Την στιγμή που γράφεται αυτό το κείμενο, το #clout έχει σχεδόν 2 εκατομμύρια αναρτήσεις στο Instagram, ενώ στο Tik Tok βίντεο με το ίδιο hashtag μετρούν πάνω από 3 δις θεάσεις. Βέβαια, αν μετρήσει κανείς και τα παρεμφερή του hashtags, όπως το #cloutchaser, τα νούμερα εκτοξεύονται ακόμα περισσότερο. Τώρα, αν είστε πάνω από 25 μάλλον θα αναρωτιέστε για τι πράγμα μιλάμε και δε θα έχετε κι άδικο, αφού η λέξη/έννοια είναι ακόμα πολύ πρόσφατη και χρησιμοποιείται κυρίως από την Gen Z, η οποία μοιάζει να κυνηγά το clout κατα πόδας.
Αν θέλαμε να δώσουμε έναν ορισμό, θα λέγαμε ότι clout είναι η επιθυμία του να μπορείς να ασκείς επιρροή, ενώ παραμένεις κουλ κι αποδεκτός. Clout μπορεί να έχει ένας άνθρωπος, αλλά κι ένα αντικείμενο. Tο 2014, ο αμερικανός ράπερ, Wiz Khalifa, φόρεσε τα διάσημα λευκά γυαλιά του Kurt Cobain και ξαφνικά όποια σελίδα κι αν άνοιγες στα social media, όλοι όσοι ήθελαν να θεωρούνται κουλ, φορούσαν τα ίδια γυαλιά. Μάλιστα, παραπλήσιες εκδοχές τους εμφανίστηκαν στις επιδείξεις μεγάλων οίκων μόδας, αλλά και σε fast fashion μαγαζιά. Στα σόσιαλ μια φωτογραφία με τα εν λόγω γυαλιά, υποσχόταν χιλιάδες likes και reposts. Τα γυαλιά αυτά σου έφερναν clout.
Η λέξη άρχισε να χρησιμοποιείται αιώνες πριν για να υποδείξει μια μάζα από κάτι ή ένα κομμάτι ύφασμα που χρησίμευε ως μπάλωμα σε ρούχα που είχαν τρύπες. Με την πάροδο των χρόνων έφτασε να σημαίνει από μαντήλι και σερβιέτα (ή τέλος πάντων ότι χρησιμοποιούσαν στη θέση της δυο αιώνες πριν), μέχρι γροθιά και ξύλο. Ήταν στα μέσα του προηγούμενου αιώνα που άρχισε να συνεπάγεται πολιτική επιρροή και να προοικονομεί την σημερινή της έννοια. Σε άρθρο του 1973, ο δημοσιογράφος Mike Royko, αναρωτιόταν «Τι είναι clout και τι δεν είναι;». Ένα από τα παραδείγματα που χρησιμοποίησε, ήταν το εξής: «Δεν χρειάζομαι άδεια για να χτίσω, έχω clout στο Δημαρχείο».
Πλέον, το clout είναι κάτι σαν ψηφιακό νόμισμα της σύγχρονης ποπ κουλτούρας. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν γεμίσει από χρήστες που κάνουν το ένα challenge μετά το άλλο στην προσπάθειά τους να γίνουν viral και, ίσως, να μεταφράσουν αυτήν την εφήμερη φήμη σε χρήματα. Μάλιστα, μερικά χρόνια πριν, υπήρξε και η εφαρμογή Klout, που μετρούσε πόση επιρροή έχει ο κάθε χρήστης, αναλύoντας δεδομένα όπως likes, σχόλια και retweets. Η εφαρμογή, η οποία πουλήθηκε για 200 εκατομμύρια δολάρια το 2014, έκανε την εμφάνισή της για πρώτη φορά το 2008 κι έβαζε σκορ δίπλα σε κάθε influencer προκειμένου αυτό να λαβάνεται υπόψιν από τυχόν εταιρείες που θα ήθελαν να συνεργαστούν μαζί τους. To 2018 έκλεισε, όμως στο μεταξύ είχαν ήδη ξεπηδήσει αρκετά ανάλογα εργαλεία που την αντικατέστησαν.
“She just want to fuck me for my clout, fuck”, τραγουδούσε το 2017 ο ράπερ Playboi Carti, ενώ η Cardi B, σχεδόν ούρλιαζε “Do anything for clout (Anything), They do anything for clout (Anything)”, στο ντουέτο της με τον Offset, θέλοντας στην ουσία να κριτικάρει όσους χρησιμοποιούν ανθρώπους για να επωφεληθούν από την φήμη και την επιρροή τους. Δηλαδή, από το clout τους. Μάλιστα, το περιοδικό Garage ανακήρυξε το 2017 ως την χρονιά του Clout. «Στάθηκα πάνω στη λεκάνη για να βγάλω αυτή τη φωτογραφία, δώστε μου λίγο clout», έγραφε την ίδια χρονιά μια χρήστρια του Twitter, η οποία αναζητούσε το κατάλληλο φως για την selfie της. Αν κρίνουμε από τα retweets πάντως, η ειλικρίνειά της δεν εκτιμήθηκε.
Μιλώντας με μεγαλύτερους συναδέλφους και συνομήλικους φίλους, λίγοι ήταν αυτοί που είχαν ακούσει την λέξη κι ακόμα πιο λίγοι αυτοί που κατάλαβαν τι σημαίνει. Κοινό τους χαρακτηριστικό: ήταν όλοι γεννημένοι την προηγούμενη χιλιετία. Όταν, όμως, την είπα στην 19χρονη ξαδέρφη μου, αμέσως -και με απόλυτη φυσικότητα- με διαβεβαίωσε πως «τα λευκά sneakers φέρνουν πάντα clout». Έκανα πως την κατάλαβα και συνειδητοποίησα ότι έπρεπε μάλλον, να ανανεώσω την συλλογή μου από αθλητικά. Μέχρι βέβαια, να επενδύσω σε καινούρια παπούτσια, ελπίζω να σας έλυσα την απορία.
Κι αν όντως το έκανα, δεν αξίζω να πάρω λίγο clout από αυτό το άρθρο;