Categories: ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Black Art Matters: Το jacket που συνδέθηκε με τον σκοπό ενός σπουδαίου κινήματος

Πριν από μερικές εβδομάδες, η εμφάνιση της Alexandria Ocasio-Cortez στο Met Gala, ευθυγραμμίστηκε με την επιστροφή των κοινωνικοπολιτικών μηνυμάτων στο κόκκινο χαλί. Η εγγενής αντίφαση που εντοπίζεται στην επιλογή ενός haute couture φορέματος με τη φράση “Tax The Rich” πάνω του, για ένα από τα πιο ακριβά για να παραστείς events στον κόσμο, έκανε την πρωτοβουλία της Cortez και το ρούχο να διχάσουν – άφησε ωστόσο το στίγμα του ως ένα ισχυρό κομμάτι του political dressing.

Την περασμένη Δευτέρα, στον απόηχο της εμφάνισης της Ocasio-Cortez, ο ηθοποιός του Broadway, Chester Gregory, επέλεξε να φορέσει ένα jacket του οίκου Rare Loyalty & Trust, με τις λέξεις Black Art Matters στην πλάτη. Το σλόγκαν που συνόδευσε την εμφάνιση του ηθοποιού στα 74α Tony Awards, επιχείρησε με τη σειρά του να περάσει το δικό του μήνυμα.

Στο επίκεντρο της τελετής απονομής των βραβείων, βρέθηκε το ζήτημα της αναπαράστασης των μαύρων ανθρώπων στο χώρο της τέχνης, με σχετική έρευνα του 2020 να διαπιστώνει ότι μόλις το 20% των θεατρικών έργων στη Νέα Υόρκη προέρχονται από έγχρωμους δημιουργούς. «Θέλαμε να κάνουμε μια τολμηρή, και συνάμα κομψή και διαχρονική δήλωση», αναφέρει ο Tony Jones της Rare Loyalty & Trust. «Η συμπεριληπτικότητα των μαύρων δημιουργών σε οποιαδήποτε βιομηχανία σχετίζεται με την τέχνη στις μέρες μας, εξακολουθεί να είναι μικρή», συμπληρώνει.

Η επιλογή του jacket, συνδέθηκε με ένα ιστορικό κίνημα, που αγωνίζεται ενάντια στην υπο-εκπροσώπηση των μαύρων ανθρώπων σε τομείς του πολιτισμού. Όπως εξηγεί ο καλλιτέχνης και ακτιβιστής Annis Harrison, το κίνημα Black Art Matters αποτελεί μια συνέχεια του Κινήματος Black Arts Movement, το οποίο ξεκίνησε στις ΗΠΑ από μια ομάδα μαύρων συγγραφέων, καλλιτεχνών και μουσικών με πολιτικά κίνητρα. «Έχει τις ρίζες του στη Νέα Υόρκη, όμως αφορά εξίσου πολύ και άλλες πόλεις, όπως το Ντιτρόιτ, το Σικάγο, το Μίσιγκαν και αρκετές ακόμη», αναφέρει ο ίδιος.

Το Black Arts Movement άρχισε να κάνει αισθητή την παρουσία του και στο Ηνωμένο Βασίλειο τη δεκαετία του ’80, όπου επανεμφανίστηκε ως “British Black Arts Movement”. Όπως δηλώνει ο Harisson, η πιο σημαντική έκθεση που γεννήθηκε από αυτό το κίνημα ήταν η έκθεση “The Other Story” στη γκαλερί Hayward το 1989. Το show επιμελήθηκε ο Rasheed Araeen, φέρνοντας κοντά καλλιτέχνες αφρικανικής, καραϊβικής και ασιατικής καταγωγής, ανάμεσα στους οποίους ήταν οι Lubaina Himid, Hassan Sharif και Sonia Boyce.

Η κομβική στιγμή της δολοφονίας του George Floyd που γέννησε το Black Lives Matter, αλλά και τα δεινά της πανδημίας που συνεχίζουν να ωθούν τους ανθρώπους στη διαμαρτυρία, τη συσπείρωση και τη συλλογική δράση, ανέδειξαν το κίνημα Black Art Matters, καθιστώντας το επιδραστικό και ηχηρό. «Πρέπει να διασφαλίσουμε ότι τα ιστορικά έργα τέχνης μαύρων καλλιτεχνών θα συνεχίσουν μελλοντικά να εκτίθενται», λέει ο Harisson μεταξύ άλλων σχετικά με τον σκοπό του κινήματος.

«Κατ’ αυτόν τον τρόπο, η επόμενη γενιά των δημιουργικών μαύρων καλλιτεχνών, αλλά και το ευρύ κοινό, θα μπορέσουν να δουν και να αναγνωρίσουν την πραγματική ιστορία της συμβολής τους στον κόσμο της τέχνης». Χάρη μάλιστα στον αγώνα της ενίσχυσης της εκπροσώπησης των μαύρων καλλιτεχνών στον χώρο της τέχνης, ολοένα περισσότεροι είναι εκείνοι που αρχίζουν να διεκδικούν θέσεις ως διδάσκοντες σε Πανεπιστήμια και να επιμελούνται ποικίλες εκθέσεις σε γκαλερί, όπως συμπληρώνει ο Harisson.

Ο ίδιος, ισχυρίζεται ότι η προβολή και η ορατότητα του κοστουμιού του Gregory στο κόκκινο χαλί, είναι ιδιαίτερα ισχυρή. «Νιώθω ότι η τοποθέτηση της δήλωσης “Black Art Matters” σε ένα jacket που επιλέγεται για μία δημόσια και τόσο δημοφιλή εκδήλωση, είναι πολύ σημαντική, καθώς η τέχνη των μαύρων και έγχρωμων ανθρώπων κινδυνεύει να ξεχαστεί για άλλη μια φορά».

Όπως άλλωστε έγραψε ο Gregory στο προσωπικό του Instagram σχετικά με την επιλογή του jacket: «Τώρα που ο κόσμος αφυπνίζεται και πάλι, δεν μπορούμε να αγνοήσουμε τη δουλειά που πρέπει να γίνει για να “επανα-διακοσμήσουμε το δωμάτιο”».

Λουίζα Σολομών-Πάντα