Με οικοδεσπότες την Ηρώ Μπέζου και τον Γιάννη Παπαδόπουλο και μουσική υπόκρουση από τα 60s, η 13η απονομή των Βραβείων Ιρις της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου ανέδειξε μεγάλο νικητή τους πρωτοεμφανιζόμενους σκηνοθέτες, με τα «Μαγνητικά Πεδία» του Γιώργου Γούση να φεύγουν με 5 συνολικά βραβεία, ανάμεσα στα οποία και αυτό της Καλύτερης Ταινίας Μεγάλου Μήκους Μυθοπλασίας.
Τα υπόλοιπα βραβεία μοιράστηκαν – από τη «Σμύρνη μου Αγαπημένη» του Γρηγόρη Καραντινάκη που σάρωσε στις τεχνικές κατηγορίες κερδίζοντας συνολικά πέντε Ιρις (Ειδικών Εφέ, Ενδυματολογίας, Σκηνικών, Μακιγιάζ και Κομμώσεις, Φωτογραφίας), την «Αγία Εμυ» της Αρασέλης Λαιμού που χάρισε το Βραβείο Σκηνοθεσίας στην Αρασέλη Λαιμού και το Β’ Γυναικείο Ρόλο στην Ασμίν Κιλιπ, τη «Σελήνη, 66 Ερωτήσεις» της Ζακλίν Λέντζου που κέρδισε το Βραβείο Μοντάζ και αυτό του Α’ Ανδρικού Ρόλου για το Λάζαρο Γεωργακόπουλο, το «Monday» του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου που κέρδισε το βραβείο Ιρις Καλύτερου Ηχου και την «Αγέλη Προβάτων» του Δημήτρη Κανελλόπουλου που χάρισε στον Αρη Σερβετάλη το Βραβείο Ιρις Β’ Ανδρικού Ρόλου.
Τα τιμητικά βραβεία – όλο συγκίνηση αλλά και σοφία από τις παραλήπτριες τους – δόθηκαν φέτος στην Ξένια Καλογεροπούλου και τη μακιγιέζ Αργυρώ Κουρουπού, για τη συνολική προσφορά τους.
Παρουσιάζουν η Nalyssa Green και ο Νέγρος του Μοριά. Βραβείο στον Αντώνη Κοτζιά για το «Σμύρνη μου Αγαπημένη» (Αντώνης Κοτζιάς)
Βραβείο στους Λέανδρο Ντούνη και Ρόλαντ Χιπ για το «Monday» του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου
Βραβείο στη Φωτεινή Δήμου για το «Σμύρνη μου Αγαπημένη»
Βραβείο στους Ηλία Λεδάκη, Γιάννη Παπαδόπουλο, Μιχάλη Σαμιώτη για το «Σμύρνη μου Αγαπημένη»
Βραβείο Σχεδιασμού Μακιγιάζ, Κομμώσεων και Ειδικών Εφέ
Βραβείο στις Δήμητρα Γιατράκου και Ιουλία Συγρίμη για το «Σμύρνη μου Αγαπημένη»(Δήμητρα Γιατράκου, Ιουλία Συγρίμη)
Βραβείο στο Σίμο Σαρκετζή για το «Σμύρνη μου Αγαπημένη»
Τιμητική διάκριση για την Ξένια Καλογεροπούλου: «Είναι πολύ τιμητικό αυτό το βραβείο και με συγκινεί πάρα πολύ. Αγαπώ πάρα πολύ το σινεμά, κατ’ αρχήν σαν θεατής και μου λείπει πάρα πολύ γιατί τώρα δεν μπορώ να το δω, μόνο να το ακούω. Για τις παλιές ταινίες, η χαρά μου ήταν ν’ αυτοσχεδιάζω με τους κωμικούς ηθοποιούς. Στα μελό είχα ένα πρόβλημα, δεν ακουμπούσαν μέσα μου, δεν τα πίστευα. Στεκόμουν μπροστά στην κάμερα με το κολλύριο να τρέχει από τα μάτια μου. Ηθελα στις ταινίες να είμαστε μια ομάδα, να δουλεύουμε μαζί, να έχουμε ένα σκοπό. Την ομαδική δουλειά την έζησα μετά τα 70 μου, κοριτσάκι ακόμα, γύρισα το “Πριν τα Μεσάνυχτα” κι ήταν για μένα αποκάλυψη αυτό ακριβώς. Μου άρεσε ο ρόλος αλλά είπα στον Λινκλέιτερ ότι μπορούσα να τον γράψω καλύτερα κι έτσι κι έγινε. Τρεις μέρες πρόβα, τρεις μέρες γύρισμα, για πρώτη φορά όταν κάναμε μια διακοπή συζητούσαμε για την ταινία, όχι για το τι θα φάμε, για τα οικογενειακά μας. Με συγκίνησε πάρα πολύ, αυτό το ξαναβρήκα στον “Απόστρατο” του Ζαχαρία Μαυροειδή, όπου εγώ έχω ένα πάρα πολύ μικρό ρόλο αλλά αισθάνθηκα ότι ήμαστε μια ομάδα, που καταλάβαινε τι προσπαθούσε να κάνει. Κι άλλη μια φορά μια ταινία μικρού μήκους που γύρισα με τη Στέλλα Σερέφογλου – αυτές τις τρεις φορές έζησα αυτό που ονειρευόμουν να γίνεται στο σινεμά, να είμαστε μαζί. Ηθελα να το γνώριζα νωρίτερα, γιατί τώρα δεν έχω πολύ καιρό μπροστά μου. Τώρα η δουλειά στο σινεμά γίνεται αλλιώς, γίνεται έτσι όπως μου αρέσει. Εύχομαι ο κινηματογράφος να γίνει όλο και καλύτερος επειδή, ακριβώς, γίνεται μ’ αυτό τον κόσμο. Εύχομαι όλα να πάνε πολύ καλά και να βγουν ωραίες ταινίες».
Τιμητικό βραβείο στη βραβευμένη στην Ελλάδα και το εξωτερικό μακιγιέζ, Αργυρώ Κουρουπού: «Νιώθω χαρά και τιμή. Δεν ξέρω αν προσέφερα κάτι, ξέρω ότι πήρα πολλά από τον κινηματογράφο. Είναι μια δουλειά για τους αιώνιους νέους, σαν την Ξένια Καλογεροπούλου. Σε κάνει να νιώθεις παιδι, ότι παίζεις ένα παιχνίδι. Προσπάθησα να ξεφύγω από τα όρια της δουλειάς και να συνταχθώ με μια ομάδα που ζούσε για το ωραίο πλάνο, την ωραία ταινία. Κλείνω τα μάτια όταν βλέπω ένα πλάνο όπου θεωρώ ότι η δουλειά μου δεν ήταν καλή. Ομως τώρα με το βραβείο θα παρηγοριέμαι».
Βραβείο στον Λευτέρη Βολάνη για τα «Μαγνητικά Πεδία»
Βραβείο στη Σμαρώ Παπαευαγγέλου για τη «Σελήνη, 66 Ερωτήσεις»
Απονέμουν η Αριάν Λαμπέντ και ο Μάκης Παπαδημητρίου (που έπαιξαν μάλιστα μαζί στην τελευταία ταινία του Πίτερ Στρίκλαντ). «Δεν είμαι Ελληνίδα όσο θα ήθελα, αλλά νιώθω ανησυχία για όσα συμβαίνουν στο ελληνικό σινεμά και θέατρο, θέλω να δώσω την υποστήριξή μου σε όσους προσπαθούν στο χώρο μας να επιβιώσουν παρά τη ζωντανή πατριαρχία.»
Βραβείο στην Ασμίν Κιλίπ για την «Αγία Εμυ»
Βραβείο στον Αρη Σερβετάλη για την «Αγέλη Προβάτων» του Δημήτρη Κανελλόπουλου
Το βραβείο απονέμεται στην Ελενα Τοπαλίδου για τα «Μαγνητικά Πεδία»
Βραβείο στον Λάζαρο Γεωργακόπουλο για τη «Σελήνη, 66 Ερωτήσεις»
Το απονέμουν οι δύο γυναίκες που επιχείρησαν να αλλάξουν το αφήγημα της δίκης του Ζακ Κωστόπουλου, οι δικηγόροι Κλειώ Παπαντολέων και Αννυ Παπαρούσου: «Θα θέλαμε και στη ζωή να μπορούμε να γράφουμε το σενάριο και, πολλές φορές να αλλάζουμε το τέλος.»
«Τι ωραία που είμαστε εδώ κοντά σας – πέρα από το ζόφο των δικαστηρίων. Πολύ τραυματική υπόθεση, απογοητευτική στο σκέλος των αστυνομικών, ικανοποιητική στο άλλο κομμάτι. Θα συνεχίσουμε τον αγώνα για τον Ζακ, της Zackie, του Ζαχαρία. Μακάρι να ήταν κοντά μας απόψε…»
Το βραβείο απονέμεται στους Γιώργο Γούση, Αντώνη Τσοτσιόπουλο, Ελενα Τοπαλίδου για τα «Μαγνητικά Πεδία»
Τα βραβεία σκηνοθεσίας παρουσιάζουν ο Πάνος Χ. Κούτρας και η Κωνσταντίνα Κοτζαμάνη.
Ο Πάνος Χ. Κούτρας υπογραμμίζει την παρουσία γυναικών που υπερισχύουν στην κατηγορία του πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη και εύχεται αυτό να συνεχίσει. Συμπληρώνει ότι φυσικά λατρεύει και τους άντρες σκηνοθέτες εξίσου… Η Kωνσταντίνα Κοτζαμάνη εξήρε τη σημασία του σκηνοθέτη σε μια ταινία, του ανθρώπου που τον χτυπούν όλοι (από τους παραγωγούς μέχρι τους τεχνικούς κλπ) αλλά αυτός συνεχίζει μια πολύ δύσκολη δουλειά.
Το Βραβείο Ιρις Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη απονέμεται στον Γιώργο Γούση για τα Μαγνητικά Πεδία
Το Βραβείο Ιρις Καλύτερης Σκηνοθεσίας απονέμεται στην Αρασέλη Λαιμού για την Αγία Εμυ
Το βραβείο απονέμεται στην Δανάη Ευθυμιάδη για το «Ολο το Χρόνο του Κόσμου»
Απονέμεται στο Από το Μπαλκόνι των Αρη Καπλανίδη, Ηλία Ρουμελιώτη (Παραγωγοί: Αρης Καπλανίδης, Ιωάννα Σουλτάνη)
Το βραβείο απονέμεται στο Latin Noir του Ανδρέα Αποστολίδη (Παραγωγοί; Ανδρέας Αποστολίδης, Ρέα Αποστολίδη, Γιούρι Αβέρωφ)
Απονέμεται στο Το Βανκούβερ της Αρτεμις Αναστασιάδου (Παραγωγοί: Αρτεμις Αναστασιάδου, Βαγγέλης Φάμπας)
Εξ ημισείας στα .dog (Κώστας Λαμπρόπουλος, Γεώργιος Κυριάκος, Έφη Σκρόμπολα, Βασίλης Τζανίδης)
και Feathers (Γιώργος Καρναβάς, Κωνσταντίνος Κοντοβράκης)
Απονέμεται στο «Μέρες και Νύχτες της Δήμητρας Κ.» της Εύας Στεφανή (Παραγωγοί: Αμάντα Λιβανού, Χρήστος Β. Κωνσταντακόπουλος, Εύα Στεφανή)
Ωραία στιγμή: ανέβηκαν στη σκηνή χέρι-χέρι, με τη Δήμητρα Κ πρώτη, η σκηνοθέτης Εύα Στεφανή και η παραγωγός Αμάντα Λιβανού.
«Οχι σήμερα δεν είναι μια μεγάλη γιορτή» λέει η Εύα Στεφανή. «Με όλα αυτά που συμβαίνουν στον ελληνικό κινηματογράφο, αυτή την παρωδία, θα έπρεπε να συμφωνούσαμε όλοι στο ότι θα έπρεπε να είναι βραδιά αντίστασης, όχι γιορτής, γιατί δεν πάμε καλά. Ακόμα κι αν έξω πάμε καλά, μέσα δεν πάμε καθόλου καλά…»
Το πιο μεγάλο βραβείο της βραδιάς, αυτό της καλύτερης ταινίας απονέμεται στα Μαγνητικά Πεδία του Γιώργου Γούση | Παραγωγοί: Γιώργος Γούσης, Γιώργος Καρναβάς, Κωνσταντίνος Κοντοβράκης