Σε ηλικία 27 ετών, ο τσελίστας Τιμόθεος Πέτριν έχει καταφέρει πολλά. Εκτός από τις λαμπρές μουσικές σπουδές στην Αμερική, έχει διακριθεί σε διεθνείς διαγωνισμούς κύρους, ενώ εμφανίζεται συχνά ως μέλος συνόλων μουσικής δωματίου σε πολλές χώρες του εξωτερικού. Πλέον, στις σπουδαίες συνεργασίες του θα μπορεί να προσθέσει και τον Λεωνίδα Καβάκο. Ο παγκοσμίως κορυφαίος βιολιστής και αρχιμουσικός θα συμπράξει μαζί του στα πλαίσια του κοινωνικού/φιλανθρωπικού προγράμματος της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, Προσφορά Μουσικής & Μουσική Προσφορά. Το πρόγραμμα μετράει φέτος τον έκτο του χρόνο, με τον Λεωνίδα Καβάκο να αναλαμβάνει τη μουσική διεύθυνση σε δύο συναυλίες (25 & 28 Νοεμβρίου) στην Πάτρα και την Αθήνα αντίστοιχα.
Με αφορμή τις επερχόμενες συναυλίες, ο Τιμόθεος Γαβριηλίδης – Πέτριν μιλά για τις απαιτήσεις του χώρου, τη μυσταγωγία των συναυλιών, αλλά και τα υπόλοιπα ενδιαφέροντά του εκτός της μουσικής.
Έχετε μεγαλώσει σε οικογένεια μουσικών. Αισθανθήκατε ποτέ ότι η μουσική καριέρα αποτελούσε, κατά κάποιον τρόπο, μονόδρομο για εσάς; Η μουσική ήταν κομμάτι της ζωής μου από τη πρώτη μέρα. Με γονείς πιανίστες και αδερφό βιολιστή θα έλεγε κανείς ότι δεν είχα άλλη επιλογή από το να ακολουθήσω ένα προκαθορισμένο για μένα δρόμο. Ποτέ όμως δεν ένιωσα πίεση σε αυτό τον τομέα, πράγμα που θα ήταν άσχημο. Η ενασχόλησή μου με τη μουσική ήταν καθαρά δική μου απόφαση και εσωτερική ανάγκη.
Έχετε περάσει σχεδόν μια δεκαετία στην Αμερική για τις προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές σας. Ποιες είναι οι εντυπώσεις που αποκομίσατε για τη μουσική εκπαίδευση εκεί κατά τη διάρκεια όλων αυτών των ετών; Οι ευκαιρίες που μου δόθηκαν στην Αμερική είναι αμέτρητες και ανεκτίμητες. Οι σχολές στις οποίες σπούδασα αυτά τα χρόνια μου έδωσαν τις γνώσεις και τις γνωριμίες πάνω στις οποίες χτίζω τη μουσική μου πορεία έως σήμερα. Εκεί, το μέλλον του σπουδαστή έρχεται πάνω από όλα.
Πρόκειται να ερμηνεύσετε το Πρώτο Κοντσέρτο για βιολοντσέλο σε ντο μείζονα του Γιόζεφ Χάυντν. Ποια είναι, κατά τη γνώμη σας, η θέση του συγκεκριμένου Κοντσέρτου στο έργο του συνθέτη; Δύσκολη ερώτηση, καθώς το συνολικό έργο του Χάυντν είναι τεράστιο. Σίγουρα όμως μπορώ να πω πως ο Χάυντν πραγματικά άνοιξε τη καρδιά του γράφοντας αυτό το κοντσέρτο. Οι χαρακτήρες και οι μελωδίες που χρησιμοποιεί είναι φρέσκες, γεμάτες ζωή.
Θα σκεφτόσασταν ποτέ να συμμετέχετε ως μόνιμο μέλος σε κάποια ορχήστρα ή προτιμάτε την καριέρα του σολίστ; Πιστεύω πως υπάρχουν προτερήματα σε κάθε επαγγελματική οδό. Η μουσική δωματίου και η σολιστική ερμηνεία πάντα μαγνητίζουν το ενδιαφέρον μου, όμως σε αυτή τη φάση της ζωής μου προσπαθώ να κρατάω τις πόρτες ανοιχτές προς όλες τις κατευθύνσεις. Αυτό που πραγματικά αποζητώ στο χώρο της μουσικής είναι στενές συνεργασίες και σχέσεις αλληλοεκτίμησης και σεβασμού με τους μουσικούς που συμπράττω.
Υπάρχουν συμβουλές που δεχτήκατε από δασκάλους σας κατά τη διάρκεια των σπουδών σας, στις οποίες ανατρέχετε μέχρι και σήμερα; Αν ναι, ποιες είναι αυτές; Το να μην είμαι τόσο σκληρός με τον εαυτό μου. Εκ φύσεως έχω μεγάλες απαιτήσεις από τον εαυτό μου και όταν απογοητεύομαι, η «αυτοκαταστροφή» φαίνεται ως η μόνη λύση. Με τη βοήθεια των καθηγητών μου, έχω μάθει να εστιάζω τη προσοχή μου περισσότερο στα θετικά.
Πιστεύετε ότι υπάρχουν πράγματα που στερηθήκατε ως παιδί και ως νεαρός ενήλικας, λόγω της ενασχόλησής σας με τη μουσική; Όχι, το αντίθετο μάλιστα. Η μουσική μου άνοιξε πολλούς δρόμους και εμπειρίες που ειδάλλως δεν θα είχα αποκτήσει. Παρόλο που μελετούσα αρκετές ώρες καθημερινά, κατάφερνα και έβρισκα αρκετούς τρόπους ώστε να έχω μια “φυσιολογική” νεανική ζωή.
Ποια χαρακτηριστικά πρέπει να διαθέτει η προσωπικότητα ενός νέου σολίστ, ώστε να αντέξει τις διαρκώς αυξανόμενες πιέσεις που δέχεται όποιος βρίσκεται – και θέλει να παραμείνει- σε αυτό το επίπεδο; Η δουλειά του σολίστ είναι πολύ δύσκολη καθώς πρέπει να συνδυάζει με απόλυτη ισορροπία την εσωστρέφεια και την εξωστρέφεια. Εν μέρη πρέπει να ενδοσκοπεί βαθιά στη καθημερινή του μελέτη με στόχο την ανακάλυψη της πνευματικής αλήθειας, αλλά ταυτόχρονα να είναι δραστήριος και ευέλικτος απέναντι στις προκλήσεις του επαγγέλματος. Η συστηματική επαφή με το κοινό, μέσα ή έξω από το συναυλιακό χώρο, αποτελεί μέρος της δουλειάς αλλά και ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης.
Εάν δεν ήσασταν μουσικός, με τι άλλο θα θέλατε να ασχοληθείτε; Σκηνοθέτης ή ηθοποιός, αν και νομίζω πως δεν έχω ταλέντο σε κανένα από τα δύο.
Πώς αισθάνεστε για τη συμμετοχή σας στον κύκλο συναυλιών Προσφορά Μουσικής & Μουσική Προσφορά; Πόσο απαραίτητη είναι η Προσφορά μέσω της Μουσικής σήμερα που οι κοινωνικές ανισότητες εντείνονται; Η μουσική ενώνει. Είναι ο λόγος που τόσοι διαφορετικοί άνθρωποι μπορούν να κάτσουν μαζί στη σιωπή ακούγοντας έργα που αγγίζουν την ψυχή. Πολλές φορές σκέφτομαι και προσπαθώ να δω εξ αποστάσεως τι είναι αυτό που πραγματικά συμβαίνει στο συναυλιακό χώρο. Η ατμόσφαιρα και η πνευματική ένωση που δημιουργείται (υπό τις κατάλληλες συνθήκες) στο ακροατήριο, είναι κάτι το εξωπραγματικό. Είναι μεγάλη μου τιμή και χαρά που λαμβάνω μέρος στις συναυλίες αυτές, πόσο μάλλον υπό τη διεύθυνση του κ. Καβάκου.
Πιστεύετε ότι ένας μουσικός καριέρας θα πρέπει να έχει μια γενικότερη παιδεία; Η μόρφωση, η καλλιέργεια ευαισθητοποιούν κάνοντας κάποιον καλύτερο μουσικό; Ένας μουσικός πρέπει πάντα να έχει περιέργεια και ζήλο για μάθηση. Το ότι είναι μουσικός καριέρας δεν σημαίνει ότι πρέπει να είναι αποστασιοποιημένος από αυτά που συμβαίνουν γύρω του. Οφείλει λοιπόν να βρίσκεται σε μια διαρκή κατάσταση αναζήτησης για ερεθίσματα που θα ευαισθητοποιούν και θα εμπλουτίζουν τις εκφραστικές ικανότητές του.
Μετά τη μουσική ποια είναι η αγαπημένη σας τέχνη; Είμαι αρκετά κοντά στη ζωγραφική, καθώς είναι κάτι με το οποίο ασχολούμαι στον ελεύθερό μου χρόνο. Επίσης, η τέχνη της μαγειρικής είναι κάτι που με συναρπάζει.
Τελικά μουσικός γεννιέται κάποιος ή γίνεται; Ένας μουσικός μπορεί να γεννιέται με χαρίσματα στο κατάλληλο περιβάλλον, παρόλα αυτά το πάθος για την τέχνη και η ανάγκη για την αναζήτηση της αλήθειας καθορίζουν τελικά τη πορεία του.