ΕΛΛΑΔΑ

Κορυφώνεται η κίνηση στην εορταστική αγορά – Το ωράριο των καταστημάτων σήμερα

Κορυφώνεται η κίνηση στην εορταστική αγορά με τις προτιμήσεις των καταναλωτών για τα δώρα να παραμένουν σταθερά οι ίδιες, με την ένδυση και υπόδηση στη κορυφή, τα δώρα, τα παιχνίδια και τα καλλυντικά να ακολουθούν, ενώ οι έμποροι προσδοκούν ότι ο τζίρος τους θα ξεπεράσει τα περυσινά επίπεδα και θα κινηθεί πάνω από τα 4 δισ. ευρώ.

Σε ό,τι αφορά στο ωράριο των καταστημάτων σήμερα Τρίτη 24 Δεκεμβρίου (Παραμονή Χριστουγέννων) το ωράριο λειτουργίας για τα εμπορικά καταστήματα είναι από τις 9 το πρωί μέχρι τις 6 το βράδυ.

Αύριο Τετάρτη 25 Δεκεμβρίου και την Πέμπτη 26 Δεκεμβρίου είναι αργία.

Ενόψει Πρωτοχρονιάς, τα καταστήματα θα ανοίξουν και πάλι την Παρασκευή 27 Δεκεμβρίου, με συνεχές ωράριο, 9 το πρωί με 9 το βράδυ, το Σάββατο θα είναι ανοικτά από τις 9 το πρωί μέχρι τις 6 το απόγευμα και την επόμενη Κυριακή τα εμπορικά καταστήματα θα λειτουργήσουν από τις 11 το πρωί μέχρι τις 6 το απόγευμα ενώ πολυκαταστήματα και αλυσίδες καταστημάτων θα λειτουργήσουν από τις 11 το πρωί μέχρι τις 8 το βράδυ. Την Τρίτη 31 Δεκεμβρίου, παραμονή Πρωτοχρονιάς, τα εμπορικά καταστήματα θα λειτουργήσουν μέχρι τις 6 το απόγευμα ενώ Τετάρτη 1 Ιανουαρίου και Πέμπτη 2 Ιανουαρίου θα είναι κλειστά.

Οι έλεγχοι είναι συνεχείς σε όλο το εύρος της αγοράς, για αθέμιτη κερδοφορία, παραπλανητικές εκπτώσεις κ.α. ενώ το υπουργείο Ανάπτυξης, πέρα από την ενίσχυση της δράσης των ελεγκτικών μηχανισμών, προτείνει στους ίδιους τους καταναλωτές να κάνουν καλή έρευνα αγοράς και να αξιοποιούν το ψηφιακό παρατηρητήριο τιμών e-Καταναλωτής. Από τις πλευρά τους και οι οργανώσεις των καταναλωτών προτείνουν να γίνεται καλή έρευνα αγοράς πριν την επιλογή και σε ότι αφορά στις ηλεκτρονικές αγορές, οι αγοραστεί, να είναι πολύ προσεκτικοί στην επικοινωνία των προσωπικών δεδομένων τους.

ΕΚΠΟΙΖΩ: Τι να προσέχουν οι καταναλωτές όταν αγοράζουν παιχνίδια και τρόφιμα

Σύμφωνα με έρευνες, όπως αναφέρει η Ένωση Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής σε ανάρτηση της στην ηλεκτρονική σελίδα της, η εορταστική ατμόσφαιρα μπορεί να επηρεάσει την καταναλωτική συμπεριφορά, οδηγώντας σε αυξημένες δαπάνες και αγορές που συχνά υπερβαίνουν τον προϋπολογισμό που έχουμε κάνει για τις αγορές των Χριστουγέννων. Σημαντικό μέρος των εορταστικών προετοιμασιών αποτελούν οι χριστουγεννιάτικες αγορές παιχνιδιών και τροφίμων για το οικογενειακό τραπέζι. Ωστόσο, η διαδικασία επιλογής και αγοράς παιχνιδιών ενέχει προκλήσεις που συνδέονται με την ασφάλεια, την ποιότητα και την καταλληλότητα τους.

Όπως σημειώνει η ΕΚΠΟΙΖΩ, με βάση τις διεθνείς προδιαγραφές και τις συστάσεις επιστημονικών φορέων, είναι απαραίτητο οι καταναλωτές όταν αγοράζουν παιχνίδια να υιοθετήσουν μια προσεκτική και ενημερωμένη προσέγγιση και να δίνουν βάση στα εξής:

   1. Πιστοποιήσεις ασφαλείας και ηλικιακή καταλληλότητα

Όταν αγοράζουμε ένα παιχνίδι πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη μας κάποιους παράγοντες. Τα δείγματα παιχνιδιών, στα οποία διενεργούνται οι απαραίτητοι έλεγχοι και δοκιμές είναι ελάχιστα σε σχέση με το μεγάλο αριθμό παιχνιδιών που κυκλοφορεί στην αγορά και για αυτό το λόγο θα πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί.

   * Ελέγχουμε τη σήμανση του παιχνιδιού. Η ένδειξη CE δηλώνει ότι το παιχνίδι πληροί τις απαιτήσεις ασφαλείας που ορίζονται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Σήμερα, όλα τα παιχνίδια που κυκλοφορούν στην Ενιαία Ευρωπαϊκή Αγορά θα πρέπει να φέρουν την ένδειξη CE κατά τρόπο ορατό και ανεξίτηλο. Παράλληλα, είναι σκόπιμο να εξετάζεται εάν το παιχνίδι έχει λάβει πιστοποίηση από ανεξάρτητους οργανισμούς, που εστιάζουν σε αυστηρά πρότυπα ασφαλείας, όπως το ASTM International.

   * Τα παιχνίδια που προορίζονται για παιδιά άνω των 3 ετών, πρέπει να αναγράφουν σήμανση απαγόρευσης ηλικίας και δεν πρέπει να αγοράζονται ή να χρησιμοποιούνται από μικρότερα παιδιά λόγω του κινδύνου πνιγμού.

   2. Χημική ασφάλεια και σύνθεση υλικών

Κατά την αγορά παιχνιδιών προσέχουμε το υλικό κατασκευής. Αποφεύγουμε τα παιχνίδια που περιέχουν PVC ή φθαλικές ενώσεις. Η παραγωγή και η εμπορία στην ελληνική αγορά κάθε είδους μαλακών μασητικών παιχνιδιών από PVC που προορίζονται μέχρι 3 ετών απαγορεύεται. Τα τοξικά χημικά, αν υπάρχουν, μπορούν να θέσουν σε κίνδυνο την υγεία των παιδιών μέσω της επαφής ή της εισπνοής.

   3. Ποιότητα και προέλευση

Οι καταναλωτές ενθαρρύνονται να προτιμούν παιχνίδια από επώνυμους κατασκευαστές και αξιόπιστες επιχειρήσεις και να μην αγοράζουν από πλανόδιους πωλητές που δεν διαθέτουν τις σχετικές άδειες. Τις περισσότερες φορές τα παιχνίδια άγνωστης προέλευσης έχουν αυξημένες πιθανότητες να μην συμμορφώνονται με τα πρότυπα ασφαλείας. Εξίσου σημαντική είναι και η δυνατότητα πρόσβασης σε πληροφορίες για τον κατασκευαστή και την εταιρεία διανομής. Επίσης, η επιλογή του παιχνιδιού πρέπει να γίνεται και με βάση τα ενδιαφέροντα και τις κλίσεις του κάθε παιδιού.

   4. Αποδείξεις αγοράς και επιστροφή προϊόντων

Αν κάποιο παιχνίδι είναι ελαττωματικό, οι καταναλωτές έχουν κάθε δικαίωμα να το επιστρέψουν. Όσοι καταναλωτές πραγματοποιήσουν ηλεκτρονικά τις αγορές τους, έχουν το δικαίωμα να το επιστρέψουν σε διάστημα 14 ημερολογιακών ημερών από τη στιγμή της αγοράς, είτε γιατί το μετάνιωσαν είτε γιατί το προϊόν είναι ελαττωματικό. Οι αποδείξεις αγοράς θα πρέπει πάντα να φυλάσσονται, για να μπορέσουν οι καταναλωτές να έχουν αποδεικτικό ώστε να ζητήσουν ακόμη και τα χρήματά τους πίσω. Εάν κάποιος καταναλωτής δεν λάβει απόδειξη οφείλει να τη ζητήσει ή εάν αντιληφθεί πως νοθεύεται ο ανταγωνισμός (π.χ. εάν το προϊόν έχει ίδια ακριβώς τιμή σε αρκετά καταστήματα) πρέπει να προχωρήσει σε καταγγελία.

Όσον αφορά το χριστουγεννιάτικο τραπέζι η επιλογή τροφίμων πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή, τόσο για την υγεία και ασφάλεια των καταναλωτών όσο και για την ποιότητα των προϊόντων:

   1. Επιλογή φρέσκων και ποιοτικών προϊόντων

Η ποιότητα των τροφίμων είναι το κλειδί για ένα επιτυχημένο χριστουγεννιάτικο τραπέζι. Οι καταναλωτές καλό θα ήταν να προτιμούν τα βιολογικά προϊόντα  και να δίνουν προσοχή στις ετικέτες τους για την ημερομηνία συσκευασίας και την ημερομηνία λήξης. Όσον αφορά τα φρούτα, επιλέξτε φρούτα και λαχανικά εποχής που είναι πιο φρέσκα και οικονομικά και ελέγξτε για τυχόν σημάδια αλλοίωσης, όπως μαυρίσματα ή μαλακά σημεία.

   2. Προμήθεια κρέατος

Η διάθεση του νωπού κρέατος πρέπει να γίνεται υπό ψύξη μεταξύ +2ºC και +5ºC, ενώ η διάθεση του κατεψυγμένου σε θερμοκρασία από -18ºC και κάτω. Το κρέας δεν πρέπει να διατίθεται εκτός ψύξης. Στα σημεία πώλησης πρέπει να τηρούνται πινακίδες για την προέλευση του κρέατος, πληροφορία που περιέχεται και στην αυτοκόλλητη ετικέτα που εκδίδεται από την ταμειακή μηχανή ενώ ο καταναλωτής πρέπει να αναζητά τις σφραγίδες υγειονομικών ελέγχων που αποδεικνύουν ότι οι αρμόδιες κτηνιατρικές υπηρεσίες έχουν πραγματοποιήσει τον απαιτούμενο έλεγχο. Η ΕΚΠΟΙΖΩ υπενθυμίζει ότι ο ΕΦΕΤ συνιστά στους καταναλωτές να πραγματοποιούν πλήρη απόψυξη του κατεψυγμένου κρέατος πριν από το μαγείρεμα (π.χ. κατεψυγμένο κοτόπουλο), τοποθετώντας το (κατά προτίμηση) εντός της συντήρησης του οικιακού ψυγείου, καλυμμένο με προστατευτική μεμβράνη συσκευασίας κατάλληλη για τρόφιμα και μέσα σε δοχείο κατάλληλο για τρόφιμα, το οποίο να κρατάει τα υγρά από την απόψυξη. Για το χρόνο πλήρους απόψυξης, ανάλογα με το βάρος του προϊόντος, υπάρχουν προτεινόμενοι χρόνοι από τους προμηθευτές.

   3. Συσκευασμένα και κατεψυγμένα προϊόντα

Πολλά από τα τρόφιμα που αγοράζουμε την εορταστική περίοδο είναι συσκευασμένα. Καλό είναι λοιπόν να διαβάζουμε προσεκτικά τις ετικέτες ώστε να γνωρίζουμε τα συστατικά, την ημερομηνία λήξης και την προέλευση και να αποφεύγουμε προϊόντα με υπερβολικά πρόσθετα ή τεχνητές χρωστικές. Οι καταναλωτές πρέπει να βεβαιώνονται ότι η συσκευασία δεν έχει φθορές ή σημάδια παραβίασης, καθώς αυτά μπορεί να υποδεικνύουν επιμόλυνση.  Τα κατεψυγμένα προϊόντα είναι μεν βολικά αλλά απαιτούν σωστή διαχείριση. Όταν αγοράζουμε κατεψυγμένα οφείλουμε να ελέγξουμε ότι η κατάψυξη στο κατάστημα διατηρεί τη σωστή θερμοκρασία και αφού τα αγοράσουμε φροντίζουμε να τα μεταφέρουμε στο σπίτι όσο το δυνατόν γρηγορότερα ώστε να αποθηκευτούν άμεσα στην κατάψυξη.

Όσον αφορά τα συσκευασμένα τυριά, αυτά θα πρέπει να φέρουν σήμανση αναγνώρισης (οβάλ σφραγίδα) με τα αρχικά της χώρας παραγωγής και τον αριθμό έγκρισης του παρασκευαστή. Επίσης, η ημερομηνία ελάχιστης διατηρησιμότητας θα πρέπει να αναγράφεται επάνω στη συσκευασία. Ωστόσο, καλό θα ήταν να αποφεύγονται τα συσκευασμένα γαλακτοκομικά και αλλαντικά καθώς ναι μεν διατηρούνται για πολλές μέρες αλλά κοστίζουν περισσότερο από τα μη συσκευασμένα.

   4. Γλυκά

Από το χριστουγεννιάτικο τραπέζι δεν θα μπορούσαν να λείπουν και τα γλυκά. Αν αγοράζετε παραδοσιακά γλυκά όπως μελομακάρονα ή κουραμπιέδες, επιλέξτε καταστήματα με καλή φήμη και διασφαλισμένη ποιότητα. Αν αντίθετα προτιμάτε να φτιάξετε γλυκά στο σπίτι, προμηθευτείτε πρώτες ύλες υψηλής ποιότητας, όπως αγνό μέλι, αλεύρι και ξηρούς καρπούς. Και στις δυο περιπτώσεις αν έχετε αλλεργίες ή διατροφικούς περιορισμούς, ελέγξτε τα συστατικά προσεκτικά.

Τέλος, είναι σημαντικό να έχουμε υπόψη ότι οι υπερβολές στις εορταστικές δαπάνες δεν είναι απαραίτητες για να δημιουργήσουμε μια όμορφη ατμόσφαιρα. Αγοράζουμε μόνο όσα πραγματικά χρειαζόμαστε, για να αποφύγουμε την σπατάλη τόσο χρημάτων όσο και τροφίμων. Κάνοντας σωστό σχεδιασμό και προσεκτικές επιλογές, μπορούμε να εξασφαλίσουμε ένα πλούσιο και ποιοτικό γιορτινό τραπέζι, χωρίς αυτό να επιβαρύνει τον προϋπολογισμό μας.

Οι καταναλωτές δίνουν έμφαση στην εξοικονόμηση και στη διαχείριση πόρων

Προσπάθεια προσαρμογής στις προκλήσεις της ακρίβειας και του αυξημένου κόστους ζωής εμφανίζουν να καταβάλλουν οι Έλληνες καταναλωτές ενόψει της εορταστικής περιόδου. 

Σύμφωνα με τα στοιχεία έρευνας που διενήργησε η Klarna, οι Έλληνες καταναλωτές προσαρμόζουν τις συνήθειες τους για να ανταποκριθούν στις προκλήσεις του αυξημένου κόστους ζωής, δίνοντας έμφαση στην εξοικονόμηση και τη στρατηγική διαχείριση πόρων.

   * Πάνω από τους μισούς συμμετέχοντες (50,8%) αναζητούν πιο οικονομικά προϊόντα.

   * Το 41,1% σχεδιάζει να μειώσει τις δαπάνες του σε μη απαραίτητα είδη και το 32,5% θα αγοράσει μόνο αν υπάρχει σημαντική προσφορά.

   * Συγκριτικά με προηγούμενες χρονιές, το 20,1% δηλώνει ότι θα αγοράσει λιγότερα δώρα.

   * Για να αποφύγει την σπατάλη τροφίμων, το 25,6% των ερωτηθέντων δήλωσε πως σχεδιάζει να οργανώσει καλύτερα το μενού των γιορτών.

Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με τα στοιχεία έρευνας που διενήργησε η Klarna, η πλειονότητα των καταναλωτών φαίνεται να διατηρεί έναν συγκρατημένο προϋπολογισμό για τα χριστουγεννιάτικα δώρα φέτος. Συγκεκριμένα:

   * Το 7,8% σκοπεύει να ξοδέψει από 1 έως 50 ευρώ και το 18,7% προγραμματίζει δαπάνες μεταξύ 51 και 100 ευρώ.

   * Το μεγαλύτερο ποσοστό, που φτάνει το 37%, διαθέτει προϋπολογισμό από 101 έως 250 ευρώ, ενώ το 20,2% σχεδιάζει να ξοδέψει από 251 έως 500 ευρώ.

   * Ένα 10,3% στοχεύει σε δαπάνες από 501 έως 1.000 ευρώ, ενώ το 3% των καταναλωτών αναφέρει ότι θα ξοδέψει από 1001 έως 2.000 ευρώ.

Οι άνδρες φαίνεται να ξοδεύουν μεγαλύτερα ποσά για χριστουγεννιάτικα δώρα, με το 25% να επιλέγει το εύρος 251-500 ευρώ (έναντι 15% των γυναικών) και 12% το εύρος 501-1000 ευρώ (έναντι 8% των γυναικών). Από την άλλη, οι γυναίκες φαίνεται να διαθέτουν μικρότερο «πορτοφόλι», με το 25% να περιορίζεται στα 51-100 ευρώ (έναντι 13% των ανδρών).

«Έξυπνες» πρακτικές για εορταστικές αγορές

Σημειώνεται στην έρευνα ότι οι τεχνολογικές λύσεις για την αναζήτηση ιδεών και πιο οικονομικών προϊόντων αυξάνονται, όπως και οι λύσεις πληρωμών, με περισσότερο από το 27% των ερωτηθέντων να δηλώνει ότι έχει ήδη χρησιμοποιήσει τους τελευταίους 12 μήνες λύσεις “Buy Now, Pay Later” .

Οι καταναλωτές υιοθετούν διάφορες έξυπνες πρακτικές για να εξοικονομήσουν χρήματα και να μεγιστοποιήσουν την αξία των εορταστικών αγορών τους. Οι πιο συχνοί τρόποι είναι:

   * Αγορές κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων (56,6%)

   * Εργαλεία σύγκρισης τιμών (40,8%)

   * Προγράμματα ανταμοιβής (36,2%)

   * Προγράμματα επιστροφής χρημάτων (30%)

   * Κουπόνια (27,9%)  

Οικονομικός προγραμματισμός και χριστουγεννιάτικες αγορές

Το 56,6% των καταναλωτών κάνει ενδελεχή έρευνα και προγραμματίζει εκ των προτέρων τις αγορές του, ενώ το 30% στοχεύει στην αποτελεσματικότητα, ξοδεύοντας όσο το δυνατόν λιγότερο χρόνο. Το 19,7% αγοράζει την τελευταία στιγμή, αλλά με σαφή εικόνα του τι θέλει, ενώ το 13,9% δηλώνει ότι καθυστερεί λόγω των πολλών επιλογών. Ένα 11% ζητά λίστες ευχών από την οικογένεια και τους φίλους για να διευκολύνει τη διαδικασία.

Ηλεκτρονικά καταστήματα «εναντίον» φυσικών καταστημάτων

Η πλειονότητα των καταναλωτών (50,2%) αναζητά και ολοκληρώνει τις αγορές της online, επιβεβαιώνοντας την προτίμησή της για τις ψηφιακές αγορές. Ένα 28,4% ακολουθεί μια υβριδική προσέγγιση, καθώς αναζητά προϊόντα online αλλά τα αγοράζει σε φυσικά καταστήματα. Τέλος, το 18,7% παραμένει πιστό στις παραδοσιακές αγορές, πραγματοποιώντας εξ ολοκλήρου τις αγορές του σε φυσικά καταστήματα.

Πάντως, σημειώνεται ότι η τεχνολογία δεν αφορά μόνο τα προϊόντα που προσφέρονται ως δώρα, καθώς η Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) μεταμορφώνει και τη διαδικασία αγορών. Το 33,1% των καταναλωτών δηλώνει ότι χρησιμοποιεί AI για τις χριστουγεννιάτικες αγορές. Οι κύριες χρήσεις της περιλαμβάνουν:

   * Σύγκριση τιμών (67%)

   * Αναζήτηση ευκαιριών και εκπτώσεων (57%)

   * Εξοικονόμηση χρόνου (51%)

   * Εύρεση φθηνότερων επιλογών (52%)

   * Εξοικονόμηση χρημάτων (46%).

Σημειώνεται ότι τα αποτελέσματα της έρευνας έχουν βασιστεί σε δείγμα άνω των 1.000 Ελλήνων καταναλωτών ηλικίας μεταξύ των 18-77 ετών. Την έρευνα διεξήγαγε η εταιρεία ερευνών Appinio τον Νοέμβριο του 2024. Το μέγεθος του δείγματος, το οποίο διάλεξε η εταιρεία ερευνών, αποτελεί εθνική αντιπροσώπευση και περιέχει χρήστες της Klarna όσο και μη χρήστες της Klarna.

Θεσσαλονίκη: Η κίνηση στην αγορά πιάνει «κόκκινο», αγορές όμως γίνονται;

Πλήθος κόσμου κατακλύζει καθημερινά το κέντρο της Θεσσαλονίκης και πολίτες από κάθε μεριά της πόλης, όπως και ξένοι επισκέπτες, κυρίως από Βαλκανικές χώρες, φορώντας τα γιορτινά τους, μπαινοβγαίνουν στα μαγαζιά, απολαμβάνουν διάφορα ροφήματα και γεύματα στα στολισμένα καταστήματα εστίασης και γίνονται μέρος της άκρως εορταστικής ατμόσφαιρας που επικρατεί. Είναι βέβαια και το Μετρό της πόλης που μαγνητίζει τόσο τους πολίτες του νομού και των τριγύρω περιοχών, όσο και τους ξένους, που όπως επανειλημμένα έχουν οι ίδιοι δηλώσει, αποτελεί ένα ζωντανό…υπόγειο μουσείο που αποτυπώνει την ιστορία και τα επίπεδα που χτίστηκε και κατοικήθηκε η Θεσσαλονίκη, από το 316 π.χ και τους ελληνιστικούς χρόνους, μέχρι τους νεότερους και την απελευθέρωση της πόλης το 1912.

Εκπρόσωποι των παραγωγικών φορέων της πόλης μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ συμφωνούν με τα παραπάνω και…επαυξάνουν με ικανοποίηση και χαρά, αλλά αμφότεροι αναγνωρίζουν με προβληματισμό και ανησυχία ότι τα ταμεία τους δεν γεμίζουν επαρκώς, αφού οι καταναλωτές προμηθεύονται τα απολύτως απαραίτητα, επιλέγοντας μάλιστα τους συμβολισμούς, που δεν κοστίζουν και… υπέρμετρα. Οι ίδιοι εκτιμούν πως η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών είναι περιορισμένη ενώ βάλλεται και από τις ανατιμήσεις στην ενέργεια και όχι μόνο, αλλά και από το γεγονός ότι προτού αλλάξει η χρονιά, οι υποχρεώσεις προς την πολιτεία πρέπει να διευθετηθούν και κοστίζουν. Έτσι, αγορές γίνονται μεν, αλλά είναι συγκρατημένες, μετρημένες και όσο πιο οικονομικές γίνεται.

Κάθε πέρυσι και καλύτερα για τα εμπορικά καταστήματα

«Είμαστε μια ανάσα πριν τα Χριστούγεννα, αλλά η αγοραστική κίνηση είναι χειρότερη ακόμη και από οποιαδήποτε καθημερινή ημέρα», επισημαίνει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης (ΕΣΘ), Παντελής Φιλιππίδης και εκφράζοντας την απογοήτευσή του εκτιμά ότι η φετινή εορταστική περίοδος «θα κλείσει με πτώση 30% με 40% σε σχέση με την περσινή».

Ενδεικτικά αναφέρει ότι ακόμη και τις δυο προηγούμενες Κυριακές που η αγορά της Θεσσαλονίκης ήταν ανοιχτή και κατακλύστηκε από κόσμο, ειδικά στις 22/12, οι αγορές ήταν ελάχιστες και οι περισσότερες μάλιστα δεν έγιναν από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Για τους ξένες επισκέπτες στην πόλη, κυρίως από Βαλκανικές χώρες, ο ίδιος σημειώνει ότι «προβαίνουν σε αγορές». Τονίζει, παράλληλα, ότι υπό κανονικές συνθήκες ο τζίρος των Χριστουγέννων συνεισφέρει το 80% στο σύνολο των ετήσιων εσόδων για τα παιχνίδια, ενώ για τα υπόλοιπα είδη ο εορταστικός τζίρος συνδράμει ως και 30%. Ωστόσο θεωρεί ότι φέτος αυτό δεν αναμένεται να συμβεί και προοιωνίζει ένα κακό 2025 με λουκέτα. «Ποιος θα μπορούσε ποτέ να φανταστεί πριν από δέκα χρόνια ότι σήμερα-μεταξύ άλλων- θα υπήρχαν 14 αδιάθετα καταστήματα στην οδό Μητροπόλεως και 12 στην οδό Τσιμισκή, τον πιο εμπορικό δρόμο της Θεσσαλονίκης» λέει και προσθέτει «εμπορικοί δρόμοι έχουν εξαφανιστεί, όπως αυτός της Παρασκευοπούλου και από τα 3.500 μέλη του ΕΣΘ, ζήτημα οι 500 να είναι “υγιείς”. Η πλειονότητα είμαστε στο “κόκκινο”».

Την …κορύφωση της κίνησης περιμένουν αρτοποιοί και ζαχαροπλάστες 

Χιλιάδες κιλά βασιλόπιτας και άλλα τόσα μελομακάρονα και κουραμπιέδες έχουν βάλει πλώρη να παρασκευάσουν και …παρασκευάζουν αρτοποιοί και ζαχαροπλάστες στο νομό Θεσσαλονίκης, με τους επικεφαλής του Σωματείου Αρτοποιών νομού Θεσσαλονίκης, «Ο Προφήτης Ηλίας», Έλσα Κουκουμέρια και της Συντεχνίας Ζαχαροπλαστών, Μάριο Παπαδόπουλο να επισημαίνουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι «οι καταναλωτές προβαίνουν σε αγορές, συγκρατημένα όμως και με σύνεση, ώστε να μην πέσουν έξω στον οικογενειακό προϋπολογισμό που είναι μετρημένος και καθορισμένος». Αμφότεροι βέβαια αναφέρουν ότι από τις αμέσως επόμενες ημέρες δεν αποκλείεται η κίνηση στα μαγαζιά τους να κορυφωθεί και εκφράζουν την ευχή αυτό να συμβεί. «Έστω και οριακά “βλέπουμε” να κλείνουμε τη φετινή σεζόν με θετικό πρόσημο σε σχέση με πέρυσι» συμπληρώνουν.

Οι αρτοποιοί, σύμφωνα με την κ. Κουκουμέρια, έχουν βάλει πλώρη φέτος να φουρνίσουν περισσότερα από 500.000 κιλά βασιλόπιτας ενόψει της Πρωτοχρονιάς. Στο μεσοδιάστημα ήδη εκατοντάδες χιλιάδες κιλών με μελομακάρονα και κουραμπιέδες… παρασκευάζονται, ψήνονται και “βάζουν” δυναμικά στο κλίμα των εορτών τους καταναλωτές, οι οποίοι φέτος ψωνίζουν λίγο περισσότερο συγκριτικά με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, όπως επισημαίνει.

Για τις τιμές των εορταστικών γλυκισμάτων, σημειώνει ότι είναι από σταθερές ή έως και ένα ευρώ υψηλότερες, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο και διαβεβαιώνει: «η όποια αύξηση γίνει, εάν τελικά γίνει, δεν θα ξεπερνάει το ένα ευρώ ανά κιλό και πραγματικά δεν αντικατοπτρίζει τις καταιγιστικές ανατιμήσεις που βιώνουμε εμείς οι αρτοποιοί και που μαζί με το κόστος ενέργειας υπερβαίνουν το 50% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα».

 Έτσι, οι τιμές στα μελομακάρονα και τους κουραμπιέδες, κυμαίνονται φέτος στα 13-16 ευρώ/κιλό, ήτοι στα περσινά επίπεδα και σε 16-19 ευρώ/κιλό αντίστοιχα, ενώ για την βασιλόπιτα η κ. Κουκουμέρια εκτιμά ότι θα διατεθεί φέτος στα 13-18 ευρώ/κιλό.

…και έως 150.000 κιλά βασιλόπιτας από τους ζαχαροπλάστες

Σε 100.000 με 150.000 κιλά υπολογίζονται οι βασιλόπιτες που θα διαθέσουν φέτος οι ζαχαροπλάστες της Θεσσαλονίκης, με τον πρόεδρο της Συντεχνίας Ζαχαροπλαστών, Μάριο Παπαδόπουλο να σημειώνει: «η κίνηση καταγράφεται ακόμη “χαλαρή”, αλλά εκτιμώ ότι από τις αμέσως επόμενες ημέρες ίσως και να υπάρξει κορύφωση».

Αναφερόμενος στις τιμές στα ζαχαροπλαστεία του νομού Θεσσαλονίκης, τονίζει ότι παρά την αύξηση του κόστους παραγωγής κατά 50% φέτος σε σχέση με πέρυσι και «κόντρα» στη «στρέβλωση της αγοράς, εμείς διατηρούμε σταθερές τις τιμές μας σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, σεβόμενοι τους καταναλωτές και διατηρώντας την υψηλή ποιότητα».

Έτσι, σύμφωνα με τον ίδιο, οι τιμές στα μελομακάρονα διαμορφώνονται στα 13-17 ευρώ/κιλό και στους κουραμπιέδες στα 15-19 ευρώ/κιλό «όταν μάλιστα σε άλλες αγορές της χώρας το κόστος τους αντίστοιχα ανέρχεται σε 26 ευρώ/κιλό και 30/ ευρώ κιλό αντίστοιχα». 

Οι φορείς εκφράζουν την χαρά και ικανοποίησή τους για την επιστροφή των καταναλωτών στα σημεία παρασκευής των γλυκισμάτων τους και όχι μόνο και συμπληρώνουν: «να είναι σίγουροι οι καταναλωτές ότι δεν κάνουμε καμία έκπτωση στην ποιότητα των προϊόντων μας παρά τις όποιες ανατιμήσεις και άλλες δυσκολίες αντιμετωπίζουμε».

Μειωμένη κατά 15% τουλάχιστον η κίνηση στις λαϊκές αγορές

Στο μεταξύ, μπορεί οι πάγκοι των λαϊκών αγορών να είναι γεμάτοι με φρέσκα προϊόντα και οι τιμές να παραμένουν σταθερές σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, «ωστόσο αν και διανύουμε τις τελευταίες ημέρες, πριν την εορταστική περίοδο, οι καταναλωτές αγοράζουν με σύνεση», επισημαίνει ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Σωματείων Επαγγελματιών Παραγωγών Πωλητών Λαϊκών Αγορών Μακεδονίας- Θεσσαλίας- Θράκης, Άγγελος Δερετζής, εκτιμώντας ότι η πτώση φέτος στον τζίρο θα ξεπεράσει το 15%.

Οι καταναλωτές εξακολουθούν να προμηθεύονται προϊόντα «μετρημένα και προμηθεύονται τα απολύτως απαραίτητα για το γιορτινό τραπέζι, αποφεύγοντας έτσι τις μεγάλες ποσότητες», τονίζει ο ίδιος και σημειώνει: «τουλάχιστον η έλευση του κόσμου στις υπαίθριες αγορές, μας τονώνει την ψυχολογία αν και όχι την …τσέπη». Η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών «έχει μειωθεί αισθητά τα τελευταία χρόνια. Κάτι που επιβεβαιώνεται και αυτή τη περίοδο», λέει και ο κ. Δερετζής. 

Μειωμένες οι παραγγελίες στα κρεοπωλεία

Μειωμένες σε ποσοστό έως και 15% καταγράφονται οι παραγγελίες που γίνονται στα κρεοπωλεία ενόψει των εορτών των Χριστουγέννων, σε σχέση με την περσινή αντίστοιχη περίοδο, με τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Καταστηματαρχών Κρεοπωλών, Σάββα Κεσίδη, να επισημαίνει «επάρκεια υπάρχει, οι καταναλωτές θέλουν να αγοράσουν αλλά δεν … έχουν λεφτά».

Πάντως, σύμφωνα με τον ίδιο το 50% του τζίρου στα κρεοπωλεία της χώρας ενόψει του εορτασμού των Χριστουγέννων αφορά σε αγορές χοιρινού. «Παραδοσιακά, ο “βασιλιάς” του εορταστικού τραπεζιού στην Ελλάδα είναι το χοιρινό, ενώ ακολουθούν σε απόσταση αναπνοής τα πουλερικά και ύστερα έρχονται το αρνί/κατσίκι και το μοσχάρι», επισημαίνει ο κ. Κεσίδης. Σε ό,τι αφορά τις γαλοπούλες, σημειώνει ότι ναι μεν γίνονται κάποιες πωλήσεις, «αλλά όχι σπουδαία πράγματα», όπως λέει χαρακτηριστικά και εξηγεί ότι «η κατανάλωσή της δεν συμβαδίζει με την παράδοση που κρατούν οι Έλληνες την περίοδο των εορτών των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς».

Σε ό,τι αφορά τις τιμές φέτος, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Καταστηματαρχών Κρεοπωλών (με περίπου 12.000 κρεοπωλεία πανελλαδικά), αναφέρει ότι κυμαίνονται στα περσινά επίπεδα για το χοιρινό και τα πουλερικά, ενώ η γαλοπούλα είναι ακριβότερη σε σχέση με τις εορτές των Χριστουγέννων του 2023 σε ένα εύρος από 0,50 ευρώ/κιλό έως και ένα ευρώ/κιλό. Για την τιμή των αμνοεριφίων, σημειώνει ότι παραμένει στα περσινά επίπεδα, ενώ στον αντίποδα για το μοσχάρι είναι στο +15%-17% .

Υπενθυμίζεται ότι παραμονή των Χριστουγέννων 24/12 και της Πρωτοχρονιάς 31/12, τα εμπορικά καταστήματα θα λειτουργήσουν από τις δέκα το πρωί μέχρι και τις έξι το απόγευμα, δίνοντας τη δυνατότητα στους καταναλωτές να πραγματοποιήσουν τα ψώνια της τελευταίας στιγμής. Ανήμερα των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, τα εμπορικά καταστήματα θα παραμείνουν κλειστά, ενώ κατεβασμένα θα έχουν τα ρολά τους στις 26/12 και ο ΕΣΘ προτείνει το ίδιο να συμβεί και στις 2/12. Την Κυριακή 29/12 όσοι καταστηματάρχες το επιθυμούν θα μπορούν να να λειτουργήσουν τις επιχειρήσεις τους από τις 10 το πρωί μέχρι και τις έξι το απόγευμα.

POPAGANDA

Share
Published by
POPAGANDA