Ένα πεζογραφικό καλλιγραφικό «μ», εμπνευσμένο από βυζαντινά χειρόγραφα, που βρίσκεται μέσα σε έναν κύκλο, που συμβολίζει τις σήραγγες του μητροπολιτικού σιδηροδρόμου και τον διακόπτει δυναμικά, είναι η οπτική ταυτότητα του μετρό Θεσσαλονίκης, το οποίο παραδίδεται στους πολίτες σε 17 ημέρες και έρχεται να αλλάξει την καθημερινότητά τους.
Το λογότυπο του μετρό Θεσσαλονίκης αποκαλύφθηκε σήμερα στη διάρκεια εκδήλωσης που έγινε στα γραφεία της Ελληνικό Μετρό ΑΕ, παρουσία του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σταϊκούρα και του αρμόδιου υφυπουργού, Νίκου Ταχιάου, του διευθύνοντος συμβούλου της Ελληνικό Μετρό, Νίκου Κουρέτα και του διευθύνοντος συμβούλου της THEMA, Κάρλο Μπιάνκο, που έχει αναλάβει τη λειτουργία και τη συντήρηση του έργου.
Όπως επισημάνθηκε στη διάρκεια της εκδήλωσης, ο λογότυπος του μετρό αντανακλά το ιστορικό βάθος της πόλης, την καινοτομία και τον δυναμισμό του έργου, και το τελικό αποτέλεσμα της οπτικής ταυτότητας ισορροπεί μεταξύ της ιστορικής έμπνευσης και της σύγχρονης αισθητικής.
Το γράμμα «μ» έχει αποκτήσει μια καθαρή και γεωμετρική μορφή, αλληλοεπιδρώντας με τον κύκλο που το περιβάλλει, ενώ η σύνθεση του «μ» που οπτικά διακόπτει δυναμικά τον κύκλο, συνδέει τη Θεσσαλονίκη με το Μετρό, αποδίδοντας τη δυναμική της κίνησης και της προόδου. Επίσης, προστέθηκε η λέξη «ΜΕΤΡΟ», που συμβάλλει στην άμεση κατανόηση και αναγνωρισιμότητα της οπτικής ταυτότητας του νέου συστήματος μεταφορών και με στόχο να διασφαλίζεται ότι το λογότυπο είναι κατανοητό και εύκολα αναγνωρίσιμο από τους Έλληνες και από τους ξένους επισκέπτες της Θεσσαλονίκης.
Η γραμματοσειρά που χρησιμοποιήθηκε είναι η «Commissioner» και επιλέχθηκε λόγω της σύγχρονης και ευανάγνωστης μορφής της και όπως τονίστηκε στην εκδήλωση, ο λιτός Sans Serif σχεδιασμός με τις καθαρές απλές γραμμές, την κάνει ιδανική για χρήση σε περιβάλλοντα όπου η σαφήνεια και η λειτουργικότητα είναι πρωταρχικής σημασίας, όπως σταθμοί, σήμανση, και πληροφοριακά συστήματα.
Αναφορικά με τη χρωματική παλέτα του λογοτύπου που βρίσκεται σε λευκό φόντο, επιλέχθηκε το μπλε μαύρο, που συμβολίζει τη σταθερότητα, την ασφάλεια και την αίσθηση εμπιστοσύνης που πρέπει να εκπέμπει κάθε σύγχρονο σύστημα μεταφορών. Η χρήση ενός μόνο χρώματος μάλιστα ενισχύει τον λιτό και στιβαρό σχεδιασμό του.
Στο μεταξύ, άσκηση ετοιμότητας διεξήχθη σήμερα στο Μετρό Θεσσαλονίκης, με το σενάριο να θέλει φωτιά να ξεσπάει στο τελευταίο βαγόνι συρμού μεταξύ των σταθμών Ευκλείδη και Παπάφη- πιθανότατα από τοποθέτηση εκρηκτικού μηχανισμού. Υπάρχουν μόνο τραυματίες, οι περισσότεροι με αναπνευστικά προβλήματα που δέχονται τις πρώτες βοήθειες από ανθρώπους του ΕΚΑΒ, ενώ αστυνομικοί με ειδικά σκυλιά εντοπίζουν εκρηκτικό μηχανισμό και την υπόθεση αναλαμβάνει η Αντιτρομοκρατική. Βάσει του σεναρίου, υπάρχουν, μάλιστα, έξι μάρτυρες που είδαν τους δράστες να τοποθετούν τον εκρηκτικό μηχανισμό.
«Το ζητούμενο ήταν η δημιουργία μιας ταυτότητας που θα προσδώσει σε ένα υπερσύγχρονο έργο την ιστορικότητα της Θεσσαλονίκης», επισήμανε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, στη σημερινή εκδήλωση των αποκαλυπτηρίων της οπτικής ταυτότητας του έργου, προσθέτοντας ότι «σε 17 ημέρες το πρότζεκτ παραδίδεται για χρήση στους πολίτες».
Όπως εξήγησε ο κ. Σταϊκούρας, στόχος κατά τον σχεδιασμό του νέου λογοτύπου ήταν αυτό να συνδυάζει την παράδοση με τη μοντέρνα αισθητική και λειτουργικότητα και τόνισε ότι «με το μετρό, η Θεσσαλονίκη αποκτά μια από τις πιο σύγχρονες υποδομές μεταφορών στην Ευρώπη και την ίδια στιγμή αναδεικνύει το μεγαλοπρεπές παρελθόν της».
Το πεζό γράμμα «μ» που αποτυπώνεται στο λογότυπο του μετρό Θεσσαλονίκης, αποτέλεσε -σύμφωνα με τον υπουργό- μια προφανή επιλογή, ώστε να παραπέμπει άμεσα στο μετρό, αλλά και να διαφοροποιείται από το κεφαλαίο «Μ», το οποίο χρησιμοποιείται ευρέως σε διάφορες παραλλαγές παρόμοιων πρότζεκτ διεθνώς.
Επίσης, κατά τον ίδιο, απλοποιήθηκε το βυζαντινό πεζό «μ», ώστε να συνδυάζει την αυθεντικότητα με τον καινοτόμο χαρακτήρα που επιδιώκουν να χαρακτηρίσει τη νέα ταυτότητα του μετρό Θεσσαλονίκης. «Έτσι, επετεύχθη η καθαρότητα, η αναγνωρισιμότητα που απαιτείται σε ένα σύγχρονο σύστημα μεταφορών, ώστε το λογότυπο να είναι ευανάγνωστο και εύχρηστο σε κάθε του χρήση», υπογράμμισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, προσθέτοντας ότι «το τελικό αποτέλεσμα αποτελεί αρμονική ισορροπία ιστορικής έμπνευσης και σύγχρονης αισθητικής, της κίνησης και της προόδου».
«Το μετρό ξεκίνησε πριν από περίπου 20 χρόνια και το λογότυπο αντανακλά τα χαρακτηριστικά εκείνης της εποχής, ένα έργο με ελάχιστα κοινά με το μετρό της Αθήνας», τόνισε, από την πλευρά του, ο υφυπουργός Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος, και πρόσθεσε ότι το μετρό της πόλης συνδυάζει παρελθόν και μέλλον και αυτό έπρεπε να αποτυπωθεί στο λογότυπο του έργου. «Γεφυρώνει το παρελθόν και κοιτάει στο μέλλον η Θεσσαλονίκη», υπογράμμισε χαρακτηριστικά, λέγοντας ότι «η 30ή Νοεμβρίου θα είναι μια πολύ μεγάλη μέρα για τη Θεσσαλονίκη».
Για το σκεπτικό, τα διαφορετικά πικτογράμματα και τις σημάνσεις που θα χρησιμοποιηθούν για να καθοδηγούν το επιβατικό κοινό και τα άτομα με κινητικά προβλήματα που θα κάνουν χρήση του μετρό Θεσσαλονίκης, μίλησε η προϊσταμένη του τμήματος αρχιτεκτονικού της Ελληνικό Μετρό ΑΕ, Χρυσούλα Κουστένη.
Σύμφωνα με την κ. Κουστένη, προτού γίνει η τελική επιλογή, έγινε έρευνα σε ξένα μετρό, όπως της Νέας Υόρκης και του Λονδίνου, και το λογότυπο που προκρίθηκε είναι εστιασμένο στο απόθεμα της τέχνης της Θεσσαλονίκης και της αρχιτεκτονικής της φυσιογνωμίας. Το «μ» από βυζαντινά χειρόγραφα, όπως είπε, απλοποιήθηκε και με δεδομένα σύγχρονα εντάχθηκε σε έναν κύκλο, ο οποίος προήλθε από το σχήμα των δίδυμων σηράγγων. Η γραμματοσειρά που χρησιμοποιείται είναι η commissioner, ενώ σε ό,τι αφορά τη χρωματική παλέτα επιλέχθηκε το blue black που συμβολίζει τη σταθερότητα, την ασφάλεια και δίνει αίσθηση εμπιστοσύνης.
Το τελικό αποτέλεσμα του λογότυπου ισορροπεί μεταξύ της ιστορικής έμπνευσης και της σύγχρονης αισθητικής. Το γράμμα «μ» έχει αποκτήσει μια καθαρή και γεωμετρική μορφή, αλληλοεπιδρώντας με τον κύκλο που το περιβάλλει. Η σύνθεση του «μ» που οπτικά διακόπτει τον κύκλο, συνδέει τη Θεσσαλονίκη με το μετρό αποδίδοντας τη δυναμική της κίνησης και της προόδου.
Επίσης, όπως πρόσθεσε, προστέθηκε η λέξη «ΜΕΤΡΟ» για την άμεση κατανόηση και αναγνωρισιμότητα της οπτικής ταυτότητας του νέου συστήματος μεταφορών, διασφαλίζοντας έτσι ότι το λογότυπο του έργου είναι κατανοητό και εύκολα αναγνωρίσιμο από τους Έλληνες και από τους ξένους επισκέπτες της Θεσσαλονίκης. Μεταξύ άλλων, επισήμανε ότι σε κάθε σταθμό του μετρό Θεσσαλονίκης θα υπάρχουν 35 πινακίδες, με το λογότυπο, πικτογράμματα ή και γράμματα.
(ΑΠΕ-ΜΠΕ)