ΙΣΤΟΡΙΕΣ

AI Influencers: Ένας αλγόριθμος για όλους

Δεν υπάρχω αλλά είναι σαν να υπάρχω. Αυτή είναι μία φράση που αντιπροσωπεύει ακριβώς αυτό που συμβαίνει αυτή τη στιγμή με την τεχνολογία του ΑΙ παγκοσμίως. Μόνο που πλέον δεν αναφερόμαστε αποκλειστικά σε όμορφα τοπία, κτίρια και φανταστικούς κήπους αλλά σε πρόσωπα. 

Ξεκίνησε πρώτα με μοντέλα τα οποία δημιουργήθηκαν με τη βοήθεια του ΑΙ και φιγουράρουν σε εμπορικές καμπάνιες, αφού για τις εταιρείες είναι όχι μόνο πιο προσιτό αυτό, αφού δεν πληρώνουν ένα μοντέλο για τις υπηρεσίες του, αλλά και πιο διαχειρίσιμο μιας και μπορούν να “πλάσουν” όπως θέλουν το πρόσωπο που θα τους εκπροσωπεί στις διαφημίσεις τους. 

Στα μουσικά πράγματα, πριν λίγους μήνες, η εικονική οντότητα με το όνομα Noonoouri, κυκλοφόρησε τραγούδι και υπέγραψε συμβόλαιο με τη Warner Music. Η συγκεκριμένη περίπτωση μοιάζει να απευθύνεται περισσότερο σε μικρές ηλικίες που είναι πολύ πιθανό, αν η μουσική βιομηχανία υιοθετήσει αυτό το μοτίβο νέων κυκλοφοριών, κάθε νεότερη γενιά να συνηθίσει ακόμα και να πηγαίνει σε συναυλίες που όλα θα είναι ψηφιακά. Μην πάμε μακριά, στο Λονδίνο τα τελευταία χρόνια είναι sold out οι συναυλίες με τα ολογράμματα των ABBA. Το επόμενο επίπεδο είναι να μην υπάρχουν καν οι ανθρώπινοι καλλιτέχνες. 

Αυτό πάντως που φαίνεται να κάνει τώρα τη μεγάλη έκρηξη, είναι η παρουσία της ΑΙ στο κομμάτι των influencers στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Πρόσφατα σε άρθρο της Telegraph για αυτό το θέμα, έκανε αίσθηση η Aitana Lopez, το κορίτσι με τα ροζ μαλλιά, που παρουσιάζεται ως 25χρονη με βάση τη Βαρκελώνη, είναι gamer, cosplay lover, με αγάπη για το fitness. 

Δεν υπάρχει τίποτα το αληθινό επάνω της και όμως, 200 χιλ. άνθρωποι την ακολουθούν, δείχνει τα ρούχα της τα οποία είναι από μάρκες όπως Victoria’s Secret και Guess και βγάζει ως μοντέλο, περίπου 10.000 ευρώ τον μήνα. Δηλαδή το πρακτορείο που τη δημιούργησε, το ισπανική Clueless. Οι φαν της, αφήνουν μηνύματα στον λογαριασμό της σαν να πρόκειται για υπαρκτό πρόσωπο, μέχρι που της ζητούν να ταξιδέψει στην πόλη τους για να τη γνωρίσουν(!) από κοντά. 

Δημιουργήθηκε για να διευκολύνει τις εταιρείες παραγωγής διαφημιστικών και προώθησης προϊόντων, αφού δεν απαιτεί να σηκωθεί από το κρεβάτι της για λιγότερα από 10.000 δολάρια τη μέρα, μπορεί να εμφανιστεί όπως θέλουν οι πελάτες χωρίς να γίνει κάστινγκ και δεν υπάρχει καμία χρονοβόρα διαδικασία για κάθε φωτογραφία της. 

Ο Rubén Cruz, ο ιδρυτής του πρακτορείου, σε συνέντευξή του στο Euronews είπε: «Ξεκινήσαμε να αναλύουμε τον τρόπο με τον οποίο εργαζόμαστε και συνειδητοποιήσαμε ότι πολλά πρότζεκτ είχαν μπει σε αναμονή ή ακυρώθηκαν λόγω προβλημάτων που ήταν πέρα από τον έλεγχό μας. Συνήθως συνέβαινε από λάθος του influencer ή του μοντέλου και όχι λόγω σχεδιαστικών προβλημάτων». Η λογική είναι ξεκάθαρη: γιατί να ασχολείσαι με μια ιδιοσυγκρασιακή πραγματικότητα όταν μπορείς να βασιστείς σε μια τέλεια εικόνα;

«Το κάναμε για να μπορέσουμε να ζήσουμε καλύτερα και να μην εξαρτόμαστε από άλλους ανθρώπους που έχουν εγωισμούς, που έχουν μανίες ή που θέλουν απλώς να βγάλουν πολλά χρήματα ποζάροντας» πρόσθεσε.

Μάλιστα, σε μία πλατφόρμα που πληρώνουν οι φαν της, το Fanvue, μπορεί κάποιος να απολαύσει private υλικό δικό της έναντι κάποιου ποσού αλλά και να συνομιλήσει μαζί της. 

Ο Will Monange, συνιδρυτής της Fanvue, δήλωσε ότι «Οι δημιουργοί τεχνητής νοημοσύνης έφεραν το 15 τοις εκατό των εσόδων μας τον περασμένο μήνα, κάτι που είναι πραγματικά εντυπωσιακό. Αυξήθηκε πάνω από 100% σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, και αυτή είναι μια προοδευτική αύξηση. Το ενδιαφέρον αυξάνεται».

Ο ίδιος πιστεύει ότι η López είναι τόσο επιτυχημένη επειδή έχει μια ταλαντούχα ομάδα πίσω της. Δεδομένου ότι το κόστος δημιουργίας μιας τεχνητής περσόνας είναι σχεδόν μηδενικό, όλη η ικανότητα είναι να δημιουργήσεις μια φιγούρα που ξεχωρίζει από το πλήθος.

Προς το παρόν, μια εικονική περσόνα λειτουργεί καλύτερα στο Instagram (που βασίζεται σε φωτογραφίες) παρά στο TikTok, το οποίο είναι καθαρό βίντεο και τα βίντεο δεν έχουν ακόμα το ίδιο επίπεδο πιστότητας με την πραγματικότητα. Βέβαια βελτιώνονται συνεχώς και απ’ ότι φαίνεται είναι θέμα χρόνου να φτάσουμε σε σημείο που δεν θα μπορούμε να καταλάβουμε τη διαφορά. 

Η Lil Miquela είναι η πρώτη ΑΙ influencer που ξεκίνησε ως καρτούν και σήμερα έχει πιστά ανθρώπινη μορφή. Δηλώνει 19 χρονών ρομπότ που ζει στο Λος Άντζελες. Στο Instagram την ακολουθούν 2.7 εκ. άνθρωποι και έχει κάνει συμφωνίες με μεγάλες μπράντες, όπως Prada και Calvin Klein.  

Ψάχνοντας λίγο στο hashtag #aimodel θα βρει άπειρα πρόσωπα κάθε ηλικίας, σωματότυπου και εθνικότητας. Κατά βάση γυναίκες. Το objectifying πάει σύννεφο. Οι ανησυχίες που υπάρχουν για τη διάδοση των ΑΙ models έχει κυρίως να κάνει με το γεγονός ότι πολλοί άνθρωποι θα χάσουν δουλειές, κυρίως άνθρωποι που ακόμα και μία δουλειά για μια μικρή εταιρεία μπορεί να τους έδινε ένα πιάτο φαγητό στο τραπέζι τους. 

Είναι σίγουρα πολύ δημιουργική διαδικασία για τους creators και έχει πολλές προοπτικές αλλά ακόμα και οι πιο πιστοί φαν αυτής της διαδικασίας δεν μπορούν να απαντήσουν με σιγουριά ότι δεν θα δημιουργήσει προβλήματα στον εργασιακό χώρο. Το σίγουρο είναι, όπως είπα και πριν, ότι οι νέες γενιές θα συνηθίσουν στο ψεύτικο, θα θαυμάζουν το ψεύτικο, ίσως και να ερωτεύονται το ψεύτικο και αυτό από μόνο του είναι ένα τρομακτικό στοιχείο. Ειδικά σε έναν κόσμο που ψάχνουμε την αλήθεια με το μικροσκόπιο.    

Αντιγόνη Πάντα-Χαρβά

Share
Published by
Αντιγόνη Πάντα-Χαρβά