Λιγότερο θα στοιχίσει φέτος στα νοικοκυριά η θέρμανση σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές, παρά την εξωφρενική φορολόγηση των καυσίμων, καθώς η τιμή του πετρελαίου διεθνώς έχει πέσει θεαματικά.
Στα 85 λεπτά το λίτρο εκτιμούν οι εταιρίες εμπορίας καυσίμων ότι θα κυμανθεί η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης κατά την έναρξη της χειμερινής περιόδου στις 15 Οκτωβρίου, εφόσον ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης παραμείνει στα περυσινά επίπεδα (23 λεπτά ανά λίτρο).
Άρα, η τιμή αναμένεται να είναι σημαντικά χαμηλότερη σε σχέση με πέρυσι, οπότε στην έναρξη της περιόδου θέρμανσης κυμάνθηκε στο 1-1,1 ευρώ το λίτρο, μείωση που οφείλεται στην αποκλιμάκωση των διεθνών τιμών του πετρελαίου.
Βέβαιη η μείωση του ύψους ή των δικαιούχων του επιδόματος θέρμανσης. Ωστόσο, ανοιχτό παραμένει το καθεστώς που θα ισχύσει εφέτος για το επίδομα πετρελαίου θέρμανσης, το οποίο κατά την περυσινή περίοδο ήταν 35 λεπτά ανά λίτρο πετρελαίου για τους δικαιούχους όλης της χώρας, με διαφοροποίηση της επιδοτούμενης ποσότητας ανάλογα με την κλιματική ζώνη.
Η συμφωνία με τους πιστωτές προβλέπει περιορισμό του σχετικού κονδυλίου κατά 50% και τα σενάρια είναι δύο:
Υπάρχει και μία τρίτη πρόταση με «ισοδύναμο» αποτέλεσμα, η οποία όμως δεν αναμένεται να βρει απήχηση. Προβλέπει την πλήρη κατάργηση του επιδόματος θέρμανσης και παράλληλα τη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα 100 ή 60 ευρώ ο τόνος από τα 230 ευρώ (έχει ήδη μειωθεί το 2014 από τα 330 ευρώ ο τόνος).
Κανείς στον κρατικό μηχανισμό δεν ελέγχει ακόμη τίποτα και κανέναν για να πατάξει το λαθρεμπόριο καυσίμων, που παραμένει στο «ύψος του» και υπολογίζεται ότι κυμαίνεται μεταξύ 200-300 εκατ. ευρώ τον χρόνο, σύμφωνα με τις καταγγελίες των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών.
Ο πρόεδρος του Σύνδεσμου των Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών, Γιάννης Αλυγιζάκης, παρουσίασε χθες εκτιμήσεις του Συνδέσμου σύμφωνα με τις οποίες τα διαφυγόντα έσοδα από το λαθρεμπόριο καυσίμων κυμαίνονται από 125 εκατ. στο πιο συντηρητικό σενάριο, έως 300 εκατ. ευρώ στο πιο ακραίο σενάριο με πιο λογική εκτίμηση την απώλεια 225 εκατ. ευρώ.
Οι βασικές μέθοδοι νοθείας και λαθρεμπορίου περιλαμβάνουν τη χρήση πετρελαίου θέρμανσης αντί για κίνησης, τη διακίνηση αφορολόγητου ναυτιλιακού πετρελαίου στην εσωτερική αγορά, εικονικές εξαγωγές, νοθεία βενζίνης και πετρελαίου με διαλύτες (τολουόλιο κλπ), μεθανόλη, και άλλα.
Ο ΣΕΕΠΕ επισημαίνει ακόμη ότι η κατάργηση της επιδότησης στη μεταφορά καυσίμων στα νησιά μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα στον εφοδιασμό καθώς και σε εισαγωγές καυσίμων από την Τουρκία στα νησιά του Αιγαίου, ενώ σε συνδυασμό με την κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ αναμένεται να πιέσει τις τιμές προς τα πάνω