Στο μικροσκόπιο μπαίνει ο κανονισμός λειτουργίας των πιλοτηρίων, μετά την αποκάλυψη ότι ο συγκυβερνήτης του αεροσκάφους της Germanwings οδήγησε το σκάφος στη συντριβή εξαιτίας του γεγονότος ότι έμεινε μόνος του μέσα στο πιλοτήριο. Η μία μετά την άλλη οι αεροπορικές εταιρείες σε όλο τον κόσμο ανακοινώνουν ότι στο εξής δεν θα επιτρέπεται να μένει ένα άτομο μόνο του.
Οι κανόνες ασφαλείας των πιλοτηρίων βρέθηκαν στο επίκεντρο των συζητήσεων μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου 2001 με τέσσερα αεροσκάφη, τον έλεγχο των οποίων είχαν πάρει αεροπειρατές. Μέχρι τότε οι περισσότερες πόρτες των πιλοτηρίων άνοιγαν με ένα σύστημα σχετικά απλής τεχνολογίας και κάποιες με απλά κλειδιά. Μετά από μακρές διαβουλεύσεις στις ΗΠΑ οι κανόνες λειτουργίες των κόκπιτ άλλαξαν. Τα αεροσκάφη που μεταφέρουν περισσότερα από 60 άτομα απαιτείται είναι εξοπλισμένα με αλεξίσφαιρη πόρτα, η οποία να αντέχει βολές από μικρά όπλα και θραύσματα χειροβομβίδας προκειμένου να εμποδιστεί οποιαδήποτε βίαιη εισβολή. Ακόμη η πόρτα κλειδώνει και ξεκλειδώνει από μέσα, ακόμα και εάν αυτός που προσπαθεί να μπει στο πιλοτήριο είναι ο κυβερνήτης – ο πιλότος που έχει μείνει μέσα μπορεί να απαγορεύσει την είσοδο του άλλου, δίνοντας εντολή στον υπολογιστή να αγνοήσει τον κωδικό. Το βασικό ζήτημα όμως που αποφασίστηκε από τις αμερικανικές Αρχές γύρω από την ασφάλεια των αεροσκαφών ήταν πως μέσα στο πιλοτήριο πρέπει ανά πάσα στιγμή να υπάρχουν δύο άτομα. Εάν ένας από τους πιλότους βγει, τότε μπαίνει και παίρνει τη θέση του ο/η επικεφαλής του πληρώματος για όση ώρα λείπει.
Στην Ευρώπη οι κανόνες που ίσχυαν μέχρι τώρα ήταν πιο απλοί. Κάποιες αεροπορικές εταιρείες προέβλεπαν πως, όσο λείπει ο ένας πιλότος, ένα μέλος του πληρώματος έπρεπε να στέκεται μπροστά στην πόρτα του πιλοτηρίου προκειμένου να εμποδίσει την είσοδο κάποιου τρίτου. Χθες, λοιπόν, εταιρείες όπως η Air Canada, η Norwegian Air Shuttle και η EasyJet ανακοίνωσαν πως πλέον θα πρέπει να βρίσκονται πάντα δύο άτομα στο πιλοτήριο. Σύμφωνα με πληροφορίες, προς την κατεύθυνση αυτή κινείται και η ελληνική Aegean. Λίγες εταιρείες, όπως η FinnAir, είχαν σε ισχύ αυτή τη διαδικασία, καθώς δεν υπάρχει ενιαία πολιτική από την Ευρωπαϊκή Ένωση στο θέμα αυτό – κάτι που δεν αποκλείεται τώρα να αλλάξει.
Πρέπει να αναφέρουμε ότι δεν υπάρχουν συστήματα απολύτως ασφαλή. Το 2011 σε αεροσκάφος των ιαπωνικών αερογραμμών ο συγκυβερνήτης πάτησε λάθος κουμπί όταν ο κυβερνήτης ζήτησε να επιστρέψει στο πιλοτήριο, με αποτέλεσμα το αεροπλάνο με 117 επιβάτες να πραγματοποιήσει απότομη βουτιά 1,5 χιλιομέτρου μέσα σε 30 δευτερόλεπτα για λίγο αποφεύχθηκε η σύγκρουσή του.
Διαφορές υπάρχουν και όσον αφορά τον έλεγχο της πνευματικής και ψυχολογικής κατάστασης των κυβερνητών. Στη Βρετανία, για παράδειγμα, οι Αρχές απαιτούν ετήσιες ιατρικές και ψυχιατρικές εξετάσεις για όλους τους πιλότους έως 50 ετών και κατόπιν κάθε έξι μήνες. Αυτό όμως δεν ισχύει απαρέγκλιτα για όλες τις χώρες της Ευρώπης.