Πριν από λίγες εβδομάδες ανακοινώθηκε η άφιξη του Burger King στην Ελλάδα. Μετά την επιτυχή πορεία τους και σε άλλες βαλκανικές χώρες θεωρήθηκε πως ο η χώρα μας είναι ένας άλλος ακόμη προορισμός. Πράγμα κάπως παράξενο γιατί αν το καλοσκεφτούμε μόνο τα Mcdonald’s έχουν παραμείνει από ξένες εταιρείες (και τα KFC αλλά είναι αμελητέα η «ποσότητα» τους.). Το μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς (εμπειρικά πάντα) φαίνεται να την έχουν ελληνικές αλυσίδες ταχυφαγείων (Everest, Γρηγόρης, Goodys). Από την παγκόσμια αγορά μπορούμε όμως ν’ αντιληφθούμε πως η μπίζνα με το fast food δεν είναι κάτι που μπορεί να περάσει απαρατήρητο. Πρόκειται για επιχειρηματικό κλάδο σε συνεχή ανάπτυξη και με τζίρο που αγγίζει αστρονομικά ποσά. Μόνο στην Αμερική λειτουργούν 160.000 φαστφουντάδικα που εξυπηρετούν καθημερινά περισσότερους από 50.000.000 Αμερικανούς, το 72% των οποίων τρώει fast food τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα. Τα ετήσια έσοδα των αλυσίδων γρήγορου φαγητού εκτιμώνται στα 110.000.000.000 $. Οι παραπάνω αστρονομικοί δείκτες δείχνουν την τεράστια δυναμική του fast food που για πολλούς αποτελεί ένα είδος απόλαυσης και διασκέδασης, παρά τις προειδοποιήσεις ειδικών σχετικά με τις βλαπτικές συνέπειες του.
Σύμφωνα με το QSR Magazine στην πρώτη θέση της σχετικής λίστας φιγουράρει η παγκόσμιας φήμης αλυσίδα McDonald’s, της οποίας οι πωλήσεις μόνο για το 2013 ανήλθαν στα 36.000.000.000 $. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα κέρδη της εταιρείας είναι τουλάχιστον υπερδιπλάσια σε σχέση με εκείνα οποιασδήποτε άλλης αλυσίδας. Ανάμεσα στις δημοφιλέστερες επιλογές του μενού των McDonald’s βρίσκεται η Sweet Potato Pie, που αποτέλεσε το προϊόν με τις περισσότερες πωλήσεις το 2013.
Δεύτερη σε έσοδα αλυσίδα έρχεται η Subway. Αξιοσημείωτο είναι ότι η τελευταία αποτελεί τη μόνη αλυσίδα που στηρίζεται αποκλειστικά στο εμπορικό μοντέλο του franchising χωρίς να διαθέτει η ίδια κανένα εταιρικό κατάστημα! Αποτελεί μάλιστα την εταιρεία με τα περισσότερα καταστήματα (σχεδόν τα διπλάσια από την McDonald’s), τα οποία ωστόσο παρουσιάζουν αισθητά μικρότερο τζίρο ως μονάδες. Από τα πιο αγαπημένα προϊόντα της Subway είναι το Italian B.M.T και το Subway Club.
Τρίτα σε τζίρο έρχονται τα γνωστά μας Starbucks που διαθέτουν πάνω από 11.000 καταστήματα σε όλο τον κόσμο. Το κάθε κατάστημα έχει ετήσια κέρδη 1.300.000 $. Αυτό που διακρίνει αυτή την αλυσίδα από τις ανταγωνίστριές της είναι ότι προσανατολίζεται περισσότερο σε ροφήματα και λιγότερο σε είδη φαγητού.
Στην τέταρτη θέση βρίσκεται η αλυσίδα Wendy’s, της οποίας τα 6.000 καταστήματα αποφέρουν έσοδα της τάξης των 8.800.000.000 $, ενώ σε απόσταση αναπνοής ακολουθεί η Burger King, αλυσίδα που σύντομα θα έχει παρουσία στην Ελλάδα. Η Wendy’s περιλαμβάνει στο μενού της το δημοφιλέστερο fast food προϊόν στο κόσμο, το Pretzel Bacon Cheeseburger, όπως ψηφίστηκε από τους λάτρεις του γρήγορου φαγητού για το 2013. Στη δεύτερη θέση της ίδιας λίστας βρίσκεται το Rib Sandwich, που ανήκει στο μενού της Burger King.
Την έκτη θέση καταλαμβάνει η Taco Bell, που εξειδικεύεται σε μεξικάνικες γεύσεις. Μάλιστα για δύο χρόνια είχε ενεργή παρουσία στην ελληνική αγορά με κατάστημα που λειτουργούσε στο Athens Metro Mall. To πιο γνωστό πιάτο της αλυσίδας είναι το Cinnabon Donut Holes, ένα από τα πιο αγαπημένα fast food προϊόντα στον κόσμο.
Έβδομη έρχεται η αλυσίδα ντόνατς και καφέ Dunkin Donuts, η οποία αριθμεί πάνω από 60 χρόνια παρουσίας στην αγορά και παρουσιάζει έσοδα που αγγίζουν τα 7.000.000.000$ το χρόνο. Το Glazed Donut Breakfast Sandwich αποτελεί το γλύκισμα «σήμα κατατεθέν» της αλυσίδας, που έχει παρουσία και στην ελληνική αγορά. Ωστόσο η συγκεκριμένη αλυσίδα, παρά τα υψηλά της κέρδη, έχει χάσει μεγάλο μέρος της ιαπωνικής και καναδικής αγοράς.
Στην αμέσως επόμενη θέση βρίσκεται η γνωστή μας Pizza Hut. Διαθέτει 8.000 καταστήματα ανά τον κόσμο που της αποφέρουν ετησίως 5.700.000.000 $. Αγαπημένο πιάτο των πελατών της είναι η Cheeseburger Stuffed Crust Pizza, η διατροφική αξία της οποίας αγγίζει τις 3.000 θερμίδες! Είναι ένας καλός λόγος για να την αποφύγουμε…
Τη λίστα κλείνουν οι αλυσίδες Chick- fil- A και KFC . Χαρακτηριστικό της πρώτης αποτελεί το γεγονός ότι διαθέτει μόνο 1775 εστιατόρια, μακράν τα λιγότερα από κάθε άλλη αλυσίδα της πρώτης δεκάδας. Ωστόσο, είναι αξιοσημείωτο ότι κάθε κατάστημα της αποφέρει ετήσια έσοδα που ανέρχονται στα 3.000.000 $. Πρόκειται για επίδοση που ξεπερνά την αντίστοιχη κάθε άλλης αλυσίδας και αποτυπώνει τη δυναμική της εταιρείας στην αγορά των ταχυφαγείων. Ωστόσο την εικόνα της εταιρείας έβλαψε μία δικαστική υπόθεση στην οποία εμπλεκόταν και κατηγορείτο ότι σειρά προϊόντων της προκαλούσαν την παραγωγή ουσιών υπευθύνων για την εκδήλωση καρκίνου. Αξίζει να αναφέρουμε ότι η πολιτική της αλυσίδας είναι βαθιά επηρεασμένη από τις χριστιανικές-προτεσταντικές καταβολές των ιδρυτών της. Για αυτό το λόγο τα καταστήματα της παραμένουν κλειστά την Κυριακή, φαινόμενο ιδιαίτερα παράδοξο για την ελεύθερη αμερικανική αγορά.
Η KFC, αλυσίδα εστιατορίων από το Κεντάκι της Αμερικής, διαθέτει 4.500 καταστήματα σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας. Αγαπημένο πιάτο των πελατών της είναι το Original Recipe Boneless Chicken, αφού μάλιστα η αλυσίδα εξειδικεύεται για χρόνια σε διάφορα πιάτα κοτόπουλου.