Δεν κρύβομαι πίσω από την ασυλία, η οποία δεν έχει καμία σχέση με την υπόθεση των Τεμπών, υποστήριξε ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, βουλευτής Σερρών της ΝΔ, Κώστας Καραμανλής, στην εκπομπή “Σήμερα” του ΣΚΑΪ και στους δημοσιογράφους, Δημήτρη Οικονόμου και Άκη Παυλόπουλο. Παράλληλα εξήγησε τους λόγους που τον τελευταίο χρόνο δεν έχει παραχωρήσει συνεντεύξεις, επιλέγοντας να τοποθετηθεί για το τραγικό δυστύχημα στα θεσμικά όργανα της Πολιτείας, κάνοντας λόγο για συνειδητή επιλογή και τονίζοντας τον απόλυτο σεβασμό του στα θύματα και τους συγγενείς.
«Απόλυτος σεβασμός όμως σημαίνει και συνειδητή αποχή από το να εκμεταλλευόμαστε τον ανθρώπινο πόνο», σημείωσε ο κ. Καραμανλής. Κάλεσε επίσης τα στελέχη άλλων πολιτικών κομμάτων να μην προβαίνουν σε συνειδητή εκμετάλλευση και εργαλειοποίηση του ανθρώπινου πόνου.
Όσον αφορά τις κατηγορίες της αντιπολίτευσης πως έχει και ποινικές ευθύνες, ο κ. Καραμανλής ισχυρίστηκε: «Εγώ δεν κρύβομαι. Το είπα στη Βουλή, εκεί που έπρεπε να το πω, καθαρά και ψύχραιμα. Δεν κρύφτηκα ποτέ πίσω από την ασυλία. Λυπάμαι που τα λένε αυτά. Η βουλευτική ασυλία δεν έχει καμία σχέση. Είτε είμαι είτε δεν ήμουν βουλευτής, υπάρχει η διαδικασία που ορίζει το Σύνταγμα στο άρθρο 86».
Ο κ. Καραμανλής υποστήριξε επίσης: “Εάν υπάρξει κατηγορητήριο, να το δούμε. Εγώ είμαι πάντα στη διάθεση όλων των αρχών, να δώσω εξηγήσεις, αλλά είναι παράλογο να με κατηγορούν χωρίς να υπάρχουν κατηγορίες». Διερωτήθηκε ποια συγκεκριμένα είναι η κατηγορία που διατυπώνει η αντιπολίτευση εις βάρος του και επισήμανε ότι η Ελλάδα είναι ένα κράτος δικαίου.
«Δεν θα απαντήσω ποτέ σε επιθέσεις κάτω από τη μέση και εκτός ορίων», δήλωσε ο κ. Καραμανλής.
«Τι λέει η αντιπολίτευση; Λέει, κάντε μία προανακριτική, έτσι. Δεσμευτείτε ότι θα την ψηφίσετε. Υπάρχουν όμως κατηγορίες;» είπε.
Ο κ. Καραμανλής υποστήριξε ότι το παλαιότερο αίτημα του ΠΑΣΟΚ για προανακριτική για τη σύμβαση 717 δεν είχε καμία σχέση με τα Τέμπη, αλλά αφορούσε την οικονομική διαχείριση της σύμβασης. «Να περιμένουμε αυτός ο άνθρωπος στη Λάρισα, ο εισαγγελέας, να κάνει τη δουλειά του, να δούμε πού θα καταλήξει και τι θα πει, να δούμε τι θα γίνει;» πρόσθεσε.
Ο κ. Καραμανλής ισχυρίστηκε πως: «Εάν ο εισαγγελέας πει ότι υπάρχουν εδώ κατηγορίες συγκεκριμένες, όπως όλοι οι πολίτες θα σταθώ όρθιος. Και δεν κρύβομαι πίσω από την ασυλία, γιατί δεν υπάρχει ασυλία εδώ» και συμπλήρωσε «Εάν κάποιος πιστεύει – και δεν προκαλώ, παρακαλώ – ότι υπάρχουν στοιχεία για ποινικές ευθύνες, υπάρχει διαδικασία.
Δεν μπορώ όμως να ακούω αυτή τη γελοιότητα του ΣΥΡΙΖΑ, που λέει δεν θα συντάξουμε καν πρόταση για προανακριτική διότι εσείς δεν την ψηφίζετε».
Όσον αφορά στην απόφαση του να είναι στις εκλογές του 2023 εκ νέου υποψήφιος, ο κ. Καραμανλής ανέφερε:
«Δεν ήταν μία εύκολη απόφαση, ούτε καπρίτσιο δικό μου, ότι επειδή λέγομαι Καραμανλής, κάποιος μου χρωστά. Εγώ στην πολιτική δεν μπήκα στα 20, μπήκα στα 40. Δεν είναι αυτοσκοπός για μένα η πολιτική. Παραιτήθηκα, έδωσα εξηγήσεις το πρώτο τρίμηνο, έκανα ένα δύσκολο προεκλογικό αγώνα γιατί είχαμε μεγάλο βάρος και απόφασισα να πάω στους ψηφοφόρους».
Ο κ. Καραμανλής τόνισε: «Δεν δέχομαι να λοιδορούνται οι ψηφοφόροι της ΝΔ. Όχι οι δικοί μου, γιατί εγώ είμαι ο τελευταίος τροχός της αμάξης, πραγματικός στόχος είναι ο πρωθυπουργός. Έχετε δει πώς απαξιώνουν τους ψηφοφόρους της Νεας Δημοκρατίας; Εδώ έχει ένα πρόβλημα η αριστερά”.
Όσον αφορά στο δημοσίευμα του Βήματος της Κυριακής, ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών υπενθύμισε ότι ο ίδιος είχε παραιτηθεί μερικές ώρες μετά το τραγικό δυστύχημα και επισήμανε ότι όλα τα ηχητικά ντοκουμέντα βρίσκονται στα χέρια των ανακριτικών αρχών.
«Έχω πολιτική ευθύνη, που εξ ορισμού είναι αντικειμενική, για αυτό και παραιτήθηκα αμέσως», είπε ο κ. Καραμανλής προσθέτοντας δε ότι σκέφτηκε ότι επειδή θα χρειαστεί η διαλεύκανση της υπόθεσης, δεν μπορεί ο υπουργός που είχε την εποπτεία στον οργανισμό να έχει και την ευθύνη διερεύνησης.
Όσον αφορά στη σύμβαση 717, ο κ. Καραμανλής επισήμανε: «Κατηγορούμαι για δύο αντιφατικά πράγματα». Υπενθύμισε ότι η εν λόγο σύμβαση αφορά σε σύστημα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης, σε ένα παζλ διαφόρων συστημάτων που πρέπει να διαθέτουν οι ευρωπαϊκοί σιδηρόδρομοι υψηλών ταχυτήτων μέχρι το 2030, όπως οι ψηφιακές επικοινωνίες (GSM- R) και το σύστημα αυτόματης πέδησης (ETCS).
Υποστήριξε επίσης ότι η Κυβέρνηση της ΝΔ παρέλαβε τη σύμβαση 717 διαλυμένη, με πολλά προβλήματα και “σπασμένη” στη μέση. «Με χίλια ζόρια καταφέραμε και την τελειώσαμε, δυστυχώς τελείωσε τρεις μήνες μετά», είπε.
Ερωτηθείς εάν το δυστύχημα θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί εάν είχε ολοκληρωθεί η σύμβαση 717, ο κ. Καραμανλής απάντησε: «Δεν μπορεί κανείς με βεβαιότητα να το πει αυτό».
Υποστήριξε ότι στην Ισπανία και τη Γερμανία, που διαθέτουν τέτοια συστήματα, έγιναν πολύνεκρα σιδηροδρομικά ατυχήματα, λόγω ανθρώπινου παράγοντα, καθώς όπως είπε αναφερόμενος στη Βαυαρία «ο σταθμάρχης έπαιζε με το κινητό του».
Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε επίσης στην Ευρωπαία Εισαγγελέα, που υποστηρίζει ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έπρεπε να είχε καταγγείλει τη σύμβαση 717.
«Όταν ανέλαβα, είχα να τελειώσω το σύστημα τηλεδιοίκησης με έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο, δηλαδή από τη Δικαιοσύνη. Έπρεπε ή να το τρέξω ή να το διαλύσω και ν αρχίσουμε από την αρχή», είπε και απαντώντας στους ισχυρισμούς της αντιπολίτευσης πως ευθύνεται γιατί δεν ολοκληρώθηκε η σύμβαση, σημείωσε: «Δεν μπορεί να κατηγορούμαστε και για τα δυο, για δυο αντίθετα πράγματα».
Όσον αφορά στον ισχυρισμό του ΣΥΡΙΖΑ ότι διαβεβαίωνε για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων, εξήγησε ότι η αξιωματική αντιπολίτευση απομονώνει μέρος της απάντησής του σε ερώτηση που αφορούσε το τρενάκι του Πηλίου. Επισήμανε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ με τη συγκεκριμένη ερώτηση ζητούσε να αντικατασταθούν οι πιστοποιημένοι από τον ΟΣΕ μηχανοδηγοί και να δοθεί το τρενάκι του Πηλίου στο Δήμο Βόλου.
Όσον αφορά στις κατηγορίες πως είχε δεχθεί προειδοποιήσεις για τον κίνδυνο δυστυχήματος, ο κ. Καραμανλής ισχυρίστηκε πως αυτό είναι «άλλος ένας μύθος». Ισχυρίστηκε ότι οι προειδοποιήσεις των εργαζόμενων αφορούσαν στο προβληματικό δίκτυο. Ενώ ξεκαθάρισε ότι: «Δεν υπάρχει τέτοιο έγγραφο που να προειδοποιεί κανέναν, ότι αν δεν κλείσει ο σιδηρόδρομος πάμε στα βράχια». Και το κυριότερο, τόνισε ότι δεν υπήρχε καμία τέτοια τοποθέτηση από την αρμόδια για θέματα ασφαλείας Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων.
Ο κ. Καραμανλής υπογράμμισε πως προχώρησε σε ενέργειες που ζητούσαν οι εργαζόμενοι. Ανέφερε ότι δρομολόγησε πρόσληψη 400 ατόμων μέσω ΑΣΕΠ και όταν διαπίστωσε πως οι διαδικασίες του ΑΣΕΠ καθυστερούσαν, υλοποίησε και την πρόσληψη εργαζόμενων με συμβάσεις ορισμένου χρόνου. Ανέφερε επίσης ότι αυξήθηκε ο προϋπολογισμός του ΟΣΕ και, μετά τις προσλήψεις, αυξήθηκαν και οι βάρδιες.
«Εκείνο το μοιραίο βράδυ, κάποιος έφυγε πιο νωρίς», επισήμανε ο κ. Καραμανλής και πρόσθεσε: «Εδώ να δεχθώ όση κριτική θέλετε, ως μέλος του ελληνικού πολιτικού συστήματος, για τις παθογένειες του ελληνικού Δημοσίου».
Στο ερώτημα εάν θα συναντηθεί με γονείς θυμάτων, ο κ. Καραμανλής ανέφερε πως όταν ρωτήθηκε σχετικά κατά την κατάθεσή του στην εξεταστική επιτροπή της Βουλής, «μέσα από την ψυχή μου είπα ότι εγώ αν ήμουν στη θέση τους δεν θα ήθελα να συναντηθώ με κάποιον που είχε την εποπτεία του συστήματος». Αποκάλυψε ότι στη συνέχεια τον πήραν γονείς τηλέφωνο, δήλωσε πάντα διατεθειμένος να συζητήσει και επανέλαβε τον απόλυτο σεβασμό του.