Σύμφωνα με νέα έρευνα που διεξήχθη σε σύνολο 20.000 ενηλίκων από τα πανεπιστήμια της Λειψίας και του Μάιντς, με επικεφαλής τον καθηγητή Στέφαν Σμούκλε, και που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών (PNAS) των ΗΠΑ τα κεντρικά χαρακτηριστικά της προσωπικότητας, όπως η εξωστρέφεια/εσωστρέφεια, η φαντασία, η συναισθηματική σταθερότητα, η αίσθηση καθήκοντος, κ.α., δεν εξαρτώνται από τη σειρά γέννησης.
Όσον αφορά την εξυπνάδα τα στοιχεία οδηγούν στο συμπέρασμα ότι ο δείκτης νοημοσύνης φαίνεται να πέφτει μιάμιση μονάδα σε κάθε επόμενο παιδί και ότι οι πρωτότοκοι έχουν συνήθως πιο πλούσιο λεξιλόγιο και κατανοούν πιο εύκολα τις αφηρημένες έννοιες.
Πιθανόν αυτό να συμβαίνει όχι μόνο σε γενετικούς παράγοντες, αφού τα επόμενα παιδιά γεννιούνται από μεγαλύτερους σε ηλικία γονείς, αλλά και σε κοινωνικούς καθώς συνήθως οι γονείς είναι πιο συγκεντρωμένοι στο πρώτο παιδί καθώς δεν έχουν να μοιράσουν την προσοχή τους αλλού ενώ τα ίδια τα πρωτότοκα καλούνται να αναπτύξουν τις ικανότητες για να καθοδηγήσουν τα μικρότερα αδέρφια τους.
Οι ερευνητές υπογράμμισαν όμως ότι το όποιο πλεονέκτημα υπέρ του πρωτότοκου αφορά μέσους όρους σε μεγάλο δείγμα πληθυσμού, ενώ σε ατομικό επίπεδο διαπιστώθηκε ότι πολύ συχνά (σχεδόν στο 40% των περιπτώσεων) το τελευταίο παιδί είναι εξυπνότερο από το πρώτο ενώ φαίνεται ότι τα ίδια τα τελευταία στη σειρά παιδιά συχνά θεωρούν τους εαυτούς τους λιγότερο έξυπνα.