Μέσα σε ζεστή και συγκινητική ατμόσφαιρα και με πρωταγωνιστές τα ντοκιμαντέρ, τους σκηνοθέτες και τους ήρωες των ταινιών τους, απονεμήθηκαν σήμερα το μεσημέρι τα βραβεία του 27ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Τρεις ταινίες βραβεύτηκαν με τους Χρυσούς Αλέξανδρους των διαγωνιστικών τμημάτων: Τον Χρυσό Αλέξανδρο του Διεθνούς Διαγωνιστικού απέσπασε το ντοκιμαντέρ Συνύπαρξη, λέμε τώρα! της Άμπερ Φάρες, το οποίο μπαίνει αυτόματα στη λίστα προεπιλογής για το επόμενο Βραβείο Όσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ. Τον Χρυσό Αλέξανδρο του διαγωνιστικού τμήματος Newcomers κέρδισε το ντοκιμαντέρ Πώς να χτίσεις μια βιβλιοθήκη των Μάια Λέκοου και Κρίστοφερ Κινγκ, ενώ τον Χρυσό Αλέξανδρο του διαγωνιστικού τμήματος >>Film Forward απέσπασε η ταινία Ατελείωτη Κούκι των Σεθ Σκράιβερ και Πίτερ Σκράιβερ. Πριν την απονομή των βραβείων, ο Υφυπουργός Πολιτισμού, αρμόδιος για θέματα Σύγχρονου Πολιτισμού, Ιάσονας Φωτήλας μίλησε για το Φεστιβάλ και την τέχνη του ντοκιμαντέρ, χωρίς όμως να αναφερθεί στις δύσκολες μέρες που περνά ο ελληνικός κινηματογράφος.
Τα βραβεία του φετινού ΦΝΘ γενικώς είχαν πολιτική χροιά, ίσως περισσότερο από ποτέ και αυτό προσέδωσε ακόμη περισσότερη συγκίνηση στην ατμόσφαιρα. Ανάμεσα στις βραβευμένες ταινίες του επίσημου προγράμματος μόνο μία ελληνική, το ντοκιμαντέρ «Εδώ Μιλάνε Για Λατρεία» του Βύρωνα Κριτζά, ενώ ανεξάρτητα βραβεία απέσπασαν οι ταινίες «Σμιλεμένες Ψυχές» του Σταύρου Ψυλλάκη, «Η Καρδιά του Ταύρου» της Εύας Στεφανή, «Λο» του Θανάση Βασιλείου, «Επιστροφή στην Πατρίδα» των Χρύσα Τζελέπη και Άκη Κερσανίδη, «Επιστροφή στο Ντεπώ» του Δημήτρη Ζάχου.
Τα βραβεία απονεμήθηκαν στην Αποθήκη Γ’ στο Λιμάνι
ΒΡΑΒΕΙΑ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ
Στο Διεθνές Διαγωνιστικό τμήμα, δέκα ταινίες διαγωνίστηκαν για τον Χρυσό Αλέξανδρο (βραβείο που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 12.000€) και τον Αργυρό Αλέξανδρο (με χρηματικό έπαθλο 5.000€). Τα μέλη της κριτικής επιτροπής, ο σκηνοθέτης και φωτογράφος Δημήτρης Αθυρίδης, η σκηνοθέτρια Λόρεν Γκρίνφιλντ και η παραγωγός Σίγκνε Μπίργκε Σέρενσεν απένειμαν τα βραβεία:
Χρυσό Αλέξανδρο στο ντοκιμαντέρ Συνύπαρξη, λέμε τώρα! της Άμπερ Φάρες -με το σκεπτικό: «Ένα στιβαρό ντοκιμαντέρ για μία από τις διχαστικές, επώδυνες και μακροχρόνιες συγκρούσεις στον κόσμο σήμερα, την ισραηλινο-παλαιστινιακή κρίση. Βασική πρωταγωνίστρια του ντοκιμαντέρ είναι η Εβραία κωμικός Νόαμ Σούστερ-Ελιάσι, που μιλά εξίσου άπταιστα αραβικά και εβραϊκά. Η ανατροφή της στη μοναδική κοινότητα στο σύγχρονο Ισραήλ όπου οι Παλαιστίνιοι και οι Εβραίοι έχουν συνυπάρξει ως γείτονες και φίλοι από το 1970, την επονομαζόμενη «Όαση Ειρήνης», της χαρίζει μια μοναδική προοπτική στην αυθεντική έννοια της συνύπαρξης, σε μια κοινωνία όπου η ειρήνη και η αμοιβαία κατανόηση μοιάζουν με χίμαιρα. Μέσα από μια καθηλωτικά δομημένη αφήγηση, και αμφισβητώντας άφοβα όλα τα ταμπού του συγκεκριμένου τόπου, η αφοπλιστική φωνή και το χιούμορ της Νόαμ μάς παρακινούν να αγγίξουμε ένα βαθύτερο επίπεδο κατανόησης ενόσω γελάμε και κλαίμε μαζί της, αλλά και να αναθεωρήσουμε τις προκαταλήψεις μας με ανοιχτά μυαλά και ανοιχτές καρδιές».
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ Ορέστης Ανδρεαδάκης, η σκηνοθέτρια Άμπερ Φάρες του βραβευμένου με τον Χρυσό Αλέξανδρο ντοκιμαντέρ “Συνύπαρξη, λέμε τώρα!” (“Coexistence, My Ass!”) και η γενική διευθύντρια του φεστιβάλ, Ελίζ Ζαλαντό.
Η Λιβανοκαναδή σκηνοθέτρια Άμπερ Φάρες ανέβηκε στη σκηνή για να παραλάβει το βραβείο: «Ευχαριστώ πολύ για αυτό το βραβείο. Είναι μεγάλη τιμή. Ξέρω, όμως, ποια πραγματικά θέλω να ακούσετε και ποια ευθύνεται που αυτή η ταινία βγήκε καταπληκτική», είπε και έδωσε τη σκυτάλη στην κωμικό και πρωταγωνίστρια της ταινίας Νόαμ Σούστερ-Ελιάσι, η οποία αρχικά ευχαρίστησε τους, παρόντες στην αίθουσα, γονείς της για τη στήριξη αλλά και την καθοδήγηση που της προσέφεραν -και συνέχισε: «Πριν δύο εβδομάδες ένας Παλαιστίνιος κωμικός, συνάδελφός μου, τόλμησε να αστειευτεί στο Ισραήλ, και η αστυνομία όρμησε σπίτι του και τον συνέλαβε απλώς επειδή έκανε χιούμορ. Μπορώ να βρίσκομαι εδώ σήμερα επειδή υπάρχει ακόμα μια μικρή “σχισμή” στην ελευθερία του λόγου που μπορώ να έχω, χάρη στο προνόμιό μου ως Ισραηλινή Εβραία. Όταν μετακινήθηκα από το πεδίο του πολιτικού ακτιβισμού στην κωμωδία ήταν επειδή έμαθα ότι στην Ουκρανία ένας Εβραίος κωμικός έγραψε ένα sitcom στο οποίο γίνεται πρόεδρος, και έγινε πρόεδρος στην πραγματικότητα! Έτσι, σκέφτηκα ότι εάν θέλω επιτέλους να πάρω την πολιτική μου καριέρα σοβαρά, πρέπει να αρχίσω να γράφω αστεία. Γιατί ξέρω ότι όταν γελάς, σημαίνει ότι ακούς. Κι έτσι υποσχέθηκα στον εαυτό μου ότι όταν θα έχω τη σκηνή δική μου, όταν περισσότεροι άνθρωποι θα με ακούν, τότε θα μεταφέρω το μήνυμα με δυνατή και καθαρή φωνή. Ο πρώτος πολιτικός μου “δάσκαλος” είναι ο μπαμπάς μου, που είναι κι αυτός εδώ, όπως και η μαμά μου. Η πρώτη ανάμνηση που έχω από εκείνον είναι να μπαινοβγαίνει στις στρατιωτικές ισραηλινές φυλακές επειδή αρνήθηκε να υπηρετήσει στα κατεχόμενα παλαιστινιακά εδάφη. Ο ακτιβισμός μας, καθώς και το πώς διαμαρτυρόμαστε για την ισότητα και την ελευθερία, δεν εκφράζεται μόνο μέσα από μια διαδήλωση, μια δράση, μια ταινία ή ένα αστείο. Εκφράζεται κάθε μέρα μέσα από την εναλλακτική που οραματίζεσαι μέσα από το σώμα και τη γλώσσα σου, μέσα από τις καθημερινές επιλογές σου και το πώς αποφασίζεις να αξιοποιήσεις τα προνόμιά σου, ώστε να εξασφαλίσεις ότι μια μέρα οι Παλαιστίνιοι φίλοι μου θα είναι ελεύθεροι. Αυτή η ταινία δημιουργήθηκε από ένα δυναμικό επιτελείο γυναικών. Η Άμπερ Φάρες, η σκηνοθέτρια του ντοκιμαντέρ, δούλευε, ενώ ο ισραηλινός στρατός βομβάρδιζε το σπίτι και την οικογένειά της. Δεν ξέρω αν υπάρχει καλύτερος τρόπος να τιμήσει κανείς αυτές τις γυναίκες, οι οποίες δεν το έβαλαν κάτω και επέλεξαν να μιλήσουν για όλα αυτά τα δύσκολα ζητήματα, που πρέπει όλοι μας να μιλάμε. Ευελπιστώ αυτή η ταινία να δώσει στους ανθρώπους τις λέξεις που χρειάζονται αλλά και το κουράγιο που έχουν ανάγκη προκειμένου να υψώσουν το ανάστημά τους. Σας ευχαριστώ».
“Λευτεριά στον Λέοναρντ Πελτιέ” (“Free Leonard Peltier”) των Τζέσι Σορτ Μπουλ και Ντέιβιντ Φρανς
Αργυρό Αλέξανδρο στο ντοκιμαντέρ Λευτεριά στον Λέοναρντ Πελτιέ των Τζέσι Σορτ Μπουλ και Ντέιβιντ Φρανς – με το σκεπτικό: «Αυτό το ερευνητικό ντοκιμαντέρ εμβαθύνει στην υπόθεση του αυτόχθονα Αμερικανού ακτιβιστή Λέοναρντ Πελτιέ, τον οποίο συναντάμε στην αρχή της ταινίας ως φυλακισμένο εδώ και σχεδόν 50 χρόνια. Μέσα από ένα εντυπωσιακό αρχειακό υλικό, δεξιοτεχνικά ενταγμένο σε ένα αποκαλυπτικό πολιτικό θρίλερ, η ταινία εκθέτει πώς η αρχική δικαστική ετυμηγορία βασίστηκε σε ψευδείς μαρτυρίες, παραλείποντας να λάβει υπόψη κρίσιμα αποδεικτικά στοιχεία. Ωστόσο, και παρά την εμφανή αδικία που υπέστη, η ανελέητη πίεση από το FBI απέκλεισε τον Πελτιέ από τη διαδικασία της χορήγησης χάριτος και της αναστολής της ποινής. Πρόκειται για μια κατεπείγουσα και επίκαιρη ιστορία που αποτυπώνει τις τρέχουσες εξελίξεις, φέρνοντας στο φως το πώς η νεότερη γενιά αυτόχθονων Αμερικανών ηγετών εξακολουθεί να μάχεται για την απελευθέρωση του Πελτιέ. Η ρωμαλέα αυτή ταινία ξεδιπλώνει την ιστορία της καταδυνάστευσης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων των αυτόχθονων Αμερικανών, καθώς και τη διαγενεακή αντίσταση που επιδεικνύουν, φέρνοντας παράλληλα στο προσκήνιο τον συνεχιζόμενο αγώνα τους για απόκτηση κυριαρχικών δικαιωμάτων στη γη τους και στους φυσικούς της πόρους».
Ανακοινώνοντας το βραβείο του Αργυρού Αλέξανδρου η Λόρεν Γκρίνφιλντ ανέφερε: «Θέλω να ευχαριστήσω το Φεστιβάλ αφενός για την πρόσκληση στη Θεσσαλονίκη, αφετέρου για το αφιέρωμα αλλά και την τιμή να είμαι μέλος αυτής της επιτροπής. Είναι ωραίο να βρίσκεσαι σε ένα μέρος που υπάρχει βαθιά εκτίμηση της τέχνης και σεβασμός στην ελευθερία της έκφρασης και στα ανθρώπινα δικαιώματα. Θέλουμε να απονείμουμε τον Αργυρό Αλέξανδρο στην ταινία Λευτεριά στον Λέοναρντ Πελτιέ. Πρόκειται για ένα τρομερά επίκαιρο ντοκιμαντέρ σε σχέση με την έλλειψη δικαιοσύνης που αντιμετωπίζουν διαχρονικά οι αυτόχθονες της Αμερικής. Υπήρξε διαφωτιστική, μας συγκίνησε και έριξε φως στις δυσκολίες της αντίστασης που υπάρχουν σήμερα».
Ειδική Μνεία απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ: Παιδί της σκόνης της Βερόνικα Μλιτσέβσκα – με το σκεπτικό: «Αυτή η ζεστή και συγκινητική ταινία παρακολουθεί τον Sang, γιο μιας Βιετναμέζας και ενός Αμερικανού στρατιώτη, καθώς αναζητά τον πατέρα του, παλεύοντας για μια προβληματική επανένωση. Ένα όμορφα κινηματογραφημένο πορτρέτο, με όρους και αισθητική cinéma vérité, που αφηγείται μια οικουμενική ιστορία για τις διαγενεακές συνέπειες του πολέμου και τη λαχτάρα για την πατρική αγάπη».
Η σκηνοθέτρια Βερόνικα Μλιτσέβσκα παρέλαβε το βραβείο, λέγοντας: «Σας ευχαριστώ πολύ για την υπέροχη υποδοχή. Και ευχαριστώ και το κοινό για τις αντιδράσεις και τις ερωτήσεις του κατά την προβολή της ταινίας. Ευχαριστώ τον σύζυγό μου, που είναι επίσης κινηματογραφιστής, για την υποστήριξή του. Ευχαριστώ γι’ αυτό το ταξίδι».
“Eδώ μιλάνε για λατρεία”, το ντοκιμαντέρ του Βύρωνα Κριτζά για τους Κόρε. Ύδρο.
ΒΡΑΒΕΙΑ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ NEWCOMERS
Δέκα ταινίες άνω των 50 λεπτών, τις οποίες υπογράφουν νέοι δημιουργοί, διαγωνίστηκαν στο Διαγωνιστικό τμήμα Newcomers για τον Χρυσό Αλέξανδρο «Δημήτρης Εϊπίδης» (συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 10.000€) και τον Αργυρό Αλέξανδρο (συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 4.000€).
Τα μέλη της κριτικής επιτροπής, η σκηνοθέτρια κι επικεφαλής προγραμματισμού στο DocPoint Ίνκα Αχτέ, η δημοσιογράφος Τίνα Μανδηλαρά και η σκηνοθέτρια Τούντε Σκόβραν, απένειμαν τα βραβεία:
Χρυσό Αλέξανδρο «Δημήτρης Εϊπίδης» στο ντοκιμαντέρ: Πώς να χτίσεις μια βιβλιοθήκη των Μάια Λέκοου και Κρίστοφερ Κινγκ -με το σκεπτικό: «Μια ιστορία για το πώς οι προσωπικές πεποιθήσεις μπορούν να υψώσουν ανάχωμα απέναντι στη διαφθορά, στα αναχρονιστικά συστήματα και στην πολιτική αδράνεια, χτίζοντας μια κοινότητα και ανακτώντας έναν χώρο γνώσης. Οι δημιουργοί εκθέτουν με πάθος το διαχρονικό αποτύπωμα της αποικιοκρατίας, εξυμνώντας τον ακτιβισμό και των αγώνα δύο γυναικών φίλων για αληθινά προσβάσιμους δημόσιους χώρους -μέρη όπου οι άνθρωποι μπορούν να συνδεθούν με τα δικά τους αφηγήματα και τις δικές τους ιστορίες. Σε μια εποχή όπου οι βιβλιοθήκες σε ολόκληρο τον κόσμο έρχονται αντιμέτωπες με ιδεολογική αντιπαλότητα και περικοπές χρηματοδότησης, η ταινία μάς υπενθυμίζει ότι η γνώση πρέπει να γίνει αντικείμενο υπεράσπισης πάση θυσία».
Οι σκηνοθέτες Μάια Λέκοου και Κρίστοφερ Κινγκ ανέφεραν παραλαμβάνοντας το βραβείο: «Είναι μεγάλη έκπληξη για εμάς. Αυτή η ταινία συμβολίζει την ανθεκτικότητα που δείχνουν οι γυναίκες γενικά και οι γυναίκες της Αφρικής ειδικότερα. Ευχαριστούμε την επιτροπή και το πρόγραμμα, τις δύο υπέροχες πρωταγωνίστριές μας, τους βιβλιοθηκάριους και τους κατοίκους. Αυτή η ταινία είναι η δική μας “συνταγή” για να βοηθήσει την Κένυα και την Αφρική να ευδοκιμήσουν. Είναι προς το συμφέρον όλων μας. Ευχαριστούμε».
Αργυρό Αλέξανδρο στο ντοκιμαντέρ: Eδώ μιλάνε για λατρεία του Βύρωνα Κριτζά -με το σκεπτικό: «H κριτική επιτροπή συγκινήθηκε από τη θέρμη και το επαναστατικό πνεύμα της ταινίας, η οποία, παρότι επικεντρώνεται σε μια τοπικά προσδιορισμένη ιστορία, υπενθυμίζει στο κοινό τις θεραπευτικές και συνεκτικές ποιότητες που η τέχνη –στη συγκεκριμένη περίπτωση η μουσική– μπορεί να επιφέρει σε ανθρώπους διαφορετικών γενεών και καταγωγής».
Ειδική Μνεία απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ: Φάρμα κατοικιδίων των Φιν Βάλτερ και Μάρτιν Α. Βάλτερ – με το σκεπτικό: «Μια ταινία για τη μοναξιά και την ανάγκη να ανακαλύψουμε έναν χαμένο εαυτό μέσα από τη σύνδεση με την πιο αρχέγονη μορφή της φύσης. Επιπλέον, μια ταινία που εγείρει ηθικά διλήμματα και μας ωθεί, μέσα από την πανέμορφη φωτογραφία της, να αντικρίσουμε τα προβλήματα του πολιτισμένου και υποτιθέμενα προοδευτικού κόσμου στον οποίο ζούμε».
“Ατελείωτη Κούκι” (“Endless Cookie”) των Σεθ Σκρίβερ και Πίτερ Σκρίβερ
ΒΡΑΒΕΙΑ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ >>FILM FORWARD
To τμήμα >>Film Forward περιλαμβάνει δέκα ταινίες άνω των 45 λεπτών, οι οποίες πειραματίζονται με τη φόρμα και τη μέθοδο της ταινίας τεκμηρίωσης. Οι ταινίες διαγωνίζονται για τον Χρυσό Αλέξανδρο (με χρηματικό έπαθλο 6.000€) και τον Αργυρό Αλέξανδρο (χρηματικό έπαθλο 3.000€).
Τα μέλη της κριτικής επιτροπής, η εικαστική επιμελήτρια Νάντια Αργυροπούλου, ο παραγωγός Γκραντ Κιρ και η σύμβουλος του Ινστιτούτου Κινηματογράφου Δανίας Αν Μαρί Κιρστάιν, απένειμαν τα βραβεία:
Χρυσό Αλέξανδρο στο ντοκιμαντέρ Ατελείωτη Κούκι των Σεθ Σκράιβερ και Πίτερ Σκράιβερ –με το σκεπτικό: «Ο Χρυσός Αλέξανδρος απονέμεται σε ένα ντοκιμαντέρ πραγματικό πόνημα αγάπης. Ένας αιχμηρός και αστείος διαλογισμός για ένα «φιλμ μέσα σε ένα φιλμ», που επικεντρώνεται στην οικογένεια, στην κοινότητα και στις κοινές πολιτισμικές ρίζες. Μια γιορτή του σάουντρακ της καθημερινότητας, που μας μεταφέρει σε έναν κόσμο ο οποίος σπάνια έχει καταγραφεί χωρίς συγκατάβαση. Μια αληθινά αυθεντική προσέγγιση σε ένα ντοκιμαντέρ που καθοδηγείται από τους χαρακτήρες του».
Αργυρό Αλέξανδρο στο ντοκιμαντέρ Εντωμεταξύ της Κάθριν Γκαντ -με το σκεπτικό: «Ο Αργυρός Αλέξανδρος απονέμεται σε μια ταινία που διατρέχει διάφορες συμβάσεις του ντοκιμαντέρ, εύστοχα αναπτύσσοντας μια μορφή «ποιηθικής» χωρίς να χάνει την ακρίβεια ή τις ιστορικές και κοινωνικές της συντεταγμένες, μεταδίδοντας παράλληλα μια αίσθηση της συλλογικής καλλιτεχνικής διαδικασίας, η οποία μας μεταφέρει στην καρδιά της βαθιά εδραιωμένης ανθεκτικότητας που χαρακτηρίζει τη μαύρη κουλτούρα»
Ειδική Μνεία απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ Μουσείο της νύχτας του Φερμίν Ελόι Ακόστα -με το σκεπτικό: «Για την εντατική έρευνα σε ένα κατά κύριο λόγο άγνωστο αρχειακό υλικό, όπως και την προσπάθεια να δημιουργήσει μια οπτική γλώσσα που ανταποκρίνεται στη θεματική του».
Ο σκηνοθέτης παρέλαβε το βραβείο δηλώνοντας: «Θα ήθελα να ευχαριστήσω τους φίλους μου που ήρθαν από την Αργεντινή μαζί μου. Επίσης, την επιτροπή, την ομάδα μου και το Κινηματογραφικό Ινστιτούτο της Αργεντινής, το οποίο αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε πολύ δύσκολη θέση. Η κυβέρνηση αποσύρει όλες τις χρηματοδοτήσεις, και ο κινηματογράφος βρίσκεται σε κίνδυνο. Ντοκιμαντέρ σαν αυτό δεν θα μπορούν να γίνονται στο μέλλον εξαιτίας αυτής της εξέλιξης, και γι’ αυτό χαίρομαι πολύ που λαμβάνω αυτό το βραβείο».
“Το γλυκό τέλος του κόσμου!” του Στέφανο Κόνκα Μπονιτσόνι
ΒΡΑΒΕΙΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΥ IMMERSIVE: ALL AROUND CINEMA
Το διαγωνιστικό τμήμα Immersive αγκαλιάζει δημιουργίες που αξιοποιούν τις πιο σύγχρονες νέες τεχνολογίες για να παρουσιάσουν διαφορετικές όψεις μιας εκτεταμένης πραγματικότητας, ξεπερνώντας τα κινηματογραφικά είδη και βυθίζοντας τον θεατή σε μια διαδραστική εμπειρία. Ο Χρυσός Αλέξανδρος του τμήματος Immersive συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο ύψους 2.000 ευρώ.
Τα μέλη της κριτικής επιτροπής, η εικαστική καλλιτέχνις, επιμελήτρια & δημοσιογράφος Κάρεν Σιρίλο, ο επικεφαλής ψηφιακών παραγωγών για την Tate Σκοτ Μόρις και η συντονίστρια CPH:LAB και XR εκθέσεων στο φεστιβάλ CPH:DOX Στέλλα Νταβάρα, απένειμαν τα βραβεία:
Χρυσό Αλέξανδρο στην ταινία Το γλυκό τέλος του κόσμου! του Στέφανο Κόνκα Μπονιτσόνι -με το σκεπτικό: «Η ταινία δίνει αρχικά την εντύπωση ότι αποτυπώνει την εμπειρία της καταστροφής του κόσμου μας, αλλά και την απώλεια της αίσθησης της ελευθερίας. Ωστόσο, με έκπληξη διαπιστώσαμε ότι μας προσέφερε παράλληλα και μια ελευθερία: να στρέψουμε το βλέμμα εκεί που επιθυμούσαμε, να νιώσουμε αυτό που είχαμε ανάγκη να νιώσουμε, να έρθουμε αντιμέτωποι με ωμές αλήθειες ή να βρούμε καταφύγιο σε εικόνες ελπίδας ή ασφάλειας. Παρά τη στιβαρή οπτική του, δεν μας ωθεί να το αντιμετωπίσουμε με έναν συγκεκριμένο τρόπο, στοιχείο σπάνιο και ενθαρρυντικό για μια δημιουργία VR. Το γλυκό τέλος του κόσμου! είναι απαιτητικό και αποπροσανατολιστικό και διαθέτει μια κινηματογραφική ποιητικότητα που μας αιχμαλώτισε, αφήνοντάς μας μια προσφορά για το μέλλον – πώς θα επιλέξουμε να την αξιοποιήσουμε;».
ΒΡΑΒΕΙΑ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΥ PODCAST
Οι ταινίες του Διαγωνιστικού Τμήματος Podcast διεκδικούν το Βραβείο Podcast, που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 2.000€. Τα μέλη της κριτικής επιτροπής, η σκηνοθέτρια, παραγωγός Μαρίνα Δανέζη, η δημοσιογράφος-ραδιοφωνική παραγωγός Εύη Καρκίτη και η δημοσιογράφος- ραδιοφωνική παραγωγός Κατερίνα Πουλοπούλου απένειμαν το βραβείο στο πόντκαστ: Τυφλή γοητεία των Μιχάλη Αγραφιώτη, Στέλλας Κανταρτζή και Ελευθερίας Αυγερινού -με το σκεπτικό: «Ένα πόντκαστ που θίγει το θέμα της αναπηρίας και προσδίδει ορατότητα στα δικαιώματα των ανθρώπων που ζουν γύρω μας, καταδεικνύοντας πόσο σημαντικό είναι το να έρθουν στο προσκήνιο ζητήματα όπως το φλερτ και οι σχέσεις ατόμων με αναπηρία. Τα πρόσωπα του πόντκαστ μιλούν επώνυμα, λένε με θάρρος αυτά που τους απασχολούν και προχωρούν σε προσωπικές εξομολογήσεις, ανοίγοντάς μας με αυτόν τον τρόπο μια πόρτα στον κόσμο τους».
Ειδική Μνεία απονεμήθηκε στο πόντκαστ Φωνές δικαίωσης του Ανδρέα Βάγια -με το σκεπτικό: «Μια άρτια παραγωγή, ένα πόντκαστ που εστιάζει σε κακοποίηση σεξουαλική αλλά και συναισθηματική, ένα αποκαλυπτικό πεδίο για τις συνθήκες κατά τις οποίες προκύπτει κακοποίηση σε ένα οικείο περιβάλλον, και δη στον αθλητισμό. Γίνεται φανερό πόσο σημαντική είναι η δικαίωση για τα θύματα των εγκλημάτων, καθώς πλέον, με αφετηρία το MeToo και στον απόηχό του, οι γυναίκες τολμούν να μιλήσουν».
Το Φεστιβάλ, σε συνεργασία με την Ανωτάτη Σχολή Louis Lumière και το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος, προσφέρουν το βραβείο-υποτροφία ENS Louis Lumière-Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος για Ανερχόμενο Δημιουργό Ακουστικού Ντοκιμαντέρ. Ο/η νικητής/νικήτρια του βραβείου θα βρεθεί για έξι εβδομάδες στη Γαλλία για να συμμετάσχει στο Sound Documentary International Summer Programme της ENS Louis Lumière, που απευθύνεται σε νέους επαγγελματίες του οπτικοακουστικού χώρου (δημιουργούς blog, podcast ή οποιουδήποτε άλλου ηχητικού project). Τα μέλη της κριτικής επιτροπής, ο σκηνοθέτης, σεναριογράφος, Καθηγητής Τμήμα Κινηματογράφου ΑΠΘ Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος και η Διευθύντρια Διεθνών Σχέσεων στην ENS Louis Lumière Ραϊσά Λασίν απένειμαν το βραβείο στην Κατερίνα Γιαννίση για το πόντκαστ Κόι νο γιοκάν, που είχε παρουσιαστεί στην Ενότητα Nexus του Τμήματος Podcast του 65ου ΦΚΘ.
Ειδική Μνεία απονεμήθηκε από το ENS Louis Lumière στον Δήμο Βρύζα για το πόντκαστ Χαιρετισμοί, που είχε παρουσιαστεί στην ίδια Ενότητα.
ΒΡΑΒΕΙΟ MERMAID
Το βραβείο Mermaid του ΦΝΘ για την καλύτερη ταινία LGBTQI+ θεματικής του επίσημου προγράμματος, συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 3.000€. Τα μέλη της κριτικής επιτροπής, η ακαδημαϊκός Ντίνα Ιορντανόβα, ο παραγωγός και σκηνοθέτης Ίγκορ Μιακότιν και ο δημοσιογράφος Θανάσης Πατσαβός απένειμαν το βραβείο στο ντοκιμαντέρ GEN_ του Τζανλούκα Ματαρέζε –με το σκεπτικό: «Για την ανθρωπιστική αποτύπωση ανθρώπων που διψούν για αλλαγή και διαβαίνουν διαφορετικά μονοπάτια στη ζωή, καθώς και για την απεικόνιση ενός γιατρού αφοσιωμένου στο να τους προσφέρει μια ηλιαχτίδα ελπίδας σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς, απονέμουμε το βραβείο Mermaid στην ιταλική ταινία GEN_». Ειδική Μνεία απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ On Lavender των Μάκη Ευαγγελάτου και Ειρήνης Χατζή
ΒΡΑΒΕΙΟ ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ALPHA BANK
Το Βραβείο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο ύψους 3.000 ευρώ και απονέμεται είτε σε μια προσωπικότητα είτε σε μια ταινία που αναδεικνύει ζητήματα προσβασιμότητας στις τέχνες. Tο βραβείο απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ Βίκτορ του Ολιβιέ Σαρμπίλ
“Σμιλεμένες ψυχές” του Σταύρου Ψυλλάκη
ΒΡΑΒΕΙΑ ΕΡΤ
Η ΕΡΤ απονέμει το πρώτο βραβείο της, το οποίο συνοδεύεται από το χρηματικό έπαθλο των 3.000€, στην ελληνική παραγωγή που θα κερδίσει το βραβείο της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κριτικών Κινηματογράφου FIPRESCI. Το βραβείο δόθηκε στο ντοκιμαντέρ Σμιλεμένες ψυχές του Σταύρου Ψυλλάκη.
ΒΡΑΒΕΙΟ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ «HUMAN RIGHTS IN MOTION»
Το βραβείο «Human Rights in Motion» αναδεικνύει τον ισχυρό δεσμό ανάμεσα στο ντοκιμαντέρ και τα ανθρώπινα δικαιώματα, τιμώντας τον/τη σκηνοθέτη/σκηνοθέτρια της ταινίας που αποτυπώνει με τον πιο ουσιαστικό τρόπο τον αγώνα για την ελευθερία, τη δημοκρατία και τα θεμελιώδη δικαιώματα. Από φέτος, το βραβείο απονέμεται σε τέσσερα κορυφαία φεστιβάλ ντοκιμαντέρ της Ευρώπης: το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, το FIPADOC στο Μπιαρίτζ της Γαλλίας, το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ του Σέφιλντ και το doclisboa στη Λισαβόνα. Στο ΦΝΘ το βραβείο, που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 5.000 ευρώ, διεκδικούν όλες οι ταινίες των τριών διαγωνιστικών τμημάτων που πραγματεύονται ζητήματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων και δημοκρατικών αξιών. Τα μέλη της κριτικής επιτροπής, η μεταφράστρια και ποιήτρια Κρυστάλλη Γλυνιαδάκη, ο διευθυντής φωτογραφίας Κάρλος Μουνιόθ και ο σκηνοθέτης, διευθυντής του Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ MOLDOX Μαξίμ Καρλάν απένειμαν το βραβείο στο ντοκιμαντέρ Συνύπαρξη, λέμε τώρα! της Άμπερ Φάρες. Πριν την απονομή του βραβείου, ο Θεόδωρος Ρουσόπουλος, Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης του Συμβουλίου της Ευρώπης, απηύθυνε χαιρετισμό εκ μέρους του Συμβουλίου της Ευρώπης.
ΒΡΑΒΕΙΟ «ΑΝΘΡΩΠΙΝΕΣ ΑΞΙΕΣ» ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
Η Βουλή των Ελλήνων απονέμει το καθιερωμένο βραβείο σε ταινία του Διεθνούς Διαγωνιστικού τμήματος του Φεστιβάλ. Τα μέλη της κριτικής επιτροπής Άρης Φατούρος, σύμβουλος προγράμματος και βραβευμένος παραγωγός και σκηνοθέτης και Βασίλης Δούβλης, προϊστάμενος του Τομέα Προγράμματος στον Τηλεοπτικό Σταθμό της Βουλής και βραβευμένος σκηνοθέτης, απένειμαν το βραβείο στο ντοκιμαντέρ Κάτω από τις σημαίες, ο ήλιος του Χουάνχο Περέιρα.
“Λο” του Θανάση Βασιλείου
ΒΡΑΒΕΙΑ ΕΚΚΟΜΕΔ
Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, Οπτικοακουστικών Μέσων και Δημιουργίας (ΕΚΚΟΜΕΔ) απονέμει βραβείο αξίας 3.000€ σε ντοκιμαντέρ πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη του Ελληνικού Προγράμματος, διάρκειας άνω των 50 λεπτών, που πραγματοποιεί την ελληνική του πρεμιέρα στο Φεστιβάλ. Τα μέλη της κριτικής επιτροπής Γιάννα Σαρρή, Διευθύντρια Προώθησης Hellas Film, ΕΚΚΟΜΕΔ, Ζωή Κανδύλα, Διευθύντρια Ανάπτυξης και Παραγωγής, ΕΚΚΟΜΕΔ και Δημήτρης Μπούρας, κριτικός κινηματογράφου, στέλεχος Τμήματος Επικοινωνίας ΕΚΚΟΜΕΔ, απένειμαν το βραβείο στο ντοκιμαντέρ Λο του Θανάση Βασιλείου.
ΒΡΑΒΕΙΟ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΑΜΝΗΣΤΙΑΣ
Η επιβράβευση από έναν ανθρωπιστικό θεσμό στο πλαίσιο ενός κινηματογραφικού θεσμού έχει διπλή σημασία για τον ντοκιμαντερίστα, καθώς η δημιουργία του τιμάται σε διπλό επίπεδο – καλλιτεχνικό αλλά και ανθρωπιστικό. Τα μέλη της κριτικής επιτροπής Μαριάννα Λεονταρίδου (κριτικός κινηματογράφου, μέλος ελληνικού τμήματος της Διεθνούς Αμνηστίας), Δρ. Ήρα Ηλιάνα Παπαδοπούλου (κοινωνιολόγος, επιμελήτρια), Κωστής Παπαϊωάννου (εκπαιδευτικός, διευθυντής του Σημείου για τη μελέτη και αντιμετώπιση της ακροδεξιάς) και Άγγελος Τσαούσης (παραγωγός, σκηνοθέτης, κινηματογραφιστής ντοκιμαντέρ), απένειμαν το βραβείο στο ντοκιμαντέρ Λευτεριά στον Λέοναρντ Πελτιέ των Τζέσι Σορτ Μπουλ και Ντέιβιντ Φρανς.
ΒΡΑΒΕΙΑ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΕΝΩΣΗΣ ΚΡΙΤΙΚΩΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ (FIPRESCI)
H FIPRESCI απονέμει δύο βραβεία: ένα στην καλύτερη ταινία του Διεθνούς Διαγωνιστικού και ένα στην καλύτερη ελληνική ταινία που εντάσσεται στο επίσημο πρόγραμμα του Φεστιβάλ. Τα μέλη της κριτικής επιτροπής Ντίτερ Βίτσορεκ (Γερμανία), Μαρίνα Κόστοβα (Βόρεια Μακεδονία) και Ασπασία Λυκουργιώτη (Ελλάδα) απένειμαν το βραβείο σε ταινία του Διεθνούς Διαγωνιστικού στο ντοκιμαντέρ Λευτεριά στον Λέοναρντ Πελτιέ των Τζέσι Σορτ Μπουλ και Ντέιβιντ Φρανς. Το βραβείο σε ελληνικό ντοκιμαντέρ απονεμήθηκε στην ταινία Σμιλεμένες ψυχές του Σταύρου Ψυλλάκη
ΒΡΑΒΕΙΟ ΤΗΣ ΠΕΚΚ
Η Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου (ΠΕΚΚ) απονέμει βραβείο στην καλύτερη ελληνική ταινία του Επίσημου Προγράμματος. Το βραβείο απονέμεται μετά από απόφαση της ειδικής γενικής συνέλευσης όλων των μελών της που έχουν παρακολουθήσει το Φεστιβάλ. Το βραβείο απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ Επιστροφή στην πατρίδα των Χρύσας Τζελέπη και Άκη Κερσανίδη.
“Η καρδιά του ταύρου” της Εύας Στεφανή
ΒΡΑΒΕΙΟ WIFT GR
Το βραβείο του ελληνικού τμήματος του WIFT (Women in Film & Television) απονέμεται σε σκηνοθέτρια ταινίας που προβάλλεται στα διεθνή διαγωνιστικά προγράμματα του ΦΝΘ. Την κριτική επιτροπή απετέλεσαν η ντοκιμαντερίστρια, σεναριογράφος, δημοσιογράφος, πρόεδρος WIFT GR Μαρία Λούκα, η σκηνοθέτρια, δημοσιογράφος Νίνα Μαρία Πασχαλίδου, η κινηματογραφίστρια, εικαστική φωτογράφος, συγγραφέας Τζέλη Χατζηδημητρίου και η πρώην πρόεδρος του WIFT GR, Λένα Ράμμου που απένειμε το βραβείο στο ντοκιμαντέρ Η καρδιά του ταύρου της Εύας Στεφανή.
ΒΡΑΒΕΙΟ WWF ΕΛΛΑΣ
Το βραβείο απονέμει η περιβαλλοντική οργάνωση WWF Ελλάς στην καλύτερη ταινία περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος. Tα μέλη της κριτικής επιτροπής Σίσσυ Γκουρνέλου (communications manager, WWF Ελλάς), Ιωσηφίνα Γριβέα (κριτικός κινηματογράφου, Podcast/TV host) και Ανδρέας Λουκάκος (σκηνοθέτης) απένειμαν το βραβείο στο ντοκιμαντέρ Αναζητώντας την ειρήνη των Νικόλ Γκόρμλι και Ντέμπρα Αρόκο
ΒΡΑΒΕΙΑ ΝΕΟΤΗΤΑΣ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Η Επιτροπή του Βραβείου Νεότητας, η οποία αποτελείται από φοιτητές του Τμήματος Κινηματογράφου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, απονέμει βραβεία σε ελληνικές ταινίες που συμμετέχουν στις ενότητες του Διεθνούς Προγράμματος. Το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ: Σμιλεμένες ψυχές του Σταύρου Ψυλλάκη. Το Ειδικό Βραβείο απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ Η καρδιά του ταύρου της Εύας Στεφανή
“Επιστροφή στο Ντεπώ” του Δημήτρη Ζάχου
ΒΡΑΒΕΙΑ ΚΟΙΝΟΥ FISCHER
Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, απένειμε συνολικά τα εξής πέντε βραβεία:
Βραβείο Κοινού Fischer «Peter Wintonick» για διεθνή ταινία άνω των 50′: Όταν η Ισλανδία μπήκε στον πάγο της Πάμελα Χόγκαν. Βραβείο Κοινού Fischer για διεθνή ταινία κάτω των 50′: Η κυρία του ασανσέρ του Μάρτσιν Μοτζελέφσκι. Βραβείο Κοινού Fischer για ελληνική ταινία άνω των 50′: Εδώ μιλάνε για λατρεία του Βύρωνα Κριτζά. Βραβείο Κοινού Fischer για ελληνική ταινία κάτω των 50′: Επιστροφή στο Ντεπώ του Δημήτρη Ζάχου. Βραβείο Κοινού Fischer για ελληνική ταινία που προβάλλεται διαδικτυακά στην ενότητα Πλατφόρμα+: Αρκτική Οδύσσεια του Ευάγγελου Ρασσιά.
Βραβευμένοι δημιουργοί και συντελεστές σε αναμνηστική φωτογραφία
ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ
Νωρίτερα μέσα στην εβδομάδα απονεμήθηκαν τα βραβεία της Αγοράς του 27ου ΦΝΘ. Αξιοποιώντας όλα τα διαθέσιμα εργαλεία και τις νέες τεχνολογίες, η Αγορά παρουσίασε έναν νέο κύκλο δράσεων και υποστήριξε επιτυχημένες πρωτοβουλίες που πραγματοποιήθηκαν τόσο σε φυσικούς χώρους, όσο και διαδικτυακά. Η φετινή Αγορά στέφθηκε με μεγάλη επιτυχία, καθώς περισσότεροι από 400 διεθνείς επισκέπτες συμμετείχαν στις εκδηλώσεις της.
Tα βραβεία του Thessaloniki Pitching Forum:
Το Thessaloniki Pitching Forum είναι η πλατφόρμα συμπαραγωγής και συγχρηματοδότησης του ΦΝΘ για δημιουργικά και τηλεοπτικά ντοκιμαντέρ, ντοκιμαντέρ για παιδιά και σειρές ντοκιμαντέρ που προορίζονται για κινηματογραφική διανομή και τηλεοπτική προβολή. Το φετινό Thessaloniki Pitching Forum παρουσίασε 14 πρότζεκτ σε ανάπτυξη, μεταξύ των οποίων δύο σειρές, ένα ντοκιμαντέρ για παιδιά και ένα ντοκιμαντέρ κινουμένων σχεδίων, από τη Νοτιοανατολική Ευρώπη και τη Μεσόγειο.
H διεθνής επιτροπή του Thessaloniki Pitching Forum, αποτελούμενη από τους: Λεωνίδα Κωνστανταράκο Παραγωγό, Alaska Films (Ελλάδα), Marianne Ostrat, Παραγωγός & Ιδρύτρια Alexandra Film (Εσθονία) και Nora Philippe, Επικεφαλής Προγράμματος, EURODOC (Γαλλία) απένειμε τα ακόλουθα βραβεία:
Βραβείο IEFTA για Καλύτερο Ντοκιμαντέρ σε Ανάπτυξη (χρηματικό έπαθλο 10.000€): HIGHWAYS OF HOPE / Σκηνοθεσία: Alexa Bakony, Παραγωγή: Gábor Osváth, Veronika Gál – Filmfabriq Ltd., Ουγγαρία
Ειδική μνεία απονεμήθηκε στο πρότζεκτ: BUGBOY / Σκηνοθεσία: Λουκάς Παλαιοκρασσάς, Παραγωγή: Ρέα Αποστολίδη – Anemon, Executive producer: Μαντλέν Αβραμούση, Συμπαραγωγή: Maria Stevnback Westergren – Toolbox, Adam Leibovitz – Flach Film Productions, Ελλάδα, Δανία, Γαλλία
Βραβείο ΕΡΤ – Thessaloniki Pitching Forum (χρηματικό έπαθλο 2.000€): MAMA KLORIN / Σκηνοθεσία: Doreida Xhogu, Παραγωγή: Μίνα Ντρέκη – MARNI FILMS, Ελλάδα
Βραβείο EURODOC (χρηματικό έπαθλο 1.000 € και VIP συνδρομή μέλους): TAKEN BY THE WHITE MAN / Σκηνοθεσία: Ana Sofia Fonseca, Παραγωγή: Daniella Rice, Ana Sofia Fonseca – Carrossel Produções, Πορτογαλία
Βραβείο της DAE – Documentary Association of Europe Award (περιλαμβάνει συμβουλευτικές υπηρεσίες και δωρεάν συνδρομή), σε δύο ντοκιμαντέρ: THE LAST SUMMER / Σκηνοθεσία: Jan Jurczak & Eleanora Iadkouskaya, Παραγωγή: Frieder Schlaich – Filmgalerie 451, Γερμανία και LIFE ON PAUSE / Σκηνοθεσία: Anthoniy Hristov, Παραγωγή: Svetla Turnin – Documentary Media Foundation, Βουλγαρία
Βραβείο Aylon Productions Digital Services (Υψηλής ποιότητας ψηφιακή μεταφορά αρχειακού υλικού, διάρκειας μίας ώρας): MY AUNTIES / Σκηνοθεσία: Hazal Hanquet, Παραγωγή: Aslihan Altuğ, Anna Maria Aslanoğlu – Istos Film, Τουρκία
Στο πλαίσιο της Αγοράς του 27ου ΦΝΘ απονεμήθηκαν τα ανεξάρτητα βραβεία:
Onassis Film Award (5.000 ευρώ) σε ελληνικό πρότζεκτ που συμμετέχει στο Thessaloniki Pitching Forum ή στο Agora Docs in Progress: BUGBOY / Σκηνοθεσία: Λουκάς Παλαιοκρασσάς,
Βραβείο Μεσογειακού Ινστιτούτου Κινηματογράφου (προσφέρει δωρεάν συμμετοχή στο Doc Lab – πρόγραμμα ανάπτυξης σεναρίων ντοκιμαντέρ στο πλαίσιο του προγράμματος MFI Script 2 Film, όπου αναπτύσσονται σενάρια για 35 ταινίες μεγάλου μήκους. Εις μνήμην του ιδρυτή του ΜΙΚ, η υποτροφία θα ονομάζεται πλέον βραβείο Γιώργος Καλογερόπουλος): OH, HEART DON’T BE AFRAID / Σκηνοθεσία: Ana Kvichidze, Παραγωγή: Avtandil Khorava – Moonbow Production, Συμπαραγωγή: Natalia Imaz – Parabellum films, Mariam Bitsadze – 17/07 Productions, Niko Mikadze – Murman Original Pictures, Γεωργία, Γερμανία
Βραβείο DOK Leipzig Accelerator (δίνει δυνατότητα σε ένα πρότζεκτ να συμμετάσχει στο πρόγραμμα Open Program, ενώ προσφέρει δύο δωρεάν διαπιστεύσεις και διαμονή, για τον Οκτώβριο του 2025): MY AUNTIES / Σκηνοθεσία: Hazal Hanquet, Παραγωγή: Aslihan Altuğ, Anna Maria Aslanoğlu – Istos Film, Τουρκία
Βραβεία Agora Docs in Progress:
Στo πλαίσιο του Docs in Progress της Αγοράς του 27ου ΦΝΘ, 10 πρότζεκτ από τη νοτιοανατολική Ευρώπη και τη Μεσόγειο παρουσιάστηκαν σε κλειστές συνεδρίες αποκλειστικά σε καλεσμένους επαγγελματίες του χώρου, σε παραγωγούς, sales agents, διανομείς και εκπροσώπους φεστιβάλ.
Τη διεθνή επιτροπή των Docs in Progress αποτέλεσαν οι: Anna Glogowski, Σύμβουλος & Επιμελήτρια προγράμματος (Γαλλία), Marcella Jelic, Sales & Acquisitions, Split Screen & Theatrical distribution coordinator, Restart (Κροατία) και Basil Tsiokos, Senior programmer, Sundance Film Festival (ΗΠΑ)
Το βραβείο 2|35 Post-Production απονέμεται στο ντοκιμαντέρ: MAGMA / Σκηνοθεσία: Mia Bendrimia, Παραγωγή: Kira Simon-Kennedy – Nazar Films, Γαλλία, Αλγερία
Το βραβείο του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, Οπτικοακουστικών Μέσων και Δημιουργίας (ΕΚΚΟΜΕΔ) – Creative Greece (με χρηματικό έπαθλο 3.000€), απονεμήθηκε στο πρότζεκτ: ΕΝΤΟΣ ΕΔΡΑΣ / Σκηνοθεσία: Ελπίδα Νίκου, Rodrigo Hernandez, Παραγωγή: Γιούρι Αβέρωφ, Ρέα Αποστολίδη, Γιούρι Αβέρω – Anemon Productions, Συμπαραγωγή: Maaike Neve, Esther Van Driesum – Bind Film, Victor Ede – Cinephage, Boris Despodov – Arthouse Blockbusters, Ελλάδα, Ολλανδία, Γαλλία, Βουλγαρία
Το βραβείο της εταιρείας Νεανικό Πλάνο για τον υποτιτλισμό προς τα ελληνικά, αγγλικά ή τα γαλλικά απονεμήθηκε στο πρότζεκτ: TOWER, SUN AND THE SEVEN OF WANDS / Σκηνοθεσία: Tanya Vikhreva, Σενάριο: Aleksander Rodionov, Παραγωγή: Maria Gavrilova – Marx Film GE, Γεωργία
AGORA XR Lab
Το AGORA XR Lab είναι η νέα πρωτοβουλία της Αγοράς, ένα εργαστήριο αφιερωμένο σε πρότζεκτ XR και new media σε ανάπτυξη. Το Βραβείο Beldocs XR Academy, το οποίο προσφέρει διαμονή και διαπίστευση σε ένα πρότζεκτ στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Σερβίας, το Μάιο του 2025, απονεμήθηκε στο πρότζεκτ: IMAGINE FAREWELL STATION / Δημιουργική ομάδα: Αριστοτέλης Μαραγκός & Δημήτρης Δεληνικόλας, Παραγωγή: Κωνσταντίνος Κουκούλης – Πlankton films, Συμπαραγωγή: Δημήτρης Δεληνικόλας – Emptyfilm, Ελλάδα
Το Βραβείο NewImages Festival, το οποίο προσφέρει μια θέση στο XR Market του σε ένα πρότζεκτ (Απρίλιος 2025) δόθηκε στο πρότζεκτ: BITXO / Δημιουργός: Lau Maquedano, Παραγωγή: Alberto López Garrido – Lamola Studios, Valet Siv Manrique – Piragna Animación & Lau Maquedano, Συμπαραγωγή: Natxo Carrasco – HD Studio, Rubén Coca – Artyc Content, Ισπανία, Κολομβία
Τα βραβεία Agora Boost
Το βραβείο Crew United Prize, που περιλαμβάνει μια πενταετή συνδρομή στην Crew United Platform σε συμμετέχοντα/συμμετέχουσα στο Agora Boost απονεμήθηκε στο πρότζεκτ: THE GROUNDSKEEPER / Σκηνοθεσία: Ηώ Χαβιαρά & Μιχάλης Καστανίδης, Παραγωγή: Αλέξης Αναστασιάδης – FRENEL, Συμπαραγωγή: Ηώ Χαβιαρά & Μιχάλης Καστανίδης – Fabula Productions, Ελλάδα
Το Guidance Award της Paradiddle Pictures, που απονέμεται σε πρότζεκτ που συμμετέχει στην ενότητα Agora Boost και προσφέρει συμβουλευτική συνεδρία για τα επόμενα βήματα προς την ολοκλήρωση του πρότζεκτ, απονεμήθηκε στο πρότζεκτ: MAGIC WHISTLE / Σκηνοθεσία: Αβραάμ Γκουτσελούδης & Αλέξανδρος Κατσής, Παραγωγή: Φωτεινή Οικονομοπούλου – OhMyDog Productions, Ελλάδα