Ανενεργό παραμένει το σύστημα εισροών – εκροών, αφού μόνο τρία στα δέκα πρατήρια πανελλαδικά αποστέλλουν αδειαλείπτως στοιχεία στο υπουργείο Οικονομικών για τις αγοραπωλησίες καυσίμων, σύμφωνα με ρεπορτάζ της εφημερίδας “Τα Νέα”.
Και αυτό μάλιστα επί συνόλου 5.500 πρατηρίων που λειτουργούν πλέον πανελλαδικά, μόνο τα 1.908 αποστέλλουν σε τακτική βάση στοιχεία με τις ποσότητες καυσίμων που αγοράζουν και πωλούν στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, προκειμένου να αποφανθεί ποιος παρανομεί και ποιος όχι.
Τρία χρόνια μετά την ψήφιση του συγκεκριμένου μέτρου που υποτίθεται ότι θα διασφάλιζε την πάταξη του λαθρεμπορίου και τα ενεργά πρατήρια, αυτά δηλαδή που υποτίθεται ότι αποστέλλουν στοιχεία στο ΥΠΟΙΚ δεν ξεπερνούν τα 2.952, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα της ΓΓΠΣ.
Τα εγγεγραμμένα πρατήρια στο σχετικό Μητρώο που έχει δημιουργήσει η ΓΓΠΣ, δηλαδή αυτά που έχουν εγκαταστήσει το εν λόγω σύστημα δεν ξεπερνούν τα 4.671, όταν ο συνολικός αριθμός των εν λειτουργία βενζινάδικων πανελλαδικά υπολογίζεται στα 5.500. Με άλλα λόγια, κοντά στα 1.000 πρατήρια δεν αγόρασαν ποτέ το σχετικό σύστημα και παρ’ όλα αυτά δεν έκλεισαν.
Άκρως απογοητευτικά είναι και τα λοιπά στοιχεία για το θέμα αυτό στην ιστοσελίδα της ΓΓΠΣ, διότι από τα 2.952 που είναι υποτιθέμενα ενεργά πρατήρια, στην πραγματικότητα στοιχεία με αγορές και πωλήσεις καυσίμων αποστέλλουν αδιαλείπτως μόνο τα 1.908. Δηλαδή μόλις το 35% σε σύνολο περίπου 5.000 λειτουργούντων. Κι αυτό καθώς τα υπόλοιπα 1.044 υστερούν στην αποστολή στοιχείων για πολλούς λόγους.
Υπάρχουν όμως και τα πρατήρια που σνομπάρουν τη Γενική Γραμματεία και δεν αποστέλλουν στοιχεία, παρά το γεγονός ότι διαθέτουν σύστημα εισροών – εκροών. Πρόκειται για 1.698 πρατήρια, από τα οποία τα 1.222 δεν αποστέλλουν στοιχεία, επειδή δεν διαθέτουν πιστοποιημένους ογκομετρητές, 471 λόγω μη σύνδεσης με ευθύνη του εγκαταστάτη, 5 λόγω προβλημάτων στη μεταβίβαση.
Χωρίς ποινές
Θα ανέμενε κανείς ότι σε όλα τα προαναφερόμενα πρατήρια, θα είχαν επιβληθεί ποινές, αφού η καταλυτική ημερομηνία για εγκατάσταση συστήματος εισροών – εκροών έχει λήξει από τον περασμένο Αύγουστο.
Ωστόσο, ελάχιστα πρόστιμα έχουν επιβληθεί, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΓΓΠΣ. Όμως το σύστημα αυτό, όπως και άλλα μέτρα, όπως το GPS σε βυτιοφόρα και πλοιάρια, μπορούν να καταπολεμήσουν το λαθρεμπόριο, κάτι για το οποίο διατείνεται ότι αποτελεί από τους πρωταρχικούς στόχους της.
Επιπλέον, τυχόν προσπάθεια της κυβέρνησης να μειώσει τους Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης σε βενζίνη, πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης, χωρίς προηγουμένως να έχει θωρακιστεί η λειτουργία του συστήματος εισροών – εκροών, είναι βέβαιο ότι θα ανοίξει και πάλι διάπλατα την πόρτα στο λαθρεμπόριο, που για την ώρα έχει περιοριστεί στα ναυτιλιακά καύσιμα.
Πηγή: TA NEA