Εντολή για τη διενέργεια κατεπείγουσας έρευνας, με αφορμή την αποκάλυψη για το σοβαρό περιστατικό με συρμό του Προαστιακού, έδωσε ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αριστείδης Κορέας.
Η παρέμβαση του κ. Κορέα ήρθε έπειτα από σημερινό πρωτοσέλιδο δημοσίευμα της «Εφημερίδας των Συντακτών», το οποίο αναφέρεται σε περιστατικό που έλαβε χώρα στις 9 Οκτωβρίου, όταν συρμός του Προαστιακού μπήκε, κατόπιν εντολής που έλαβε, σε γραμμή στη σήραγγα του Μετρό.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, ο μηχανοδηγός προσπάθησε, ανεπυτιχώς, να επικοινωνήσει με τους ρυθμιστές του ΟΣΕ όταν είδε ότι τα κλειδιά ήταν στραμμένα σε λάθος πορεία και τον έστελναν προς το Μετρό. Η εφημερίδα αναφέρει πως, παρά τον κανονισμό, ο μηχανοδηγός πήρε την σωτήρια απόφαση να ελαττώσει ταχύτητα ώστε να γίνει αντιληπτός ο συρμός από τους αισθητήρες της τηλεδιοίκησης, όπως και έγινε. Τότε του δόθηκε εντολή να κάνει οπισθοπορεία, περίπου 300 μέτρα, ώστε να βγει από τη σήραγγα στην οποία το τρένο θα σφήνωνε αν προχωρούσε.
Ο κ. Κορέας ανέθεσε τη διενέργεια της προκαταρκτικής εξέτασης στον εισαγγελέα Πρωτοδικών Απ. Ανδρέου, από τον οποίο ζητά να ερευνηθεί ταχύτατα το περιστατικό και να διακριβώσει αν και από ποια πρόσωπα έχουν διαπραχθεί τυχόν αξιόποινες πράξεις, όπως διατάραξη ασφάλειας μέσων σταθερής τροχιάς.
Διευκρινίσεις για το περιστατικό όπου ο συρμός 4245 του Προαστιακού μπήκε στη γραμμή του Μετρό στη Δουκίσσης Πλακεντίας εξέδωσαν τόσο η Hellenic Train όσο και ο ΟΣΕ δηλώνοντας πως διερευνώνται τα αίτια του περιστατικού σε συνεργασία με τις αρμόδιες αρχές, ενώ παράλληλα έχει ενεργοποιηθεί η πειθαρχική διαδικασία για την απόδοση ευθυνών και το προσωπικό που εμπλέκεται στο περιστατικό έχει τεθεί σε διαθεσιμότητα.
Σύμφωνα με την Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης (ΠΕΠΕ), ο συρμός 4245 αναγκάστηκε σε οπισθοπορεία στη γραμμή του Προαστιακού Αθήνας καθώς είχε λάβει εντολή από Σταθμάρχη (Τηλεδιοίκηση Σ.Κ.Α.) για να εισέλθει σε λάθος γραμμή (και συγκεκριμένα σε αυτήν του Μετρό) στην περιοχή της Δουκίσσης Πλακεντίας. Το συμβάν κατήγγειλε στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης (ΠΕΠΕ), η οποία εκπροσωπεί τους μηχανοδηγούς, ζητώντας την άμεση διερεύνησή του.
Σε ανακοίνωση της η Hellenic Train αναφέρει πως «η εταιρεία διερευνά τα αίτια του περιστατικού, που σημειώθηκε την Τετάρτη 9 Οκτωβρίου, κατά το οποίο συρμός του Προαστιακού παραβίασε τις ενδείξεις εισόδου στη γραμμή του ΜΕΤΡΟ στον σταθμό Δουκίσσης Πλακεντίας. Η διερεύνηση πραγματοποιείται σε συνεργασία με τις αρμόδιες αρχές, ενώ παράλληλα έχει ενεργοποιηθεί η πειθαρχική διαδικασία για την απόδοση ευθυνών. Το προσωπικό που εμπλέκεται στο περιστατικό έχει τεθεί σε διαθεσιμότητα.
Η εταιρεία ακολουθεί αυστηρά πρωτόκολλα ασφαλείας σε όλες τις διαδικασίες της και εφαρμόζει σύγχρονα συστήματα εκπαίδευσης και αξιολόγησης για το προσωπικό της».
Η Hellenic Train, καταλήγει η ανακοίνωση, παραμένει προσηλωμένη στη συνεχή βελτίωση της ασφάλειας του σιδηροδρομικού δικτύου, αναλαμβάνοντας τις απαραίτητες ενέργειες όπου απαιτείται.
Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης, μιλώντας στο ραδιόφωνο, real fm, είπε πως ήταν λάθος του σταθμάρχη, ο οποίος και έχει τεθεί εκτός υπηρεσίας, ενώ υποστήριξε ότι ο μηχανοδηγός παραβίασε δύο φωτοσήματα, τα οποία του έλεγαν ότι μπαίνει σε γραμμή του Μετρό.
Με ανακοίνωσή του ο ΟΣΕ αναφέρει:
«Την Τετάρτη 9 Οκτωβρίου περί ώρας 17:44 η αμαξοστοιχία 4245 που εκτελούσε το δρομολόγιο ΚΑΝΤΖΑ – ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΑ του προαστιακού, κατευθύνθηκε προς την είσοδο της γραμμής 3 της ΣΤΑΣΥ. Η διαδρομή οφείλεται σε σφάλμα χάραξης του Ρυθμιστή Κυκλοφορίας του ΣΚΑ».
Για το συμβάν αυτό επισημαίνονται τα ακόλουθα:
1. Σε καμία περίπτωση δεν υπήρξε ο παραμικρός κίνδυνος για τους επιβάτες τόσο του προαστιακού, όσο και γι’ αυτούς του Μετρό. Ο εν λόγω συρμός κινήθηκε σε σηματοτεχνικά χαραγμένη (δηλαδή ασφαλή διαδρομή), που όμως δεν είχε διαπίστευση χρήσης καθόσον αφορά συρμούς του Μετρό.
2. Η κίνηση τόσο του εν λόγω συρμού, όσο και των υπολοίπων γίνεται με σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση που λειτουργούν κανονικά από το 2004.
3. Τόσο οι συρμοί του προαστιακού, όσο και αυτοί του μετρό έχουν το ίδιο διαλειτουργικό περιτύπωμα, που συνεπάγεται την απόλυτη συμβατότητα περιτυπωμάτων, άρα ακόμη και αν εισερχόταν στη γραμμή του μετρό δεν θα «σφήνωνε» στη σήραγγα, όπως υπερβολικά αναφέρεται σε σχετικό δημοσίευμα.
4. Ο μηχανοδηγός του προαστιακού αν και είδε τα 2 φωτοσήματα των οποίων οι ενδείξεις τον προειδοποιούσαν για την είσοδό του συρμού στις γραμμές του Μετρό, εν τούτοις τα παραβίασε και τα δύο και αφού τα προσπέρασε, σταμάτησε και επικοινώνησε με το ΣΚΑ.
5. Εν συνεχεία δόθηκαν οι κατάλληλες οδηγίες παλινδρόμησης και χαράχθηκε εκ νέου η διαδρομή του κανονικού δρομολογίου.
Επιγραμματικά:
1. Όλες οι κινήσεις των συρμών γίνονται με σηματοδότηση – τηλεδιοίκηση.
2. Δεν υπήρξε αντίθετη κίνηση συρμού, αλλά ενδεχόμενη κυκλοφορία μη εξουσιοδοτημένου συρμού σε γραμμή μετρό.
3. Ο μηχανοδηγός παραβίασε δύο φωτοσήματα, οι ενδείξεις των οποίων του έδιναν σαφή προειδοποίηση για πιθανή είσοδο σε μη εξουσιοδοτημένη τροχιά.
4. Ο ρυθμιστής κυκλοφορίας τέθηκε άμεσα σε διαθεσιμότητα και επανεκπαίδευση με το ερώτημα της περαιτέρω απασχόλησής του σε θέση ρυθμιστή κυκλοφορίας.