Στο πρόγραμμα συμμετέχουν πολλοί γνωστοί απόφοιτοι και μουσικά σύνολα του Ωδείου, αφού από το 1926, οπότε ο κορυφαίος συνθέτης και μουσουργός Μανώλης Καλομοίρης ίδρυσε το Εθνικό Ωδείο, έχουν γαλουχηθεί στους κόλπους του γενιές και γενιές μαθητών που διέπρεψαν στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Στις ποικίλες καλλιτεχνικές, αλλά και εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες που παίρνει φέτος το Εθνικό Ωδείο, διευρύνοντας το φάσμα των συνεργασιών και σπουδών του προς νέες κατευθύνσεις, αναφέρθηκε νωρίτερα σήμερα, σε συνέντευξη Τύπου, η γενική διευθύντρια του Ωδείου και εγγονή του Μανώλη Καλομοίρη, Χαρά Καλομοίρη.
Σε αυτές ξεχωρίζουν τα νέα τμήματα, τα οποία ξεκινούν μέσα στον Οκτώβριο, και δημιουργήθηκαν στο πλαίσιο της φιλοσοφίας για παροχή διά βίου μουσικής εκπαίδευσης, σύμφωνα με τα σύγχρονα πρότυπα, όπως η Μουσική Πατριδογνωσία, που έρχεται για πρώτη φορά φέτος στο Ωδείο, αφορά παιδιά από 9 έως 11 ετών και έχει στόχο να τα φέρει κοντά στην ελληνική παραδοσιακή μουσική. Επίσης το νέο τμήμα Μουσικής Ακρόασης και Εκτίμησης για Ενήλικες (Κίνηση-Σκηνική Παρουσία-Performing Arts-Musical κ.ά.) απευθύνεται σε όλους, χωρίς προαπαιτούμενη μουσική παιδεία, με στόχο την «καλλιέργεια ευαίσθητων ακροατών μουσικής». Μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται να έχουν τα σεμινάρια που θα δοθούν φέτος στους χώρους του Ωδείου, όπως αυτό των κρουστών οργάνων υπό τη διδασκαλία του Βασίλη Βασιλάτου και του σύγχρονου τραγουδιού με την Άννα Διαμαντοπούλου, αλλά και το masterclass πιάνου με τη διακεκριμένη σολίστ Ελένη Μουζάλα.
Η κ. Καλομοίρη, η οποία είναι γενική διευθύντρια του Ωδείου 34 χρόνια, έκανε ιδιαίτερη αναφορά στις οικονομικές διευκολύνσεις και τα κίνητρα που παρέχει το Ωδείο, σε αυτήν την «πολύ κρίσιμη για τον τόπο εποχή», σε ένα μέρος των σπουδαστών, αλλά και στην αποδοχή αιτήματος του υπουργείου Πολιτισμού για παροχή δωρεάν μαθημάτων μουσικής σε προσφυγόπουλα.
Κλείνοντας την ομιλία της, η κ. Καλομοίρη δεν παρέλειψε να επισημάνει την επιτακτική ανάγκη της διαβάθμισης των μουσικών σπουδών, ώστε να δοθούν «στους σπουδαστές οι τίτλοι σπουδών που τους αξίζουν, πέρα από την κρατική αναγνώριση που βεβαίως έχουν», κάτι που θα τους καθιστά εφάμιλλους και ισάξιους με τους διεθνείς τίτλους σπουδών.
Με ένα μεγάλο αναγεννησιακό εργαστήρι ζωγραφικής συνέκρινε το Εθνικό Ωδείο ο καλλιτεχνικός διευθυντής του, Περικλής Κούκος, χαιρετίζοντας την επέτειο των 90 χρόνων του Ωδείου: «Είναι ένα εργαστήρι, όπου ο δάσκαλος επιβλέπει τους σπουδαστές, μεταφέροντας τη γνώση στους νεώτερους. Αυτή είναι η παράδοση του Εθνικού Ωδείου. Διδαχθήκαμε από τους δασκάλους μας μουσικό ήθος, εμείς μεταφέρουμε τη γνώση στους νεώτερους και αυτοί με τη σειρά τους δίνουν τη σκυτάλη στις άλλες γενιές», σημείωσε.
Ιδιαίτερα τυχερός για τα 70 χρόνια σχέσης του με το Εθνικό Ωδείο δήλωσε ο ακαδημαϊκός και πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών, Θεόδωρος Αντωνίου, ο οποίος ξεκίνησε σαν μαθητής στο παράρτημα του Ωδείου στο Παγκράτι και συνέχισε ως δάσκαλος. Πολλά ήταν αυτά που είχε να θυμηθεί από τα χρόνια του στο Ωδείο ο ακαδημαϊκός, όπως η κόντρα του Μανώλη Καλομοίρη με τον Ιωάννη Μεταξά, «τον έδιωξε γιατί πήγε στην κηδεία του Βενιζέλου», ανέφερε, αλλά και τη δική του άρνηση στην πρόταση του Μ. Καλομοίρη να αναλάβει διευθυντής στο Ωδείο της Κέρκυρας. Εκφράζοντας την ευγνωμοσύνη του στον πολυγραφότατο, όπως χαρακτήρισε, μεταξύ άλλων, τον Μανώλη Καλομοίρη, ο κ. Αντωνίου μετέφερε, με την αφήγησή του, στιγμές από την ιστορία του Ωδείου, υπενθυμίζοντας ονόματα αποφοίτων, όπως Λεωνίδας Ζώρας, Μαρία Κάλλας, Μαρία Χαιρογιώργου, Μιχάλης Βούρτσης, Δημήτρης Δραγατάκης, Μιλτιάδης Καρύδης, Άρης Γαρουφαλής, Κώστας Πασχάλης, Δημήτρης Καβάκος.
Παρόντες στη συνέντευξη Τύπου ήταν ο έφορος του Τμήματος Νυκτών του Ωδείου και ένας από τους σπουδαιότερους κιθαρίστες της εποχή μας, Βαγγέλης Μπουντούνης, υπεύθυνος, μεταξύ άλλων, και για τις περίφημες συναυλίες με τις 100 ή 200 Κιθάρες στο Ηρώδειο και το Μέγαρο Μουσικής. Επίσης, χαιρέτησε ο ιδρυτής και διευθυντής της Ορθόδοξης Εκκλησιαστικής Βυζαντινής Χορωδίας, έφορος του Τμήματος Βυζαντινής Μουσικής Εθνικού Ωδείου, Μιχάλης Μακρής, ο οποίος χαρακτήρισε τη βυζαντινή μουσική ως «κλασικότερη της κλασικής, καθώς έχει ζωή τουλάχιστον 2.500 ετών».
Ακόμη, το «παρών» έδωσαν η Άννα Διαμαντοπούλου-Αναστασιάδη, έφορος του Τμήματος Σύγχρονου Τραγουδιού, με πολλούς γνωστούς ερμηνευτές στο δυναμικό του, και η Στέλλα Μακρυγιάννη, καθηγήτρια μουσικής και εκπρόσωπος του Συλλόγου Αποφοίτων του Εθνικού Ωδείου, που συμπληρώνει φέτος 30 χρόνια από τη δημιουργία του.