Το Burning Man δεν είναι Φεστιβάλ. Είναι ένας τρόπος ζωής, ένα συναίσθημα, ένα είδος προσκυνήματος.
Παραδοσιακά, το Φεστιβάλ τροφοδοτείται από ένα ήθος κατά του καταναλωτισμού. Οι συμμετέχοντες δεν χρησιμοποιούν χρήματα, αλλά ανταλλάσσουν αγαθά και προμήθειες.
Ωστόσο, η Μάριαν Γκούντελ, διευθύνουσα σύμβουλος της μη κερδοσκοπικής εταιρείας Burning Man έγραψε ότι η κουλτούρα του Instagram «έφερε ανησυχητικές αλλαγές στην κουλτούρα του Burning Man», σύμφωνα με δημοσίευμα του dazeddigital.
Η Μάριαν Γκούντελ εξέφρασε δυσαρέσκεια για τους «influencers» του Instagram που χρησιμοποιούν το Φεστιβάλ ως φωτογραφικό στιγμιότυπο για να πωλούν προϊόντα.
«Είτε πρόκειται για εμπορικές φωτογραφίες, τοποθετήσεις προϊόντων είτε για αναρτήσεις στο Instagram, που ευχαριστούν φίλους για ένα χρήσιμο αντικείμενο, οι συμμετέχοντες, συμπεριλαμβανομένων των μοντέλων μόδας και οι “influencers” των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, φορούν ρούχα διάφορων brands και προσθέτουν ετικέτες στις φωτογραφίες τους. Αυτό σημαίνει ότι χρησιμοποιούν την Black Rock City για να αυξήσουν τη δημοτικότητά τους, να προσελκύσουν πελάτες και να πουλήσουν περισσότερο. Είναι αυτό σωστό;
Τα μηνύματα ευγνωμοσύνης που διασταυρώνονται με τα hashtags ξεκίνησαν αργά και αρκετά αθώα, αλλά τώρα είναι άγρια εκτός ελέγχου… Μία από τις πιο δυσάρεστες τάσεις είναι η αύξηση των συμμετεχόντων (καινούριων και εκείνων που έχουν την εμπειρία) που δεν φαίνεται να είναι αφοσιωμένοι στη συνδημιουργία της Black Rock City και παρευρίσκονται ως καταναλωτές… Σε κάποιες περιπτώσεις, κατασκηνώσεις ή επιχειρήσεις προσφέρουν “πακέτα” εμπειρίας Burning Man “all inclusive” υποστηρίζοντας ότι θα ικανοποιήσουν όλες τις ανάγκες των πελατών τους. Το Burning Man είναι οτιδήποτε άλλο εκτός από άνετο και εκεί βρίσκεται η μετασχηματιστική δυναμική του !» τονίζει η CEO του Burning Man.
Το Φεστιβάλ ελεύθερης έκφρασης με πάρτι, σεμινάρια, εργαστήρια διοργανώνεται στην έρημο Black Rock στη Νεβάδα των ΗΠΑ, όπου στήνεται μία ολόκληρη πόλη η Black Rock City με εστιατόρια, νοσοκομεία ακόμη και αεροδρόμιο.
Οι εντάσεις μεταξύ των επισκεπτών του Φεστιβάλ έχουν αυξηθεί τα τελευταία δύο χρόνια. Το 2016 «χούλιγκαν» κατέστρεψαν ένα από τα πολυτελή κάμπινγκ που έφερε το όνομα «Λευκός Ωκεανός» στη διάρκεια διαμαρτυρίας. Οι ιδρυτές του κάμπινγκ , μεταξύ των οποίων ο DJ Paul Oakenfold και ο γιος ενός Ρώσου δισεκατομμυριούχου δημοσίευσαν την είδηση στο Facebook την εποχή εκείνη. Όπως ανέφεραν, οι εισβολείς εισέβαλαν στο κάμπινγκ προκάλεσαν καταστροφές και έκοψαν την ηλεκτροδότηση. Η ανάρτηση με τα περισσότερα likes ήταν εκείνη που έγραφε ότι οι βανδάλοι «έπαιρναν πίσω το Burning Man από τις τάξεις των παρασίτων και των τουριστών της EDM μουσικής».
Το Φεστιβάλ στη Νεβάδα που ξεκίνησε το 1986 βασίστηκε σε μια φιλοσοφία ειρήνης, αγάπης και γενναιοδωρίας, προοριζόταν να λειτουργήσει ως ένα παράδειγμα του τρόπου με τον οποίο οι άνθρωποι θα μπορούσαν να ζήσουν και να συναντώνται χωρίς τους οικονομικούς και πολιτισμικούς περιορισμούς της mainstream κοινωνίας.
Ωστόσο τα τελευταία χρόνια, οι ελίτ επισκέπτες βρέθηκαν σε πρωτοσέλιδα δημοσιεύματα με πολυτελή κάμπινγκ που λειτουργούσαν ως αποκλειστικά καταφύγια για πλούσιους και διάσημους, με ασφάλεια μακριά από τους ιδρωμένους, σκονισμένους και μερικές φορές γυμνούς χίπις συμμετέχοντες στο Φεστιβάλ. To Humano the Tribe είναι το πιο γνωστό από αυτά τα υπερπολυτελή κάμπινγκ με κόστος συμμετοχής άνω των 100.000 δολ. και φήμη που προκαλεί προβλήματα.
Η διευθύνουσα σύμβουλος του Burning Man ανακοίνωσε ότι το κάμπινγκ δεν είναι ευπρόσδεκτο ξανά στη φετινή διοργάνωση, από τις 25 Αυγούστου έως τις 2 Σεπτεμβρίου 2019.
Το Burning Man φαίνεται να προσπαθεί να περιορίσει την εκρηκτική του δημοτικότητα και εμπορευματοποίηση, αναφέρουν δημοσιεύματα του Τύπου.
Η διευθύνουσα σύμβουλος του Φεστιβάλ ανακοίνωσε επίσης «ουσιαστικές» αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο θα πωλούνται τα εισιτήρια φέτος με μακροσκελή δημοσίευση στη Burning Man Journal.
Το σήμα κατατεθέν του Φεστιβάλ Burning Man είναι το ξύλινο ανδρείκελο που καίγεται την τελευταία μέρα των εκδηλώσεων.