Categories: ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Ο Κωνσταντίνος Βήτα και ο Νίκος Πατρελάκης μιλούν για τη δική τους Neapoly

Δύο από τους σημαντικότερους εκπρόσωπους της ελληνικής electronica συνεργάζονται και πάλι σε ένα ιδιαίτερο οπτικοακουστικό εγχείρημα με καινούρια, από κοινού, ηλεκτρονική μουσική και πρωτότυπα βίντεο, μια βόλτα εξερεύνησης και πειραματισμού στο λιβάδι με τους αμέτρητους ήχους και τις ξεχωριστές φόρμες.

Το Neapoly θα παρουσιαστεί για τέσσερις μοναδικές συναυλίες στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) στις 17, 18, 19 και 20 Μαρτίου 2022. Φυσικά και θα είμαστε εκεί. Έως τότε κρατάμε κάποιες από τις λέξεις που κρύβονται στις  σκέψεις τους, λέξεις που γενναιόδωρα μοιράστηκαν μαζί μας.  

Πως προέκυψε αυτή η συνάντηση;

Ν.Π : Κατά τη διάρκεια του πρώτου αποκλεισμού μιλούσαμε στο τηλέφωνο αρκετά. Σε ένα από αυτά τα τηλεφωνήματα σκεφτήκαμε να γράψουμε μαζί. Ήταν η κοινή μας διάθεση για δημιουργική επικοινωνία και εγγύτητα σε μια εποχή απομόνωσης και αποκλεισμού.
K.B : Ήλθε από μια σκέψη που είχαμε για μια  διαδικτυακή συναυλία μέσα στην πανδημία. Κάπως έτσι ξεκίνησε και φτιάξαμε μουσική μαζί και ξεχωριστά. Είχαμε διάφορες ονομασίες  τελικά καταλήξαμε  στο Neapoly  γιατί μας άρεσε περισσότερο. Είχαμε έντονη την ανάγκη με όλα αυτά που συνέβαιναν γύρω μας  να δημιουργήσουμε κάτι  από κοινού  κι έτσι ξεκινήσαμε… Θυμάμαι πως στην πρώτη καραντίνα ήμασταν αποκλεισμένοι στα χωριά μας  και τηλεφωνούσαμε ο ένας στον άλλον, μοιραζόμασταν τα πρώτα δείγματα, μπασογραμμές , ένα sequencer μέσω email.  Στη πορεία άρχιζε να γίνεται πιο συγκεκριμένο, ο Νίκος έφτιαχνε τα βίντεο παράλληλα και λίγο λίγο όλα  πήραν τον δρόμο τους…

Ποια η διαφορά αυτής της συνάντησης με την πρώτη φορά που συνευρεθήκατε μουσικά, δύο χρόνια πριν, στο «Ο κόσμος είναι ένας»;

Ν.Π : Το Neapoly περιέχει ένα κοινό μας τόπο ήχου με τον Κωνσταντίνο, είναι η μουσική μας εξερεύνηση και ο πειραματισμός μας στο στούντιο, ένα ταξίδι μας στον ήχο της electronica. Στο έργο για το Ρίτσο συζητήσαμε με αναφορά την ποίηση, αυτό ήταν το κέντρο. Και οι δύο μας κοιτάζαμε τον ποιητή, η μουσική του Κωνσταντίνου και οι εικόνες μου.
K.B : Σε αυτό το εγχείρημα κινούμαστε πιο ελεύθερα γιατί έχουμε μόνο την μουσική. Στο «Ο κόσμος Είναι Ένας» είχαμε τα ποιήματα του Γιάννη Ρίτσου για τα οποία γράφτηκε ειδική μουσική, τα ποιήματα όριζαν και οριοθετούσαν κάθε πεδίο. Όλα έπρεπε να υπηρετήσουν την ποίηση του. Εδώ κινηθήκαμε πιο ελεύθερα απλά είπαμε να βουτήξουμε στην ηλεκτρονική μουσική έχοντας μια αναφορά, τα arpeggiator , ενώ  στην πορεία όλα πήραν μια άλλη εξέλιξη, μάλλον βρήκαν την φυσική τους εξέλιξη, είναι όπως όταν καλλιεργείς σπανάκι.

Πως θα περιγράφατε την Neapoly;

Ν.Π : Είναι ένα άλμπουμ με 12 ηλεκτρονικά κομμάτια, ένα κοινό μας ταξίδι με τον Κωνσταντίνο στον βασικό μας ήχο. Είναι ένα κινούμενο περιβάλλον παρά σταθερό σημείο, σαν τη λίστα με τα τραγούδια που έχεις στο κινητό σου και αποτελούν πάντα, όταν βάζεις τα ακουστικά σου για να την ακούσεις, ένα ασφαλές και οικείο περιβάλλον που χρωματίζει την πραγματικότητα με ζεστά χρώματα.
K.B : Σπάνια μπορώ να περιγράψω τους ήχους της μουσικής, ένα μουσικό αποτέλεσμα, η γραφή της μουσικής δεν έχει σχέση με την καταγραφή ενός φιλμ ή τον τρόπο που γράφεται ένα βιβλίο, είναι εντελώς ξεχωριστή η γλώσσα της. Θυμάμαι κυρίως τις ώρες που έγραφα μουσική στο υπόγειο στο χωριό μου , ήταν πρωινές ώρες και μετά θυμάμαι τις ώρες που επεξεργαστήκαμε τα αρχεία στο στούντιο του Νίκου, πήρε πολύ καιρό για να φτιαχτούν μέχρι να καταλήξουν στην τελική μορφή.

Πως οργανώθηκε το project; Πως το δουλέψατε;

Ν.Π : Αποφασίσαμε από την αρχή ότι θα παράγουμε το Neapoly μόνοι μας και θα το κυκλοφορήσουμε ανεξάρτητα. H ηχογράφηση πραγματοποιήθηκε στο στούντιο μου, με αναλογικά μηχανήματα, λυχνίες, κλασικά synths που είχαμε και οι δύο, αλλά και ότι ψηφιακό ταίριαζε ως πιστότητα, ώστε να φτάσουμε στο αποτέλεσμα που είχαμε στο μυαλό μας. Δουλέψαμε από μακριά και από κοντά, πολλές φορές για μήνες το ένα ή το άλλο, και το τελευταίο διάστημα και τα δύο πολύ. Περάσαμε από διάφορα μουσικά στάδια και δημιουργήσαμε περισσότερα από είκοσι κομμάτια από τα οποία διαλέξαμε τα δώδεκα. Με τον Κωνσταντίνο γνωριζόμαστε από τα ‘90ς και έχουμε συνεργαστεί από το 2000 και μετά, αρκετά φορές σε κοινά project ή μεταξύ μας. Η συνύπαρξή μας στο στούντιο είναι πάντα ευοίωνη και φωτεινή, περιέχει διαφωνίες και συναινέσεις, απόψεις και κατασταλάγματα, γέλια και φαγητό και παρέα και συζητήσεις με καφέ για όλα τα άλλα.
K.B : Εργαστήκαμε γι αυτό από κοινού και ξεχωριστά όσον αφορά την μουσική πάντα. Ο Νίκος για ένα διάστημα είχε και την επιμέλεια της εικόνας, να τραβήξει τα βίντεο και να τα επεξεργαστεί. Γνωριζόμαστε πολλά χρόνια και έχουμε δουλέψει πολλές φορές μαζί, είμαστε πολύ ήσυχοι, μαγειρεύαμε κάποιες φορές, φτιάχναμε καφέ, περνάς πολλές ώρες με τον συνεργάτη σου, έχουμε πολύ ωραία συνεργασία και ταιριάζουμε σε πολλά.

Νοιώθετε πως έρχεστε από διαφορετικούς κόσμους ή ίσως από τον ίδιο; Ποιες θα λέγατε πως είναι οι αντιθέσεις σας ή οι ομοιότητες σας;

Ν.Π : Πιστεύω πως έχουμε κοινές καταβολές, και οι δρόμοι μας είναι παράλληλοι από κοντά και κάθε τόσο συναντιούνται. Μοιραζόμαστε ένα μεγάλο υποσύνολο του καθενός από απόψεις και ιδέες για τη μουσική και τη ζωή, για αυτό και είναι τόσο εύκολο να δημιουργούμε μαζί.
K.B : Είμαστε δύο άνθρωποι που προσπαθούν να συνεργαστούν ώστε να δημιουργηθεί το εγχείρημα. Προσπαθούμε να δείχνουμε κατανόηση, αγάπη, σεβασμό, και κάθε δυσκολία να την ξεπερνούμε με το χιούμορ και με την καλύτερη διάθεση. Νομίζω έχουμε ένα ωραίο αποτέλεσμα, πριν λίγες μέρες ολοκληρώθηκε το mastering ώστε κάποια στιγμή να μπορέσουμε να το εκδώσουμε.

Τα βίντεο που θα συνοδεύουν την παράσταση, τι είδους κομμάτι αυτής, αποτελούν;

Ν.Π : Τα βίντεο δημιουργήθηκαν για τη συναυλιακή εκδοχή του Neapoly. Έγιναν κάτω από ολόκληρη την αρχική συνθήκη που δημιουργήθηκε το άλμπουμ, και αποτελούν οργανικό μέρος της συναυλίας, αυτή τη στιγμή. Κινηματογραφήσαμε τη βασική εικόνα με τον συνεργάτη μου Κώστα Κατριό, ταξιδεύοντας στην Πελοπόννησο, την Αιτωλοακαρνανία, την Ήπειρο και τη Δυτική Μακεδονία, κυρίως φύση με διάφορα μέσα και λίγη πόλη ως αναφορά πραγματικότητας.  Στη συνέχεια ακολούθησε επεξεργασία και πρόσθεση στρωμάτων από ψηφιακά σύμπαντα, όλα μαζί σε μια συζήτηση με τη μουσική. Η προβολή τους γίνεται σε μια μεγάλη οθόνη σε προσανατολισμό και σχήμα ορίζοντα, να μπορεί να απλωθεί η ματιά στα δάση και τα ηλιοβασιλέματα.  Είναι εικόνες και σχήματα που έχουν σκοπό να βοηθήσουν  τους φίλους που θα έρθουν να μας ακούσουν να αφεθούν στη μουσική.

Η ηχητική πραγματικότητα αυτού του έργου, με ποια λόγια θα μπορούσε να εκφραστεί;

Ν.Π : Το Neapoly πιστεύω πως είναι μια ηλεκτρονική ιστορία, με αγάπη για την βάση του ήχου μας και προσμονή για ένα συναρπαστικό  μέλλον, ειπωμένη με σύγχρονους όρους, λέξεις και συναισθήματα.

Οι καλλιτέχνες που ενώνουν τις δυνάμεις τους σε ένα κοινό έργο, οφείλουν να χάνουν πράγματα ή να βρίσκουν στην πορεία κάποια που ανακαλύπτουν πως νόμιζαν πως ίσως δεν διαθέτουν;

Ν.Π : Πιστεύω πως, όπως όλοι οι άνθρωποι που ενώνουν τις δυνάμεις τους για ένα κοινό σκοπό, έργα, σχέσεις, χρειάζεται να ξεκινάνε από την παραδοχή του ζωτικού χώρου που χρειάζεται ο καθένας, δημιουργικά και υπαρξιακά, το οποίο και ορίζει τον ρυθμό της συναίνεσης και της αποδοχής που είναι ανάγκη να υπάρχει, ώστε να υπάρξει στη συνέχεια το αποτέλεσμα του κοινού έργου. Πιστεύω πολύ στις συνεργασίες, δημιουργούν απαραίτητες συνθήκες για εξέλιξη, που πολύ δύσκολα τις πετυχαίνεις αν δουλεύεις πάντα μόνος.

Ποιο είναι το δισκογραφικό μέλλον της Neapoly;

K.B : Μετά τις συναυλίες στην Εναλλακτική Σκηνή θα κυκλοφορήσει στις ψηφιακές πλατφόρμες βέβαια και αργότερα θα προσπαθήσουμε για μια ειδική έκδοση βινυλίου ή compact disc.

Θα θέλατε να δείτε την συναυλιακή εκδοχή αυτής της συνάντησης, να ταξιδεύει και σε άλλες χώρες;

Ν.Π : Θα ήθελα να ταξιδέψει στην Ελλάδα καταρχάς, το οποίο και σχεδιάζουμε αυτή τη στιγμή. Θα ήθελα επίσης να ταξιδέψει οπουδήποτε, χωρίς την απειλή συμβατικού ή πυρηνικού πολέμου πάνω από το κεφάλι μας, χωρίς μια δυσοίωνη πανδημία να απειλεί το είδος, γενικά να ταξιδέψει με λιγότερο φόβο και περισσότερη χαρά. Κι όπου ταξιδέψει.
K.B : Δύσκολο να σκεφτούμε ταξίδια. Προς το παρών, λόγω της παγκόσμιας κατάστασης, του πολέμου στην Ουκρανία, του κόβιντ. Ζούμε πολύ δύσκολες στιγμές σε παγκόσμιο επίπεδο.

Neapoly

Μουσική σύνθεση, παραγωγή: Κωνσταντίνος Βήτα, Νίκος Πατρελάκης
Συνθετητές: Κωνσταντίνος Βήτα, Νίκος Πατρελάκης
Υπεύθυνος ήχου: Γιάννης Λαμπρόπουλος
Υπεύθυνος βίντεο: Κωνσταντίνος Κατριός
Σκηνοθεσία και σχεδιασμός βίντεο: Νίκος Πατρελάκης
Κινηματογράφηση: Κώστας Κατριός, Νίκος Πατρελάκης
Γραφικά υπολογιστή, επεξεργασία: Νίκος Πατρελάκης, Γιασμίν Μποροντίν

Neapoly Συναυλία • Πρώτη παρουσίαση
Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής ΚΠΙΣΝ
17, 18, 19, 20 Μαρτίου 2022 / Ώρα έναρξης: 20.30 (Κυριακή: 19.30)
Τιμές εισιτηρίων: €15, €20 • Φοιτητικό, παιδικό: €10
Προπώληση: Ταμεία ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ (2130885700, καθημερινά 09.00-21.00)
ticketservices.gr
Δημήτρης Πάντσος