Το αφήγημά τους για τα γλυπτά του Παρθενώνα, αλλάζουν τώρα οι Βρετανοί οι οποίοι αντιτίθενται στην πιθανή επανένωση των γλυπτών του Παρθενώνα, επιστρατεύοντας το επιχείρημα ότι «τα βρήκαν πεταμένα στα ερείπια»
Ο αναπληρωτής διευθυντής του Μουσείου, δρ. Τζόναθαν Ουίλιαμς, έκανε την παραπάνω δήλωση σε μια συνάντηση της Unesco την περασμένη εβδομάδα.
«Μεγάλο μέρος της ζωφόρου στην πραγματικότητα ανασύρθηκε από τα ερείπια γύρω από τον Παρθενώνα», είπε ο δρ. Τζόναθαν Ουίλιαμς, στην ετήσια συνάντηση της διακυβερνητικής επιτροπής του οργανισμού παγκόσμιας κληρονομιάς για την προώθηση της επιστροφής πολιτιστικών αγαθών. «Αυτά τα αντικείμενα δεν παραβιάστηκαν όλα από το κτίριο όπως έχει αναφερθεί», συμπλήρωσε.
Οι δηλώσεις του δρ. Ουίλιαμς έρχονται, βέβαια, σε αντίθεση με πολλές από τις μαρτυρίες της εποχής, με χαρακτηριστικότερη την αλληλογραφία ανάμεσα στον ίδιο τον Λόρδο Έλγιν και τον Ιταλό ζωγράφο Τζοβάνι Μπατίστα Λουζιέρι.
Ο Λουζιέρι είχε αναλάβει να επιβλέπει την απομάκρυνση των αρχαιοτήτων από τον Παρθενώνα, το 1801. Σε επιστολή του προς τον Έλγιν, ο ζωγράφος τον παρακαλούσε «να στείλει στην Αθήνα το συντομότερο δυνατόν δώδεκα πριόνια μαρμάρου διαφόρων μεγεθών». Ο Λουζιέρι παραδεχόταν ότι είχε «αναγκαστεί να γίνει λίγο βάρβαρος» κατά τη διάρκεια μιας επιχείρησης για την απομάκρυνση ενός γλυπτού ανάγλυφου ή μετόπης, που απεικονίζει μια γυναίκα να παρασύρεται από έναν κένταυρο από το ναό.
Με δήλωσή της στην Guardian η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη κατηγορεί τον Έλγιν για «κλοπή κατά συρροή» αναφέροντας ότι «Με την πάροδο των ετών, οι ελληνικές αρχές και η διεθνής επιστημονική κοινότητα έχουν αποδείξει με ακλόνητα επιχειρήματα τα αληθινά γεγονότα γύρω από την αφαίρεση των γλυπτών του Παρθενώνα. Ο Λόρδος Έλγιν χρησιμοποίησε παράνομα και άδικα μέσα για να κατασχέσει και να εξάγει τα γλυπτά του Παρθενώνα χωρίς πραγματική νόμιμη άδεια για να το πράξει, σε μια κατάφωρη πράξη κλοπής κατά συρροή».