ΕΛΛΑΔΑ

Debate για τον Δήμο Αθηναίων: Μπακογιάννης – Δούκας για κάμερες, κλιματική κρίση, σχολεία και Μεγάλο Περίπατο

Πραγματοποιήθηκε χθες στο ραδιομέγαρο της ΕΡΤ το debate μεταξύ των υποψήφιων δημάρχων Αθηναίων Κώστα Μπακογιάννη και Χάρη Δούκα, ενόψει του β’ γύρου των αυτοδιοικητικών εκλογών.

Οι ενότητες στις οποίες απάντησαν οι δύο υποψήφιοι ήταν οι εξής:

1. Λειτουργία της πόλης
2. Ασφάλεια
3. Κλιματική αλλαγή/ανθεκτικότητα
4. Υποδομές/Ανάπτυξη
5. Κοινωνική πολιτική
6. Πολιτισμός
7. Ελεύθερη ενότητα

Στην ερώτηση για τη λειτουργία της πόλης ο Κώστας Μπακογιάννης απάντησε μεταξύ άλλων:

«Έχει γίνει πολύ μεγάλη πρόοδος και η Αθήνα είναι καθαρότερη από ποτέ. Είναι καθαρή; Όχι. Αλλά έχουμε προχωρήσει μπροστά. Τι έχει αλλάξει; Πρώτα απ’ όλα η φιλοσοφία. Δεν είναι πια ο κάδος που αλλάζουμε, είναι και ότι η Αθήνα θέλει νερό, θέλει σαπούνι, θέλει απολύμανση. Το δεύτερο είναι ότι έχουμε ανανεώσει και εκσυγχρονίσει τον στόλο. Το τρίτο είναι ότι έχουμε δώσει ιδιαίτερη έμφαση στην ανακύκλωση. Ξεκινήσαμε από ένα 2% και ήδη στο 10%, παρά τα δύο χρόνια της πανδημίας και θα συνεχίσουμε με αυτό τον ρυθμό για το 20% του χρόνου και για το 40% το 2028. Η Αθήνα δεν προχωράει με σχόλια και συνθήματα».

Κάμερες και συνεργασία του δήμου με την Αστυνομία για την ασφάλεια

Στην ερώτηση για την ασφάλεια ο Κώστας Μπακογιάννης απάντησε μεταξύ άλλων:

«Η ασφάλεια είναι η βάση. Ναι στις κάμερες, δεν μπορούμε να έχουμε αστυνομικό σε κάθε γειτονιά. Πόσο μάλλον που έχουμε κάμερες νέας γενιάς, οι οποίες πιάνουν ακόμη και την ηχορύπανση. Χαίρομαι γιατί συμφωνήσαμε με τον υπουργό να τοποθετήσουμε κάμερες σε 750 σημεία της πόλης. Από εκεί και πέρα, υπάρχει ένα αντικειμενικό πρόβλημα ασφάλειας. Πρέπει να αλλάξει το μοντέλο. Προληπτική κοινοτική αστυνόμευση, δηλαδή τον αστυνομικό της γειτονιάς. Χρειάζονται επιπλέον δυνάμεις. Και θέλει συνεργασία του δήμου Αθηναίων με την Ελληνική Αστυνομία, την οποία έχουμε ξεκινήσει από το 2019. Και φυσικά η πρόληψη. Φως δηλαδή. Αυτή τη στιγμή αλλάζουμε 43.500 φωτιστικά σε όλη την Αθήνα με Led. Όπως επίσης να συνεργαστούμε με τον ΟΚΑΝΑ και θα συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε. Έχουμε τον νέο ξενώνα μεταβατικής φιλοξενίας, που σώζει ανθρώπινες ζωές. Έχουμε τους χώρους ελεγχόμενης χρήσης, πρέπει όμως να το διευρύνουμε. Και πρέπει να δούμε και το θεσμικό πλαίσιο σε συνεργασία με την κυβέρνηση, να εκσυγχρονιστούμε».

Η ευθύνη της πόλης είναι του δήμου, πρέπει να έχει και την αρμοδιότητα

Στην ερώτηση για την κλιματική αλλαγή και την ανθεκτικότητα ο Κώστας Μπακογιάννης απάντησε:

«Κάναμε τη δουλειά μας γειτονιά γειτονιά. Χαρτογραφήσαμε 41 σημεία ευαλοτότητας και επικινδυνότητας σε όλη την πόλη. Κάποια τα αντιμετωπίσαμε και λειτουργήσαμε πολύ καλά με τη νεροποντή, κάποια άλλα τα δρομολογήσαμε και κάποια άλλα βρίσκονται στο σχέδιό μας για την επόμενη πενταετία. Δεν περιμένουμε λοιπόν κανέναν Ντάνιελ, για να αντιμετωπίσουμε την κλιματική κρίση, το κάνουμε από την πρώτη ημέρα.

Και να προσθέσω κάτι σημαντικό, στο οποίο μπορούμε να συμφωνήσουμε. Ένας κλαυσίγελως που έχει να κάνει με τις αρμοδιότητες, πρέπει να λάβει τέλος. Η ευθύνη της πόλης είναι του δήμου, η ευθύνη είναι και κοινωνική και ηθική και αυτοδιοικητική. ‘Αρα πρέπει να έχει την αρμοδιότητα. Όταν όλα τα φρεάτια δεν είναι ευθύνη του δήμου και στέλνει εκεί συνεργείο ο δήμος, καλά κάνει και το στέλνει, αλλά στην πραγματικότητα παρανομεί. Επιτέλους ας ξεκαθαριστεί το τοπίο. Θέλουμε εμείς την αρμοδιότητα και πάμε αν το κυνηγήσουμε μαζί».

Η Πανεπιστημίου είναι ο πρώτος πράσινος δρόμος της πόλης

Στην ερώτηση για τις υποδομές και την ανάπτυξη ο Κώστας Μπακογιάννης απάντησε:

«Η αρχική σύλληψη του Μεγάλου Περιπάτου ήταν σωστή, αλλά η υλοποίηση είχε λάθη, είχε αδυναμίες, είχε κενά. Και ναι, καθυστερήσαμε, ναι ταλαιπωρήσαμε και ναι εξοργήσαμε. Όμως το τελικό έργο της Πανεπιστημίου αποζημιώνει. Είναι ο πρώτος πράσινος δρόμος της πόλης, ένας δρόμος συμπεριληπτικός για όλες και για όλους. Πολλά δέντρα, πράσινο, χώρος, επιτέλους υποδομές για ανθρώπους με αναπηρία και έλειπε. Έχει μειωθεί σύμφωνα με μελέτη του ΕΜΠ κατά 25% η ρύπανση. Ναι, υπήρχε ένα σοκ κυκλοφοριακό στην αρχή, αλλά η κυκλοφορία έχει αποκατασταθεί.

Σε συνδυασμό με τη νέα Ομόνοια, που έχει ξαναγίνει πλατεία, έχουν ξαναανάψει τα φώτα, σε συνδυασμό και με την Κοραή, τη Βουκουρεστίου, λίγο πιο πέρα το Σύνταγμα και τη Β. Όλγας, μας βοηθάει να κάνουμε κάποια βήματα μπροστά και να γίνουμε μια πιο ευρωπαϊκή πόλη. Και αν προσθέσουμε τον Αρδηττό, το Κολυμβητήριο που θα ξανανοίξει γιατί πέρασε στον δήμο Αθηναίων, μαζί και με το Θέατρο του Λυκαβηττού, κλείνουμε σιγά-σιγά τις πληγές της πόλης, που άνοιξε μια κρίση που μας πόνεσε όλους βαθιά».

Δίνουμε τη μάχη κάθε μέρα να κάνουμε την Αθήνα περισσότερο φιλική για τα ΑμεΑ

Στην ερώτηση για την κοινωνική πολιτική, ο Κώστας Μπακογιάννης απάντησε:

«Η Αθήνα είναι μια εχθρική πόλη κι εμείς τέσσερα χρόνια κάθε μέρα, δίνουμε τη μάχη για να την κάνουμε λίγο λιγότερο εχθρική και περισσότερο φιλική. Το μεγαλύτερο σοκ για μένα όταν ανέλαβα, ήταν ότι τα σχολεία της Αθήνας δεν είχαν προσβάσεις για ανθρώπους και παιδιά με αναπηρία. Αυτή τη στιγμή και είμαι πολύ υπερήφανος γι’ αυτό, προχωράει και ολοκληρώνεται το έργο σε δεκάδες σχολεία, ράμπες, αναβατόρια, τουαλέτες για παιδιά ΑμεΑ. Συνεχίζουμε στον δημόσιο χώρο να βάζουμε ράμπες παντού. Έχουμε κάνει πάνω από 60 δρόμους νέα πεζοδρόμια, πεζοδρόμους, πλατείες και προχωράμε για να γίνει η Αθήνα επιτέλους ασφαλής.

Επόμενο βήμα στις ράμπες αναπήρων να βάλουμε αισθητήρες, ώστε όταν ένα αυτοκίνητο παρκάρει πάνω σε ράμπα, να πηγαίνει άμεσα η Δημοτική Αστυνομία. Και επόμενο βήμα, στις νέες παιδικές χαρές να υπάρχουν και παιχνίδια για παιδιά με αναπηρία.

Και κάτι ακόμη: εννοείται πως όλοι οι αθλητικοί χώροι είναι προσβάσιμοι για παιδιά με αναπηρία».  

Να δημιουργηθεί ένας οργανισμός για τη βιώσιμη κινητικότητα στην Αθήνα

Στην ερώτηση για τον πολιτισμό και τα ζητήματα γύρω από αυτόν, ο Κώστας Μπακογιάννης απάντησε:

«Θα πρέπει να έχουμε Νόμο που ξεκάθαρα θα ορίζει, ότι σε εργάσιμες ημέρες και ώρες ο δρόμος δεν θα κλείνει για τίποτα και για κανέναν. Αν και δεν έχει ψηφιστεί αυτός ο Νόμος, από τότε που το κάναμε μεγάλο θέμα και φωνάξαμε, σε συνεργασία με την Τροχαία έχουμε καταφέρει να το ρυθμίσουμε.

Επειδή όμως με πήγατε στο κυκλοφοριακό και είναι κι αυτό ο πολιτισμός της καθημερινότητάς μας, θα πρέπει να δούμε ορισμένα ζητήματα. Το ένα ζήτημα είναι ότι η αναρχία που βλέπουμε σήμερα στους δρόμους, δεν είναι τίποτα άλλο από τον καθρέφτη της αναρχίας στο θεσμικό πλαίσιο. Έχουμε πολλές αρμοδιότητες, πολλούς φορείς, που περιπλέκονται. Εμείς έχουμε προτείνει, μαζί με την Ένωση Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, να δημιουργηθεί ένας οργανισμός για τη βιώσιμη κινητικότητα στην Αθήνα. Είναι σημαντικό γιατί θα μας επιτρέπει να οργανωθούμε. Από τις πιάτσες στα ταξί και τις λεωφορειολουρίδες μέχρι την ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς, η οποία είναι απολύτως απαραίτητη. Με τα νέα οχήματα που έρχονται θα αντικαταστήσουμε τα γερασμένα. Και πρέπει να μιλήσουμε για δημοτική συγκοινωνία συμπληρωματικά. Είμαστε έτοιμοι, έχουμε κάνει τη μελέτη, γι’ αυτό θα πρέπει να μιλήσουμε για επέκταση της ελεγχόμενης στάθμευσης, όπου μπορούμε γιατί δεν θέλουμε να βάζουμε τον κόσμο να πληρώνει. Και να μιλήσουμε για ένα πάρκινγκ τουλάχιστον σε κάθε δημοτική κοινότητα».

«Δέσμευση τιμής για μένα να ολοκληρώσω την πενταετία»

Στην ερώτηση για την περίπτωση που χάσει στις εκλογές, αν θα περάσει στην κεντρική πολιτική σκηνή, αλλά και για τη μεγάλη αποχή που υπήρξε στις εκλογές, ο Κώστας Μπακογιάννης απάντησε:

«Θα ξεκινήσω από το πιο σημαντικό για μένα, την αποχή. Το αποτέλεσμα της Κυριακής ήταν μια μαζική επιβεβαίωση, μια μεγάλη αναγνώριση και του έργου και του σχεδίου μας, αλλά κανείς δεν μπορεί να είναι χαρούμενος με τόσο μεγάλη αποχή. Η απάντησή μου σε αυτό ήταν ότι ζήτησα, κι ευχαριστώ τον κ. Δούκα που συμφώνησε αμέσως, να γίνει αυτό το debate. Και αν καταφέρουμε να πείσουμε έστω και έναν περισσότερο να πάει στην κάλπη, θα αξίζει τον κόπο όλη αυτή η συζήτηση.

Ως προς την άλλη ερώτηση, κλειστό συμβόλαιο, είτε είμαι δήμαρχος είτε είμαι δημοτικός σύμβουλος, η επόμενη πενταετία για μένα, είναι πενταετία της Αθήνας. Τα ίδια έλεγα και το 2019 και τα τήρησα. Τότε που ο κ. Ηλιόπουλος, ο κ. Γερουλάνος, ορκίζονταν ότι δεν θα πάνε πουθενά κι εδώ θα μείνουν, αλλά εκείνοι έφυγαν, καλά έκαναν, βουλευτές έγιναν, εγώ έμεινα. Και θα μείνω μέχρι να ολοκληρώσω την πενταετία. Είναι δέσμευση τιμής για μένα».

Ο δήμαρχος πρέπει να παίρνει αποφάσεις

Στη συνολική τοποθέτησή του στο τέλος, ο Κώστας Μπακογιάννης τόνισε:

«Είμαι κοντά στα 15 χρόνια στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και έχω μάθει ότι μετράει το αποτέλεσμα και ότι κρινόμαστε στην πράξη. Ναι, προφανώς κάνουμε και λάθη. Μόνο όποιος δεν δουλεύει, δεν κάνει λάθη. Αλλά υπάρχει μια πραγματικότητα, στην οποία θέλω να επανέλθω. Πάμε στην αλήθεια των γειτονιών. Σας ρώτησα κ. Δούκα για τον λόφο του Στρέφη, γιατί έχει να μπει ανθρώπινο χέρι πάρα πολλά χρόνια. Ο λόφος καταρρέει κι εμείς κάνουμε ένα έργο υποδομών και κάποιοι διαφωνούν, αντιστέκονται με τη βία. Είναι σημαντικό ο υποψήφιος δήμαρχος να τοποθετηθεί και να πει ‘’ναι ή όχι” γι’ αυτό το έργο. Για το μετρό στα Εξάρχεια, θα κινούνται 350.000 άνθρωποι με τη Γραμμή 4, είναι το πιο δημοκρατικό μέσο, το έχουμε ανάγκη σε μια πόλη, η οποία πνίγεται. Να γίνει ο σταθμός ή να μην γίνει; Έχουν δοθεί ιδεολογικές, πολιτικές, αυτοδιοικητικές μάχες. Σας μίλησα για την Ακαδημία Πλάτωνος. Έχουμε τη χρυσή ευκαιρία να ανοιχτούμε επιτέλους, να βγούμε από το κέντρο του κέντρου, από το τρίγωνο και από τη Βουλή και από το Σύνταγμα και να πάμε στη γειτονιά, να γίνει μια πράσινη ανάπλαση, ένα πρότυπο πράσινο μουσείο, κάποιοι κι εκεί διαφωνούν. Εσείς κ. Δούκα με ποιους είστε; Ο δήμαρχος πρέπει να λέει ‘’ναι”, πρέπει να λέει και ‘’όχι”. Πρέπει να παίρνει αποφάσεις. Σας μίλησα πριν για το κλειστό του ‘Ατλαντα. Είναι σημαντικό, γιατί μας λείπει το κλειστό και είναι μια περιοχή, που έχει πολλούς αθλητικούς συλλόγους.

Και τέλος, σας μίλησα για το πάρκο Δρακόπουλου. Δεν είπα τυχαία ότι δύο αντιδήμαρχοί μου έχουν φάει ξύλο. Πήγαμε εκεί, μας επιτέθηκαν, δεν μπορείτε να φανταστείτε τι τραβήξαμε. Και όχι, δεν έχει μπει ούτε ένα πλακάκι, ούτε μια ζαρντινιέρα. Πάμε αν θέλετε μαζί αύριο το πρωί, να βγάλουμε και φωτογραφία, για να επιβεβαιωθεί του λόγου το αληθές. Και σε αυτό, σας παρακαλώ να τοποθετηθείτε. Είναι σημαντικό. Οφείλουμε την αλήθειά μας και την καθαρότητά μας».

Χ. Δούκας: Ανοχύρωτη πόλη η Αθήνα

Στο θέμα σχετικά με τη λειτουργία της πόλης, ο υποψήφιος δήμαρχος Χάρης Δούκας ρωτήθηκε για τις προτάσεις του για το πράσινο, τις παιδικές χαρές και τους χώρους στάθμευσης στην Αθήνα κατά πόσο υπάρχει εκτίμηση για τον διαθέσιμο ελεύθερο χώρο, ώστε να υλοποιηθούν αυτά.

Ο κ. Δούκας εκδήλωσε την ικανοποίηση του διότι, όπως είπε, έβαλε στη συζήτηση το πράσινο και τις παιδικές χαρές και προσέθεσε χαρακτηριστικά ότι «αυτή η προσέγγιση του δημόσιου χώρου είναι μια προσέγγιση κεντρική».

«5 χιλιάδες δέντρα το χρόνο, 25 χιλιάδες την πενταετία» ήταν η απάντηση του κ. Δούκα σχετικά με την δέσμευσή του για την ενίσχυση του πρασίνου της Αθήνας. «Ο κ. Μπακογιάννης είχε πει 75 χιλιάδες και έβαλε 4 χιλιάδες την πενταετία. Δε νομίζω ότι είχε ερωτηθεί ότι είχε πει 75 χιλιάδες, πού θα μπουν» σημείωσε ο κ. Δούκας. Ανέφερε, επίσης, ότι υπάρχει απόφαση του 2018 για 24 οικόπεδα τα οποία είναι έτοιμα και έχουν αξιοποιηθεί μόνο τα 7, ενώ υπενθύμισε δημόσιους χώρους όπως ο Ελαιώνας, του Γουδή, ο λόφος του Στρέφη.

«Θα χρησιμοποιήσω κάθε σπιθαμή γης», «είναι ζωή, δεν είναι εργολαβία, ζαρντινιέρα και πλακάκι» σημείωσε χαρακτηριστικά, ενώ σχετικά με τους χώρους στάθμευσης απάντησε ότι πρέπει να τοποθετηθούν περιμετρικά της πόλης, καθώς είναι «μαγνήτης αυτοκινήτων».

«Η πρώτη μου απόφαση θα είναι να λύσω τα θέματα με τα σχολεία και να δημιουργήσω ασφάλεια και αξιοπρέπεια σε μαθητές και καθηγητές»

Στην πρώτη του ελεύθερη παρέμβαση ο Χάρης Δούκας επέλεξε να σχολιάσει «δεν κατάλαβα ποιο ήταν το κόστος για τον Μεγάλο Περίπατο, δεν κατάλαβα γιατί δεν προχώρησαν τα 75 χιλιάδες δέντρα και έγιναν μόνο 4 χιλιάδες» αλλά επιπλέον έθεσε το ζήτημα των σχολείων που βρίσκονται στην αρμοδιότητα του δήμου.

Αναφέρθηκε σε σχολεία σπίτια, κοντέινερ, με βλάβες και σοβάδες που πέφτουν. «Να υπάρχει σχολείο, να υπάρχουν υποδομές» είπε ο κ. Δούκας. «Θέλω να πω ότι αυτά τα θέματα της καθημερινότητας είναι πάρα πολύ κρίσιμα και δεσμεύομαι ότι η πρώτη μου απόφαση θα είναι, εάν αναλάβω τη δημοτική αρχή, να λύσω αμέσως αυτά τα θέματα, δηλαδή να βρω τα προβλήματα και με φαστ τρακ διαδικασίες με ευθύνη του δήμου να δημιουργήσω ασφάλεια και αξιοπρέπεια σε μαθητές και καθηγητές».

40 παιδικές χαρές σε 5 χρόνια

Σχετικά με τις παιδικές χαρές, ο κ. Δούκας δεσμεύτηκε ότι θα δημιουργήσει 40 παιδικές χαρές σε 5 χρόνια, ώστε να υπάρχει τουλάχιστον μια παιδική χαρά σε κάθε γειτονιά. Ο κ. Δούκας υπενθύμισε ότι στις 70 προϋπάρχουσες παιδικές χαρές, ο κ. Μπακογιάννης προσέθεσε 10, συνεπώς η πόλη πλέον αριθμεί 80 παιδικές χαρές. Σχετικά με το πώς θα βρεθούν τα χρήματα για αυτή τη δαπάνη, ο κ. Δούκας σημείωσε ότι η πόλη της Αθήνας έχει προϋπολογισμό περισσότερο από 1 δισεκατ. και είπε χαρακτηριστικά «λέτε να μην υπάρχουν τα χρήματα;».

Επιπλέον, ο κ. Δούκας τόνισε ότι η Αθήνα έχει υψηλά δημοτικά τέλη, και συνεπώς πρόκειται για υποχρέωση του δήμου να προσφέρει αυτές τις υπηρεσίες στους πολίτες, σημειώνοντας «αδιαπραγμάτευτο δικαίωμα στην ψυχαγωγία οι παιδικές χαρές».

«Η προσέγγισή μας είναι διαφορετική. Να μιλήσουμε για τις υποβαθμισμένες γειτονιές και την υποτιμημένη καθημερινότητα».

Ενίσχυση της δημοτικής αστυνομίας

Στην ενότητα της ασφάλειας, ο κ. Δούκας ρωτήθηκε εάν ο φωτισμός είναι επαρκές μέτρο αλλά και για την τοποθέτησή του στο ζήτημα της χρήσης των καμερών. «Για να κρατήσεις μια πλατεία να είναι ασφαλής, πρέπει πρώτα από όλα να είναι καθαρή, δεύτερον να είναι φωτισμένη, και τρίτον να έχει κόσμο» είπε ο κ. Δούκας, προσθέτοντας ότι δε συμβαίνει τίποτα από τα τρία «σε πάρα πολλές πλατείες» όπως την πλατεία Αμερικής, Αττικής, στον Αγ. Παντελεήμονα.

«Ο φωτισμός είναι ζητούμενο. Δεν είναι το μόνο, είναι ζητούμενο» σχολίασε ο κ. Δούκας. «Είδα ότι το 2022 στο σάιτ του δήμου, όταν ήταν διαθέσιμα 34 εκατ. για φωτισμό, αξιοποιήθηκαν μόνο τα 4 εκατ.» ανέφερε ο κ. Δούκας. «Δεν είναι φωτεινές οι πλατείες, θέλουμε πάρα πολλή δουλειά και υπάρχουν χρήματα τα οποία δεν απορροφούνται» προσέθεσε.

Σχετικά με τη δημοτική αστυνομία, ο κ. Δούκας σημείωσε ότι πριν από 10 χρόνια υπήρχαν χίλιοι δημοτικοί αστυνομικοί ενώ τώρα υπάρχουν «μόνο 200 στους δρόμους», προσθέτοντας «ελάχιστοι σε αυτές τις περιοχές που μόλις ανέφερα», για παράδειγμα στην Κυψέλη είναι μόλις 2 διαθέσιμοι δημοτικοί αστυνομικοί.

Ο κ. Δούκας τόνισε ότι πρέπει να ενισχυθεί η δημοτική αστυνομία με την οποία, όπως είπε, έκανε και συνάντηση. «Δεν είναι θέμα της δημοτικής αρχής αλλά πρέπει να πιέσουμε σε αυτό» σχολίασε ενώ για τις κάμερες απάντησε «δεν είναι προτεραιότητά μου».

Δεν είναι προτεραιότητά μου οι κάμερες γιατί σε μια παιδική χαρά το πρόβλημα δεν είναι η κάμερα αλλά να υπάρχει αστυνομία ή δημοτικός αστυνομικός

Απαντώντας σε follow-up ερώτηση, ο κ. Δούκας σημείωσε ότι «στις πλατείες, στις παιδικές χαρές, δε μου ζήτησαν κάμερες. Μου ζήτησαν να βλέπουν έναν αστυνομικό, έναν δημοτικό αστυνομικό», συμπληρώνοντας ότι «το μεγάλο πρόβλημα αυτή τη στιγμή στην Αθήνα είναι ότι έχει αυξηθεί πάρα πολύ η μικροεγκληματικότητα, η μικροπαραβατικότητα» και ο λόγος είναι ότι «δεν βλέπουν» την παρουσία οργάνων της τάξης. «Δεν είναι προτεραιότητά μου οι κάμερες γιατί σε μια παιδική χαρά το πρόβλημα δεν είναι η κάμερα αλλά να υπάρχει αστυνομία ή δημοτικός αστυνομικός, εάν συμβεί κάτι» είπε ο κ. Δούκας.

Τα έργα για την κλιματική κρίση «είναι θέμα ζωής»

«Γιατί δεν τα κάνατε τόσο καιρό;» σχολίασε ο κ. Δούκας απευθυνόμενος προς τον κ. Μπακογιάννη σχετικά με τα θέματα της κλιματικής κρίσης και της ανθεκτικότητας, πριν υπογραμμίσει ότι «είναι ντροπή να λέει ο κ. Μπακογιάννης ότι η Αθήνα δεν είναι Βόλος» και «μετά από δύο ημέρες από τη δήλωση αυτή να κρατιούνται γυναίκες στη Β. Σοφίας από ένα στύλο».

«Είναι μια ανοχύρωτη πόλη Αθήνα» τόνισε ο κ. Δούκας γιατί «δεν υπάρχει μελέτη». «Τα θέματα της ανθεκτικότητας είναι επιστημονικά, τα οποία πρέπει να τα εντοπίσουμε σοβαρά. Δεν είναι έργα εδώ και εκεί» ανέφερε ο κ. Δούκας, προσθέτοντας ότι «είμαστε σε κλιματική κρίση» και τονίζοντας την πολυπλοκότητα της κατάστασης.

«Έχουμε ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα» για το πώς η πόλη θα γίνει πιο «ανθεκτική» αξιοποιώντας τους λόφους, τα πέντε βουνά της Αθήνας, «με έργα υποδομής» και «συμπαγείς χώρους πρασίνου», «κήπους βροχής» και άλλες «σύγχρονες μεθοδολογίες και τεχνολογίες». «Για εμάς η ανθεκτικότητα είναι απαραίτητη γιατί σε αντίθετη περίπτωση η Αθήνα κάθε φορά θα έχει πρόβλημα στις κακοκαιρίες» τόνισε ο κ. Δούκας.

«Ακόμα και σε μια απλή καταιγίδα χρειάζεσαι ζωντανό χώμα, για να μπορέσει να απορροφήσει σα σφουγγάρι το νερό» είπε ο κ. Δούκας, διερωτώμενος «μα είναι αυτή η προσέγγιση των εργολάβων σήμερα στην Αθήνα;» και καταλήγοντας «εγώ το λέω πράσινο της εργολαβίας».

Ο κ. Δούκας αναφέρθηκε επίσης στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας υπογραμμίζοντας ότι «προκύπτει το ερώτημα πόσα χρήματα έχει ζητήσει ο δήμος Αθηναίων ακριβώς για να αντιμετωπίσει τη συνθετότητα, γιατί είναι μια τσιμεντούπολη με μπαζωμένα ρέματα και με μικρά έργα υποδομής;». «Υπάρχει και ένα άλλο πρόβλημα εδώ. Η δυνατότητα αυτή τελειώνει» και άρα «θα χαθεί μια χρυσή ευκαιρία για την πόλη μας» κατέληξε ο κ. Δούκας.

«Ζήτησα να πάρει ο δήμος στη γεωγραφική του επικράτεια όλες αυτές τις απαραίτητες υποδομές» είπε ο κ. Δούκας, τονίζοντας ότι «εάν με ψηφίσουν οι Αθηναίοι και οι Αθηναίες, θα αναλάβω την ευθύνη, δηλαδή με τις υπηρεσίες θα καθαρίσω τα φρεάτια, θα προχωρήσω όλες τις μελέτες και όλα τα απαραίτητα αντιπλημμυρικά» διότι «είναι θέμα ζωής».

Για Μεγάλο Περίπατο: Σαν πολίτης εκνευρίζομαι, σαν καθηγητής εξοργίζομαι

Αναφερόμενος στον Μεγάλο Περίπατο, ο κ. Δούκας υπογράμμισε «σαν πολίτης εκνευρίζομαι, σαν καθηγητής εξοργίζομαι διότι είναι μια απλή διαπλάτυνση» ενώ για τα δέντρα που φυτεύτηκαν τελικά μετά από διάφορες εναλλαγές σημείωσε ότι «δείχνει ότι δεν υπήρχε κανένα σχέδιο». Επιπλέον, σχολίασε «έγινε σε έναν δρόμο που είχε καλά πεζοδρόμια», «ούτε ποδηλατοδρόμος, ούτε κάτι άλλο εξεζητημένο» ενώ «συνεχίζει να υπάρχει κυκλοφοριακό κομφούζιο διότι ακριβώς μίκρυνε ο δρόμος χωρίς να υπάρχει διεύρυνση σε υπόλοιπες διαδρομές και οδούς». Ο κ. Δούκας αναφέρθηκε ξεχωριστά στο κλείσιμο της λεωφόρου Βασιλίσσης Όλγας, το οποίο έγινε όπως είπε «χωρίς μελέτη και σχέδιο», με αποτέλεσμα «να κοπεί στα δύο» το κέντρο της πόλης και «οι άνθρωποι που είναι στο Μετς και στο Παγκράτι να πρέπει να περάσουν από το Σύνταγμα και την Ομόνοια».

«Δεσμεύομαι ότι θα ανοίξει η Βασιλίσσης Όλγας» υπογράμμισε ο κ. Δούκας «για να μπορέσουμε να βοηθήσουμε τους ανθρώπους να κυκλοφορήσουν λίγο περισσότερο άνετα. Δεν αρκεί. Αλλά να δώσουμε μια πρώτη ανάσα».

«Το πώς θα διώξουμε το αυτοκίνητο από την πόλη είναι σύνθετο και δεν είναι τυφλές κινήσεις» απάντησε ο κ. Δούκας στον κ. Μπακογιάννη, προσθέτοντας ότι σε άλλες πόλεις της Ευρώπης εφαρμόζονται δοκιμαστικές περίοδοι σε μικρούς δρόμους, ενισχύεται η δημοτική συγκοινωνία και γίνεται χρήση άλλων κινήτρων για να προχωρήσει «η ήπια κυκλοφορία».

Δημοτικό τέλος για το Airbnb

Απαντώντας στην ερώτηση σχετικά με το δημοτικό τέλος που προτείνει ο συνδυασμός του για το Airbnb, ο κ. Δούκας υπενθύμισε την εισήγηση του πρωθυπουργού για διαφορετικό φορολογικό συντελεστή σε όσους ενοικιάζουν πάνω από έναν αριθμό ακινήτων στις πλατφόρμες και άρα δραστηριοποιούνται ως επιχειρηματίες. «Είναι στη σωστή κατεύθυνση και πρέπει να προχωρήσει» είπε ο κ. Δούκας.

«Αφού υπάρχουν γειτονιές που υπάρχει τόσο μεγάλη φόρτιση από το Airbnb» και «αφού υπάρχει αυτή η δυνατότητα να αφήνει μια οικονομική ανταπόδοση σε μια πόλη η οποία έχει αυξημένα δημοτικά τέλη, να δημιουργήσουμε μια νέα εισροή» επεσήμανε ο κ. Δούκας, αναφέροντας ότι μπορεί να είναι «γύρω στο 10%» αλλά απαιτείται «συνολική μελέτη» και «δεν μπορεί να είναι ίδιο σε όλες τις γειτονιές».

«Όλες οι πόλεις, η Λισαβώνα, η Μαδρίτη, η Βαρκελώνη, με βάση τη φέρουσα ικανότητα σχεδιάζουν μια συνολική προσέγγιση για τα δημοτικά τέλη και για την φόρτιση, την κοινωνική και την οικονομική, σε κάθε γειτονιά και αυτό θα κάνουμε κι εμείς» κατέληξε ο κ. Δούκας.

Για τα πεζοδρόμια: Διπλασιασμός του προϋπολογισμού

Ο κ. Δούκας προχώρησε και σε μια παρέμβαση για τα πεζοδρόμια υπενθυμίζοντας ότι «ήταν προεκλογική δέσμευση το 80% των πεζοδρομίων να βελτιωθούν», στη συνέχεια ότι «200 χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα θα βελτιωθούν» και «τελικά καταλαβαίνω από τον απολογισμό ότι βελτιώθηκαν τελικά μόλις 75 χιλιάδες άρα έχουμε μια πολύ μεγάλη υστέρηση σε έναν στόχο ο οποίος είναι πάρα πολύ σημαντικός». Ο κ. Δούκας δεσμεύτηκε ότι θα διπλασιαστεί ο προϋπολογισμός που είναι προς διάθεση για τα πεζοδρόμια διότι «έχουν πολύ μεγάλα προβλήματα, όχι μόνο για το κίνημα των αναπήρων, τους ανθρώπους ΑΜΕΑ, αλλά και τις οικογένειες με τα καροτσάκια και τους ανθρώπους της τρίτης ηλικίας». Ο κ. Δούκας επεσήμανε ακόμα ότι και «σε δημοτικά κτήρια υπάρχει σοβαρό πρόβλημα» προσβασιμότητας και «είναι μια υστέρηση που πρέπει εδώ και τώρα να σταματήσει».

Συνολική προσέγγιση για μεταναστευτικό

Σχετικά με το μεταναστευτικό ο κ. Δούκας ρωτήθηκε ποια είναι η προσέγγισή του, με την επισήμανση ότι υπάρχουν «δύο κατηγορίες, εκείνοι που θεωρούν πρόβλημα την παρουσία των μεταναστών στην πόλη και εκείνοι που τους θεωρούν ανθρώπινο κεφάλαιο για την πόλη». Ο κ. Δούκας απάντησε ότι υπάρχουν δύο κατηγορίες «οι παράνομοι και οι νόμιμοι» και ότι «προφανώς η χώρα δεν είναι ξέφραγο αμπέλι» αλλά «δεν είναι δίλημμα, ασφάλεια ή ανθρώπινα δικαιώματα». «Μπορεί να υπάρχει μια ενιαία προσέγγιση» είπε ο κ. Δούκας εξηγώντας ότι «θα πρέπει να διασφαλίσουμε ότι θα μπορούν οι κάτοικοι να πηγαίνουν στα μαγαζιά, να βγαίνουν από τα σπίτια τους» αλλά ταυτόχρονα «υπάρχει μεταναστευτική καταγωγή 20% αυτή τη στιγμή στην Αθήνα, ζούνε μαζί μας αυτοί οι άνθρωποι, είναι νόμιμοι» και δεν λαμβάνουν βοήθεια «για την κοινωνική ένταξη» το οποίο μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα «προβλήματα γκετοποίησης».

Ο κ. Δούκας έκανε λόγο για «συνολική προσέγγιση» με «σεβασμό και αλληλεγγύη» για «τους ανθρώπους που είναι νόμιμα εδώ», η οποία θα «τους δώσει ένα νόημα στη ζωή τους και θα τους βοηθήσει να βρουν μια προοπτική και να ζήσουν μαζί με τα παιδιά τους και, ταυτόχρονα, θα διασφαλίσουμε ότι σε όλες τις γειτονιές η ασφάλεια θα πηγαίνει μαζί με την ελευθερία και τη δημοκρατία».

Ο πολιτισμός είναι και μια διαφορετική κουλτούρα

Στην θεματική του πολιτισμού ο κ. Δούκας ρωτήθηκε για τα γκράφιτι αλλά και για την αφισορύπανση των κομμάτων. Σχετικά με τα γκράφιτι ο κ. Δούκας έκανε λόγο για μια διαφορετική προσέγγιση σε πόλεις όπως η Βαρκελώνη «όπου γειτονιές ολόκληρες αποφασίζουν να ανοίξουν την εικόνα τους και καλλιτέχνες τα υλοποιούν». Ο κ. Δούκας σημείωσε ότι «πολιτισμός είναι και μια διαφορετική κουλτούρα», δηλαδή «ο τρόπος που προσεγγίζουμε τον απλό πολίτη, το κίνημα των αναπήρων, τις οικογένειες, την τρίτη ηλικία» αναφέροντας ειδικά την ύπαρξη πεζοδρομίων, παιδικών χαρών αλλά ακόμα και την ποιότητα του οξυγόνου, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «τρεις χιλιάδες θάνατοι σχετίζονται κάθε χρόνο με την πολύ μεγάλη ρύπανση» και σχετίζοντας τα ζητήματα αυτά με τον πολιτισμό γιατί, όπως είπε, πρόκειται «για μια έννοια ταυτοτική για την πόλη». «Περισσότερο πράσινη και δημιουργική» οραματίζεται ο κ. Δούκας την Αθήνα, προσθέτοντας ότι «ο πολιτισμός πρέπει να πάει και σε επίπεδο γειτονιάς», φέρνοντας ως καλό παράδειγμα την πλατεία Αγ. Γεωργίου ως πολιτισμικό hub. Τέλος, μίλησε για φεστιβάλ κάθε εβδομάδα, «για να αξιοποιήσουμε τον πλούτο τον πολιτισμικό της Αθήνας».«Συνολικό σχέδιο» και «να μην πηγαίνει ο καθένας να κάνει ό,τι θέλει όπως θέλει αλλά συνολική πρόταση που θα βάζει ένα πλαίσιο» ήταν η τελική απάντηση του κ. Δούκα όταν ο δημοσιογράφος επανήλθε για τα γκράφιτι και την αφισορύπανση.

Αθήνα, η στιγμή είναι τώρα

Στο τελευταίο μέρος του debate, το οποίο περιλάμβανε, μεταξύ άλλων, μια ελεύθερη ερώτηση από την πλευρά των δημοσιογράφων, ο κ. Δούκας ρωτήθηκε για την ιδεολογική του εγγύτητα προς την κυβέρνηση της ΝΔ ή του ΣΥΡΙΖΑ και, εάν ο κ. Ζαχαριάδης είχε περάσει στον β’ γύρο των αυτοδιοικητικών εκλογών, ποια θα ήταν η στάση του. Στην απάντησή του επεσήμανε ότι ο συνδυασμός του οποίου ηγείται είναι «μια δημοτική πρόταση, καθαρά αυτοδιοικητική» ενώ από τους υποψηφίους του συνδυασμού του, το 50% προέρχεται από το ΠΑΣΟΚ, όπως και εκείνος, και οι υπόλοιποι από την κοινωνία των πολιτών. «Άρα λοιπόν, βεβαίως και το ΠΑΣΟΚ στηρίζει, αλλά δεν είναι μια παράταξη ΠΑΣΟΚ. Είναι μια παράταξη αυτοδιοικητική και μια πρόταση αυτοδιοικητική που απαντάει στα προβλήματα όλων των Αθηναίων» είπε ο κ. Δούκας. Για την Ανοιχτή Πόλη ανέφερε ότι είναι μια «σημαντική παράταξη», «με ρίζες στην πόλη» και ότι ο κ. Ζαχαριάδης εξ αρχής είχε πει πως εάν ο κ. Δούκας περάσει στον β’ γύρο θα έχει τη στήριξή του. «Εμείς θέλουμε να αλλάξουμε την πόλη για να βελτιώσουμε τη ζωή μας. Δεν είναι η αυτοδιοίκηση τρίτος γύρος πολιτικών εκλογών. Είναι μια πρόταση που θα επιλύσει τα προβλήματά μας, της καθημερινότητας. Και αν δεν είμαι σίγουρος ότι μπορώ να τα λύσω, δεν θα έμπαινα σε αυτή την ιστορία», κατέληξε ο κ. Δούκας.

Στο κλείσιμο της βραδιάς, κάνοντας χρήση της τελικής του τοποθέτησης, ο κ. Δούκας συστήθηκε στο κοινό για ακόμα μια φορά λέγοντας: «είμαι καθηγητής Ενεργειακής και Περιβαλλοντικής Πολιτικής στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και ασχολούμαι χρόνια με τον μετασχηματισμό πόλεων, πώς θα γίνουν δηλαδή περισσότερο πράσινες, βιώσιμες, ανθεκτικές και συμπεριληπτικές». Για την Αθήνα σημείωσε ότι «είναι μια πόλη που ζω και αγαπώ και θεώρησα χρέος και μεγάλη μου τιμή και υποχρέωση να βάλω μπροστά τη γνώση και την εμπειρία μου για να την αλλάξω, βελτιώνοντας τη ζωή των πολιτών».

Για το εκλογικό αποτέλεσμα, σχολίασε ότι «καταφέραμε μια πολύ μεγάλη έκπληξη και το καταφέραμε αυτό γιατί πιστεύουμε βαθιά ότι οι ιδέες μας, οι ιδέες αυτές δηλαδή της βιωσιμότητας, της ανθεκτικότητας και της συμπερίληψης, είναι ιδέες που έχουν πολύ μεγάλη δυναμική και που είναι πρωταρχικές στη σημερινή συνθήκη με την κλιματική κρίση και την κοινωνική υποβάθμιση». Ο κ. Δούκας έκανε λόγο για «ένα ξεκάθαρο δίλημμα»: «Την επόμενη Κυριακή ή συνεχίζουμε με τη δημοτική αρχή του κ. Μπακογιάννη που δεν έλυσε τα προβλήματα που είχε μπροστά της, αλλά συσσώρευσε και περισσότερα, ή μπορούμε να δημιουργήσουμε μια άλλη συνθήκη».

Κλείνοντας έκανε «ευρύ κάλεσμα σε όλους τους συμπολίτες μας και σε όσους δεν ψήφισαν, οι οποίοι πιστεύουν στο πρόγραμμά μας, στις αρχές και τις αξίες μας, να μπορέσουμε να κάνουμε μια μεγάλη ανατροπή», σχολιάζοντας χαρακτηριστικά ότι «η ιστορία είναι γεμάτη από δεδομένους νικητές που ανατρέπονται». «Αθήνα, η στιγμή είναι τώρα» κατέληξε ο κ. Δούκας.

POPAGANDA

Share
Published by
POPAGANDA