Ο γίγαντας των μέσων κοινωνικής δικτύωσης Facebook είδε τους καθημερινούς ενεργούς χρήστες του (DAU) να μειώνονται για πρώτη φορά στα 18 χρόνια ιστορίας του. Η μητρική εταιρεία του Facebook Meta Networks λέει ότι οι ημερήσιοι χρήστρς μειώθηκαν στα 1,929 δισ. το τρίμηνο έως το τέλος Δεκεμβρίου, σε σύγκριση με 1,930 δισ. το προηγούμενο τρίμηνο.
Η εταιρεία προειδοποίησε επίσης για επιβράδυνση της αύξησης των εσόδων ενόψει του ανταγωνισμού από ανταγωνιστές όπως το TikTok και το YouTube, ενώ οι διαφημιστές περιορίζουν επίσης τις δαπάνες. Οι μετοχές της Meta υποχώρησαν κατά περισσότερο από 20% στις συναλλαγές μετά το τέλος της χρηματιστηριακής μέρας στη Νέα Υόρκη.
Η διολίσθηση της τιμής της μετοχής της Meta, σύμφωνα με το BBC εξαφάνισε περίπου 200 δισεκατομμύρια δολάρια από τη χρηματιστηριακή αξία της εταιρείας. Οι μετοχές σε άλλες πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης, συμπεριλαμβανομένων των Twitter, Snap και Pinterest, υποχώρησαν επίσης απότομα στις εκτεταμένες συναλλαγές.
Ο διευθύνων σύμβουλος Μαρκ Ζούκερμπεργκ είπε ότι η αύξηση των πωλήσεων της εταιρείας είχε πληγεί καθώς το κοινό, ειδικά οι νεότεροι χρήστες, είχαν φύγει για τους ανταγωνιστές. Η Meta, η οποία κατέχει τη δεύτερη μεγαλύτερη πλατφόρμα ψηφιακής διαφήμισης στον κόσμο μετά την Google, δήλωσε επίσης ότι έχει πληγεί από αλλαγές απορρήτου στο λειτουργικό σύστημα της Apple.
Οι αλλαγές έχουν καταστήσει πιο δύσκολο για τις επωνυμίες να στοχεύουν και να μετρούν τις διαφημίσεις τους στο Facebook και το Instagram και θα μπορούσαν να έχουν αντίκτυπο «της τάξης των 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων» για φέτος, σύμφωνα με τον οικονομικό διευθυντή της Meta, Dave Wehner.
Τα συνολικά έσοδα της Meta, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων προέρχεται από πωλήσεις διαφημίσεων, αυξήθηκαν στα 33,67 δισ. δολάρια την περίοδο, ξεπερνώντας οριακά τις προβλέψεις της αγοράς. Προβλέπει επίσης έσοδα μεταξύ 27 και 29 δισεκατομμυρίων δολαρίων για το επόμενο τρίμηνο, τα οποία είναι χαμηλότερα από ό,τι περίμεναν οι αναλυτές.
Ενώ η εταιρεία κάνει τις δικές της επενδύσεις σε βίντεο για να ανταγωνιστεί το TikTok -που ανήκει στον κινεζικό τεχνολογικό γίγαντα ByteDance- κερδίζει λιγότερα χρήματα από αυτές τις προσφορές από τις παραδοσιακές ροές σε Facebook και Instagram.
Ο κ. Ζάκερμπεργκ είπε ότι είναι βέβαιος ότι οι επενδύσεις σε βίντεο και εικονική πραγματικότητα θα αποδώσουν, όπως είχαν κάνει τα προηγούμενα στοιχήματά του σε διαφημίσεις για κινητά και Instagram stories. Ωστόσο, σημείωσε, η εταιρεία δεν χρειάστηκε να αντιμετωπίσει έναν σημαντικό αντίπαλο κατά τη διάρκεια προηγούμενων αλλαγών σε αυτή τη στρατηγική.
Το Meta σε παρακμή;
Το Facebook ήταν πάντα μια πλατφόρμα που μεγαλώνει. Για κάθε τρίμηνο της ύπαρξής του, οι παγκόσμιοι αριθμοί ήταν προς μία κατεύθυνση. Και αυτοί ήταν πάντα ανοδικοί. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια, η ανάπτυξη έχει σταματήσει στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Αυτό καλύφθηκε από αυξήσεις χρηστών από τον υπόλοιπο κόσμο.
Το Facebook απλά δεν είναι τόσο δημοφιλές στους νεότερους όσο ήταν. Κατά τη δική του ομολογία, το TikTok βλάπτει τις επιχειρήσεις.
Υπάρχουν όμως και άλλοι λόγοι που οι επενδυτές ανησυχούν για το Meta. Το Meta άλλαξε το όνομά της επειδή ήθελε να επικεντρωθεί στο Metaverse. Αλλά το Metaverse αυτή τη στιγμή είναι ένα όνειρο μιας και η εταιρεία του Ζούκερμπεργκ απέχει παρασάγκας από την δημιουργία του.
Αντίθετα, αντλεί δισεκατομμύρια δολάρια στην προσπάθεια δημιουργίας ενός μετασύμπαντος και όλα αυτά επειδή ο ιδρυτής του Facebook πιστεύει ότι υπάρχει διάθεση για αυτό. Ίσως η απάντηση στα άμεσα προβλήματα της Meta θα ήταν να αγοράσει το TikTok; Λοιπόν, οι ρυθμιστικές αρχές των ΗΠΑ δεν θα το επέτρεπαν ποτέ λόγω των νόμων κατά του ανταγωνισμού.
Και το Facebook θεωρείται πλέον από πολλούς στη Silicon Valley ως μια τοξική επωνυμία. Σίγουρα δεν είναι ωραίο μέρος για να δουλέψεις όσο πριν από δέκα χρόνια. Αυτό κάνει πιο δύσκολη την προσέλκυση ταλέντων.