Ένα ελληνικό δημιουργικό γραφείο στην κορυφή του παγκόσμιου design

Γρηγόρης Τσακνάκης

Ένα ακόμη βραβείο ήρθε να προστεθεί στις ήδη πολλές διακρίσεις της Mousegraphics. Τα Dieline Awards ανακοινώθηκαν και το Best of Show, το μεγαλύτερο βραβείο παγκοσμίως για το packaging design, το κέρδισε το δημιουργικό γραφείο Mousegraphics του Γρηγόρη Τσακνάκη, για τις συσκευασίες που σχεδίασαν για τη σειρά προϊόντων διατροφής Harmonian. Ο Γρηγόρης Τσακνάκης που ειδικεύεται από το 1984 στο χώρο του packaging design μίλησε στην Popaganda για αυτή τη σημαντική διάκριση (αξίζει να σημειωθεί ότι εκτός στον ίδιο διαγωνισμό, η Mousegraphics κέρδισε και το 3ο βραβείο για τον σχεδιασμό της συσκευασίας του δομικού υλικού BAU) και για τις συνεργασίες του με μικρές και μεγάλες εταιρείες απ’ όλο τον κόσμο. Στον μακροσκελή κατόλογο της δουλειάς του περιλαμβάνονται μερικά από τα πιο μεγάλα brand που αναγνωρίζουμε όλοι στα ράφια των super – market και μερικά πιο μικρά, ίσως άγνωστα στο πλατύ κοινό, για τα οποία όμως είναι ιδιαίτερα περήφανος. Σε κάποια από αυτά μάλιστα η αμοιβή του ήταν μερικά κιλά μέλι τον χρόνο.

Εν ώρα εργασίας στo δημιουργικό γραφείο Mousegraphics.

Σας συγκίνησε η ανακοίνωση της βράβευσης; Δεν ήταν μία συνηθισμένη στιγμή. Έχουμε πάρει βραβεία και στο παρελθόν, αλλά αυτό ήταν το Best of Show. Ήταν η μεγαλύτερη διάκριση που θα μπορούσαμε να πάρουμε ίσως στον σημαντικότερο και τον πιο έγκυρο παγκόσμιο διαγωνισμό για το packaging design. Πέραν αυτού, όμως, έχει τη σημασία μιας εφήμερης χαράς, δεν έχει τη σημασία μιας γενικότερης επιβεβαίωσης της αξίας όσων κάνουμε, γιατί εμείς σε αυτή τη δουλειά δίνουμε εξετάσεις κάθε μέρα.

Για το συγκεκριμένο προϊόν τι ακριβώς σας είχε ζητηθεί να κάνετε; Δεν είναι ένα  προϊόν όπως αυτά που συνήθως αντιμετωπίζουμε. Το Harmonian βασίζεται στη ζέα, το αλεύρι που καλλιεργούσαν στην Ελλάδα πριν 2000 χρόνια και είναι οι ίδιοι ακριβώς σπόροι που καλλιεργούνται με τον ίδιο ακριβώς τρόπο με παραδοσιακές μεθόδους γεωργίας. Κουβαλάει μαζί τις θρεπτικές αξίες και τα γευστικά χαρακτηριστικά δύο χιλιετιών. Το γεγονός αυτής της ιδιαίτερης θρεπτικής του αξίας, ήταν πηγή έμπνευσης από μόνο του. Η ιδέα ξεκίνησε από τον διπλό κόκκο του σιταριού της ζέας. Αν δείτε τις συκευασίες θα διαπιστώσετε ότι το σήμα τους χωρίζει τη συσκευασία στα δύο. Από το ένα κομμάτι φαίνεται και αναπαράγεται η αίσθηση του σήματος και από το άλλο φαίνεται και αναπαράγεται το προϊόν. Αυτό έχει μία έντονη αναφορά σε ένα γνωστό καλλιτέχνη του 19ου αιώνα, τον Lucio Fontana και στο έργο του Τομές.

Η Mousegraphics υπογράφει δουλειές και για λογαριασμό εταιριών σε άλλες χώρες. Η κρίση τελικά επηρέασε τον χώρο σας ή πρόκειται για κάτι που ουσιαστικά δεν σας έχει προβληματίσει; Καταρχάς τα χρόνια της κρίσης έχουν γενικά στο design ένα διαφορετικό αποτέλεσμα από ότι σε άλλους κλάδους. Δηλαδή, όλο και περισσότεροι παραγωγοί και επιχειρηματίες θεωρούν το design σαν ένα όχημα που θα τους οδηγήσει μπροστά. Άρα όλο και περισότερο σκέφτονται και σχεδιάζουν καινούρια προϊόντα και ασχολούνται με την προώθησή τους. Αυτό σημαίνει εντατικοποίηση της δουλειάς μας τα τελευταία χρόνια και όχι ύφεση. Αντίστοιχα το design δεν περιορίζεται πια από γεωγραφικά σύνορα. Χάρη στο internet και τα social media είναι πολύ εύκολο πλέον να δουλέψεις σε οποιαδήποτε αγορά του κόσμου. Αυτό κάνουμε κι εμείς. Έχουμε πελάτες από το εξωτερικό, από την Κίνα, την Αμερική, τον Άγιο Μαυρίκιο.

Η προσέγγιση πως γίνεται συνήθως; Επικοινωνούν μαζί μας επειδή γνωρίζουν και βλέπουν τη δουλειά μας μέσα από τα social media. Βοηθούν, φυσικά, και βραβεία όπως το συγκεκριμένο που κερδίσαμε, μιας και πολλοί άνθρωποι μας γνωρίζουν μέσα από αυτά. Είναι ένας αξιόπιστος τρόπος, να επικοινωνήσουμε τη δουλειά μας στον κόσμο.

Όλα τα βραβεία παρατάσσονται στον μεγάλο διάδρομο.

Έχετε την πολυτέλεια να διαλέγετε όλους τους πελάτες σας; Επιλέγουμε και μας επιλέγουν. Υπάρχουν συνεργασίες οι οποίες ξεκινούν και ολοκληρώνονται με έναν πολύ ικανοποιητικό τρόπο γιατί ταιριάζουμε με τον πελάτη, συνυπάρχουμε στη βάση μιας κοινής γλώσσας συνεννόησης. Γενικά μιλώντας, πάντως, δεν απορρίπτουμε συχνά κάποιον πελάτη ή συνεργάτη.

Το ταλέντο είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την επιτυχία; Το ταλέντο είναι μία προδιάθεση, ένα 6% όπως έλεγε και ο Πικάσο. Το υπόλοιπο είναι δουλειά. Στα εφαρμοσμένα businesses αυτό είναι ακόμα πιο σημαντικό σαν ποσόστωση. Ειδικά στο packaging design είναι σημαντική η εμπειρία και ο χρόνος που αφιερώνεις στη δουλειά σου. Απαραίτητη προϋπόθεση λοιπόν είναι πρώτα η εργατικότητα και μετά το ταλέντο, αρκεί να οδηγούν μαζί σε μία μαγική αποτελεσματικότητα, όπως συμβαίνει στην τέχνη.

Ένα δημιουργικό meeting…

Με τις δουλειές σας που προβάλλετε για να διεκδικήσετε κάποιο βραβείο, δείχνετε μια έμφαση στις μικρές εταιρείες ή κάνω λάθος; Έχουμε βραβευτεί και για τη δουλειά που κάναμε για μεγάλες εταιρείες. Κατά τη γνώμη μου όμως αυτό είναι δύσκολο. Εκεί δε δουλεύεις πάνω σε μία λευκή σελίδα όπως κάνεις για ένα start up business και για έναν παραγωγό που σε εμπιστεύεται και τον εμπιστεύσαι, που έχεις μία άμεση επικοινωνία μαζί του, που είναι πολύ σημαντικό. Δε μιλάς με δέκα επίπεδα μάρκετινγκ από πίσω χωρίς να ξέρεις ποιος είναι αυτός που αποφασίζει. Για αυτό ο βαθμός δυσκολίας στα corporate businesses και τα corporate design είναι μεγάλος. Εκεί γίνονται επιστημονικές μελέτες και brief. Έχω κάνει τέτοια πεντάωρα brief… Εμένα, όμως, μου αρέσει και αυτό το κομμάτι που συχνά είναι επίπονο γιατί περνάς από νευρώσεις, από συγκρούσεις με το αυτονόητο ή το παράλογο. Είναι ενδιαφέρον. Ίσως είναι πιο απολαυστικό να δουλεύεις σε ένα λευκό χαρτί, αλλά το να μπορείς να ανατρέψεις κάτι και να κερδίσεις ένα κομμάτι από το έδαφος της αισθητικής του άλλου είναι ένα επίτευγμα. Ακόμη κι αν δεν κερδίσεις βραβείο.

Πιο δημιουργικός αισθάνεστε τώρα ή όταν ήσασταν νέος; Φυσικά τώρα. Συμβαίνει το εξής: Όταν καταφέρνεις να επιβάλλεις την αξιοπιστία σου, αντικειμενοποιείς τον υποκειμενισμό σου. Είσαι λίγο πιο πειστικός στους άλλους, άρα μπορείς πιο εύκολα να περάσεις αυτό που θέλεις. Όταν είσαι νέος και ξεκινάς, είναι πολύ δύσκολο γιατί δε σε εμπιστεύεται ο άλλος και δεν έχεις κι εσύ την απόλυτη εμπιστοσύνη στον εαυτό σου.

Η έμπνευση για να καταλήξετε στην εικόνα ενός προϊόντος πως έρχεται; Δεν υπάρχει ένας τρόπος ούτε μία μεθοδολογία. Κάποια προκύπτουν μέσα από τους αυτοματιμούς του design, δηλαδή σου «επιβάλλονται»  σε ελάχιστο χρόνο και κάποια παίρνουν πιο πολύ χρόνο, γιατί ο καθένας εργάζεται με ένα δικό του πιο μεθοδικό ή οργανωτικό τρόπο. Υπάρχουν δουλειές που γίνονται σε πέντε λεπτά και κερδίζουν και βραβεία μάλιστα και υπάρχουν δουλειές που σέρνονται ένα μήνα γιατί εμείς δεν είμαστε ικανοποιμένοι με αυτό που βλέπουμε, γιατί καταλαβαίνουμε ότι δεν έχει τη λάμψη που αξίζει στο προϊόν ή την πρωτοτυπία ή την καινοτομία ή πολύ συχνά πέφτουμε σε κάτι που έχει ήδη σχεδιαστεί, οπότε ξεκινάμε πάλι από την αρχή.

Έχετε ποτέ δεύτερες σκέψεις για δουλειές που έχετε παραδώσει σε πελάτες; Όχι πολύ συχνά, αλλά μας συμβαίνει. Υπήρξαν περιπτώσεις που ο πελάτης έχει αποδεχτεί τη δουλειά τρεις φορές και την πήραμε εμείς πίσω.

Υπάρχουν μεγάλες εταιρείες που πλασάρουν σωστά την εικόνα των προϊόντων τους; Φυσικά. Οι μεγάλες εταιρειές διδάσκουν και τις μικρές. Απλώς οι μεγάλες εταιρείες κάποια στιγμή ακριβώς λόγω του μεγέθους τους δε μπορούν να λειτουργήσουν διαφορετικά παρά μόνο με συγκεκριμένους κανόνες. Αυτό συμβαίνει γιατί δε μπορούν και δεν έχουν την ευελιξία, με αποτέλεσμα να αυτοπαγιδεύονται στις διαδικασίες που είναι αναγκασμένοι να επιβάλλουν στον εαυτό τους. Για αυτό και τα μικρά προϊόντα έχουν μία τεράστια ευκαιρία απέναντι στα μεγάλα να κάνουν έναν ανταρτοπόλεμο αισθητικής.

Για περισσότερες πληροφορίες και επικοινωνία με την Mouse Graphics: www.mousegraphics.gr

Ελένη Κυριακίδου

Share
Published by
Ελένη Κυριακίδου