Σε έκτακτη συνέντευξη Τύπου κάλεσε αιφνίδια σήμερα τους εκπροσώπους του Τύπου ο Υφυπουργός Πολιτισμού Ιάσων Φωτήλας για να δώσει διευκρινίσεις και εξηγήσεις για όλο το καυτό θέμα που προέκυψε με την ξαφνική αλλαγή των μελών της επιτροπής που θα επέλεγαν την ταινία η οποία θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στα Όσκαρ, στην κατηγορία Διεθνούς Ταινίας Μεγάλου Μήκους, και το οποίο προκάλεσε την απόσυρση 21 ταινιών από την λίστα υποψηφιοτήτων από τους δημιουργούς τους.
Στην ουσία, ο υφυπουργός παραδέχθηκε ότι το όλο πρόβλημα ξεκίνησε από το χώρο του ΥΠΠΟ λόγω της παράτυπης διαδικασίας που ακολούθησε μία υπάλληλος από «υπερβάλλοντα ζήλο», παίρνοντας πρωτοβουλία και ορίζοντας τα επτά μέλη της επιτροπής χωρίς να το γνωστοποιήσει στους ανωτέρους της και να έχει την άδεια και τις υπογραφές τους. Διευκρίνισε ότι θεωρεί τους καλλιτέχνες που αντικαταστάθηκαν απόλυτα άξιους να είναι μέλη της επιτροπής, αλλά αναγκάστηκε να τους αλλάξει μόνο και μόνο επειδή ορίστηκαν στη θέση αυτή με τον λάθος τρόπο και δεν μπορούσε να αδιαφορήσει για αυτό. Παρόλα αυτά τελικά μπόρεσε να αλλάξει μόνο τέσσερεις από τους επτά, καθώς δεν έβρισκε άλλους μέσα στον 15αύγουστο, οπότε κράτησε τους υπόλοιπους τρεις για να προλάβει το deadline των Oscar που έπρεπε να έχει τα ονόματα των μελών της επιτροπής ως τις 15 Αυγούστου. Ο ίδιος, όπως είπε, έμαθε για το συμβάν στην ουσία τυχαία, το μεσημέρι της Κυριακής 11 Αυγούστου, μετά το τηλεφώνημα ενός καλλιτέχνη!!
«Το πρόβλημα ξεκίνησε από το ΥΠΠΟ και οι άνθρωποι που δυστυχώς θίχθηκαν από αυτό δεν έχουν καμιά ευθύνη, ίσα ίσα αισθάνομαι άσχημα απέναντί τους. Για τυπικούς και ουσιαστικούς λόγους όμως, όταν ήρθε τυχαία σε γνώση μου όλο αυτό το θέμα, όταν έμαθα ότι συνέβη, έπρεπε κάτι να κάνω, δεν μπορούσα να δεχθώ κάτι παράνομο, δεν δέχθηκα να σφυρίξω αδιάφορα και να παραβλέψω το γεγονός. Στο λόγο της τιμής μου δεν ήθελα να αμφισβητήσω κανέναν κι απολογούμαι για αυτό, αλλά ήταν τόσο παράτυπη η διαδικασία όπως έγινε που δεν μπορούσα να χρησιμοποιήσω αυτό το “προϊόν”, έπρεπε να το αλλάξω», επανέλαβε αρκετές φορές και συνέχισε: «Βρήκα καλλιτέχνες μέσα από τη λίστα που μου έδωσε το Υπουργείο και μόνον από εκεί, μέσα στο ελάχιστο χρονικό διάστημα που είχα ως τις 15/8 που έληγε η προθεσμία. Αν και προσπάθησα, λόγω των ημερών μπόρεσα να βρω μόνο τέσσερεις, οπότε κράτησα τους υπόλοιπους από την επιτροπή που δεν ίσχυε -καθώς μία φορά συστάθηκε επιτροπή και είναι εκείνη που έχει δημοσιευτεί στη Διαύγεια. Ανάμεσά τους και την νικήτρια της προηγούμενης χρονιάς, Ασημίνα Προέδρου που έπρεπε έτσι κι αλλιώς να είναι μέλος. Προσπάθησα να βρω άτομα με κύρος, όπως και είναι όσοι επέλεξα, ώστε να διασφαλίσω μια καλή εκπροσώπηση», υπογράμμισε.
Πρόσθεσε επίσης ότι από την υπάρχουσα επιτροπή έχει παραιτηθεί και ο ηθοποιός Βασίλης Χαραλαμπόπουλος που πρέπει επίσης να αντικατασταθεί -κάτι που επιτρέπεται να γίνει παρά το γεγονός ότι έχουν κατατεθεί ήδη τα ονόματα στην Αμερικανική διοργάνωση, όπως είπε. Και πρότεινε μάλιστα στην Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου (ΕΑΚ) να συζητήσουν μαζί ποιοι θα είναι τα νέα μέλη. Ενώ διευκρίνισε ότι το σύνολο των ταινιών που είχαν κατατεθεί ήταν 26 και όχι 23, άρα αυτή τη στιγμή η λίστα διαθέτει πέντε ταινίες προς κρίση της επιτροπής. «Ευελπιστώ πως μετά από αυτήν την συνέντευξη Τύπου, κάποιοι από όσους απέσυραν τις ταινίες τους θα κατανοήσουν τι ακριβώς έχει συμβεί και θα τις επαναφέρουν», υπογράμμισε.
Ενώ σε ερώτηση σχετικά με το αν πρέπει να είναι η ΕΑΚ τελικά υπεύθυνη για την επιλογή της ταινίας που θα πάει στα Όσκαρ, όπως συμβαίνει σε άλλες χώρες με τις αντίστοιχες Ακαδημίες, κράτησε επιφυλάξεις, λέγοντας: «Το να αποφασίζει μόνο η Ακαδημία για αυτό μου ακούγεται κάπως, αλλά μπορούμε να μιλήσουμε μαζί σχετικά και να δούμε τις διεθνείς πρακτικές. Από τις 88 χώρες που συμμετέχουν άλλες έχουν κι άλλες δεν έχουν Ακαδημίες. Όταν η Ακαδημία αφορά 650 ανθρώπους, τα μέλη της, αλλά ο χώρος έχει χιλιάδες το να λες ότι η ΕΑΚ θα αποφασίζει για αυτό μου ακούγεται κάπως, αν και είμαι εδώ για να πειστώ για οτιδήποτε».
Τέλος, απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με την μεγάλη ανησυχία που επικρατεί στην κινηματογραφικό χώρο για την πλήρη αδράνεια που επικρατεί από τον Απρίλιο που ψηφίστηκε το νέο νομοσχέδιο για τον ελληνικό κινηματογράφο το οποίο συγχωνεύει το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ) με τον ΕΚΟΜΕ, παραδέχθηκε ότι «έπρεπε να έχουν τρέξει πιο γρήγορα τα πράγματα και οι διαδικασίες, αλλά σας υπόσχομαι μέχρι την 1η Οκτωβρίου θα έχουν γίνει όλα». Και επεσήμανε επίσης ότι πρέπει να επικαιροποιηθεί ο νόμος 3905/2010 που αφορά την ενίσχυση και ανάπτυξη της κινηματογραφικής τέχνης
Τελικά λοιπόν όλο αυτό το φλέγον θέμα που προέκυψε και αναστάτωσε την κινηματογραφική κοινότητα τις τελευταίες μέρες ήταν καπνός χωρίς φωτιά και για όλα έφταιγε η παράτυπη διαδικασία που ακολούθησε μία υπάλληλος εν αγνοία του Υφυπουργού και των ανωτέρων της (αν και πολύ θα θέλαμε να ακούσουμε και τη δική της άποψη…); Κι αν είναι όντως έτσι, δεν θα μπορούσε να κρατήσει ο Υφυπουργός τα ίδια άτομα, εφόσον ο ίδιος, όπως επανέλαβε τόσες φορές και τον πιστεύουμε, τα θεωρεί απολύτως άξια κι εφόσον, όπως λέει, έτσι κι αλλιώς δεν είχε συσταθεί και υπάρξει καμία επιτροπή καθώς μόνο μία συστάθηκε, αυτή που αναρτήθηκε στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ; Δεν θα μπορούσε να είχε κινηθεί μόνο η διαδικασία παραπομπής της υπαλλήλου που παρατύπησε στα αρμόδια πειθαρχικά όργανα του ΥΠΠΟ και τίποτα άλλο; Περιμένουμε τις εξελίξεις των επόμενων ημερών, κι ενώ το όλο θέμα έχει ήδη διαρρεύσει στο εξωτερικό, εκθέτοντας τη χώρα διεθνώς. Τo δημοσίευμα του Deadline είναι η απόδειξη: