εθνικό Θέατρο, την πρώτη κρατική σκηνή της χώρας, σκάει σαν κεραυνός εν αιθρία!

Την ώρα που το καλλιτεχνικό πρόγραμμα, το πρώτο με την απόλυτη σφραγίδα του καλλιτεχνικού διευθυντή Στάθη Λιβαθινού, ξεκινά ορμητικά, με το άνοιγμα της πρώτης θεατρικής δουλειάς του Γιάννη Οικονομίδη («Στέλλα, κοιμήσου») να γίνεται προτού ξεκινήσει γεγονός, το Εθνικό Θέατρο τιμωρείται με ένα δυσβάσταχτο για τα στενά οικονομικά του πρόστιμο από το ΙΚΑ , επειδή παραβίασε την ισχύουσα εργατική νομοθεσία (άρθρο 16 του νόμου 2874 του 2000),απασχολώντας εννέα ανασφάλιστους εργάτες στο ξήλωμα του σκηνικού της «Λυσιστράτης» στο Ηρώδειο (στις 24 Σεπτεμβρίου). 11o00 ευρώ είναι  το πρόστιμο για έκαστο κεφάλι. Ταυτόχρονα, το όνομά του αμαυρώνεται με την είδηση της σύλληψης εργατών που μίσθωσε για δουλειές του ποδαριού στα εργαστήριά του στο Ρουφ (η σύλληψη έγινε επίσης στις 24 Σεπτεμβρίου).

Τι στο καλό συνέβη, αναρωτιέται κι ο τελευταίος καλόπιστος; Έχει τρελαθεί ο Λιβαθινός; Μήπως έχει χαθεί ο έλεγχος στο Εθνικό Θέατρο;  Το μέλος του Σωματείου των Εργαζομένων Κώστας Κεχαγιόγλου μιλά για «συνθήκες Μανωλάδας» στην πρώτη κρατική σκηνή και ζητά «ν’ αναλάβουν τις ευθύνες τους όσοι εισηγούνται τέτοιου είδους πρακτικές, με “ευέλικτους” εργαζομένους στον Στάθη Λιβαθινό. Αυτοί φέρουν την ευθύνη και για το πρόστιμο των 100 χιλιάδων, που θα επιβαρύνει τον ήδη ψαλιδισμένο προϋπολογισμό μας”.

Στις 14 /10 /16 το Σωματείο Εργαζομένων του Εθνικού Θεάτρου ζητά από το διευθυντή και το Δ.Σ. του καταρχάς εξηγήσεις για τον εργολάβο (νέα πρακτική, όπως υπογραμμίζεται) που προσέλαβε έξι εργάτες στο Ρουφ, εκ των οποίων, το Σάββατο 24/9, οι τέσσερις, μη έχοντας άδεια παραμονής κι εργασίας, συνελήφθησαν από το περιπολικό της αστυνομίας που εμφανίστηκε αιφνιδιαστικά.

Στην ίδια επιστολή, θυμίζει το περιστατικό με το εργατικό ατύχημα (τροχαίο) πέρσι το καλοκαίρι, οπότε «πάρθηκε η απόφαση ότι δεν θα απασχοληθούν ξανά ανασφάλιστοι εργαζόμενοι στο Εθνικό Θέατρο». Είκοσι μέρες αργότερα (Οκτώβρης του 15), όπως σημειώνεται, βρέθηκαν «εννέα εργαζόμενοι να εργάζονται στο ΡΕΞ και πάλι ανασφάλιστοι». Στην έντονη διαμαρτυρία τους, ι επικεφαλείς  δήλωσαν “άγνοια”, ωστόσο  από την αντίδρασή τους “έγινε κατανοητό ότι όχι απλώς εθελοτυφλείτε, αλλά ότι η πρακτική αυτή είχε και την πλήρη αποδοχή σας». Κατά τη διάρκεια του περσινού χειμώνα, «σταδιακά παρεκκλίνατε από την αρχική σας απόφαση.»

Φέτος το καλοκαίρι το Σωματείο διαμαρτυρήθηκεκε και πάλι,  “και ενώ είχαμε ήδη την αίσθηση ότι γινόμαστε γραφικοί, φέρατε μια πρόταση (13/9) που έλυνε επιτέλους το πρόβλημα της ανασφάλιστης εργασίας». Κι ενώ φάνηκε ότι το πρόβλημα επιλύεται στις 23/9, μετά από ερώτημα για την εφαρμογή της απόφασης,” επανήλθε η πρόταση ανάθεσης σε εργολάβο με 5 ευρώ την ώρα ανά εργαζόμενο».Μύλος!

Τι δηλώνει στην Popaganda ο Στάθης Λιβαθινός

Μια εντελώς άλλη εικόνα μάς μεταφέρει ο Στάθης Λιβαθινός, στην επικοινωνία που είχαμε μαζί του. «Δεν υπάρχει ανασφάλιστη εργασία στο Εθνικό», υποστηρίζει. «Υπάρχει όμως αδήλωτη», προσθέτει. “Καθεστώς που ισχύει δεκαετίες, από την εποχή του αείμνηστου Νίκου Κούρκουλου, κάθε φορά που πρέπει να ξεκαρφωθεί ένα σκηνικό από κάποιους που θα φύγουν αμέσως. Εμείς όμως και αυτούς τους εργάτες τούς πληρώνουμε με μεροκάματο κανονικό και ένσημα», επιμένει. «Μένει να αποδειχτεί αν έχουμε δίκιο ή όχι. Δεν είμαστε σκλαβοπάζαρο, δεν εκμεταλλευόμαστε ανθρώπους στο Εθνικό Θέατρο. Είναι δυνατό να ήρθα εγώ εδώ για να κάνω την εργασία ανασφάλιστη;».

O καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου, Στάθης Λιβαθινός.

Πρόθεσή του είναι, προσθέτει, να διευθετήσει ένα καθεστώς «απαράδεκτο για κρατικό φορέα. Πρέπει να ερευνήσουμε κάτι που γινόταν 30 χρόνια, λέει χαρακτηριστικά, δικαιολογώντας ακόμη και τις επιθέσεις του Σωματείου των Εργαζομένων: “Το Σωματείο κάνει καλοπροαίρετα τη δουλειά του. Έχει δίκιο που εξανίσταται με το συγκεκριμένο καθεστώς».

Από δω και πέρα

Την Παρασκευή στις 11.30 το πρωί έχει καλέσει τα μέλη του στη Νέα Σκηνή για να συζητήσουν όλα τα ανοικτά μέτωπα, μεταξύ των οποίων και το πρόστιμο του ΙΚΑ. Έχει ήδη πραγματοποιήσει συνάντηση με τον πρόεδρο του ΙΚΑ . Τη βραδιά  του ελέγχου που επιβλήθηκε το πρόστιμο και αφήνεται να εννοηθεί ότι ήταν “κάρφωμα”, δεν ελέχθηκαν στο Ηρώδειο μόνο οι 9 Έλληνες εργάτες, οι οποίοι γενικώς επιστρατεύονται από μεγάλα θέατρα (Badminton, ΠΑΝΘΕΟΝ κ.ά.), αλλά και οι εργαζόμενοι στο κυλικείο και οι σεκιούριτι του χώρου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Για «διακινητές ψυχών» κάνει λόγο ο πρόεδρος του Σωματείου των Εργαζομένων του Εθνικού Θεάτρου Μάκης Σπετσιέρης, ο οποίος θεωρεί ότι «κάποιος παίζει με τις λέξεις, αφού ο αδήλωτος είναι και δυνάμει ανασφάλιστος. Πρέπει να αποδοθούν ευθύνες. Κι ο Τόσκας ανέλαβε την ευθύνη!Το ζήτημα είναι πάνω απ’όλα ηθικό. Μιλάμε για ένα δημόσιο οργανισμό που παράγει πολιτισμό. Δεν είναι δυνατό να μην σέβεται τους εργαζομένους του. Σκεφτείτε να γίνονταν συλλήψεις στο Ηρώδειο μπροστά στον κόσμο. Θα ξεφτιλιζόταν το Εθνικό για τα 200 ή 500 ευρώ που γλίτωσε!».  Στη συνάντηση της Παρασκευής με τον κ.Λιβαθινό θα ζητήσει «ακόμη και για μια μέρα εργασίας να γίνεται κανονική πρόσληψη. Δεν μπορεί να συνεχιστεί αυτή η τακτική. Θα αντιδράσουμε!»

Πάντως, και ο κ.Σπετσιέρης παραδέχεται ότι το καθεστώς αδήλωτης κι ανασφάλιστης εργασίας προϋπήρχε του κ. Λιβαθινού. 

Στο μεταξύ, στις 15/10 το Σωματείο των Εργαζομένων του Εθνικού εξέδωσε δήλωση συμπαράστασης στην Υπεύθυνη Διοικητικών Υπηρεσιών Παναγιώτα Μπάκα, καταδικάζοντας «κάθε απόπειρα της Διοίκησης για διαμοιρασμό της ευθύνης για την αδήλωτη-ανασφάλιστη εργασία και το πρόστιμο που έχει επιβληθεί στον Οργανισμό από το ΙΚΑ. Πιστεύουμε -τονίζεται στο κείμενο- ότι η εξώθηση της υπεύθυνης Διοικητικών Υπηρεσιών σε παραίτηση περιπλέκει, δημιουργεί υπόνοιες και αποπροσανατολίζει παρά βοηθάει την επίλυση του προβλήματος.»

Να σημειωθεί ότι το Σωματείο κρατά χαμηλούς τόνους. Μέχρι στιγμής δεν έχει προβεί σε καταγγελίες, ούτε έχει προσφύγει στην ΕπιθεώρησηΕργασίας, όπως έχει πράξει κατ’επανάληψη στο παρελθόν.

Ιωάννα Κλεφτόγιαννη

Share
Published by
Ιωάννα Κλεφτόγιαννη