Το 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας (ΦΠΚΑ / Athens Avant-Garde Film Festival), επιστρέφει φιλοδοξώντας να αναδείξει ό, τι πιο φρέσκο και καινοτόμο συμβαίνει στον παγκόσμιο κινηματογράφο. Πριν την επίσημη έναρξή του, παρουσιάζει σε πρώτη προβολή στην Αθήνα την 14ωρη ταινία exergue – on documenta 14 του Δημήτρη Αθυρίδη, σε παραγωγή της Faliro House Productions.
Η ταινία ακολουθεί τον καλλιτεχνικό διευθυντή της documenta 14, Adam Szymczyk καθώς ηγείται της διοργάνωσης της πιο σημαντικής έκθεσης τέχνης στον κόσμο. Πρόκειται για μια χωρίς προηγούμενο παρασκηνιακή εξερεύνηση του θεσμικού κόσμου της τέχνης. Η διάρκειας14 ωρών ταινία – χωρισμένη σε 14 κεφάλαια – έκανε πρεμιέρα στο 74ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βερολίνου, ενώ συμμετείχε, μεταξύ άλλων, στο 26ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, στο 46ο Φεστιβάλ Cinéma du Réel, στο 49ο Διεθνές Φεστιβάλ του Τορόντο και στο 62o Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Νέας Υόρκης.
Η ταινία (848’) που προβάλλεται ως προφεστιβαλική δράση του 13ου ΦΠΚΑ, κατανέμεται σε 3 προβολές (με ελληνικούς και αγγλικούς υπότιτλους), το τριήμερο 2-4 Δεκεμβρίου, ως εξής: τη Δευτέρα 2/12, ώρα 17:00-21:30, την Τρίτη 3/12, ώρα 17:00-23:00 και την Τετάρτη 4/12, ώρα 17:00-21:45. Την τελευταία μέρα ακολουθεί στρογγυλή τράπεζα (ώρα 21:45-23:00). Συμμετέχουν: Εύα Στεφανή (σκηνοθέτις), Πάνος Χαραλάμπους (εικαστικός, ομότιμος καθηγητής AΣΚΤ), Μαρίνα Φωκίδη (επιμελήτρια, θεωρητικός). Συντονίζει η Δέσποινα Ζευκιλή (κριτικός τέχνης, διευθύντρια περιοδικού «Αθηνόραμα»)
Το exergue – on documenta 14 ακολουθεί τον καλλιτεχνικό διευθυντή Adam Szymczyk και την επιμελητική του ομάδα επί δύο χρόνια καθώς οργανώνουν την documenta 14, μια ιστορική έκδοση της πιο σημαντικής έκθεσης τέχνης στον κόσμο, που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά το 2017 στο Κάσελ της Γερμανίας και στην Αθήνα της Ελλάδας, το επίκεντρο της οικονομικής κρίσης στην Ευρώπη εκείνη την εποχή.
Η καλλιτεχνική πρόταση επέκτασης της έκθεσης σε δύο πόλεις, με τίτλο «Learning from Athens», ήταν η τολμηρή προσπάθεια του Szymczyk να εξερευνήσει τα όρια του θεσμού, αμφισβητώντας το ευρωκεντρικό μοντέλο παραγωγής τέχνης. Η διοργάνωση αντιμετώπισε περισσότερα από απλά υλικοτεχνικά εμπόδια που δεν βοήθησαν στην αποτροπή ενός οικονομικού ελλείμματος. Το μιντιακό σκάνδαλο που ξέσπασε πριν από την λήξη της έκθεσης επισκίασε την καλλιτεχνική της αξία και τις περαιτέρω συζητήσεις σχετικά με το περιεχόμενό της.
Η documenta 14 προκάλεσε κριτική αντιπαράθεση και αντιδράσεις λόγω της ριζοσπαστικής επιμελητικής της προσέγγισης που συχνά ερμηνεύτηκε ως διδακτισμός ή ως εργαλειοποίηση πολιτικά επειγόντων θεμάτων, όπως η προσφυγική κρίση, ο νεοφιλελευθερισμος και η άνοδος της ακροδεξιάς πολιτικής σε παγκόσμιο επίπεδο. Ταυτόχρονα, δέχτηκε επιθέσεις καθώς έθεσε άβολα ερωτήματα σχετικά με τις εξαρτήσεις του ιστορικού ινστιτούτου από την τοπική πολιτική και τους μηχανισμούς χρηματοδότησης του κόσμου της τέχνης.
Μέσα από το πάθος των πρωταγωνιστών, την ομορφιά και τη δύναμη της τέχνης και την χωρίς προηγούμενο πρόσβαση καταγραφής, η κινηματογραφική αφήγηση χωρισμένη σε δεκατέσσερα κεφάλαια, παρατηρεί τη δραματική πορεία της documenta 14 και αποτυπώνει έναν προβληματισμό για τις λειτουργίες της Σύγχρονης Τέχνης και τους θεσμούς της, σε ένα μεταβαλλόμενο παγκόσμιο τοπίο.
Ο δημιουργός της ταινίας, Δημήτρης Αθυρίδης, είναι ντοκιμαντερίστας και φωτογράφος από τη Θεσσαλονίκη. Μετά από ανολοκλήρωτες σπουδές ως μηχανολόγος μηχανικός, εργάστηκε ως φωτογράφος και διευθυντής φωτογραφίας στη διαφήμιση. Ως κινηματογραφιστής ασχολείται με μελέτες χαρακτήρων, προσεγγίζοντας τις ως υπαρξιακές περιπέτειες σε κοινωνικά τοπία.
Έκανε το πρώτο του βήμα ως σκηνοθέτης στο σινεμά με το ντοκιμαντέρ «T4 Τrouble and the Self Admiration Society» (2009), μια εξερεύνηση στην αινιγματική ζωή του αντιήρωα της ροκ Τέρρυ Παπαντίνα, που συμμετείχε στο διαγωνιστικό του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και προβλήθηκε στις αίθουσες. Η δεύτερη ταινία του «Ένα Βήμα Μπροστά» (2012), εξιστορεί το ταξίδι του Γιάννη Μπουτάρη, του αντισυμβατικού, (πρώην) αλκοολικού, οινοποιού, ο οποίος διεκδίκησε τη δημαρχεία της Θεσσαλονίκης αμφισβητώντας το πολιτικό κατεστημένο. Η ταινία έκανε πρεμιέρα στο 25ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ του Άμστερνταμ (IDFA) και συνάντησε το κοινό στις αίθουσες το 2013.
Τελευταία ταινία του, η 14ωρη «exergue – on documenta 14» (2024).
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Σενάριο: Δημήτρης Αθυρίδης / Διεύθυνση φωτογραφίας: Δημήτρης Αθυρίδης / Μοντάζ: Δημήτρης Αθυρίδης, Βανέσσα Ζέρη, Γιώργος Κραβαρίτης / Ήχος: Δημήτρης Αθυρίδης / Μιξάζ ήχου: Κώστας Βαρυμποπιώτης / Μουσική: Ted Regklis, Paolo Thorsen–Nagel / Παραγωγή: Faliro House Productions / Παραγωγός: Δημήτρης Αθυρίδης / Συμπαραγωγοί: Γιώργος Τσούργιαννης, Ιωάννα Κοντογεώργου / Executive Producers: Χρήστος Β. Κωνσταντακόπουλος, Caroline von Kühn, Ανδρέας Ζουπάνος Κρητικός
13ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ (ΦΠΚΑ)
13th ATHENS AVANT-GARDE FILM FESTIVAL
ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
(Ιερά Οδός 48 και Μεγάλου Αλεξάνδρου | μετρό Κεραμεικός, τηλ. 210 3612046)
Προφεστιβαλική δράση: 2-4 Δεκεμβρίου
προβολή της ταινίας exergue – on documenta 14 του Δημήτρη Αθυρίδη (848’)
προπώληση εισιτηρίων: https://tickets.tainiothiki.gr/#/spectacle/802
Κατανομή της 14ωρης ταινίας σε τρεις προβολές (ελληνικοί & και αγγλικοί υπότιτλοι): Δευτέρα 2/12, ώρα 17:00-21:30, Τρίτη 3/12, ώρα 17:00-23:00, Τετάρτη 4/12, ώρα 17:00-21:45.
Στρογγυλή τράπεζα, 4/12, ώρα 21:45-23:00 | Συμμετέχουν: Εύα Στεφανή (σκηνοθέτις), Πάνος Χαραλάμπους (εικαστικός, ομότιμος καθηγητής AΣΚΤ), Μαρίνα Φωκίδη (επιμελήτρια, θεωρητικός). Συντονίζει η Δέσποινα Ζευκιλή (κριτικός τέχνης, διευθύντρια περιοδικού «Αθηνόραμα»)
13ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ (ΦΠΚΑ)
13th ATHENS AVANT-GARDE FILM FESTIVAL
ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
από τις 5 έως και τις 18 Δεκεμβρίου
πληροφορίες για όλες τις δράσεις:
http://www.tainiothiki.gr/el/13aagff
https://www.instagram.com/aagfilmfestival
https://www.facebook.com/aagfilmfestival/
επιλεγμένα προγράμματα θα παρουσιαστούν και online: online.tainiothiki.gr
Ηλεκτρονική προπώληση εισιτηρίων: https://tickets.tainiothiki.gr/
Εισιτήριο: 6€. Φοιτητές Καλών Τεχνών: 4€.