Όταν οι Η.Π.Α. άρχισαν να βγαίνουν από την καραντίνα πριν μερικές εβδομάδες, μεταξύ άλλων επανέφεραν τη λειτουργία των κινηματογράφων. Η πρώτη ταινία που κατάφερε να φέρει τον κόσμο πίσω στις σκοτεινές αίθουσες ήταν το Godzilla Vs. Kong, το οποίο στο box office διαδέχθηκε μερικές εβδομάδες μετά το reboot του Mortal Kombat. Η εκ νέου μεταφορά του γνωστού video game στο σινεμά όμως χάρηκε την κορφή για μόλις μία εβδομάδα μιας και δεν πρόλαβε να απολαύσει τις δάφνες της πρωτιάς στις πωλήσεις εισιτηρίων. Γιατί; Επειδή ένα anime, το Demon Slayer: Mugen Train το εκθρόνισε και κάθισε για τα καλά στην κορφή, ως η πιο εμπορική ταινία στη μεγαλύτερη κινηματογραφική αγορά του κόσμου.
Τις ίδιες περίπου μέρες το Netflix ανακοίνωσε ότι θα φέρει στην πλατφόρμα του αποκλειστικά τις δύο νέες ταινίες της Sailor Moon Eternal που προβλήθηκαν στους κινηματογράφους της Ιαπωνίας πριν μερικούς μήνες ως συνέχεια της τρίτης σεζόν της Sailor Moon: Crystal. Φυσικά η είδηση έγινε viral και προκάλεσε κύματα ενθουσιασμού στους απανταχού θαυμαστές των θρυλικών χαρακτήρων, αλλά και στους λάτρεις των anime εν γένει.
Γιατί όμως τα anime βρίσκονται ολοένα και περισσότερο στα σχέδια των μεγάλων κινηματογραφικών και τηλεοπτικών studio και πλατφορμών και γιατί το φανατικό κοινό τους βλέπει μέρα με τη μέρα μεγάλη αύξηση σε αριθμούς σε όλο τον κόσμο σε σημείο να έχει προ πολλού αφήσει τα όρια της παγκόσμιας υποκουλτούρας και να έχει μετατραπεί σε mainstream φαινόμενο;
Τα anime δεν είναι καθόλου καινούργια στην pop κουλτούρα καθώς υπάρχουν από τις αρχές του 20ού αιώνα, αλλά ήταν στα 60s με τον Osamu Tezuka που έφερε στην τηλεόραση το Astro Boy όταν το εν λόγω είδος άρχισε να παίρνει τη μορφή και το αισθητικό στιλ που γνωρίζουμε μέχρι σήμερα. Ο πρωτοπόρος δημιουργός λατρεύτηκε παγκόσμια για τον χαρακτήρα που δημιούργησε και κέρδισε τον τίτλο του πατέρα του είδους. Οι δεκαετίες που ακολούθησαν είδαν ολοένα και περισσότερους τίτλους να γίνονται διεθνή φαινόμενα ελκύοντας αυξανόμενο κοινό στην υποκουλτούρα των anime που ονομάστηκε otaku. Στα 70s το Space Battleship Yamato αγαπήθηκε σε πολλές χώρες και εκτός της Ιαπωνίας, ενώ τα 80s ήταν μια χρυσή εποχή για τα anime καθώς οι μεταγλωττίσεις τα έφεραν σε αμέτρητες τηλεοράσεις ανά την υφήλιο με το Akira και το Dragon Ball να γίνονται μανία και τον Hayao Miyazaki με το Nausicaä of the Valley of the Wind να θέτει τις βάσεις για τον μαγικό κινηματογράφο του που για δεκαετίες θα αποθεωνόταν από κοινά σε όλη τη Γη.
H επιτυχία των anime τη δεκαετία αυτή οδήγησε μέχρι και στη δημιουργία του Japanese Language Proficiency Test (JLPT), του διπλώματος εκμάθησης ιαπωνικών, καθώς όλο και περισσότεροι άνθρωποι αγάπησαν εν γένει μέσα από τα anime την κουλτούρα της χώρας της Άπω Ανατολής. Αυτό δεν παραξενεύει κανέναν όμως γιατί σύμφωνα με την πανεπιστημιακό Brigette Koyama-Richard τα anime έχουν τις ρίζες τους στην ιαπωνική τέχνη και η ιαπωνοφιλία ήταν πάντα μεγάλο αισθητικό ρεύμα στη Δύση με τα έργα του Hiroshige και του Hokusai να εμπνέουν πολλούς Ευρωπαίους ζωγράφους σε διαφορετικά κινήματα της τέχνης για εκατοντάδες χρόνια.
Στα 90s, anime όπως το Neon Genesis Evangelion, το Cowboy Bebop, το Sailor Moon και αργότερα τα Pokemon και τα Digimon έγιναν αναφορά για φανατικούς και μη σε όλο τον κόσμο ανανεώνοντας εκ νέου την αφοσίωση του θαυμαστών στο είδος, ενώ στα 00s το Spirited Away του Master Hayao (Miyazaki) έφτασε να κερδίσει μέχρι και Oscar. Anime όπως το Yugioh, το Death Note και ο Naruto είναι τα πιο γνωστά από τα αμέτρητα που δημιουργήθηκαν τη δεκαετία αυτή και προσέλκυσαν ένα τεράστιο, νέο κοινό στην otaku κουλτούρα. Η επιτυχία των ιαπωνικών studio που μέχρι τότε είχαν την αποκλειστικότητα στη δημιουργία τους -άλλωστε ο όρος τότε προϋπέθετε να έχει δημιουργηθεί μια animated σειρά στην Ιαπωνία για να χαρακτηριστεί anime, ενώ αργότερα μετεξελίχθηκε στο να μοιάζει αισθητικά και σχεδιαστικά με αυτά που αναγνωρίζουμε ως anime- ανάγκασε τα αμερικανικά studio να αντιγράψουν τους Ιάπωνες καλλιτέχνες για να δημιουργήσουν σειρές που μοιάζουν με anime που όμως δεν είχαν απαραίτητα την ίδια επιτυχία, με εξαίρεση το Avatar: The Last Airbender, το οποίο λατρεύτηκε παγκόσμια όσο κανένα άλλο όπως και το σίκουελ του The Legend of Korra.
Την τελευταία δεκαετία η Ιαπωνία συνέχισε να συμπεριλαμβάνει τα anime στις βαριές βιομηχανίες της με σειρές όπως το Attack on Titan και Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba να καταφέρνουν να αποκτούν πιο φανατικό κοινό και από δημιουργίες της Disney, ένα brand συνώνυμο των κινουμένων σχεδίων. To 2019 η βιομηχανία anime είχε αξία πάνω από $24 δισεκατομμύρια δολάρια έχοντας πάνω 15% αύξηση σε ένα χρόνο ενώ μέχρι το 2025 προβλέπεται ότι θα ξεπεράσει τα $36 δισεκατομμύρια δολάρια. Και τα νούμερα αυτά αυξάνονται με ιλιγγιώδεις ρυθμούς.
Το Netflix ανακοίνωσε την περασμένη χρονιά ότι πάνω από 100 εκατομμύρια λογαριασμοί σε όλο τον κόσμο είδαν τουλάχιστον ένα anime τους πρώτους μήνες του 2020, νούμερο που σηματοδοτεί αύξηση 50% σε σχέση με το 2019. Η προσθήκη των ταινιών του studio Ghibli του Hayao Miyazaki φαντάζομαι έπαιξαν σημαντικό ρόλο σε αυτό το στατιστικό. Αλλά ο κολοσσός του streaming φαίνεται ότι επενδύει βαριά στο είδος με δεκάδες νέες σειρές να είναι προγραμματισμένες για τους επόμενους μήνες στην πλατφόρμα του. Τα anime έχουν εξελιχθεί σε μια κουλτούρα με τεράστιο κοινό, αλλά το θέμα δεν είναι μόνο τα νούμερα των φανατικών αλλά η γηπεδική αφοσίωση που δείχνουν στο είδος που αγαπούν. Και αυτό σημαίνει ότι η βιομηχανία αυτή έχει τεράστια περιθώρια επέκτασης. Επίσης είναι πολύ λογικό τα anime να αποτελούν έναν αισθητικό αντίποδα στις δημιουργίες της Disney που ο δυτικός κόσμος έχει ταυτίσει με τα animation για δεκαετίες. Τα anime έχουν απήχηση στα ασιατικά κοινά που τα καταναλώνουν εδώ και χρόνια και οι αισθητικοί κώδικες τους είναι γνωστοί στις αγορές της Ανατολής, που αντιμετωπίζονται ως οι κότες με τα χρυσά αβγά τις τελευταίες δύο δεκαετίες γιατί καταναλώνουν μαζικά. Οπότε μπορούν να γίνουν για τις streaming πλατφόρμες μία λύση για να ανταγωνιστούν με το Disney+ που έχει στον κατάλογο του σχεδόν ό,τι έχει αγαπηθεί από τον κόσμο των κινουμένων σχεδίων εδώ και δεκαετίες.
Είναι λοιπόν μόνο οικονομικοί οι λόγοι που ασχολούνται όλοι με τα anime; Όχι. Ποια είναι η ατέρμονη γοητεία τους πραγματικά και αποτελούν ένα πολιτιστικό powerhouse στην εποχή μας;
Είναι γεγονός ότι όσο mainstream και να γίνουν, πάντα θα κουβαλάνε τη γοητεία της υποκουλτούρας. Και αυτό σημαίνει αυθεντικότητα και φανατικό κοινό θαυμαστών που τα αγαπά και τα στηρίζει με οπαδική λατρεία. Και αν μας έχει μάθει κάτι η ιστορία, είναι ότι τίποτα δεν έχει επηρεάσει τη μαζική κουλτούρα περισσότερο από τις υποκουλτούρες είτε μιλάμε για μουσική, είτε για μόδα. Πάντα η κραταιά αντίληψη στην αισθητική ψάχνει το επόμενο cool σε μικρότερους πυρήνες, ώστε να ανανεώνεται και να μη βαλτώνει ως ανεπίκαιρη και ξεπερασμένη.
Τα anime είναι στην πραγματικότητα το παράλληλο σύμπαν που θα θέλαμε να ζούμε, ένα φαντασιακός κόσμος απόδρασης από την κυνική, καπιταλιστική κοινωνία της ρουτίνας και της μιζέριας. Μας δίνουν σε οπτικούς όρους αυτό που κατάφεραν στην ιστορία μερικά από τα πιο πετυχημένα και επιδραστικά μουσικά κινήματα. Είναι έργα τέχνης που διεγείρουν τη φαντασία και τα αισθήσεις με το καλλιτεχνικό στιλ τους και τις τεχνικές δημιουργίας τους. Τα anime δεν είναι φτιαγμένα μόνο για παιδιά, δεν καταναλώνονται μόνο από μικρές ηλικίες και δεν φοβούνται να καταπιαστούν με θέματα που φαινομενικά δεν αρμόζουν σε όλα τα ηλικιακά γκρουπ όπως είναι ο θάνατος και η κατάθλιψη. Γεγονός που αποδεικνύει ότι οι ασιατικές κουλτούρες αντιμετωπίζουν με πολύ διαφορετικό τρόπο από τον δυτικό πολιτισμό κοινωνικές, φιλοσοφικές και υπαρξιακές αναζητήσεις και αυτό δίνει μια εξωτική γοητεία στα anime που είναι άφθαρτη. Γενικά τα anime δεν υπακούν ούτε συμβαδίζουν με τους περιορισμούς, τις ιδέες και τις νόρμες της Δύσης σχετικά με τον ηρωισμό, τα δίπολα του καλού και το κακού και καταφέρνουν να αποτυπώνουν καλύτερα την πολυπλοκότητα του ανθρώπινου ψυχισμού. Είναι δραματικά, έχουν πολύπλοκους, badass χαρακτήρες και περίπλοκα storyline που καθηλώνουν, έχουν μοναδική αισθητική που εξάπτει και διευρύνει τα όρια της φαντασίας όπως μόνο τα βιβλία το έχουν καταφέρει στο παρελθόν. Έχουν φιλοσοφική διάθεση και βαθιά νοήματα και βλέπουν το συναίσθημα μέσα από ένα πρίσμα που καταφέρνει να κάνει το κοινό τους να ταυτιστεί πολύ εύκολα. Έχουν δημιουργήσει τα δικά τους πρότυπα ομορφιάς για άντρες και γυναίκες, μια εναλλακτική αισθητική φιλοσοφία, ενώ η μουσική τους και η απεικόνιση του φαγητού είναι πολιτιστικά ορόσημα που το ίντερνετ έχει κάνει viral ξανά και ξανά, σχεδόν με εμμονικό τρόπο. Σε όλα τα παραπάνω αν κάποιος προσθέσει και την ποικιλία στα storylines μέσα στο ίδιο το είδος, τότε καταλαβαίνει ότι τα anime είναι ένας κόσμος που σχεδόν μαγνητικά έλκει όλο και περισσότερους ανθρώπους.
Αν σας έπεισε το παραπάνω άρθρο και θέλετε να δείτε 10 anime σε μία πλατφόρμα που έχουν (σχεδόν) όλοι πρόσβαση, το Netflix -γιατί πρέπει να ειπωθεί ότι τα καλύτερα anime δεν βρίσκονται απαραίτητα σε αυτό-, για να μπείτε στον κόσμο της otaku culture, σας προτείνουμε τα παρακάτω:
Μπορεί να μην είναι φτιαγμένο από Ιαπωνικό studio, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι η μεταφορά του γνωστού βιντεοπαιχνιδιού δεν είναι αριστουργηματική. Σήμερα κάνει πρεμιέρα η 4η και τελευταία σεζόν, οπότε είναι ιδανικό για binge watch.
Ένα από τα καλύτερα και πιο επιδραστικά anime όλων των εποχών με ρομποτική αισθητική και εσχατολογική θεματική που λατρεύονται από κάθε ηλικία.
Όλες οι ταινίες του Hayao Miyazaki. Από το βραβευμένο με Oscar Spirited Away μέχρι τη μεταφορά του βιβλίου της Ursula Le Guin “Tales from the Earthsea” είναι διαμάντια που περιμένουν να τα ανακαλύψετε.
Μπορεί να υπάρχει μόνο μία σεζόν του εν λόγω anime, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν είναι και η καλύτερη απεικόνιση των γνωστών ηρώων της Marvel που σχεδόν ανταγωνίζεται τον σχεδιασμό του Jim Lee.
Η anime σειρά του Ezra Koenig των Vampire Weekend είναι μια σαρκαστική εποποιία που σχολιάζει την ταξική κοινωνική πραγματικότητα της εποχής μας με τον πιο διασκεδαστικό και έξυπνο τρόπο.
Αφού το Netflix δεν φιλοξενεί τις πρώτες σεζόν της θρυλικής anime σειρά των 80s που εμπνεύστηκε από την ελληνική μυθολογία, μπορείτε να δείτε αυτό το arc που κόπηκε άδοξα, αλλά και πάλι είναι ένα ακατέργαστο διαμάντι δραματοποιίας.
Μια σειρά που οπτικοποιεί την Τιτανομαχία και πατάει στα βήματα του Castlevania. Ποτέ το Δωδεκάθεο δεν έχει οπτικοποιηθεί τόσο ελκυστικά. Η πρώτη σεζόν σάρωσε και τώρα όλος ο κόσμος περιμένει τη συνέχεια.
Η Ιαπωνία βυθίζεται. Ο κόσμος τελειώνει. Και αυτό γίνεται μια ιστορία με πολλά επίπεδα που αξίζει όλοι να δουν.
Ένα πρώην μέλος της ιαπωνικής μαφίας παντρεύεται και γίνεται νοικοκύρης σπάζοντας πατριαρχικά στερεότυπα, μόνο για να μας χαρίσει το πιο απολαυστικό anime που έχουμε δει τελευταία.
Ένα anime που προκαλεί ταχυκαρδίες όπως μόνο μερικά από τα καλύτερα ψυχολογικά thriller έχουν καταφέρει. Το ταξίδι της ενδυνάμωσης των γυναικείων χαρακτήρων δεν αφήνει κανέναν ασυγκίνητο.