Με αφορμή την επέτειο των πενήντα χρόνων παρουσίας στα ελληνικά γράμματα, οι Εκδόσεις Καστανιώτη και το Μουσείο Μπενάκη διοργανώνουν έκθεση με τίτλο
photo–graphē, η οποία παρουσιάζεται στο πλαίσιο της έκδοσης μιας συλλεκτικής, επετειακής σειράς. Η έκθεση πραγματοποιείται στο Μουσείο Μπενάκη / Πειραιώς 138 και θα διαρκέσει από τις 29 Νοεμβρίου 2018 μέχρι και τις 5 Ιανουαρίου 2019.
Πενήντα βιβλία-ορόσημα ερμηνεύονται από πενήντα φωτογραφικές εικόνες μέσα από τις εργασίες διακεκριμένων εικαστικών αλλά και μη επαγγελματιών φωτογράφων και από design φωτογραφία έως φωτορεπορτάζ. Οι επισκέπτες θα μπορούν να δουν σε πλήρη μορφή τις φωτογραφίες των πενήντα εξωφύλλων καθώς και τα πενήντα βιβλία της νέας αυτής σειράς.
Η έκθεση παρατάσσει λογοτεχνία και εικόνα σαν οδηγούς τη μία προς την άλλη. Με τον τρόπο αυτό, δεν προκαλεί μόνο ερωτήματα για τον δεσμό ανάμεσα στον θεατή, τον συμμετέχοντα και τον αφηγητή, αλλά εξετάζει αυτά τα θέματα μέσα από το πρίσμα της διεπιστημονικότητας, λόγω της εμπειρίας που προσφέρει η διασταύρωση των ερμηνευτικών δυνατοτήτων των δύο μέσων. Στη photo–graphē οι επισκέπτες καλούνται να λάβουν μέρος σε έναν διάλογο που σκοπό έχει να τους ωθήσει να εξερευνήσουν τον συσχετισμό των οπτικών και λογοτεχνικών αφηγήσεων και, συγχρόνως, να αποφανθούν για τις δυνατότητες και τους περιορισμούς στη σχέση τους με τη γνώση, αλλά και μεταξύ τους.
Την επιμέλεια της έκθεσης και των εξωφύλλων της επετειακής σειράς έχει η Μαρία Νικολακοπούλου.
«Τα διαχρονικά ερωτήματα που τίθενται σε διεπιστημονικές προσεγγίσεις καλλιτεχνικών διαλόγων είναι: πώς οι διαφορετικές ερμηνευτικές μεθοδολογίες μπορούν να ενωθούν σε μια επικοινωνιακή γλώσσα ικανή να εκπροσωπήσει τις πολυδιάστατες αφηγήσεις των μυθοπλαστικών πραγματικοτήτων; Πώς ενσωματώνονται οι αφηγήσεις αυτές σε ορατές αλήθειες; Μπορεί μια στατική απεικόνιση ιδεών να αναστήσει ένα βασικό πλέγμα σχέσεων ανάμεσα στη γραφή, τη φαντασία και την υποκειμενική ιστορία; H παρέμβαση της οπτικής ισχύος της φωτογραφίας αναιρεί, βελτιώνει ή απλά συμπληρώνει το λογοτεχνικό της ισοδύναμο; Ή μήπως αυτά τα δύο στοιχεία είναι πολύ ανταγωνιστικά για να συνυπάρξουν;
»Από τη θεωρία του Φουκώ για την όραση ως αντικείμενο γνώσης μέχρι τη θέση του Ρανσιέρ για επανεκτίμηση της συμμετοχής του θεατή στη διαμόρφωση γνώσης, παλαιότερες και σύγχρονες αναλύσεις έχουν προσπαθήσει να εξηγήσουν τις πολυπλοκότητες της γνωσιακής ερμηνείας, έτσι όπως εκδηλώνονται μέσα από τις καλλιτεχνικές πρακτικές», σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης.
Βιβλία των συγγραφέων
Έλλης Αλεξίου, Ίβο Άντριτς, Μάριο Βάργκας Λιόσα, Ρέας Γαλανάκη, Αβραάμ Β. Γεοσούα, Γουίλιαμ Γκόλντινγκ, Ναντίν Γκόρντιμερ, Λένας Διβάνη, Απόστολου Δοξιάδη, Ανν Ένραϊτ, Έρμαν Έσσε, Ζυράννας Ζατέλη, Ίταλο Καλβίνο, Αλμπέρ Καμύ, Γιασουνάρι Καουαμπάτα, Μαργαρίτας Καραπάνου, Ιωάννας Καρατζαφέρη, Ιωάννας Καρυστιάνη, Mήτσου Kασόλα, Ντάνιελ Κέλμαν, Ίμρε Κέρτες, Μαρίας Κουγιουμτζή, Πρίμο Λέβι, Ντόρις Λέσινγκ, Μαργαρίτας Λυμπεράκη, Νίκου Α. Μάντη, Παύλου Μάτεσι, Ανδρέα Μήτσου, Αμάντας Μιχαλοπούλου, Μιχάλη Μοδινού, Τζων Μπάνβιλ, Σωλ Μπέλοου, Ρομπέρτο Μπολάνιο, Ιωάννας Μπουραζοπούλου, Άμος Οζ, Λεονάρδο Παδούρα, Γιάννη Πάνου, Κωστή Παπαγιώργη, Ελένης Πριοβόλου, Ζοζέ Σαραμάγκου, Ισαάκ Μπάσεβις Σίνγκερ, Aντώνη Σουρούνη, Αλέξη Σταμάτη, Χένρι Τζέιμς, Φωτεινής Τσαλίκογλου, Τζων Τσίβερ, Ευγενίας Φακίνου, Γουίλιαμ Φώκνερ, Έρνεστ Χέμινγουεϊ και Λένου Xρηστίδη
παρουσιάζονται μέσα από τις πρακτικές των
Μαρίας Άντελμαν, Αλέξη Βασιλικού, Λουκά Βασιλικού, Νικόλα Βεντουράκη, Ειρήνης Βουρλούμη, Δήμητρας Δέδε, Στράτου Καλαφάτη, Κώστα Καψιάνη, Πάνου Κοκκινιά, Γιώργου Κορδάκη, Νίκου Μάρκου, Μάρις Μασουρίδου, Γιώργου Μαυρόπουλου, Μαρίας Μαυροπούλου, Λίας Ναλμπαντίδου, Μαργαρίτας Νικητάκη, Καμίλο Νόλλα, Ρέας Παπαδοπούλου, Πάρι Πετρίδη, Ιωάννας Σακελλαράκη, Γιώργου Σαλαμέ, Αγγελικής Σβορώνου, Σπύρου Στάβερη, Ευτυχίας Στεφανίδη, Μαρίνου Τσαγκαράκη, Μανώλη Τσάφου, Δημήτρη Τσουμπλέκα και Γιάννη Χατζηασλάνη.