«Καλησπέρα, καλώς ήρθατε, καλώς σας βρήκα και καλώς με βρίσκετε. Χρόνια πολλά σε όλο τον κόσμο, καλή σαρακοστή και να έχουμε όλοι υγεία. Την καλησπέρα μου σε Ελλάδα κι εξωτερικό, Κύπρο, Θεσσαλονίκη, νησιά, επαρχία, στην Κρήτη, σε όλη την ομογένεια, σε όλα μου τα παιδιά μέσα, να είστε καλά, σας ευχαριστώ για την αγάπη σας. Παρακαλώ πολύ να ξεκινήσουμε την εκπομπή, έχω επιλέξει ένα κομμάτι, το έχει ζητήσει ο Άντρι, Γιώργος Σαμπάνης ακολουθεί και “Φταίει”. Για πάμε».
Από ένα ισόγειο διώροφης κατοικίας στο Μοσχάτο βγαίνει μια εκπομπή που παρακολούθησα για πρώτη φορά στο γραφείο όπως έφτασε στο inbox μου ως ένα από τα «παράξενα του ίντερνετ». Στ’ αλήθεια, η Ειρήνη Βενιέρη δεν κάνει κάτι το καινοφανές, κρατάει μια εκπομπή με ελληνική λαϊκοπόπ μουσική κι ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της νέας εποχής έχοντας site, chat, κάνοντας Facebook live ή ανεβάζοντας την εκπομπή σε επανάληψη με ρίσκο αφού οι νόμοι περί πνευματικής ιδιοκτησίας στο διαδίκτυο κάνουν τα βίντεό της να σιγούν.
Εργάστηκε σε διανομή φυλλαδίων, σε σούπερμαρκετ, κάποια στιγμή έπεσε σε μια αγγελία η οποία την οδήγησε σε ένα πέρασμα από τη σειρά Οικογενειακές Ιστορίες. Εκεί έκανε γνωριμίες, συνάντησε και τον Γιώργο Τσολάκο, τον σκηνοθέτη της που τότε βρισκόταν στο Channel 9 και τώρα τηςς δίνει οδηγίες κάθε Τρίτη από τις δέκα έως τις δώδεκα το βράδυ.
Ξεκίνησαν μαζί μια εκπομπή, «Το Κουτούκι» – επισκέπτονταν μεζεδοπωλεία κι έκαναν συνεντεύξεις στους τραγουδιστές. «Έπειτα αποφασίσαμε να κάνουμε ραδιόφωνο, να μαζέψουμε πέντε φίλους, να βάζουμε τραγούδια και να μιλάμε. Δεν ήξερα τίποτα από αυτή τη δουλειά, 17 χρόνια που ήμουν σε γάμο δεν χρειάστηκε ποτέ να εργαστώ, ήταν αλλιώς τα πράγματα για τις γυναίκες όταν παντρεύτηκα εγώ» περιγράφει η Ειρήνη κάνοντας το τελευταίο της τσιγάρο πριν ολοκληρώσει το έντονο μακιγιάζ της και φορέσει τα ψηλά της τακούνια για να σταθεί μπροστά από την green screen. Μάλιστα, μου ζήτησε συγγνώμη που με υποδέχτηκε απεριποίητη. Δεν ήταν. Φορούσε ήδη το φανταχτερό της φόρεμα, φαίνεται να έχει αδυναμία σε ό,τι λάμπει.
Το Radio Tv Priggipesa που εμφανίστηκε το 2012 είναι μια ιστορία χειραφέτησης, ο τίτλος της εκπομπής είναι μια αναφορά στη ζωή της παρουσιάστριάς της. «Όπως όλα τα κορίτσια, έτσι κι εγώ άκουσα πολλά παραμύθια, για πριγκιπέσσες που τις κρατούσαν αιχμάλωτες σε κάστρα. Πέρασα όλη μου τη ζωή σαν πριγκιπέσσα μέχρι που χώρισα έχοντας δύο παιδιά και είδα πως είναι πραγματικά ο κόσμος, έχασα και τους γονείς μου κι πλέον έχω μια ολοκληρωμένη άποψη για το τι σημαίνει ζωή».
Στην αρχή την παρακολουθούσαν δεκαπέντε άτομα, φέτος την σατίρισαν στην τηλεόραση αλλά δεν την ενόχλησε, πρόσφατα μάλιστα ήταν καλεσμένη και σε μια πρωινή τηλεοπτική εκπομπή αλλά όπως λέει «δεν έχω τουπέ, δεν νομίζω ότι είμαι κάποια», σημασία για εκείνη έχει ότι βιοπορίζεται από κάτι που της αρέσει, πως η εκπομπή της έχει καταφέρει να προσελκύσει χορηγούς. «Με τη μουσική κοιμάμαι, με τη μουσική ξυπνάω. Δίπλα στη μητέρα μου την αγάπησα, ήταν χορευταρού κι ήθελε να να μας ξεσηκώνει σε αντίθεση με τον πατέρα μου που ήταν πιο σοβαρός, δεν σηκωνόταν εύκολα από τη θέση του εκτός αν χόρευαν κανένα τανγκό μαζί». Διάβασα στα σχόλια που της κάνουν μερικά παράπονα, ότι εκείνη δεν χορεύει πια. Της το επισημαίνω… «Κάποτε χόρευα πάρα πολύ, τώρα το έχω περιορίσει, δεν είναι και τόσο εύκολο πάνω στο χαλί με τα τακούνια, φοβάμαι μη λυγίσει το πόδι μου».
Ο μέσος όρος που παρακολουθεί την εκπομπή ζωντανά είναι χίλια άτομα, στην επανάληψη φτάνει τους τέσσερις με πέντε χιλιάδες θεατές, στο Facebook έχουν πατήσει play στο Radio Tv Priggipesa μέχρι και είκοσι χιλιάδες άτομα.
Μπαίνοντας στο www.priggipesa.gr, αυτήν την εποχή θα δείτε να διαφημίζεται μια φωτογράφος κοινωνικών εκδηλώσεων, ενώ το site συνδέεται με σελίδα αστρολογίας. Στα επτά χρόνια εκπομπής, μόνο πέρυσι έκανε μια παύση λόγω πένθους. «Άρχισα πάλι τον Γενάρη κι έχει γίνει το αδιαχώρητο, έχω τέσσερα προφίλ και η αγάπη που μου δίνει ο κόσμος είναι αδιανόητη, πολλοί μου γράφουν ότι θέλουν να με γνωρίσουν από κοντά».
Η Ειρήνη μας προσφέρει καφέ. Για μας είναι είναι λίγο αργά, εκείνη έχει φτιάξει και παίρνει την κούπα μαζί της στο αυτοσχέδιο πλατό, χωρίς όμως να πίνει κατά τη διάρκεια της δίωρης -χωρίς διάλειμμα- εκπομπή της. Έχει μπροστά της περίπου 20 λεπτά μέχρι να βγει και ο σκηνοθέτης της διαβάζει ένα mail που μόλις έφτασε στο afierono@priggipesa.gr. «Είμαι ο Θόδωρας, ευχαριστώ πάλι την κυρία παρουσιάστρια και τους συντελεστές για το ωραίο πρόγραμμα. Παρακαλώ επιθυμώ να αφιερώσω εις την κυρία παρουσιάστρια το “Ατελείωτη αγάπη” του Θέμη Αδαμαντίδη, Γιάννη Βασιλείου το “Άνοιξε να μπω” και το “Οδηγώ και σε σκέφτομαι” από Αντύπα». Η Ειρήνη δεν θα προλάβει να συμπεριλάβει αυτά τα κομμάτια στην εκπομπή, της στέλνουν τραγούδια μέχρι και την τελευταία στιγμή, «ένα παλικάρι τώρα, ο Dj Star μου είχε δώσει ένα τραγούδι της Άντζελας Δημητρίου που δεν ξέρω ποιο είναι, αλλά θα του βάλω κάτι άλλο». Κατευθύνεται προς την κρεβατοκάμαρα για να φροντίσει τις τελευταίες λεπτομέρειες στην εμφάνισή της, η ώρα έχει πάει δέκα παρά είκοσι.
Στην εποχή της βιντεοκασέτας, ο Γιώργος Τσολάκος είχε σκηνοθετήσει 12 ταινίες και σαν διευθυντής φωτογραφίας είχε συμμετάσχει σε άλλες 30, έπειτα εργάστηκε σε όλα τα μεγάλα κανάλια της ιδιωτικής τηλεόρασης, λέει μάλιστα πως «έφτιαξε τον πρώτο ΣΚΑΙ» ως τεχνικός διευθυντής μέχρι το 2006. Τώρα κάθεται μπροστά από ένα πρόγραμμα που έχει αντικαταστήσει τις λειτουργίες ενός ολόκληρου τηλεοπτικού στούντιο, μας δείχνει ότι παρακολουθούν την εκπομπή στις Ηνωμένες Πολιτείες, στη Μεγάλη Βρετανία, στη Γερμανία, στην Κύπρο, στην Ιρλανδία, στην Ιταλία, στη Γαλλία, στη Βουλγαρία, στη Σουηδία ξέρει ότι συντονίζονται πολλοί φοιτητές από το πανεπιστήμιο της Ουψάλα. Ο μέσος όρος που παρακολουθεί την εκπομπή ζωντανά είναι χίλια άτομα, στην επανάληψη φτάνει τους τέσσερις με πέντε χιλιάδες θεατές, στο Facebook έχουν πατήσει play στο Radio Tv Priggipesa μέχρι και είκοσι χιλιάδες άτομα. «Τέτοια εκπομπή όπως την κάνουμε εμείς δεν υπάρχει, προσπαθούν πολλοί να κάνουν κάτι με το κινητό τους, αλλά δεν είναι το ίδιο. Δεν περιμέναμε αυτή την επιτυχία, έχω αναγκαστεί να αλλάξω δύο φορές server για να ανταποκριθούμε».
Ένα από τα αγαπημένα μου σχόλια που έγιναν στην εκπομπή, ήταν το «σπάσ’ τα όλα θα πάρουμε άλλες σαλατιέρες από τις λαϊκές»
Μέσα σε ένα σαλόνι με απομιμήσεις λουλουδιών σε πλουμιστά βάζα, με σύνθετο και μπουφέ, οι δύο συνεργάτες μιας εκπομπής που πλέον έχει πάρει διαστάσεις viral συνεννοούνται για το πώς θα ξεκινήσει η εκπομπή, ας πούμε για το αν η παρουσιάστρια θα μας καλησπερίσει όρθια ή καθιστή. Απέναντι από την καρέκλα της που μιμείται το μπαρόκ ρεύμα ένα καταπράσινο γυαλιστερό ανάκλιντρο στέκεται ανεκμετάλλευτο, «προσπαθήσαμε να τον χρησιμοποιήσουμε αλλά δεν είχε κάποια αισθητική έτσι το πλατό, φαινόταν σαν ένα απλό δωμάτιο», εξηγεί ο σκηνοθέτης για το έπιπλο που δεν θα μπορούσε παρά να μας κεντρίσει το ενδιαφέρον αφού θα μετέτρεπε την Ειρήνη σε αλμοδοβαρική φιγούρα, περισσότερο απ’ ότι είναι ήδη στα μάτια μου.
Τα «Μουτζουρωμένα Χέρια» του Στέλιου Καζαντζίδη είναι ένα πολύ αγαπημένο τραγούδι της Ειρήνης, της θυμίζει τον πατέρα της που εργαζόταν ως οικοδόμος. Της αρέσει η Μαρινέλλα, ο Κώστας Σκαφίδας, η Χαρά Βέρρα, ο Μάκης Χριστοδουλόπολος, ο Νίκος Βέρτης που τον αποκαλεί «καψούρα» και πάντα θα βάλει ένα κομμάτι του στην εκπομπή. Κοιτάζοντας το chat μπροστά της, εκείνη την Τρίτη συνδιαλέγεται διαρκώς με κάποιον Μάριο, «έφερε πολλά τραγούδια, Βανδή, Καρουσάκη, έχω ήδη τραβήξει την εκπομπή πάνω από τις δύο ώρες, οπότε θα του τα βάλω την άλλη εβδομάδα». Υπάρχουν και τραγούδια όμως που η Ειρήνη νιώθει ότι δεν ταιριάζουν στο πρόγραμμά της, «μπορεί κάποιος να ζητήσει ένα πολύ σιγανό ή κάτι πολύ ροκ, επιλέγω τραγούδια της αγάπης και του χωρισμού γιατί έχω πολλά παιδιά μέσα που μου λένε τον πόνο τους, που ζητάνε από αυτούς που τους απέρριψαν να γυρίσουν πίσω».
Κάνει τον σταυρό της όσο ακούγεται το κρεσέντο του σήματος της εκπομπής, «πάντα είμαι αγχωμένη πριν βγω, δεν ξέρεις ποτέ τι μπορεί να συμβεί σε μια ζωντανή εκπομπή». Στην εποχή του YouTube, όταν μπορείς να ακούσεις όποιο τραγούδι προτιμάς, κάθε ώρα κι όσες φορές θες, αναρωτιέμαι γιατί συντονίζεται τόσος κόσμος μια φορά την εβδομάδα για να παρακολουθήσει την Ειρήνη. «Όλοι μπορούμε να κλάψουμε μόνοι μας, αλλά, είναι αλλιώς όταν μοιραστείς τον πόνο σου με έναν άνθρωπο που ξέρεις ότι θα σε κοιτάξει στα μάτια, θα του πεις το πρόβλημά σου και μπορεί να σου πει μια γνώμη. Πιστεύω ότι έχω κερδίσει την εμπιστοσύνη των παιδιών επειδή κάνω και τη δική μου κατάθεση ψυχής κατά τη διάρκεια της εκπομπής, όταν έχω βιώσει την κατάσταση και τα συναισθήματα για τα οποία μιλάει ένα κομμάτι, το δείχνω».
«Πάντα είμαι αγχωμένη πριν βγω, δεν ξέρεις ποτέ τι μπορεί να συμβεί σε μια ζωντανή εκπομπή»
Εκτός από το ότι αναφέρεται στα τραγούδια και τις αφιερώσεις λέγοντας ότι ο κόσμος «τα φέρνει», χαρακτηριστικό της είναι όταν φωνάζει «δώσε» με το πάθος και την ένταση που είθισται να χρησιμοποιείται η λέξη από διασκεδαστές και διασκεδασμένους σε μαγαζιά αντίστοιχου μουσικού ύφους. «Νέα γυναίκα είμαι, βγαίνω σε κλαμπ, σε μπαρ, πηγαίνω σε πάρτι και βλέπω ότι ο καθένας μας εκφράζεται με τον δικό του τρόπο πάνω στη μουσική. Το “δώσε” λοιπόν είναι ένα κομμάτι από την ψυχή μου». Δεν πιστεύει ότι άρχισε να την παρακολουθεί κόσμος επειδή δεν είχε την οικονομική άνεση για εξόδους, για εκείνη «είναι ωραίο να μπορείς να βάλεις το ποτό σου και να κάτσεις να απολαύσεις δέκα τραγούδια σπίτι σου, να αναπολήσεις αυτά που αγάπησες κι έχασες, χωρίς να πρέπει απαραίτητα να βγεις έξω».
Εκφράζει συνεχώς την αγάπη της στην ελληνική ομογένεια, νιώθει ότι όσοι την ακούνε από το εξωτερικό έχουν ανάγκη μια εκπομπή σαν και τη δική της. Εκείνη τη μέρα, μια γυναίκα έγραψε ότι την ακούει από μια καρδιολογική κλινική. Η Ειρήνη χαιρετάει τη Δανάη αποκαλώντας την «κοριτσάρα», τον Νικόλα, τη Μαγδαληνή, τον Παναγιώτη, τον Κωστή, τον Μάκη, το Λονδίνο, τη Στοκχόλμη, την Κέρκυρα, καθησυχάζει τον Νικόλα ότι θα παίξει Νίκο Οικονομόπουλο, δίνει συμβουλές για τις σχέσεις με αφορμή τους στίχους του τραγουδιού «Δεν με ρίχνεις τώρα πια» από τον οne hit wonder Πρόδρομο λέγοντας «να μην πέφτετε εύκολα, αφήστε τους λιγάκι να τσιτώσουν για να δείτε αν ενδιαφέρονται».
Τα πιο χορευτικά κομμάτια στην εκπομπή της χαρακτηρίζονται ως «κουνημένα», ιδανικά για να κάνουμε λίγη γυμναστική κατά την ίδια, για να το «σπάσουμε» και «για να κουνήσουμε ό,τι μας κουνιέται», όπως της αρέσει να λέει. Η εκπομπή, τουλάχιστον εκείνης της Τρίτης, φαίνεται να είναι ισορροπημένη ανάμεσα στους ξεσηκωτικούς ρυθμούς και σε αυτούς που ξετυλίγουν αργόσυρτα ιστορίες για έρωτες χωρίς ανταπόκριση. Σχολιάζοντας ένα κομμάτι αναφωνεί «έλα μη τα κάνουμε εδώ πέρα όλα τούμπα», αμέσως όμως σχηματίζεται στο πρόσωπο της ένα αμυδρό χαμόγελο που συνάδει με την προσωπικότητα της εκτός εκπομπής, εκεί που ένιωσα πως η Ειρήνη είναι φύσει ευγενική.
Όταν τα γραφικά που σχηματίζουν το πλατό κι ένα videoclip εφάπτονται, δημιουργώντας μια γωνία στις οθόνες μας, η Ειρήνη σηκώνεται αστραπιαία από τη θέση της, καπνίζει ελάχιστα κι επιστρέφει στο πόστο της. Εκείνη την ώρα ακούμε Κωνσταντίνο Αργυρό «ένα βιντεοκλίπ με τον κούκλο», όπως τον έχει προλογίσει. Η κουμπάρα της γράφει να «δώσει πόνο», εκείνη αφιερώνει ένα κομμάτι στον εαυτό της «και σε κάποιον άλλον. Ακούμε Νίκο Βέρτη, η Ρία Αντωνίου είναι το μοντέλο που περπατάει στην πισίνα, παρακαλώ πολύ, “Δεν τελειώσαμε”, αλλά το παλέψαμε». Έπειτα από ένα ακόμα «δώσε», συμπεραίνει on air με αφορμή το ίδιο κομμάτι «μερικές φορές υπάρχουμε για έναν άνθρωπο, τον αγαπάμε αλλά δυστυχώς δεν μπορούμε να ζήσουμε μαζί του».
Στην πρόζα που απαιτεί το concept του Radio Tv Priggipesa και σε στίχους όπως «με έχεις καταστρέψει», η Ειρήνη απαντάει «τελείως», στον επόμενο που είναι «μου έχεις κάψει το μυαλό» αποκρίνεται «ακριβώς», στο «λέει πως τα ‘χει με άλλη», καταλήγει ότι «σκασίλα μας», στο «μόνη δίχως έναν άνθρωπο να με φροντίζει» δείχνει να αυτοσαρκάζεται σχολιάζοντας «θα βάζουμε αγγελία στο τέλος». Μου κάνει εντύπωση που αποκαλεί τον τραγουδιστή Παναγιώτη (και όχι Πάνο) Κιάμο, αλλά δεν το σχολιάζω, αυτό που μετράει άλλωστε για όσους την παρακολουθούν είναι να ακούσουν την αφιέρωσή τους και το κομμάτι που ακολούθησε ήταν «δοσμένο» από τον Νίκο στη Σοφία. Πέρα όμως από τις ειλικρινείς αφιερώσεις ή από όσους την έχουν ανακαλύψει με διάθεση για τρολάρισμα, ένα από τα αγαπημένα μου σχόλια που έγιναν στην εκπομπή, στη Facebook σελίδα της, ήταν το «σπάσ’ τα όλα θα πάρουμε άλλες σαλατιέρες από τις λαϊκές».
Θα ήθελε να της προτείνουν μια ψυχαγωγική εκπομπή σε κάποιον ραδιοφωνικό ή τηλεοπτικό σταθμό, «τα τραγούδια μας δένουν, χρειαζόμαστε μουσικές εκπομπές που να έχουν επίπεδο». Μέχρι να συμβεί κι αυτό, κι έπειτα από αιτήματα των φανατικών της οπαδών, η Ειρήνη Βενιέρη και ο Γιώργος Τσολάκος δημιούργησαν αρχείο των εκπομπών τους από το 2012 μέχρι σήμερα.
Φεύγω πριν ολοκληρώσει την εκπομπή και η Ειρήνη με χαιρετάει παίρνοντας για λίγο το βλέμμα της από το κοινό, κλείνοντας μου το μάτι. Καθώς περιμένω το ταξί που έχω καλέσει, το Radio Tv Priggipesa αντηχεί από το ισόγειο της διώροφης κατοικίας που το φιλοξενεί, το «δώσε» της παρουσιάστριας του είναι ο μόνος ανθρώπινος ήχος που σπάει την ησυχία σε ένα στενό του Μοσχάτου που μοιάζει λες και δεν κατοικείται.