Οι προτάσεις του κ. Μπακογιάννη έχουν τρεις εφαρμογές: η πρώτη είναι η επέκταση των πεζοδρομίων, η δεύτερη είναι η πλήρης πεζοδρόμηση οδικών αρτηριων και η τρίτη είναι η προώθηση των ΜΜΜ με νέες λεωφορειολωρίδες και η χρήση ποδηλάτου που σήμερα είναι άγνωστη λέξη στο κέντρο.
Ο Μεγάλος Αρχαιολογικός Περίπατος είναι το πλέον εμβληματικό έργο που μπορεί να αλλάξει ριζικά την εικόνα του ιστορικού Κέντρου της Αθήνας. Δίνει την ευκαιρία στον δημότη να ξανασυστηθεί με τα σημαντικά αρχαιολογικά μνημεία της πόλης του και στον επισκέπτη να γνωρίσει σημαντικά ιστορικά και αρχαιολογικά σημεία, αλλά και τις πολλαπλές δυνατότητες της πόλης.
Το σύνολο του περιπάτου αποτυπώνεται στο σκαρίφημα που ακολουθεί και εκτός των διαμορφωμένων οδών: Δ. Αρεοπαγίτου, Αποστόλου Παύλου και Αγ. Ασωμάτων, περιλαμβάνει την διαδρομή: Β. Αμαλίας, Β. Όλγας, Ηρώδου Αττικού, Β. Σοφίας, Πανεπιστημίου, Αθηνάς και Ερμού.
Η παρέμβαση θα συμπεριλάβει και την 28ης Οκτωβρίου (Πατησίων), από την Ομόνοια ως την πλατεία Αιγύπτου για την ενοποίηση του περιπάτου με το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Επιπλέον, στην τελική του μορφή θα συμπεριλάβει και την σύνδεση του Κεραμεικού με την Ακαδημία Πλάτωνος.
Στόχος είναι στην τελική φάση των αναπλάσεων να δρομολογηθεί ο πιο όμορφος και πιο ιστορικός περίπατος της Ευρώπης, με συνολικό μήκος διαδρομής 6,8 χιλιομέτρων.
Ομόνοια: Για την ανάδειξη του περιπάτου έχει ήδη δρομολογηθεί η συντήρηση και αναβάθμιση της πλατείας Ομονοίας, η οποία αναμένεται να ανοίξει για την πόλη και τους δημότες της στις επόμενες μέρες.
Πανεπιστημίου – Πατησίων: Σχεδιάζεται μεγάλης κλίμακας αναβάθμιση της Πανεπιστημίου με διαπλάτυνση πεζοδρομίου. Με την παρέμβαση αυτή αναδεικνύεται η «Τριλογία» (Εθνική Βιβλιοθήκη, Πανεπιστήμιο, Ακαδημία Αθηνών) και οι γύρω οδοί. Παράλληλα θα βελτιωθεί η οδός Πατησίων στο τμήμα Ομόνοια – Αρχαιολογικό Μουσείο. Η εν λόγω ανάπλαση θα αποδώσει περίπου 7.000m2 στο δημόσιο χώρο.
Βασιλίσσης Όλγας: Σχεδιάζεται η πεζοδρόμηση της Β. Όλγας, η οποία προβλέπει την ενοποίηση του Ζαππείου με τον Ναό Ολυμπίου Διός, τη σύνδεση της Διονυσίου Αρεοπαγίτου με το Στάδιο και τον λόφο του Αρδηττού, με διατήρηση της υφιστάμενης χάραξης του τραμ. Με την πεζοδρόμηση της Β. Όλγας θα αποδοθούν περίπου 10.500m2, νέου κοινόχρηστου χώρου.
Ηρώδου Αττικού: Σχεδιάζεται η μετατροπή της οδού σε οδό ελεύθερη από Ι.Χ., με συνολική ανάπλαση και αναβάθμιση της οδού. Ενδεχόμενη ανάπλαση θα αποδώσει περίπου 5.000m2 στον δημόσιο χώρο.
Αθηνάς – Ερμού: Για την Αθηνάς και το κάτω τμήμα της Ερμού, σχεδιάζεται η μετατροπή της οδού σε οδό ελεύθερη από Ι.Χ.. Ενδεχόμενη ανάπλαση των δύο οδών θα αποδώσει περίπου 13.400m2 στον δημόσιο χώρο.
Βαρβάκειος Αγορά: Στο πλαίσιο της ανάδειξης κεντρικών σημείων της πόλης σχεδιάζεται η ριζική ανάπλαση της ευρύτερης περιοχής της Βαρβακείου Αγοράς με λειτουργική ενοποίηση των δύο αγορών και ενίσχυση του υπερτοπικού τους ρόλου.
Σύνταγμα: Σχεδιάζεται η διαπλάτυνση των πεζοδρομίων στην κάτω πλευρά της Πλατείας Συντάγματος για την δημιουργία ενός νέου κοινόχρηστου χώρου στην καρδιά της πόλης. Με τη συγκεκριμένη διαπλάτυνση θα αποδοθούν περίπου 1300m2 στον δημόσιο χώρο.
Πλατεία Θεάτρου – Πλατεία Δικαιοσύνης – Πλατεία Κοραή: Δρομολογούνται σημαντικές τοπικές παρεμβάσεις για την ανάπλαση των τριών αυτών Πλατειών που θα αποτελέσουν καταλύτη στη βελτίωση των κατά τόπου περιοχών.
Συνολικά οι αναπλάσεις, υιοθετώντας τις αρχές του βιοκλιματικού σχεδιασμού, θα έχουν ως προτεραιότητα τη βελτίωση του αστικού περιβάλλοντος, την καινοτόμο διαχείριση των όμβριων υδάτων, τη βελτίωση του βαδίσματος και την αναβάθμιση του δημόσιου χώρου. Για την αναβάθμιση του κέντρου, εξετάζονται ειδικότερα μέτρα για τη γενική κυκλοφορία οχημάτων στις περιοχές του Εμπορικού Τριγώνου, στην Πλάκα και στου Ψυρρή.
Οι κεντρικοί οδικοί άξονες στους οποίους θα πραγματοποιηθούν παρεμβάσεις για την αύξηση των πεζοδρομίων, ενισχύοντας ήπιες μορφές μετακίνησης (πεζοί, ποδήλατα), περιλαμβάνουν την οδό Πανεπιστημίου και την Πλατεία Συντάγματος, όπως περιγράφεται στη συνέχεια.
Στην οδό Πανεπιστημίου οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις αφορούν στο οδικό τμήμα από την Λεωφόρο Βασιλίσσης Σοφίας έως την οδό Πατησίων, όπου θα δημιουργηθεί νέος επιπλέον χώρος για πεζούς και ποδηλάτες, πλάτους 3 λωρίδων κυκλοφορίας (9 μέτρα επιπλέον πλάτος πεζοδρομίου) σε όλο το μήκος της οδού Πανεπιστημίου. Στη νέα κατάσταση θα παραμείνουν 2 λωρίδες κυκλοφορίας
ελεύθερες για όλα τα οχήματα και μία αποκλειστική λωρίδα για τα λεωφορεία (λεωφορειολωρίδα μήκους 1.050 μέτρων παράλληλης ροής που θα εξυπηρετεί 26 γραμμές). Παράλληλα, καταργείται η λεωφορειολωρίδα αντίθετης ροής που εξυπηρετούσε έως σήμερα 3 γραμμές, η απρόσκοπτη κυκλοφορία των οποίων μεταφέρεται σε νέα αποκλειστική λωρίδα κυκλοφορίες στην οδό Ακαδημίας όπως περιγράφεται στα επόμενα. Καθόλο το μήκος του νέου πεζοδρομίου, θα δημιουργηθεί ειδική ζώνη κυκλοφορίας δύο κατευθύνσεων για ποδήλατα.
Στην Πλατεία Συντάγματος, οι επεμβάσεις αφορούν στο οδικό τμήμα που συνδέει την οδό Σταδίου (διασταύρωση με οδό Καραγιώργη Σερβίας) με την οδό Φιλελλήνων (διασταύρωση με οδό Μητροπόλεως), όπου θα δημιουργηθεί νέος επιπλέον χώρος για πεζούς στη δεξιά πλευρά της κατεύθυνσης κυκλοφορίας.
Με τις νέες ρυθμίσεις κυκλοφορίας, θα παραμείνουν 3 λωρίδες κυκλοφορίας ελεύθερες για όλα τα οχήματα και 1 λωρίδα κυκλοφορίας για αποκλειστική κίνηση των λεωφορείων. Επιπλέον, στο τμήμα ανάμεσα στις οδούς Ερμού και Μητροπόλεως, θα δημιουργηθεί εσοχή για στάση λεωφορείων πλάτους μίας λωρίδας κυκλοφορίας. Οι νέες ρυθμίσεις κυκλοφορίας παρουσιάζονται στο Σχήμα 3.
Η δεύτερη κατηγορία κυκλοφοριακών ρυθμίσεων αφορά στη δημιουργία των εξής οδών, ελεύθερων από την κυκλοφορία Ι.Χ. οχημάτων (συμπεριλαμβανομένων των μοτοσυκλετών):
Το Εμπορικό Τρίγωνο της Αθήνας, που περικλείεται από τις οδούς Αθηνάς – Πλατεία Ομονοίας – Σταδίου – Πλατεία Συντάγματος – Μητροπόλεως.
Την περιοχή της Πλάκας που περικλείεται από τις οδούς Μητροπόλεως – Ερμού – Αγίων Ασωμάτων – Αποστόλου Παύλου – Διονυσίου Αρεοπαγίτου – Λεωφόρο Βασιλίσσης Αμαλίας – Φιλελλήνων.
Οδός Σίνα στο τμήμα από την οδό Πανεπιστημίου έως την οδό Ακαδημίας, συνολικού μήκους 150μ., παραμένει λεωφορειόδρομος, αλλά αλλάζει η κατεύθυνση κυκλοφορίας, έτσι ώστε να εξυπηρετεί τις νέες διαδρομές των λεωφορειακών γραμμών.
Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στις οδούς και περιοχές ελεύθερες από τα Ι.Χ.
Οι προτεινόμενες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις έχουν ως κύριο αναπόσπαστο στοιχείο την ενίσχυση της προτεραιότητας στην κίνηση των μέσων μαζικής μεταφοράς, με τη δημιουργία νέων λωρίδων αποκλειστικής κυκλοφορίας λεωφορείων και τρόλεϊ, αλλά και τη δημιουργία οδών ελεύθερων από ΙΧ οχήματα, στις οποίες μπορούν να κυκλοφορούν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Πιο συγκεκριμένα, οι οδοί στις οποίες ενισχύεται η προτεραιότητα των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς είναι:
Πηγή: In.Gr, Έθνος