Categories: ΔΙΕΘΝΗ

Πως 559 χρήστες του Facebook καταφέρνουν να κινήσουν τα νήματα της ιδεολογικής μεταστροφής, διογκώνοντας το χάσμα της ξενοφοβίας;

Φωτογραφία: Britain First.org

Οι περισσότεροι λογαριασμοί στο Facebook είναι αρκετά κοινότοποι και μοιάζουν μεταξύ τους. Κατά μήκος του πλανήτη –  από τον Καναδά μέχρι την Αυστραλία – αυτό που βλέπει κανείς είναι φωτογραφίες με αγαπημένα πρόσωπα, ευαισθητοποιημένες κοινοποιήσεις από βίντεο για την κακοποίηση των ζώων και αστεία meme. 

Υπάρχουν, όμως, κάποια προφίλ που δεν χρησιμοποιούν το μέσο κοινωνικής δικτύωσης με τον γνωστό τρόπο. Αυτά τα προφίλ ανήκουν συνήθως στους πιο παραγωγικούς διανομείς και ενισχυτές ρατσισμού και ισλαμοφοβίας που στόχο έχουν την συνεχή αναπαραγωγή ακροδεξιού περιεχομένου στο διαδίκτυο.

Αυτό ακριβώς επιβεβαίωσε και το BuzzFeed σε μια έρευνα που έκανε με βάση τις κοινοποιήσεις και τα like στην σελίδα του βρετανικού, ακροδεξιού σχηματισμού Britain First. Μελετώντας την παρουσία και την δράση των χρηστών στο διαδίκτυο κατέληξε σε 559 λογαριασμούς· αυτή η σχετικά μικρή ομάδα χρηστών – σε σχέση με τους χιλιάδες χρήστες που έκαναν like μέσα στις εβδομάδες στη σελίδα – είναι εκείνη που έπαιξε τον πλέον καθοριστικό ρόλο στην προώθηση του ακροδεξιού περιεχομένου στο News Feed άλλων λογαριασμών. 

Αυτά τα προφίλ ανήκουν συνήθως στους πιο παραγωγικούς διανομείς και ενισχυτές ρατσισμού και ισλαμοφοβίας που στόχο έχουν την συνεχή αναπαραγωγή ακροδεξιού περιεχομένου στο διαδίκτυο.

Τα περισσότερα από τα 559 προφίλ, ανήκαν σε ενεργούς χρήστες – πολύ λίγα ήταν ψεύτικοι λογαριασμοί. Πολλοί από αυτούς τους ανθρώπους ήταν γονείς και παππούδες, που μέσα στην προώθηση της ξενοφοβικής ρητορικής πόσταραν και φωτογραφίες με τα παιδιά και τα εγγόνια τους. Τα 2/3 ήταν άντρες, και κατά έναν παράξενο τρόπο άντρες που ζούσαν μακριά από την Μεγάλη Βρετανία. Επαγγελματικά οι περισσότεροι φαίνεται να δηλώνουν πως εργάζονται στο δημόσιο ή σε θέσεις στον στρατό.

Σε κάποια προφίλ το ρατσιστικό πνεύμα είναι εξόφθαλμο· οι χρήστες ποστάρουν σβάστικες, σλόγκαν και meme για την ανάπτυξη και υπεροχή του ρατσισμού, ακόμα και κάποια ποστ που «αγκαλιάζουν» τον σατανισμό. Άλλοι επιλέγουν ένα όχι τόσο σκληρό περιεχόμενο· όπως τον Τσόρτσιλ να κρατάει ένα όπλο και να ανάβει το πούρο του ή δικές τους φωτογραφίες όπου με περηφάνια ποζάρουν από το Ράλι του Britain First.

Πολλοί διαδίδουν ψεύτικες ειδήσεις με σκοπό να ενισχύσουν το κλίμα φόβου και διχόνοιας. Ένα, όμως, φαίνεται να είναι το θέμα στο οποίο συμφωνούν όλες οι ομάδες· η απαγόρευση της μπούργκας. Εφτά στα δέκα like γίνονται σε ποστ που απαιτούν την απαγόρευση της μπούργκας – πολύ συχνά με τρόπους προσβλητικούς και υποτιμητικούς για τις γυναίκες που τη φοράνε.

Στόχος φυσικά δεν είναι μόνο οι «μυημένοι» στις σελίδες και τις απόψεις τους, αλλά και οι ανυποψίαστοι. Πολύ συχνά, λοιπόν, θα δει κανείς τα ποστ να υπόκεινται σε μια νοηματική κλιμάκωση. Οι ερωτήσεις προς τους διαδικτυακούς φίλους ξεκινάνε σε ένα ουδέτερο κλίμα όπως, «Θα έπρεπε η μέρα του Αγίου Γεωργίου να ανακηρυχθεί σε εθνική επέτειο;», συνεχίζει με κάτι πολιτικό – στο οποίο όλοι κατά πάσα πιθανότητα θα συνηγορήσουν – για να σε βάλει στο κλίμα με αργά βήματα, «Θα έπρεπε να καταδικάζονται όσοι πολιτικοί κατηγορούνται για οικονομικά σκάνδαλα και οφειλές;», για να έρθει η τελευταία ερώτηση να θεωρηθεί κομμάτι μιας φυσιολογικής ροής σκέψης «Θα πρέπει να απαγορέψουμε τη μπόργκα;» ή «Θα πρέπει να διώξουμε όλους τους μουσουλμάνους;». 

Η ομάδα του Britain First – που δεν λειτουργεί καθόλου διαφορετικά από άλλες αντιστοίχου περιεχομένου σε όλη την Ευρώπη – κάνει έναν «αγώνα» ενάντια στους μουσουλμάνους ενώ παράλληλα προσφέρει την απαραίτητη εκπαίδευση στα μέλη της (ό, τι κι αν σημαίνει αυτό!). Χιλιάδες είναι οι χρήστες που κάνουν like και κοινοποιούν status, όπως «Να σταματήσει κάθε βοήθεια στις Ισλαμικές χώρες», «Να φύγουν οι πρόσφυγες να πάνε να πολεμήσουν για την ελευθερία τους! Δειλοί!». 

Η διαδικτυακή προώθηση ρατσιστικών και ακροδεξιών θέσεων είναι το καλύτερο, ευκολότερο και αποτελεσματικότερο προπαγανδιστικό μέσο· οι 559 που μελέτησε το BuzzFeed λειτουργούν με απόλυτη οργάνωση και κινήσεις marketing με στόχο την κοινωνική και ιδεολογική μεταστροφή όσων περισσότερων χρηστών μπορούν. Δε συμβαίνει μόνο στη Μεγάλη Βρετανία. Συμβαίνει παντού.  

Πηγή: BuzzFeed

Μαρία Νετζίπι

Share
Published by
Μαρία Νετζίπι