Categories: ΕΛΛΑΔΑ

Κυρ. Μητσοτάκης: «Αυτό το οποίο χρειαζόμαστε στη χώρα είναι αποτελεσματικές οριζόντιες πολιτικές»

Στην παρουσίαση του στρατηγικού σχεδίου Οδικής Ασφάλειας 2021-2030, που έχει ως στόχο την μείωση των θανάτων και των σοβαρά τραυματιών κατά 50% στα επόμενα χρόνια, παραβρέθηκε και μίλησε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

Το σχέδιο δράσης που θα γίνει νόμος του κράτους, και παρουσιάστηκε στο Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου, εμπλέκει για την υλοποίησή του σε εθνικό επίπεδο όλους τους αρμόδιους φορείς και προβλέπει μεταξύ άλλων τη θεσμοθέτηση εθνικού παρατηρητηρίου για την οδική ασφάλεια, τη βελτίωση του οδικού δικτύου με μεγάλα έργα υποδομών, τη διδασκαλία της κυκλοφοριακής αγωγής στα σχολεία από το δημοτικό που πλέον γίνεται υποχρεωτική, την αλλαγή όλης της φιλοσοφίας των εξετάσεων για την απόκτηση άδειας οδήγησης, συγκεκριμένες προϋποθέσεις για να γίνει κάποιος εκπαιδευτής οδήγησης, αναθεώρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και την ψηφιοποίηση της διαδικασίας ελέγχων για τις παραβάσεις του Κ.Ο.Κ.

«Δεν θα πρέπει η ευαισθητοποίησή μας για τα θέματα της οδικής ασφάλειας να περιορίζεται στην εύλογη, αλλά συνήθως βραχυπρόθεσμη αγανάκτηση που προκαλούν τροχαία ατυχήματα όταν αυτά συμβαίνουν και μονοπωλούν τα φώτα της δημοσιότητας, συνήθως για ελάχιστο χρονικό διάστημα», ξεκαθάρισε στην ομιλία του ο πρωθυπουργός, προσθέτοντας ότι αποδίδει πολύ μεγάλη σημασία στην διαπαιδαγώγηση της νέας γενιάς των οδηγών.

«Γι’ αυτό και θεωρώ εξαιρετικά σημαντικό ότι το μάθημα της οδικής ασφάλειας θα εντάσσεται πια οργανωμένα στο ωρολόγιο πρόγραμμα των σχολείων μας», τόνισε ο κ. Μητσοτάκης σημειώνοντας πως «ξέρουμε ότι τα ζητήματα οδικής ασφάλειας μπορούμε να τα αντιμετωπίσουμε αλλάζοντας και πείθοντας τον κόσμο να μεταβάλλει τη συμπεριφορά του».

«Προφανώς και η εφαρμογή ενός σύγχρονου κώδικα οδικής κυκλοφορίας και η επιβολή προστίμων είναι σημαντικό, αλλά όχι το πιο σημαντικό κομμάτι αυτής της διαδικασίας. Πάνω από όλα πρέπει να αντιληφθούμε ότι προσέχοντας στο δρόμο σεβόμαστε τους εαυτούς μας, τις οικογένειές μας, αυτούς που βάζουμε στο αυτοκίνητο, αλλά και τους συμπολίτες μας. Και πιστεύω ότι η ελληνική κοινωνία είναι συνολικά ώριμη να κάνει και αυτό το μεγάλο άλμα αλλαγών συμπεριφοράς συνεπικουρούμενη πια από ένα οργανωμένο, πολυεπίπεδο σχέδιο βελτίωσης της οδικής ασφάλειας», διευκρίνισε.

Επίσης ο πρωθυπουργός αφού επισήμανε ότι από τα στατιστικά στοιχεία, φαίνεται ότι πάρα πολλά ατυχήματα συμβαίνουν εντός των πόλεων, αλλά και στο επαρχιακό οδικό δίκτυο είπε «γι’ αυτό και η παρέμβαση την οποία κάνουμε με χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, 7.000 παρεμβάσεις σε σημεία τα οποία γνωρίζουμε ότι έχουν αυξημένη επικινδυνότητα. Μικρές παρεμβάσεις μπορούν να κάνουν πραγματικά όμως τη διαφορά μεταξύ ζωής και θανάτου».

«Αυτό το οποίο χρειαζόμαστε στη χώρα είναι αποτελεσματικές οριζόντιες πολιτικές. Και οριζόντιες πολιτικές είναι εκείνες οι πολιτικές οι οποίες στηρίζονται, όπως είπαμε, σε πραγματικά δεδομένα και μπορούν να λύνουν το ζήτημα του συντονισμού και της επίτευξης συγκεκριμένων στόχων ανά διακριτούς τομείς πολιτικής, εκεί που συνήθως εμπλέκονται διαφορετικά υπουργεία και διαφορετικοί δημόσιοι φορείς» σημείωσε επίσης ο πρωθυπουργός.

Παράλληλα όπως είπε, «θα πρέπει να κοιτάξουμε μπροστά και να αγκαλιάσουμε την πρόοδο την οποία κάνει η τεχνολογία, αλλά και τις αλλαγές στις συνήθειες της μετακίνησης, που επιβάλλει η μετάβαση στην πράσινη ανάπτυξη».

Κ. Καραμανλής: «Ασφαλείς δρόμοι, Υπεύθυνοι οδηγοί, Κυκλοφοριακή παιδεία, Δίκαιοι κανόνες για όλους»

Το τετράπτυχο της οδικής ασφάλειας είναι «Ασφαλείς δρόμοι, Υπεύθυνοι οδηγοί, Κυκλοφοριακή παιδεία, Δίκαιοι κανόνες για όλους», τόνισε στην ομιλία του ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής. Όπως υπενθύμισε ο κ. Καραμανλής πρόκειται για μια προεκλογική δέσμευση της ΝΔ που γίνεται πράξη. Μάλιστα το προεκλογικό σχέδιο της ΝΔ με τίτλο “Προσέχω -Ο δρόμος για την Ασφάλεια”, είχε παρουσιαστεί από τον κ. Μητσοτάκη στις 12 Απριλίου 2017, στον ίδιο χώρο.

Ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών ανέλυσε το τετράπτυχο υπογραμμίζοντας:

«Πιο ασφαλείς δρόμοι. Είναι τα μεγάλα έργα οδικών υποδομών που ξεμπλοκάρουν ή προγραμματίζονται όπως: Πάτρα-Πύργος, Ε-65, ΒΟΑΚ, Καλαμάτα- Ριζόμυλος, Επεκτάσεις Αττικής Οδού, Flyover στη Θεσσαλονίκη, Ολοκλήρωση του οδικού μας δικτύου με νέους, σύγχρονους, ασφαλείς αυτοκινητόδρομους.

Υπεύθυνοι οδηγοί: Αφορά το νέο σχέδιο νόμου για την εκπαίδευση και εξέταση υποψηφίων οδηγών, για ένα νέο σύστημα, με διαφάνεια και αξιοπιστία, καμπάνιες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης. Παράλληλα θα πρέπει να φροντίζουμε να οδηγούμε ασφαλέστερα οχήματα, να συντηρούμε σωστά, στο μέτρο των δυνατοτήτων του καθενός, ένα σύγχρονο όχημα, ενώ θα υπάρξει παροχή κινήτρων για την ανανέωση του στόλου των Ι.Χ.

Κυκλοφοριακή παιδεία. Θα ξεκινά από τα σχολεία μας, αλλά όχι μόνο. Με τη βοήθεια των ειδικών, με κατάλληλα μαθήματα , στοχευμένες καμπάνιες, προγράμματα δια βίου επιμόρφωσης όλων. Ο καθένας και η καθεμία μας, από μικρό παιδί και για μια ζωή θα εκπαιδεύεται για σωστή νοοτροπία και συμπεριφορά στο δρόμο

Δίκαιοι κανόνες για όλους. Ορθή και πλήρης συλλογή δεδομένων, ενδελεχής ανάλυσή τους με βάση τη διεθνή εμπειρία. Επίσης θα γίνει αναθεώρηση διατάξεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας».

Το στρατηγικό σχέδιο Οδικής Ασφάλειας 2021-2030 παρουσίασε ο Γ. Κεφαλογιάννης

Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης, τόνισε μεταξύ άλλων, ότι «παρά την πρόοδο συνεχίζουμε να έχουμε έναν αρκετά υψηλό αριθμό νεκρών ανά εκατομμύριο κατοίκων. Για την ακρίβεια, αρκετά πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο: 65 νεκρούς ανά εκατομμύριο εμείς, 51 η Ε.Ε. Πολύ μακριά νομίζω από τους 22 νεκρούς ανά εκατομμύριο που καταγράφει η Σουηδία».

Παρουσίασε επίσης το στρατηγικό σχέδιο Οδικής Ασφάλειας 2021-2030 καθώς το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει ήδη ολοκληρώσει τη διαγωνιστική διαδικασία για την κατάρτιση Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου για την Οδική Ασφάλεια. Όπως σημείωσε ο κ. Κεφαλογιάννης, «η μεγάλη διαφορά με το παρελθόν είναι ότι το στρατηγικό σχέδιο θα θεσμοθετηθεί, θα γίνει δηλαδή νόμος του κράτους. Συνεπώς θα περιλαμβάνει ενέργειες και δράσεις δεσμευτικού χαρακτήρα που πρέπει να αναληφθούν σε εθνικό επίπεδο από όλους τους αρμόδιους φορείς. Για την επίτευξη του στόχου της μείωσης των νεκρών αλλά και των σοβαρά τραυματιών κατά 50%».

Οι βασικές προβλέψεις του στρατηγικού σχεδίου Οδικής Ασφάλειας 2021-2030 είναι:

Θεσμοθέτηση Εθνικού Παρατηρητηρίου για την Οδική Ασφάλεια. Τη λειτουργία του θα αναλάβει το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και θα είναι αρμόδιο για την συλλογή, επεξεργασία και την τήρηση εθνικής βάσης δεδομένων για την οδική ασφάλεια. Σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία θα δημοσιεύει σε ετήσια βάση ενημερωτικό δελτίο στατιστικών στοιχείων για την οδική ασφάλεια, η εγκυρότητα των οποίων θα επικυρώνεται από την ΕΛΣΤΑΤ.

Για την επίτευξη των στόχων της μείωσης των θανατηφόρων ατυχημάτων υιοθετείται ένα νέο σύστημα διακυβέρνησης για την οδική ασφάλεια που μπορεί να απεικονιστεί με το ακόλουθο πυραμιδικό σχήμα: Στην κορυφή βρίσκεται η Κυβερνητική επιτροπή. Ακολουθεί η εκτελεστική επιτροπή. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση Α’ και Β’ Βαθμού και η κοινωνία των πολιτών.

Σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας από τον επόμενο Σεπτέμβριο η διδασκαλία της κυκλοφοριακής αγωγής θα γίνει υποχρεωτική. Επιπλέον, παρέχεται η δυνατότητα σε όσους νέους και νέες έχουν συμπληρώσει το 17ο έτος της ηλικίας τους, να παρακολουθήσουν θεωρητικά και πρακτικά μαθήματα οδήγησης στις σχολές οδήγησης.

Αλλάζει όλη τη φιλοσοφία της θεωρητικής εξέτασης και της πρακτικής δοκιμασίας για την απόκτηση άδειας οδήγησης. Προχωρά η συγγραφή νέων εγχειριδίων για την εκπαίδευση των υποψήφιων οδηγών, όλων των κατηγοριών, από ειδικό επιστημονικό προσωπικό. Στόχος, να μάθουν οι υποψήφιοι οδηγοί τους κανόνες οδηγικής κυκλοφορίας. Για το λόγο αυτό καταργείται το σύστημα εξέτασης που βασίζεται σε προκαθορισμένες ερωτήσεις με γνωστές τις απαντήσεις.

Εφεξής δυνατότητα να γίνουν εκπαιδευτές οδήγησης θα έχουν όσοι πληρούν ορισμένες προϋποθέσεις όπως: 1.Ελάχιστη ηλικία και κατοχή αδειών οδήγησης όλων των κατηγοριών. 2. Θα πρέπει να είναι κάτοχοι συγκεκριμένων ειδικοτήτων των επαγγελματικών λυκείων, απόφοιτοι συγκεκριμένων πανεπιστημιακών τμημάτων ή κάτοχοι μεταπτυχιακού ή 15 διδακτορικού τίτλου σπουδών σχετικών με την κυκλοφοριακή αγωγή και την οδική κυκλοφορία. 3. Να διαθέτουν πιστοποιητικό παιδαγωγικής επάρκειας. 4. Να μην έχουν υποπέσει ποτέ σε συγκεκριμένες παραβάσεις του Κ.Ο.Κ.

Αναθεώρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας στη βάση ορισμένων αρχών: 1. Την κατηγοριοποίηση των παραβάσεων του ΚΟΚ με βάση το βαθμό επικινδυνότητας και συχνότητας. 2. Το διαχωρισμό των κυρώσεων με βασικό κριτήριο διαφοροποίησης την οδηγική συμπεριφορά ή την κατάσταση του οχήματος. 3. Τη μείωση της μέσης ταχύτητας κίνησης στις αστικές περιοχές 4. Τη διασφάλιση της επιβολής και είσπραξης του προστίμου 5. Την καθιέρωση ηλεκτρονικής διαδικασίας για την παρακολούθηση των παραβάσεων του Κ.Ο.Κ. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και το υπουργείο Οικονομικών έχει ξεκινήσει τον επανασχεδιασμό και την υλοποίηση με ηλεκτρονικά μέσα της διαδικασίας βεβαίωσης και είσπραξης των παραβάσεων του Κ.Ο.Κ.

(ΑΠΕ-ΜΠΕ)

Σπήλιος Τσακίρης

Share
Published by
Σπήλιος Τσακίρης