Η αυτόνομη οδήγηση αναμένεται να αλλάξει τα δεδομένα στην αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς μια πρόσφατη έρευνα της αμερικανικής εταιρείας παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών McKinsey που πραγματοποιήθηκε σε 1.000 άτομα στην Κίνα, την Ευρώπη και τις ΗΠΑ έδειξε ότι περίπου το 60% των ερωτηθέντων θα άλλαζαν στο μέλλον το αυτοκίνητό τους για να αγοράσουν ένα όχημα με καλύτερες δυνατότητες αυτόνομης οδήγησης.
Τα στοιχεία της έρευνας έδειξαν ότι οι κάτοχοι πολυτελών αυτοκινήτων ήταν περισσότερο πρόθυμοι και εξοικειωμένοι για τη συγκεκριμένη μετάβαση. Από τους κατόχους πολυτελών αυτοκινήτων, το 81% στην Κίνα, το 60% στην Ευρώπη και το 52% στις ΗΠΑ εκδήλωσαν την επιθυμία για στροφή στον νέο τρόπο οδήγησης. Οι αναλυτές εξήγησαν αυτή την αυξητική τάση για την αυτόνομη οδήγηση στο γεγονός ότι οι κάτοχοι πολυτελών αυτοκινήτων γνωρίζουν καλύτερα και εκτιμούν περισσότερο τα συστήματα υποβοήθησης αυτόνομης οδήγησης, καθώς βιώνουν καθημερινά την τεχνολογία σε μεγαλύτερο βαθμό από τους υπολοίπους κατόχους συμβατικών οχημάτων.
Οι περισσότεροι πελάτες, ωστόσο, διστάζουν να αγοράσουν αυτόνομα οχήματα. Ο βασικός λόγος είναι ότι δεν θέλουν να δώσουν τον πλήρη έλεγχο της οδήγησης στην τεχνολογία, ενώ θεωρούν ότι σε συνθήκες μποτιλιαρίσματος και κίνησης εντός πόλης θα ήθελαν να είχαν στη διάθεσή τους ανάλογα συστήματα. Φυσικά, οι προτιμήσεις διαφέρουν ανάλογα τη χώρα ή την τοποθεσία, καθώς στην Κίνα, για παράδειγμα, τα χαρακτηριστικά υποβοήθησης σε συνθήκες κυκλοφοριακής συμφόρησης είναι πιο σημαντικά και χρήσιμα από έναν άλλον οδηγό που κινείται σε αυτοκινητόδρομους όπου δεν υπάρχει τέτοιο μεγάλο κυκλοφοριακό πρόβλημα.
Όμως, η πανδημία που πλήττει τον πλανήτη τον τελευταίο χρόνο έχει επηρεάσει τους κατόχους αυτοκινήτων και γεμίζει με περισσότερες αβεβαιότητες τους οδηγούς που δίνουν μια παράταση στις τελικές επιλογές τους. Η ΕΕ από την άλλη συνεχώς επεξεργάζεται κανονισμούς οι οποίοι συνεχίζουν να εξελίσσονται ώστε να συμβαδίζουν ενεργά με τη νομοθεσία των κρατών όσον αφορά την αυτόνομη οδήγηση.
Οι αναλυτές εκτιμούν ότι η αυτόνομη οδήγηση εξαρτάται από δύο παράγοντες: Τη διαθεσιμότητα των τεχνολογιών και την προθυμία του πελάτη να υιοθετήσει τους κανόνες που διέπονται από την αυτόνομη οδήγηση.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες σε όλο τον κόσμο ανακοίνωσαν φιλόδοξους στόχους για την ανάπτυξη της αυτόνομης οδήγηση. Ήδη, βρίσκονται στο επίπεδο 3 από τα 5 που υπάρχουν συνολικά, ενώ κάποιες άλλες έχουν προγραμματίσει σύντομα να κάνουν προσπάθειες να αναπτύξουν τεχνολογίες επιπέδου 4. Το σίγουρο είναι ότι σε δύο έως τρία χρόνια πολλές από αυτές θα έχουν τη δυνατότητα να παρουσιάσουν τεχνολογίες επιπέδου 4.
Η έρευνα έχει δείξει ότι τα προηγμένα συστήματα αυτόνομης οδήγηση επιπέδου 2 που υπάρχουν σήμερα στα περισσότερα αυτοκίνητα βοηθούν κατά 25-40% τους οδηγούς και σε πολλές περιπτώσεις έχουν αποδειχθεί σωτήρια. Αν σήμερα αυτά τα συστήματα υποβοήθησης επιπέδου 2 στοιχίζουν 1000-2000 ευρώ επιπλέον αναμένεται τα αντίστοιχα συστήματα επιπέδου 3 να στοιχίσουν κοντά στα 5000 ευρώ ή και περισσότερα προκειμένου να αποκτηθούν άδειες υλικού και λογισμικού.
Οι υψηλές τιμές των συστημάτων υποδηλώνουν ότι οι δυνατότητες της αυτόνομης οδήγησης και κάτω από το φάσμα της οικονομικής κρίσης θα αργήσουν να εισαχθούν. Πρώτα θα μπουν στα πολυτελή οχήματα και με την πάροδο του χρόνου θα τα δούμε στα ακριβά sedan ή SUV, οι κάτοχοι των οποίων δείχνουν ότι έχουν μεγαλύτερη εξάρτηση από τα συστήματα υποβοήθησης, αλλά και γιατί είναι διατεθειμένοι να δαπανήσουν περισσότερα χρήματα για να τα αποκτήσουν.
(ΑΠΕ-ΜΠΕ)